Без ляпасу




Pdf просмотр
Сторінка1/4
Дата конвертації26.12.2016
Розмір0.5 Mb.
  1   2   3   4





БЕЗ ЛЯПАСУ
ЯК З ЛЮБОВ’Ю ТА ПОВАГОЮ ВИЗНАЧАТИ ДИТИНІ КОРДОНИ


3 Сценарії занять
Без ляпасу
Як з любов’ю та повагою визначати дитині кордони
Матеріали були розроблені організацією Nobody’s Children Foundation, яка є найбільшою у Польщі неурядовою організацією, що займається захистом дітей від жорстокого поводження та надає допомогу дітям, які постраждали від насильства, а також їх батькам. Друк матеріалів був здійснений завдяки проектам Зла традиція, що впроваджується Українським фондом «Благополуччя дітей та Nobody’s Children Foundation (Польща) та фінансується в рамках Програми Польсько-Американського Фонду Свободи "Перетворення у Регіоні"
- RITA, яку реалізує Фонд Освіта для демократії, та Попередження торгівлі людьми шляхом розвитку соціальної роботи та мобілізації громад, що впроваджується Представництвом Міжнародної організації з міграції (МОМ) в Україні у партнерстві з Українським фондом «Благополуччя дітей та Західноукраїнським ресурсним центром за фінансової підтримки Швейцарської Конфедерації 2011. Fundacja Dzieci Niczyje
© 2014 Український фонд «Благополуччя дітей Автори Анета Квашни, Марлена Тромбінська-Хадух Переклад з польської Наталя Крапивенко Думки, висловлені в публікації, не обов‘язково співпадають з точкою зору донора.

4

5
ЗМІСТ
Вступ
4 Заняття для батьків на тему виховання без ляпасу – характеристика занять
5 Блок І Ні ляпасу Зустріч 1 Давайте знайомитись
7 Зустріч 2 Я, моя дитина і… ляпас
11 Трохи теорії Ляпас – це теж насильство Чому батьки б’ють своїх дітей
14 Блок ІІ: Почуття Зустріч 3 Банк почуттів
17 Зустріч 4 Замкнене коло
20 Трохи теорії Батьківські емоції і не тільки… як їх опанувати
25 Блок ІІІ: Замість ляпасу Зустріч 5 Я знаю, що ти впораєшся
28 Зустріч 6 Покарання та відчуття наслідків
32 Трохи теорії Покарання та наслідки і кілька прикладів
37 Завершення
41 Додатки
42

6 ВСТУП Ми віддаємо у Ваші руки методичні матеріали, які допоможуть підготуватися та провести семінари для батьків на тему виховання без ляпасу, тобто, як з любов’ю та повагою визначати дитині кордони. Тут Ви знайдете сценарії чергових зустрічей з батьками, а також теоретичні описи проблем, які обговорюються. Щоб мати змогу ефективно вести заняттями заохочуємо до ознайомлення зі змістом всього підручника аналізу описів чергових зустрічей з детальним опрацюванням вправ підготовки допоміжних матеріалів, потрібних для проведення занять відпрацювання своєї ролі тренера, наприклад, в присутності друзів чи співробітників ознайомлення з матеріалами для батьків, які є додатком до сценаріїв семінарів брошура «Замість ляпасу», яку можна завантажити на сайті Українського фонду
«Благополуччя дітей http://www.childfund.org.ua/publications/view/1552/1
; брошура
«Растем вместе – основы успешного воспитания детей», яку можна завантажити на за посиланням http://www.childfund.org.ua/publications/view/1728/1
).

7 Семінари для батьків на тему виховання без ляпасу – характеристика занять Мета занять Завдяки участі в семінарах учасники-батьки: будуть більш свідомі своїх почуттів, думок, переконань, потреб будуть краще розпізнавати мотиви своїх дій здобудуть вміння розпізнавати власні емоції та їх контролювати розширять свої виховні навички, які допоможуть їм виховувати дітей без насильства дізнаються і матимуть можливість потренувати нові, більш прийнятні зразки поведінки. Планування зустрічей Час проведення Заняття тривають 12 годин, які поділені на шість двогодинних сесій, включаючи 10 хвилин перерви. Зустрічі повинні відбуватися щотижня. Кількість учасників у групі Кількість учасників залежить від приміщення. Але рекомендовано, щоб у групі було не менше 8 чоловік і не більше 14. Це забезпечить високу ефективність роботи для кожного учасника. Цільова група Батьки дітей віком 0-6 років. Місце Місце, в якому проводитимуться заняття, має бути комфортним для учасників, зручні стільці, простір, який дозволяє вільно рухатись під час перерви, доступ до напоїв – кава, чай, тістечка створять приємну атмосферу неформальної зустрічі, дозволять учасникам відчувати себе вільно. Необхідні матеріали Для проведення занять потрібні наступні матеріали

фліпчат; кольорові маркери, щоб писати на фліпчаті; папір формату А (пачка білого паперу ручки для учасників

бейджі, щоб кожен учасник міг написати на ньому своє ім’я та приколоти його перед початком заняття (після заняття бейджі залишаються у ведучого підкладки під папір зошити на 16 аркушів для учасників (для домашніх завдань

8 брошура «Замість ляпасу. Як з повагою і любов’ю визначати дітям кордони». Брошуру можна завантажити на сайті Українського фонду «Благополуччя дітей Ведучий Найкращими особами для реалізації таких семінарів будуть люди, які мають практичний досвід роботи з групами батьків. Необхідними є знання зі сфери розвитку дитини та виховних методик, які опираються на встановленні кордонів, ідентифікації та розумінні почуттів та вмінні з ними справлятися, активному слуханні, роз'ясненні дитині наслідків вчинених дій, а також зміцненні її позитивної поведінки. Методи роботи У проведенні занять передбачено застосування різних методів роботи активні форми проведення занять вправив парах, в підгрупах, розігрування сценок, висловлювання на форумі групи, мозковий штурм (досвід через участь домашні роботи використання особистого досвіду під час вправ. Зміст семінару Семінар поділений натри тематичні блоки. Ні ляпасу – чому ні ляпасу Намагаючись відповісти на поставлене таким чином питання, учасники зможуть проаналізувати мотиви, якими вони керуються, коли застосовують такий виховний метода також подивитися на це з перспективи дитини. Почуття. Учасники займатимуться сферою почуттів, під впливом яких вони застосовують ляпаси як виховний метод. Шукатимуть способи розпізнавати свої почуття, почуття інших, та справлятися з ними у складних ситуаціях. Замість ляпасу. Учасники будуть шукати, вчитися і відпрацьовувати інші способи поведінки з дитиною, які заохочують її до співпраці, та навчаться відчувати наслідки своєї поведінки. Після кожного тематичного блоку зі сценаріями Ви знайдете короткі матеріали, які є теоретичною базою наших пропозицій щодо семінарів. Там містяться необхідні теоретичні знання та додаткові вказівки, які можна передати батькам.

9 Блок І Ні ляпасу Зустріч 1 Давайте знайомитись Час проведення х хвилин плюс 10 хвилин перерви План проведення Знайомство учасників Інтеграція групи Ознайомлення з очікуваннями учасників
-
Зав’язування контакту Необхідні матеріали
- фліпчат та папір для нього
- кольорові маркери
- бейджі для учасників та коробка для їх зберігання між заняттями. Перебіг зустрічі ОБГОВОРЕННЯ МЕТИ ЗУСТРІЧІ Під час сьогоднішньої зустрічі ми познайомимось та обговоримо наші очікування від семінару, а також визначимо правила, які діятимуть на наших заняттях. ПРЕДСТАВЛЕННЯ ВЕДУЧОГО/ВЕДУЧИХ (10 ХВИЛИН)

Ім’я та прізвище. Професія, коло обов’язків. Інформація про себе – що люблю, чи маю дітей. З нашого досвіду видно, що батьки завжди шукають цю інформацію. Для батьків є суттєвим плюсом, якщо ведучий сам батько/мати і проблеми, про які говорить, йому знайомі з особистого життя. ВПРАВА ЗНАЙОМСТВО УЧАСНИКІВ (20 ХВИЛИН) Необхідно об’єднати учасників у пари. Пари можуть утворюватись з тих людей, які просто сидять поруч. В парах батьки розказують про себе, вказуючи таку інформацію ім’я, кількість дітей, їх імена та віка також, чим вони займаються вжитті, що люблять (близько 10 хвилин, по 5 хвилинна людину.

10 Потім учасники діляться з групою отриманою інформацією про свого напарника. Вони представляють один одного. Людина, яку представляють, приколює собі на одяг бейдж. Всі учасники мають бути представленими. ФОРМУВАННЯ СПИСКУ ОЧІКУВАНЬ УЧАСНИКІВ (20 ХВИЛИН)
Чому Ви обрали цей семінар
Ведучий просить кожного учасника сказати, чому він/вона вирішив/ла приймати участь у цих заняттях, що хоче дізнатися і чому навчитися. Вказівки для ведучого До розповіді кожного учасника доречні перефразування (повторення своїми словами) почутої інформації, щоб упевнитися, що ведучий правильно розуміє мотиви участі учасника в семінарі. Ведучий може записувати для себе основні моменти. Потім це допомагає у підсумуванні та коментуванні запланованого ведучим. ПЕРЕРВА (10 ХВИЛИН) Вказівки для ведучого Варто використати перерву для впорядкування інформації щодо очікувань учасників. ПІДСУМОК Підсумок та обговорення висловлювань учасників, написання на дошці переліку очікуваних тем. Представлення тематики запланованих занять та співставлення їх з очікуваннями учасників. ПРАВИЛА, НОРМИ У ГРУПІ – КОНТРАКТ (20 ХВИЛИН) Щоб ефективно працювати під час зустрічей, варто встановити певні правила, які будуть обов’язковими для виконання на семінарах. Нехай кожен подумає, чого потребує, щоб почуватися тут безпечно і мати можливість реалізувати свої очікування. Створений таким чином список супроводжуватиме нас протягом усіх занять, щоб кожен учасник міг до нього звернутися у відповідний для себе момент. Ведучий записує на листку фліпчату список правил – це будуть засади, норми, яких група буде дотримуватися на заняттях. Серед правил мають бути такі пункти Звертаємось один до одного по імені Не оцінюємо батьків, які беруть участь у заняттях Зберігаємо таємницю та атмосферу довіри не обговорюємо з людьми, поза групою інформацію, отриману від інших батьків

11 Говоримо про себе і свій досвід Толерантно ставимося один одного Говоримо по черзі Кожен має право висловити свою думку Беремо активну участь у вправах Маємо право відмовитися від участі у вправі Кожен говорить про себе стільки, скільки хоче
-
50% відповідальності учасників, 50% відповідальності ведучих. Це означає, що ведучий відповідальний за підготовку і проведення занять, але те, що учасники впровадять ужиття, залежить тільки від них Всі стежимо затим, щоб виконувати ці правила. Також записуємо формальні правила участі в заняттях
- зустрічі раз на тиждень протягом шести тижнів,
- активна форма проведення занять вправи, симулювання ситуацій, мозковий штурм, домашні роботи (виконання домашньої роботи – один з елементів відповідальності затечи учасники наближаються до реалізації очікувань, з якими сюди прийшли,
- участь у всіх заняттях,
- пунктуальність у приході на заняття та поверненні з перерв,
- переведення телефонів у беззвучний режим. Вказівки для ведучого Важливо сказати учасникам, щозміни, які можуть з’явитися у їхньому житті, особливо у поведінці з дитиною, залежать від їх відкритості, уважності та активності на заняттях. Зміни, яких вони можуть очікувати, це
- краще усвідомлення того, що вони відчувають і думають у складних ситуаціях щодо дитини
- отримання знань на тему застосування методів, які можна використовувати замість ляпасу
- усвідомлення того, що робити з власною безпорадністю
- краще розуміння почуттів та переживань дитини в ситуації покарання
- більш свідоме застосовування виховних методів, а також розуміння наслідків цих методів для дитини, відмова від попередніх способів досягнення дисципліни на користь нових. Також варто звернути увагу батьків нате, що їхні зусилля – це крок до того, аби стати свідомим батьком, який хоче виховувати дитину без ляпасів. Після обговорення всіх правил, кожен учасник індивідуально повинен висловити згоду їх дотримуватися та свідомо брати участь у заняттях. Кожен повинен сказати наступне речення
Я розумію і приймаю ці правила, буду їх дотримуватись та приймаю рішення брати
участь у цих заняттях.

12 ОБГОВОРЕННЯ ДЛЯ ВСІХ (20 ХВИЛИН)

Яке Ваше ставлення до ляпасу
Ведучий просить кожного учасника сказати, що він думає про ляпас як метод виховання. Вказівки для ведучого Тренер повинен звернути особливу вагу нате, який настрій викликає в учасників тема ляпасу і які думки вони мають з цього приводу. Може виявитися, що деякі люди говоритимуть про свій власний досвід. Важливо перефразовувати висловлювання учасників, а під кінець додати коментар
«Ми не будемо вас переконувати, що ляпас це добре чи погано. На наступних заняттях ми
спробуємо показати, що таке ляпас, та інші виховні методи для вас і для вашої дитини.
Також наведемо приклади, як можна по-іншому будувати гарні стосунки між батьками
та дітьми. Можливо, через 6 тижнів ваше ставлення до ляпасу не зміниться, але ви
точно зможете зробити вибір ляпас чи інший спосіб вирішення проблем
Також варто пам’ятати, що треба подякувати учасникам за всі висловлювання.
9. ДОМАШНЯ РОБОТА Заповніть листки домашньої роботи (додаток №1 – в кінці матеріалів Ви знайдете версію для розмноження. ЯКІ ЧИННИКИ ПРИЗВОДЯТЬ ДО ТОГО, ЩО ВИ КРАЩЕ СПРАВЛЯЄТЕСЬ З ВИХОВАННЯМ ДИТИНИ Чинники, які від Вас залежать Чинники, які від Вас не залежать Прочитання книги про розвиток дитини Гнучкий робочий день
1.
1.
2.
2.
3.
3.
4.
4.
5.
5. Увага Запишіть щонайменше 5 чинників.
10 . ФІНАЛЬНИЙ РАУНД (10-15 ХВИЛИН) Скажіть, з якими думками Ви закінчуєте сьогоднішнє заняття

13 Зустріч 2 Я, моя дитина і… ляпас Час проведення х хвилин та 10 хвилин перерви Мета Розмірковування про зв'язок способів виховання дітей з тим, якими людьми вони стають у дорослому житті. Розмірковування проте, що таке ляпасі коли ми його застосовуємо. Необхідні матеріали
- фліпчат та папір
- кольорові маркери
- роздруковані для кожного учасника додатки для вправ. ПРИВІТАННЯ (10 ХВИЛИН) Закінчіть речення «Сьогодні я колір
2.
ОБГОВОРЕННЯ ДОМАШНЬОЇ РОБОТИ (15 ХВИЛИН)
Об’єднуємо учасників на групи по 3 особи. В підгрупах учасники діляться тим, що написали вдома, і формують один загальний список. Зосереджуються на чинниках, які допомагають їм справлятися з вихованням дитини (близько 10 хвилин. Потім одна людина презентує на форумі результати їхньої спільної роботи. Вказівки для ведучого Всі результати роботи батьків зберігаємо протягом всього циклу занять. Зміст наступних зустрічей має відношення до попередньо опрацьованих пунктів, тому варто скористатися попередньо записаними тезами. ДИСКУСІЯ НА ФОРУМІ – ПОДУМАЙТЕ ПРО СВОЮ РОЛЬ БАТЬКА/МАТЕРІ (30 ХВИЛИН) Ведучий ділить аркуш на дві частини. На одній записує відповіді батьків на питання пункту а, а на другій частині – відповіді на пункт б так, щоб можна було одночасно бачити всі пропозиції батьків. Спробуйте відповісти на наведені нижче питання. а Яку дитину ви хочете виховати Якою вона має бути, коли виросте Перебіг зустрічі

14 Учасники подають усі відповіді, які приходять їм у голову – ми записуємо їх на великому аркуші паперу. Виходить список визначень, який показує батькам, до чого вони прагнуть у процесі виховання (наприклад, дитина кмітлива, яка вміє любити, поважати, успішна, емпатична, дружелюбна, допитлива, радісна, щаслива, порядна, яка вміє дбати про власні потреби і т.п.) б Які методі ви використовуєте, щоб виховувати свою дитину Учасники подають усі відповіді, які приходять їм у голову – ведучий записує їх на великому аркуші паперу. Виходить список виховних методів, які використовують батьки (наприклад, пояснення, розмова, крик, побиття, ляпас) – важливо, щоб він з’явився. Якщо не з’явиться, то ведучий сам має про нього сказати (шантаж, залякування, підкупі т.п.) Після записування відповідей батьків ведучий задає питання Якими методами з пункту б можливо досягти цілей з пункту а Обговорення вправи Вказівки для ведучого Виявляється, що більшістю методів, записаних на аркуші, неможливо досягти поставленої мети. Як правило, батьки реагують запитанням то що ми маємо робити? Також можуть з’явитися сильні емоції, які будуть наслідком усвідомлення факту, що, можливо, те, що вони робили досі для своєї дитинине було для неї добре. Хоча вони робили це для її добра. Важливо сказати учасникам, що те, що вони побачили, не свідчить проте, що вони погані батьки і мета ведучих – не оцінювати їх і не критикувати. Вони були такими батьками, якими могли бути, а факт, що вони знаходяться на цих заняттях, свідчить проте, що вони хочуть розвиватися як батьки, а значить – дбають про свою дитину. ПЕРЕРВА (10 ХВИЛИН) ВПРАВА (10 ХВИЛИН) Мозковий штурм чому батьки дають дітям ляпаси або використовують інші методи виховання, перераховані раніше, наприклад, шантаж, залякування, підкуп, які ми називаємо неконструктивними Створюємо список на основі висловлювань учасників. Наприклад від безсилля, бо це ефективний метод, бо інакше не можу, якщо мене били і я виріс порядною людиною, то моїй дитині це теж не зашкодить,

15 бо дитина має знати, що чинить погано, і т.п. ВПРАВА (30 ХВИЛИН) Кожен учасник заповнює аркушу додаток 2 Ви знайдете версію для розмноження. Яка поведінка дитини призводить до того, що Ви хочете дати / даєте їй ляпас Які зовнішні чинники (не пов’язані з дитиною) призводять до того, що Ви хочете дати / даєте дитині ляпас Які почуття, думки призводять до того, що Ви хочете дати даєте дитині ляпас Кожен учасник заповнює дану таблицю, потім учасники об’єднуються групи потри особи і обговорюють підпункти між собою. Потім розмовляють про це на форумі. Обговорення вправи Вказівки для ведучого Обговорення вправи повинно концентруватися на показі учасникам того, що перераховані ними ситуації є тільки визволителями їхньої поведінки і не відповідають за саму поведінку. Під час обговорення чергових частин таблиці варто звернути увагу нате, що за поведінку ми вважаємо тільки те, що можемо записати на камеру, диктофон чи сфотографувати, наприклад, поведінкою буде махання руками, плач, крик дитини – а не змушення, як це називають батьки зовнішні ситуації, це, наприклад, хвороба батька, непорозуміння з чоловіком, поспіх почуття – це, наприклад, злість, безсилля, страх а думки – це, наприклад «він знову
робить мені на зло, він постійно це робить, я більше цього не витримаю.
7.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Кожен з учасників отримує стопку близько ти маленьких папірців. На них він має записати всі почуття, які знає. ФІНАЛЬНИЙ РАУНД (15-20 ХВИЛИН) Скажіть, з якими думками Ви закінчуєте сьогоднішню зустріч, що було для Вас важливим

16
Трохи теорії
Ляпас – це теж насильство Чому батьки б’ють своїх дітей Кривдженням дитини ми називаємо поведінку та дії, які призводять чи можуть призвести до шкоди розвитку та здоров’ю дитини (Пекарська 2003). З цього визначення слідує, що фізичні покарання, втому числі ляпаси – це форма кривдження дитини, бо вони викликають фізичний біль та психічні страждання. На жальне всі погоджуються з цією думкою. З досліджень слідує, що побиття дітей для більшості людей у нашому суспільстві все ще є допустимим, ефективним і рекомендованим методом виховання. Аж 61% опитаних стверджує, що ляпас – це виховний метод, який батьки мають право застосовувати (2008 р. В цьому ж дослідженні понад 60% батьків визнали, що багаторазово застосовували / застосовують ляпаси по відношенню до дитини як покарання. Результати досліджень, проведених уроці організацією TNS OBOP на замовлення Міністерства праці та соціальної політики, показують форму та частоту фізичних покарань, які застосовуються вдома. Виявляється, що найчастіше застосовується така форма покарання як ляпас – такий досвід мали 56% опитаних. Далі йде шарпання, штовхання (20%), удари ганчіркою, ременем чи іншим предметом (15%), шарпання за вухо, волосся (5%), побиття дитини ременем чи іншим предметом так, що залишилися сліди – синці, скалічення
(5%). Варто ознайомитися з юридичними нормами, які забороняють застосовувати фізичні покарання та насильство. Закон Про попередження насильства всім ї та Сімейний Кодекс України чітко забороняють застосовувати фізичні покарання по відношенню до дітей. Також ряд інших юридичних статей порушує тему тілесної недоторканності та гідності кожної людини. Ось деякі приклади
Конституція України
Стаття 28
Кожен має право на повагу до його гідності. Ніхто не може бути підданий катуванню, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує його гідність, поводженню чи покаранню.
Стаття 52
Діти рівні у своїх правах незалежно від походження, а також від того, народжені вони у шлюбі чи поза ним.
Будь-яке насильство над дитиною та її експлуатація переслідуються законом.

17
Конвенція про права дитини
Прийнята Організацією об’єднаних націй 20 листопада 1989 р.
Стаття 3
Держави-учасниці зобов’язуються забезпечити дитині таких захисті піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов’язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, із цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.
Закон України Про попередження насильства всім ї
Стаття 15
Члени сім‘ї, які вчинили насильство всім ї, несуть кримінальну, адміністративну чи цивільно- правову відповідальність відповідно до закону.
Кримінальний кодекс
Стаття 126 ч. 1
Умисне завдання удару, побоїв або вчинення інших насильницьких дій, які завдали фізичного болю і не спричинили тілесних ушкоджень, - карається штрафом до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадськими роботами на строк до двохсот годин, або виправними роботами на строк до одного року. Чому застосування фізичних покарань до дитини має таке схвалення в суспільстві і так широко застосовується Що можна зробити, щоб це змінити Серед прихильників фізичних покарань часто наводиться аргумент, що люди, які зазнали ляпасів, виросли порядними людьми, що для дітей іноді необхідний контакт із батьківським ременем, а ляпас може врятувати життя, наприклад, коли дитина вибігла на вулицю, то її треба покарати ляпасом, щоб вона знала, що більше так робити не можна. Часто про ці методи думають, як про єдиний спосіб побудови та підтримання батьківського авторитету. Щоб змінити погляди батьків, необхідно не тільки показати їм, що таке сприйняття ляпасу помилкове, алей дати альтернативні фізичним покаранням способи поведінки з дитиною. Ми віримо, що якщо Ви взяли в руки сценарії нашого семінару, то зробили це з метою впровадження змін – навчання батьків, як виховувати дітей без ляпасів. Часто батьки думають, що їм не треба нічому вчитися, адже вони дивилися на своїх батьків, винесли з дому зразки поведінки, переконання, способи поведінки. Але чи цього достатньо, щоб бути гарними батьками для своєї дитини Наш досвід щоденної роботи з батьками показує, що ні. Те, чого ми навчилися у своєму рідному домів сім’ї, може не працювати – дитина не слухається, іноді перетворюється на маленького тирана, як часто це називають батьки.

18 Тоді з’являється проблема і запитання що мені робити? Найчастіше батьки звертаються до найпростішого способу – фізичних покарань, які нібито (особливо на початку) здаються батькові ефективними. Налякана дитина намагається при батькові уникати поведінки, за яку її б’ють. Але ляпас, які інші форми насильства, не вчить дитину, як треба робити. Ляпас – це вид чорної педагогіки, яка вчить дитину, що насильство дозволене в людському спілкуванні і так можна вирішувати певні життєві питання показує дитині, що сильніший завжди правий і важливий нерозум, а сила. Крім того, фізичні покарання, втому числі ляпас призводять до того, що дитина не вчиться поважати батьків, а боїться їх

погіршюуть зв'язок з батьками, кидаючи тінь на стосунки з іншими людьми якщо стосунки дитини з батьками не опираються на почуття безпеки та взаємної поваги, то дитина у своєму дорослому житті будуватиме свої стосунки з іншими на тих підставах, яких навчилася від батьків на страхові та використанні фізичної переваги, а не на повазі призводять до того, що дитина контролює свою поведінку тоді, коли дорослий поряд, а коли його немає, робить, що хоче дають дитині інформацію про предметне трактування (батько, порушуючи природні кордони тіла дитини, показує їй, що це простір, який можна легко порушувати, не рахуючись із думкою дитини формують у дитини переконання, що людина, якути любиш, може завдавати біль.
Б’ючи дітей, ми вчимо їх, що вирішення проблем за допомогою сили дозволене. Навчений таким чином малюк потім може віддзеркалювати поведінку батька та у конфліктних ситуаціях також бити слабших, наприклад, друзів у дворі. Або може вирости надто покірною людиною, яка коритиметься волі інших людей. Ляпас принижує (дитина мусить визнати перевагу сильнішого дорослого, а принижена дитина втрачає віру у свої можливості. Жоден батько, виховуючи своїх дітей, не хоче їх кривдити. Ми виховуємо дітей, щоб вони були добрими, вміли дотримуватися правил та законів, вміли кохати, поважали себе та інших, були самостійними, допитливими, щасливими, дружніми і т.п. Тому важливо, щоб батьки своєю поведінкою давали дитині приклад, бо діти найлегше вчаться шляхом наслідування. В першу чергу, наслідуючи найближчих людей, тобто батьків.

19 Блок ІІ Почуття


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал