Урок позакласного читання з використанням технології розвитку критичного мислення на тему: «Хліб - усьому голова»
І. Актуалізація опорних знань. 1.)Привітання гостей. Продзвенів уже дзвінок Всім пора нам на урок, Встаньте всі рівненько, Привітаємось гарненько: У нас сьогодні на уроці присутні гості ,привітаємося з ними : Добрий день! Нехай девізом нашого уроку будуть слова : Девіз уроку: Не просто слухати, а чути Не просто дивитись, а бачити Не просто відповідати, а міркувати, Дружно і плідно працювати. ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. 1)Мотивація уроку. Діти, уважно подивіться на малюнки, прочитайте тему уроку , записану на дошці. Сьогодні у нас урок позакласного читання на тему « Хліб - всьому голова.» Послухайте, друзі, ви згодні Про що наші будуть слова : Про хліб поговорим сьогодні Бо хліб – усьому голова. - Чи відповідає зміст малюнків темі уроку? - Доведіть свої міркування. - Сьогодні на уроці нас чекає багато цікавих знань. - - Дорогі діти! - Ми з вами живемо на Україні , а українці славляться щирою гостинністю. - Шановні гості! Запрошуємо вас до нашої господи на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру Ми хлібом-сіллю друзів зустрічаєм. Хай в світі буде більше в нас братів, Хай в кожній хаті будуть короваї, Щоб люд ніколи хліба не просив. Ми - хліба творці. Вороги пітьми, І доки сонце живить наші мрії, На рідній ниві будемо людьми. Ми - хліборобський рід –Івана і Марії. Сьогодні ми будемо величати хліб, бо в нього вкладена праця людська, її мудрість і сила. Сотні тисяч слів є у нашій мові, але першими за важливістю є Україна, народ, праця, хліб. 2.). Саморефлексація.Хочу дізнатися: Як до нас приходить хліб, чому хліб вважають найбільшим скарбом? Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? Хочу навчитися: виразно читати, вибирати з прочитаного головне, робити висновки. Що найбільше цінуєте? Нові знання, думки товаришів, корисні поради. На уроці ми будемо працювати в групах, аби ви змогли у разі потреби опертися на дружню руку однокласника, або поділитися своїми знаннями і здобуткамиМи усі - одна сім»я , неповторні ти і я Ми прийшли у світ , щоб жити й на землі добро творити. Отже, ми будемо працювати разом , щоб пізнати себе , виявити свої здібності , діяти спільно. ІІІ. Вивчення нового матеріалу.1.) Робота з виставкою книжок.Погляньте на виставку книжок . На виставці зібрані твори , які розповідають про хліб, працю хліборобів. Книжка -(збірник) Олексія Владимирова «Земля на зернятці стоїть» Миколи Сингаївського «Земле сонячна , земле хлібна», збірник Сингаївського «Сонячний коровай»Віктора Петровича Дацкевича «Від зерна до короваю» - Хто з вас читав ці твори? - Чи є на виставці фото книжка? - Хто її автор? - Яка з цих книжок є збіркою творів про хліб? Хліб - усьому голова. Мабуть ці слова ви вже чули багато разів, і вони стали звичними і буденними. Але до хліба не можна ставитись по буденному. Це святиня людська. І оскільки не проходить років і тисячоліть, а він залишається святим і величним. Присутність хліба народжувала поетів і мислителів, художників і композиторів, сприяла появі пісень і дум, продовжувала родовід, і навпаки, коли зникав хліб, неодмінно приходило лихо. Адже хліб – всьому голова. Грамзапис «Хліб – всьому голова.» В народі хліб, мов матір поважають, Ця шана з плином часу не зника. І дорогих гостей завжди стрічають З хлібиною в барвистих рушниках. Так хай же щедро наливає соком І колоситься золотистий сніп! І хай же родить більше з кожним роком Його величність-годувальник хліб! Хліб - це те, що було турботою і радістю людини, чому вона віддавала свій труд і талант. Вдихніть запах хліба. Як він пахне! Пахне хліб, як тепло пахне хліб! Любов»ю трударів , і радістю земною, І сонцем , що всміхнулося весною, І щастям наших неповторних діб, Духмяно пахне хліб! Український народ славиться своїми піснями, він склав багато пісень про хліб . Прослуховування пісні про хліб. Теплий хліб , виплеканий теплими руками ,- таїть у собі тепло серця . Які ж пахощі природи , рук роботящих переплелися в ньому? Звідки ж бере початок шматок хліба? Розповіді учнів. Перш ніж почати читати твори , які ми підготували до уроку , ми проведемо невеличку розчитку :1.Вправи на розширення кута зору 2.Вправи на розвиток уваги 3.Гра «знайди зайве слово» 4.Робота над скоромовкою Жатка в полі жито жне, Жатку жнець не дожене. 5. Методика «Кубування». 6.Робота в групахСловникова робота Що таке жатка ? Перша група пояснює лексичне значення слова. Жатка – це комбайн. Комбайн – складна машина , що одночасно виконує роботу кількох механізмів . Друга група пояснює походження слова . Слово запозичене з англійської мови Ком – разом Бінарне – поєднувати . Так англійці назвали складну сільськогосподарську машину , яка жне , молотить , в’яже солому. Третя група Пояснює слово «жнива». 1. пора збирання хлібних злаків . 2. Період напруженої роботи . Жати – зрізати біля коріння стебла пшениці , жита та інших рослин . Жнець – людина , яка жне жито . Пояснення фразеологічних зворотів : Хліб та сіль – побажання смачного ,добробуту, щастя. Хліб насущний – основа існування, щоденні харчі. Жити на чужих хлібах – на утриманні у когось. Хліб сухий їсти – голодувати, жити у нестатках. А яке значення має слово хліб ? 1.Хліб – це зерно, яке перемелюють на борошно. 2.Хліб – це випечений виріб із борошна, продукт харчування. 3.Хліб – це рослина в полі.(ярові, озимі) 4.Хліб –це поле. 5.Хліб – це заробіток, як засіб існування. 7. Поетична сторінка . Презентація книги . 8.Які твори ви прочитали до цього уроку? Чим саме вони вас привабили? Конкурс на кращого читача віршів . Чому я вибрав саме цю книгу ? Яка головна думка твору? Вірші учнів про хліб. (самостійно складені) Оцінки. 9. Фізкультхвилинка. Важка праця хлібороба . Це і недоспані ночі , напружені дні , висушене сонцем обличчя і мокра від поту сорочка . Зараз на допомогу людині прийшла техніка – трактори , комбайни , машини . А у давні часи кожен колосочок мали зібрати руки селянина , зросити потом . 10.Таночок. Українці не тільки вміють добре працювати , а ще вониславляться запальними танцями.11.Сьогодні ми попрацюємо над оповіданням Тамари Коломієць «Хліб» . 12.Показове читання оповідання . Послухайте оповідання і скажіть , яка головна думка цього твору ? 13.Самостійне читання оповідання. 14. Мовчазне читання. 15.Напівголосне читання. 16.Створення Сенкану про хліб . Що? Хліб Який? Свіжий, пахучий, духмяний, золотавий. Приносить користь, задовольняє потреби у їжі. Цінуємо, бережемо, дорожимо. Хліб-людська святиня, оберіг. Побудова асоціативного куща . ХлібХлібороб Поле Магазин Їжа Здоров’я Хлібна Україна Трав’яниста рослина Жито Пшениця Ячмінь Смачно 17.Словникова робота. Шкоринка , скоринка , шкориночка . За словником Грінченка зверху шкоринка , а в середині м’якушка . Позолота , золотитися – здаватися золотим , прийняти колір золота. В якому значенні вжито слова : золоте зерно , золотий колосок , срібна роса? Хорове читання . з якими словами звертається хліб до людей ? «Роботящі руки» . Кого автор мав на увазі ? Пісня «Урожайна» 18.Інтерв’ю кореспондента. Гра «Мікрофон» Що цікавого ви знаєте про хліб? Робота з прислів»ями. Робота в групах. Ігрові ситуації. «Вітерець - пустунець « розкидав ці слова . Зберіть їх і пояснітьприслів»я.19.Методика «Кутки». Розв»язування ситуаційних завдань.–Ви йдете по коридору на підлозі лежить шматочок хліба чи булочки.Як би ви вчинили в даній ситуації? Хліб – частина історії і її майбутнього . Є таке страшне слово «голод».Людина , яка пережила його із жахом чує це слово . А скільки довелося пережити нашому народові в голодне лихоліття? На Україні у 1933 році був страшенний голод. Від голоду помирали і дорослі , і такі, як ви , діти , промовляючи своє останнє слово в житті . І зараз кожен , хто пережив цей страшний голод , ніколи до кінця своїх днів не кине шматок хліба на землю , бо перед ним завжди будуть очі тих , хто помер від голоду у ті страшні часи. Хліб потрібно берегти .Якщо кожен учень за день недоїсть або викине 50 грам хліба , то це по всій школі буде 152 кілограми хліба . Бережно ставтесь до хліба , бо хліб – основа нашого життя. Робота в парах. Смішинки У нас в місті працюють 2 великі хлібокомбінати і декілька приватних пекарень. 1-й хлібокомбінат працює у Кохнівці. За день там виробляють8,5 т борошна і випікають 42 види хліба. Білий хліб: Кременчуцький, Студентський, Український , Кохнівський. З житнього борошна :Домашній, Кохнівський , Хліб з родзинками, Гурман. v. Підсумок уроку .Підходить до кінця наш урок.Чого навчилися на уроці? Що дізналися нового? Чи досяг кожен із вас тієї мети , що поставив перед собою на початку уроку? Оцініть свій внесок в урок , роботу сусіда . Якщо друг із будь-якого краю В мій будинок завіта з путі , За народним звичаєм стрічаю Як здавен ведеться у житті. У селі чи у самій столиці – На квітчастім рушнику ллянім, Свіжий хліб з полтавської пшениці , Дрібок солі кримської на нім. Хай рясніють квіти малиново , Пахне свіже спечений пиріг, Щоб і дар земний , і щире слово Гість відчув , ступивши на поріг . - Ось і закінчився наш урок . - Що вам сподобалося? Що припало до серця? Ми не кожного дня співаємо пісні про хліб , розповідаємо про працю хлібороба. Тож давайте поважати працю інших і шанувати хліб тихою любов’ю . Це значить , що ви ніколи не викинете шматочок хліба , не залишите на підвіконні , а побачивши таке , піднімете хліб із землі. Віночок побажань.Щоб не втратити жодної зернинки ми зберемо колосочки і подаруємо їх назгадку про наш урок.
|