«Хліб усьому голова»




Скачати 47.72 Kb.
Pdf просмотр
Дата конвертації10.11.2016
Розмір47.72 Kb.
ТипУрок

Урок позакласного читання з використанням технології
розвитку критичного мислення на тему:
«Хліб - усьому голова»

І.Актуалізація опорних знань.
1.)
Привітання гостей.
Продзвенів уже дзвінок
Всім пора нам на урок,
Встаньте всі рівненько,
Привітаємось гарненько:
У нас сьогодні на уроці присутні гості ,привітаємося з ними :
Добрий день!
Нехай девізом нашого уроку будуть слова :

Девіз уроку
:
Не просто слухати, а чути
Не просто дивитись, а бачити
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
1)
Мотивація уроку.
Діти, уважно подивіться на малюнки, прочитайте тему уроку , записану на дошці.
Сьогодні у нас урок позакласного читання на тему « Хліб - всьому голова.»
Послухайте, друзі, ви згодні
Про що наші будуть слова :
Про хліб поговорим сьогодні
Бо хліб – усьому голова.
- Чи відповідає зміст малюнків темі уроку?
- Доведіть свої міркування.
- Сьогодні на уроці нас чекає багато цікавих знань.
-
- Дорогі діти!
- Ми з вами живемо на Україні , а українці славляться щирою гостинністю.
- Шановні гості! Запрошуємо вас до нашої господи на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру
Ми хлібом-сіллю друзів зустрічаєм.
Хай в світі буде більше в нас братів,
Хай в кожній хаті будуть короваї,
Щоб люд ніколи хліба не просив.
Ми - хліба творці. Вороги пітьми,
І доки сонце живить наші мрії,

На рідній ниві будемо людьми.
Ми - хліборобський рід –Івана і Марії.
Сьогодні ми будемо величати хліб, бо в нього вкладена праця людська, її мудрість і сила. Сотні тисяч слів є у нашій мові, але першими за важливістю є Україна, народ, праця, хліб.
2
.). Саморефлексація.
Хочу дізнатися:
Як до нас приходить хліб, чому хліб вважають найбільшим скарбом?
Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?
Хочу навчитися: виразно читати, вибирати з прочитаного головне, робити висновки.
Що найбільше цінуєте?
Нові знання, думки товаришів, корисні поради.
На уроці ми будемо працювати в групах, аби ви змогли у разі потреби опертися на дружню руку однокласника, або поділитися своїми знаннями і здобутками
Ми усі - одна сім»я , неповторні ти і я
Ми прийшли у світ , щоб жити й на землі добро творити.
Отже, ми будемо працювати разом , щоб пізнати себе , виявити свої здібності , діяти спільно.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.)Робота з виставкою книжок.
Погляньте на виставку книжок .
На виставці зібрані твори , які розповідають про хліб, працю хліборобів.
Книжка -(збірник) Олексія Владимирова «Земля на зернятці стоїть»
Миколи Сингаївського «Земле сонячна , земле хлібна», збірник Сингаївського
«Сонячний коровай»Віктора Петровича Дацкевича «Від зерна до короваю»
- Хто з вас читав ці твори?
- Чи є на виставці фото книжка?
- Хто її автор?
- Яка з цих книжок є збіркою творів про хліб?
Хліб - усьому голова. Мабуть ці слова ви вже чули багато разів, і вони стали звичними і буденними. Але до хліба не можна ставитись по буденному. Це святиня людська. І оскільки не проходить років і тисячоліть, а він залишається святим і величним.
Присутність хліба народжувала поетів і мислителів, художників і композиторів, сприяла появі пісень і дум, продовжувала родовід, і навпаки, коли зникав хліб, неодмінно приходило лихо.

Адже хліб – всьому голова.
Грамзапис «Хліб – всьому голова.»
В народі хліб, мов матір поважають,
Ця шана з плином часу не зника.
І дорогих гостей завжди стрічають
З хлібиною в барвистих рушниках.
Так хай же щедро наливає соком
І колоситься золотистий сніп!
І хай же родить більше з кожним роком
Його величність-годувальник хліб!
Хліб - це те, що було турботою і радістю людини, чому вона віддавала свій труд і талант. Вдихніть запах хліба. Як він пахне!
Пахне хліб, як тепло пахне хліб!
Любов»ю трударів , і радістю земною,
І сонцем , що всміхнулося весною,
І щастям наших неповторних діб,
Духмяно пахне хліб!
Український народ славиться своїми піснями, він склав багато пісень про хліб .
Прослуховування пісні про хліб.
Теплий хліб , виплеканий теплими руками ,- таїть у собі тепло серця .
Які ж пахощі природи , рук роботящих переплелися в ньому?
Звідки ж бере початок шматок хліба?
Розповіді учнів.
Перш ніж почати читати твори , які ми підготували до уроку , ми проведемо невеличку
розчитку :
1.
Вправи на розширення кута зору
2.
Вправи на розвиток уваги
3.
Гра «знайди зайве слово»
4.
Робота над скоромовкою
Жатка в полі жито жне,
Жатку жнець не дожене.

5. Методика «Кубування».
6.
Робота в групах
Словникова робота
Що таке жатка ?
Перша група пояснює лексичне значення слова.
Жатка – це комбайн.
Комбайн – складна машина , що одночасно виконує роботу кількох механізмів .
Друга група пояснює походження слова .
Слово запозичене з англійської мови
Ком – разом
Бінарне – поєднувати .
Так англійці назвали складну сільськогосподарську машину , яка жне , молотить ,
в’яже солому.
Третя група
Пояснює слово «жнива».
1. пора збирання хлібних злаків .
2. Період напруженої роботи .
Жати – зрізати біля коріння стебла пшениці , жита та інших рослин .
Жнець – людина , яка жне жито .
Пояснення фразеологічних зворотів :
Хліб та сіль – побажання смачного ,добробуту, щастя.
Хліб насущний – основа існування, щоденні харчі.
Жити на чужих хлібах – на утриманні у когось.
Хліб сухий їсти – голодувати, жити у нестатках.
А яке значення має слово хліб ?
1.Хліб – це зерно, яке перемелюють на борошно.
2.Хліб – це випечений виріб із борошна, продукт харчування.
3.Хліб – це рослина в полі.(ярові, озимі)
4.Хліб –це поле.
5.Хліб – це заробіток, як засіб існування.
7. Поетична сторінка . Презентація книги .
8.
Які твори ви прочитали до цього уроку? Чим саме вони вас привабили?
Конкурс на кращого читача віршів .
Чому я вибрав саме цю книгу ? Яка головна думка твору? Вірші учнів про хліб.
(самостійно складені)
Оцінки.
9. Фізкультхвилинка.

Важка праця хлібороба . Це і недоспані ночі , напружені дні , висушене сонцем обличчя і мокра від поту сорочка . Зараз на допомогу людині прийшла техніка –
трактори , комбайни , машини . А у давні часи кожен колосочок мали зібрати руки селянина , зросити потом .
10.Таночок.
Українці не тільки вміють добре працювати , а ще вони
славляться запальними танцями.
11.
Сьогодні ми попрацюємо над оповіданням Тамари Коломієць «Хліб» .
12.
Показове читання оповідання . Послухайте оповідання і скажіть , яка головна думка цього твору ?
13.
Самостійне читання оповідання.
14.
Мовчазне читання.
15.
Напівголосне читання.
16.Створення Сенкану про хліб .
Що? Хліб
Який? Свіжий, пахучий, духмяний, золотавий.
Приносить користь, задовольняє потреби у їжі.
Цінуємо, бережемо, дорожимо.
Хліб-людська святиня, оберіг.
Побудова асоціативного куща .
Хліб
Хлібороб
Поле
Магазин
Їжа
Здоров’я
Хлібна Україна
Трав’яниста рослина
Жито
Пшениця
Ячмінь
Смачно
17.Словникова робота.
Шкоринка , скоринка , шкориночка . За словником Грінченка зверху шкоринка , а в середині м’якушка .
Позолота , золотитися – здаватися золотим , прийняти колір золота.
В якому значенні вжито слова : золоте зерно , золотий колосок , срібна роса?
Хорове читання . з якими словами звертається хліб до людей ?
«Роботящі руки» . Кого автор мав на увазі ?
Пісня «Урожайна»
18.Інтерв’ю кореспондента.
Гра «Мікрофон»
Що цікавого ви знаєте про хліб?

Робота з прислів»ями.
Робота в групах.
Ігрові ситуації. «Вітерець - пустунець « розкидав ці слова . Зберіть їх і поясніть
прислів»я.
19.Методика «Кутки».
Розв»язування ситуаційних завдань.
–Ви йдете по коридору на підлозі лежить шматочок хліба чи булочки.
Як би ви вчинили в даній ситуації?
Хліб – частина історії і її майбутнього . Є таке страшне слово «голод».Людина ,
яка пережила його із жахом чує це слово . А скільки довелося пережити нашому народові в голодне лихоліття?
На Україні у 1933 році був страшенний голод. Від голоду помирали і дорослі , і такі,
як ви , діти , промовляючи своє останнє слово в житті . І зараз кожен , хто пережив цей страшний голод , ніколи до кінця своїх днів не кине шматок хліба на землю , бо перед ним завжди будуть очі тих , хто помер від голоду у ті страшні часи. Хліб потрібно берегти .Якщо кожен учень за день недоїсть або викине 50 грам хліба , то це по всій школі буде 152 кілограми хліба . Бережно ставтесь до хліба , бо хліб –
основа нашого життя.
Робота в парах
.
Смішинки
У нас в місті працюють 2 великі хлібокомбінати і декілька приватних пекарень. 1-й хлібокомбінат працює у Кохнівці. За день там виробляють8,5 т борошна і
випікають 42 види хліба.
Білий хліб: Кременчуцький, Студентський, Український , Кохнівський. З житнього борошна :Домашній, Кохнівський , Хліб з родзинками, Гурман.
v.
Підсумок уроку
.
Підходить до кінця наш урок.
Чого навчилися на уроці?
Що дізналися нового?
Чи досяг кожен із вас тієї мети , що поставив перед собою на початку уроку?
Оцініть свій внесок в урок , роботу сусіда .
Якщо друг із будь-якого краю
В мій будинок завіта з путі ,
За народним звичаєм стрічаю
Як здавен ведеться у житті.
У селі чи у самій столиці –
На квітчастім рушнику ллянім,
Свіжий хліб з полтавської пшениці ,
Дрібок солі кримської на нім.

Хай рясніють квіти малиново ,
Пахне свіже спечений пиріг,
Щоб і дар земний , і щире слово
Гість відчув , ступивши на поріг .
- Ось і закінчився наш урок .
- Що вам сподобалося?
Що припало до серця?
Ми не кожного дня співаємо пісні про хліб , розповідаємо про працю хлібороба.
Тож давайте поважати працю інших і шанувати хліб тихою любов’ю . Це значить ,
що ви ніколи не викинете шматочок хліба , не залишите на підвіконні , а побачивши таке , піднімете хліб із землі.
Віночок побажань.
Щоб не втратити жодної зернинки ми зберемо колосочки і подаруємо їх на
згадку про наш урок.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал