Ігри як засіб формування інтелектуальної культури молодшого школяра




Скачати 46.82 Kb.
Pdf просмотр
Дата конвертації30.12.2016
Розмір46.82 Kb.

Ігри як засіб формування інтелектуальної культури
молодшого школяра

(виступ на навчальному семінарі вчителів початкових класів з проблеми
«Формування інтелектуальної культури учнів початкових класів»)

Розвиток інтелектуальної культури учнів є актуальною проблемою в навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи. Адже належний рівень розвитку психічних процесів школярів є основою для успішного засвоєння програмового матеріалу. Проте дослідження успішності в навчанні учнів показало, що деякі з них займаються значно нижче своїх можливостей. Тому виникає потреба у спеціальних заняттях чи окремих видах роботи, які можуть проводитися на уроках, на яких школярі розвивали б, у міру своїх можливостей, сприймання, увагу, пам’ять, мислення, уяву.
У дітей початкової ланки активно розвивається наочно-дієве мислення. В його основі лежить активне фантазування, коли дитина вільно маніпулює не тільки реальними предметами, а й їх уявними образами. Тут на допомогу приходить відтворювальна (репродуктивна) уява. Адже для того, щоб виконувати розумові дії, дитина має вміти:

чітко і ясно уявляти образи предметів;

мати розвинену зорову та слухову пам’ять, що дозволить їй деякий час тримати той чи інший образ в уяві;

подумки зіставляти та порівнювати предмети за певними ознаками;

змінювати частини образів та створювати свої власні.
Щоб стимулювати розвиток такого типу мислення, дорослим необхідно допомагати дітям активізувати свої вікові можливості. Використання логічних
ігор сприяє розвитку вказаних умінь та можливостей. Адже розв’язування різноманітних вправ активізує роботу всіх видів пам’яті, уваги, емоційної та вольової саморегуляції, а також операцій логічного мислення. Ігри потребують від дітей дисциплінованості, бажання та вміння узгоджувати свої дії з діями
інших гравців. Щоб мати успіх у грі, дитина має уважно вислухати умову, добре знати матеріал, що вивчається, вміти перенести його з теоретичної сторони в практичну, слухати відповіді своїх товаришів, при потребі знаходити
інші варіанти відповідей. Гра настільки природна дітям, що вони ладні гратися і гратися, приймаючи всі умови з вдячністю, зачаровані видовищністю, перебігом дій, можливістю рухатися, мати успіх серед ровесників Ігри з
інтелектуальним навантаженням мають безперечний успіх у педагогічному процесі: педагог залучає учнів до гри, щоб ті краще засвоювали навчальний матеріал, а діти завжди налаштовані на сприйняття нової теми, або мати змогу гратися.

„Естафета”. Діти шикуються між рядами в шеренгу. Їм пропонується передавати естафетну паличку товаришеві називаючи іменник, який відповідає на запитання хто? Чи інший варіант – називати слова, які пишуться з великої букви. (завдання можна змінювати згідно теми, що вивчається на уроці).


„Веселі жабенята”. Діти стоять у шерензі між партами. Пропонується загадати слово у якому є відповідний звук. І кожному своє слово прострибати по складах.

„Веселе коло”. Діти йдуть по колу один за одним, а вчитель називає відповідні звуки української мови. Якщо приголосний – присісти, голосний – підстрибнути чи плеснути у долоні.

„Стонога”. Діти стають один за одним взявшись за плечі. Остання дитина виконує завдання, біжить наперед і стає першою. Гра закінчується тоді, коли перша дитина опиняється останньою. Варіанти завдань: „З чого зроблено?”, „Від кого, або з чого одержуємо”, „Якого кольору?” та інші.
Відомо, що логічна сторона мовлення виявляється у взаємозв’язку, послідовності думок мовця. Логічними засобами в інтелектуальній комунікації
є: правильне використання форм мислення – понять, суджень, умовиводів; логічні операції з поняттями судженнями, умовиводами, які повинні адекватно передавати думку; дотримання формально-логічних законів мислення для внутрішнього послідовного зв’язку між думками.
Отже, робота вчителя на уроках української мови в початкових класах має бути спрямована на розвиток мислительних операцій (аналізу, синтезу, абстрагування, конкретизації, порівняння, класифікації, систематизації, узагальнення) і засвоєння основних форм суджень, умовиводів, понять, за допомогою яких здійснюється у людині процес мислення. Прийоми роботи, які можна використовувати: евристична бесіда, проблемна ситуація, розв’язання учнями мовних пізнавальних завдань та задач, вправ, які передбачають істотні зміни в структурі знань. Наприклад, завдання скласти речення з опорою на подані слова, вправи на переконструювання речень. Знання найвищого рівня досягають дослідницькими методами, які спонукають учнів на уроках до самостійної творчої діяльності: написання коментарів до переглянутого кінофільму; це філологічні екскурсії, результати яких оформлюються у творах, альбомах, рефератах, виставках. Звичайно, що в початкових класах на уроках необхідно застосовувати елементи дослідження.
На сьогоднішній день найцікавішою формою визначення
інтелектуального рівня дітей є участь їх у „Інтелектуальних марафонах”. Для учнів це захоплююче і цікаво. Вони з нетерпінням чекають цих уроків чи турнірів між класами, а іноді навіть і школами. Адже саме тут вони можуть самовиразитися, показати свої вміння і знання. Це можуть бути різнопланового характеру уроки, як з мови, так і з математики, природознавства, громадянської освіти та ін. Тут пропонуються і „Турнір розумників”, „Бейн-ринг”, „Бліц- турнір”, „Математичний конкурс”, „Інтелектуальна пантоміма”, „Конкурс безсловесної казки”, „Суперпам’ять”, „Цікаві анаграми”, „Індивідуальні тури” та інші види завдань.

Проводячи різні види діяльності, які націлені на розвиток інтелектуально- пізнавальної сфери молодших школярів ми розвиваємо:
- асоціативне мислення;
- фонематичний слух;
- пам’ять;
- всі властивості уваги;
- творчі здібності;
- логічне мислення.
Ігри з читання:
«Хмарка»
Кожна картка(хмарка) має по слову (з обох сторін по складу). Вчитель швидко показує дві сторони «хмарки» - діти мають упіймати слово.
«Пірамідка» са ди са док са дили са дочок
«Блискавка»
Діти читають у звичайному темпі. По команді «Блискавка» темп читання значно прискорюється.
«Знайди помилку»
Учитель читає текст, припускаючи навмисне помилок. Учні повинні знайти і виправити помилки.
«Так чи ні»
Учитель читає речення з тексту. Якщо речення прочитане правильно, то учні говорять: «Так».Якщо з заміною слова, то говорять: «Ні».
«Складовиця»

Кул – л+ бин- н + ки=
Бе + різв – в + ка =
«Впізнай казку»

Учитель називає групу слів і пропонує пригадати казку.
Котик, півник, лисичка.
Дід, баба, бичок, ведмідь, вовк, лисичка, зайчик.
Мишенята, півник, колосок.
Так чи не так?
У сосновому лісі ми збирали моркву.
На нашій яблуні виросло багато шишок.
У колгоспному ставку юннати розводили коропів, щук, китів.
Вовк спритно заліз на березу нарвати свіжих огірків.
Кит – найменша риба в світі.
Сова вдень спить, а вночі шукає собі їжу.
«Послухай, виправ помилки»
На осінніх канікулах ми з татом і мамою пішли до лісу.
У лісі було гарно, тихо. Тишу порушували ворони, що кукурікали біля своїх гнізд. Чути було, як десь далеко кує дятел. А ми все далі і далі заходили в ліс.
Раптом ми побачили білочку. Яка ж вона гарна! Вся біленька, пухнаста. У неї була довга мордочка, маленькі чорні очі й зовсім маленький хвостик. Білочка щось тримала в лапках – це була маленька срібляста рибка.
Невдовзі ми повернулись додому.
Ігри з української мови

Закінчи речення
Дівчинка йшла…
Дівчинка йшла стежкою додому.
Дівчинка йшла і співала пісеньку.
Дівчинка йшла вулицею і несла квіти. і т.д.
Діти зустріли в лісі бабусю, яка…
Діти зустріли в лісі бабусю, яку…
Діти зустріли в лісі бабусю, якій…
Діти зустріли в лісі бабусю, про яку…
«Хто це?, Що це?»
Рідна, лагідна, найдорожча…
Запашний, білий, смачний…
Білий, холодний, пухкий…
Червоне, солодке, соковите…
Весняний, сонячний, теплий…
Прозора, джерельна, холодна…
Висока, білокора, струнка…
Цікавий, двосерійний, пригодницький…
Зелена, висока, новорічна…
«Назви якомога більше слів»
Пливе –пароплав, човен, пловець, качка, риба…
Росте – дерево, квітка, рослина, хлопчик, новобудова…
Співає - …
Шипить - …
«Читай, доповнюй»
Ріс клен,…
Росла дівчинка, …



Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал