Інформація про охоплення дітей організованими формами відпочинку під час літніх канікул 2015 року в Дніпропетровській області Організація літнього відпочинку дітей є однією із складових виховної




Скачати 316.25 Kb.
Pdf просмотр
Сторінка1/3
Дата конвертації26.12.2016
Розмір316.25 Kb.
ТипІнформація
  1   2   3

ІНФОРМАЦІЯ
про охоплення дітей організованими формами відпочинку
під час літніх канікул 2015 року
в Дніпропетровській області


Організація літнього відпочинку дітей є однією із складових виховної роботи позашкільного еколого-натуралістичного закладу освіти. Результатом такої роботи є виховання юннатів, в яких формується рівень соціальної зрілості, достатньої для забезпечення їх самостійності, у різноманітних сферах життєдіяльності, здорові фізично та духовно, творчі особистості з почуттям відповідальності за долю України, її народу, людства.
Творчий підхід до організації літнього відпочинку юннатів сприяв якісній роботі, що проводилась в цьому напрямку ЕНЦ та СЮН області.
Згідно звітності педколективів районних та міських ЕНЦ і СЮН області для організації плідного відпочинку юннатів були сплановані тематичні екскурсії, комплексні екологічні експедиції по вивченню природи рідного краю, нетрадиційні масові заходи, спрямовані на екологічне виховання дітей та учнівської молоді, проводились ігри, виставки, вікторини, конкурси юних знавців природи, юних дослідників тощо.
Особливу увагу під час літніх канікул в ЕНЦ та СЮН приділяли охопленню організованими формами праці і відпочинку дітей, які потребують особливої соціально-педагогічної підтримки.
Проводились бесіди з профілактики тютюнокуріння, наркоманії, алкоголізму, бесіди по формуванню у дітей морального і правового обов’язку „Конвенція про права дитини”.
Робота з дітьми групи
„ризику” допомагала зменшити кількість правопорушень.
Аналіз звітів ЕНЦ/СЮН показав, що робота по плануванню та організації літнього відпочинку дітей в закладах освіти області пройшла на високому професійному рівні. Інформацію про цю роботу надано з 14 ЕНЦ/СЮН області.
Наведу декілька прикладів організації плідного відпочинку дітей влітку в закладах освіти Дніпропетровщини еколого-натуралістичного спрямування.
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ОСВІТИ
„ОБЛАСНИЙ ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНИЙ ЦЕНТР
ДІТЕЙ ТА УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ”
На виконання наказу департаменту освіти і науки облдержадміністрації від 20 травня 2015 року № 369/0/212-15 „Про проведення обласного еколого- краєзнавчого табору-експедиції
„Природна скарбниця
Придніпров’я” з 23 по 29 червня 2015 року комунальним закладом освіти „Обласний еколого- натуралістичний центр дітей та учнівської молоді” (далі – КЗО „ОЕНЦДУМ”, директор Ю.Ф. Педан) до 70-річниці Перемоги над нацизмом у Європі, дня пам’яті та примирення та 70-річниці завершення Другої світової війни проведено обласний еколого-краєзнавчий табір-експедицію
„Природна скарбниця Придніпров’я (далі – Захід).

Захід проводився з метою формування у дітей та учнівської молоді екологічного мислення, забезпечення підтримки обдарованої молоді шляхом створення умов для творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку, сприяння модернізації змісту науково-дослідницької, пошукової, експериментальної і практичної діяльності навчальних закладів.
Метою заходу було:
- формування у дітей та учнівської молоді почуття національної гідності та патріотизму;
- проходження маршруту по степовій малій річці, яка єдина в області має водоспад;
- апробація маршруту для проведення сумісної експедиції з Полтавським обласним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді.
Учасниками Заходу були 12 вихованців позашкільних еколого- натуралістичних навчальних закладів, переможців обласних, всеукраїнських профільних масових заходів, учні обласної заочної хіміко-біологічної школи з мм. Дніпродзержинська, Жовті Води, Нікополя та Павлограду.
Від науки в заході брали участь:
Бригадиренко В.В., кандидат біологічних наук, доцент кафедри зоології та екології ДНУ ім. О. Гончара (далі – ДНУ), відповідальний за зоолого- екологічний напрямок;
Назимов С.С. та Кобеза П.А., аспіранти кафедри зоології та екології факультету біології, екології та медицини ДНУ, відповідальні за проведення практичних занять з зоології, збір наукового матеріалу в польових умовах для кафедри зоології та екології.
Програма Заходу включала ознайомлення юннатів з організацією навчально-виховного процесу у закладах освіти, національно-патріотичне виховання, проведення практикумів на природі, лекцій на території навчальних установ, а також екскурсій до музеїв, які проводились у мм. Дніпропетровську,
Дніпродзержинську,
Нікополі,
Орджонікідзе,
Апостолівському,
Нікопольському, Петриківському та Софіївському районах.
Для учасників заходу були проведенні ознайомлюючи екскурсії по територіям навчальних закладів:
- КЗО „ОЕНЦДУМ”;
- комунального закладу
„Дитячий екологічний центр м. Дніпродзержинська” Дніпродзержинської міської ради;
- комунального закладу освіти „Жовтневий навчально-реабілітаційний центр з поглибленим професійно-трудовим навчанням” Софіївського району;
- Будинку творчості дітей та юнацтва м. Орджонікідзе;
- КЗ „НМЕНЦ”.
Цікавою була оглядова екскурсія по розарію публічного акціонерного товариства „Дніпроазот” та гідроелектростанції м. Дніпродзержинська.
Учасників експедиції також ознайомили з історією та сучасністю мм. Дніпродзержинська, Нікополя, Орджонікідзе, с. Запорізьке та Братське
Софіївського району, с. Капуловка та Покровське Нікопольського району.
Хвилюючим було відвідування меморіального комплексу – монументу
Слави м. Дніпропетровська, алеї героїв-інтернаціоналістів м. Орджонікідзе та
могили кошовий отаман Запорозької Січі й усього Війська Запорозького
Низового Івана Сірка у с. Капуловка Нікопольського району.
За програмою заходу його учасники відвідали музейні комплекси:
- діораму „Битва за Дніпро” м. Дніпропетровська
- історичний музей ім. Калинишевського (с. Покровське Нікопольського району);
- Нікопольський краєзнавчий музей
Побували на екскурсії:
- район акліматизації бобрів (с. Куліші, Петриківський район)
- конеферма (с. Єлизаветівка, Петриківський район);
Взяли участь у лекційних заняттях:

- „Біологічне різноманіття фауни безхребетних тварин Дніпропетровської області”;
- „Біологічне різноманіття фауни холоднокровних тварин: риби, амфібії, рептилії Дніпропетровської області”;
- „Біологічне різноманіття фауни хребетних тварин області”;
- „Виготовлення власних колекцій безхребетних тварин. Особливості визначення та класифікації зібраного матеріалу в лабораторних умовах”;
- „Необхідність збереження біорізноманіття”.
Дуже цікавими і корисними були практикуми на природі:
- „Вивчення представників орнітофауни пойми р. Кам’янки та цілинного степу” (біля с. Запорізьке та Братське Софіївського району);
- „Практично-польові спостереження і особливості збору наукового матеріалу в польових умовах” (біля с. Запорізьке та Братське Софіївського району)
- Ботанічний практикум з вивчення фіторізноманіття в природних умовах
(біля с. Усть-Кам’янка Апостолівського району);
- Фонові види комах основних екосистем р. Кам’янка. Види Червоної книги (біля с. Усть-Кам’янка Апостолівського району);
- Унікальна петрофільна флора каньйону р. Кам’янка (біля с. Токівське
Апостолівського району).
З нагоди відзначення 70-річниці Перемоги над нацизмом у Європі, дня пам’яті та примирення, 70-річниці завершення Другої світової війни, з метою вшанування пам’яті загиблих у війні відбулося покладання квітів до меморіального комплексу – монументу Слави м. Дніпропетровська, а також відвідування діорами „Битва за Дніпро”. У діорамі „Битва за Дніпро” діти ознайомились з подіями форсування
Дніпра
і визволення м. Дніпропетровська; унікальними знахідками пошуковців ІПО „Пошук
Дніпро”.

Безпосереднє знайомство з р. Кам’янкою розпочалося біля с. Братське та с. Запорізьке (найстаріше село району, засноване у 1759 році) Софіївського району у інформаційного знаку „Виток р. Кам’янка”. Качан Олександр, начальник відділу водних ресурсів Софіївського району, розповів про гідрологічний режим річки. Демченко Л.М., голова сільської ради с. Запорізьке провела екскурсію по річці, під час якої педагогічні працівники Запорізької школи та КЗ „НМЕНЦ”, а також аспіранти ДНУ проводили практикуми на природі по вивченню флористичного за фауністичного різноманіття пойми річки.
Значна увага під час проведення експедиції була приділена формуванню у дітей та учнівської молоді почуття національної гідності та патріотизму.
З цією метою для учнівської молоді було організовано відвідування могили кошового отаману Запорозької Січі й усього Війська Запорозького Низового
Івана Сірка, історичного музею ім. Калинишевського та Нікопольського краєзнавчого музею. Головні експозиції музейних комплексів були присвячені козацькій славі та Другій світовій війні.
Вивчення біологічного та ландшафтного різноманіття було продовжено на ділянці біля с. Усть-Кам’янка та Токівське Апостолівського району під керівництвом Бригадиренка В.В.. Він ознайомив юннатів з історією виникнення ландшафтів та біологічними особливостями представників флори і фауни, досліджуваних ділянок.
Незабутні враження дітям подарувала екскурсія до пам’ятки природи
„Водоспад на річці Кам’янка” – це єдиний на Дніпропетровщині водоспад, який вважається найбільш мальовничим, найпривабливішим об’єктом природної спадщини нашого краю. Водоспад розташований біля Київського гранітного кар’єра, висотою близько 6 метрів. Він утворився на виступаючого з берегів відомого всьому світу червоного граніту.
Експедиція була завершена на базі КЗ „НМЕНЦ”. У закладі створений еколого-ботанічний музей, в якому близько 400 унікальних природних експонатів: гербарії рослин, колекції комах, молюсків, морських тварин, птахів та ссавців нашої країни.
Набуті знання та практичні навички стануть в нагоді юннатам та педагогам у проведенні науково-дослідницької роботи, усвідомленої природоохоронної діяльності, сприятимуть формуванню цілісного екологічного світобачення, активної громадянської позиції, відчуття національної гідності та патріотизму, любові до рідної неньки-України.
З 02 по 19 червня 2015 року в комунальному закладі освіти „Обласний еколого-натуралістичний центр дітей та учнівської молоді” (директор
Педан Ю.Ф.) проходила літня навчально-трудова практика, в якій брали участь
60 вихованців, учнів комунального закладу освіти „Середня загальноосвітня школа №76” Дніпропетровської міської ради.
Літню навчально-трудову практику було розпочато зі свята, присвяченого
Дню захисту дітей, на якому вихованці екологічного центру читали вірші, співали пісні, брали участь у конкурсі малюнків на асфальті та в екологічному квесті.

В ході практики керівниками гуртків були проведені майстер – класи
„Оформлення листівок до свят”, „Виготовлення декоративних листівок”, навчальні екскурсії

„Сад безперервного цвітіння”,
„Дендрофлора екологічного центру”, „Рослини тропіків і субтропіків“, „Тварини зоокуточку”,
ігри – „Що ми бачили у лісі? ”, „На що схожа рослина?”, „Дендрологічні анаграми, шаради про кущі та дерева Червоної книги України”, „Дендрологічне лото”, гра-шоу „Світ природи”, магічний квадрат „Знайдіть 16 лісових мешканців”, конкурс „Прислів’я і приказки мого народу”, вікторина „Червона книга”. Юні фото натуралісти набували практичних навичок із фотозйомки портрету, тварин, квітів тощо.

Упродовж всього періоду літньої практики працював відеолекторій
„Екологія ХХІ століття”. Діти мали змогу передивитися фільми про природу, дізнатися цікаві відомості про життя тварин: „Акули”, „Кити”, „Пінгвіни”,
„Шимпанзе”, “Гієни”, „Сурікати”, „Тигри”, „Альтернивні джерела енергії”,
„Пірати стічних канав” тощо.
Літній період – це час проведення активної дослідницької діяльності.
Велику увагу керівниками гуртків було присвячено проведенню дослідів з рослинами відкритого та закритого ґрунту за темами: „Вплив мульчуванню

ґрунтів на врожай гарбузів”, „Вплив штучного затемнення на утворення кореневої системи кротону”, „Вплив строків живцювання на ріст, розвиток та цвітіння остеоспермуму”, „Сортовивчення моркви пізньостиглих сортів”,
„Вивчення особливостей степових рослин на прикладі саду злаків”, „Вивчення адаптивної здатності інтродукованих степових видів”.
Комплексна екскурсійна програма була запропонована учням шкіл
№ 107, 119, 140, 112, 27, 89, інтернату №5, школи англійської мови
„International House” міста Дніпропетровська, які відвідали екологічний центр під час літньої навчальної практики.

Діти побачили колекцію птахів – мисливського, королівського, золотистого фазанів, павичів, банківських курок, папуг, тварин зоокуточку – сирійських та джунгарських хом’яків, шиншил, декоративних кролів, піщанок, червоновухих черепах, морських свинок, побували в оранжереї, де ознайомилися з рослинами тропіків та субтропіків, дізналися цікаві відомості про реліктові рослини – гінко дволопатевий, та тис ягідний, які ростуть на території екологічного центру.
Дітям дуже сподобався змістовний відпочинок, який дав змогу не тільки збагатити знання дітей з біології та екології, набути практичних навичок роботи на землі, в оранжереї, опанувати правила догляду за тваринами зоокуточку, але й відпочити в чудовому куточку природи, який створений та виплеканий дбайливими руками юннатів та дорослих.
Всього у літній навчально-трудовій практиці та навчальних екскурсіях на базі комунального закладу освіти „Обласний еколого-натуралістичний центр дітей та учнівської молоді” взяли учать понад 450 дітей.
ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ ТАБІР „ЮННАТ”

З 04 по 10 червня 2015 року від Дніпропетровської області у роботі табору „Юннат”, який працював на базі НЕНЦ м. Київ, взяли участь 5 дітей – учнів 7 та 8 класів середньої загальноосвітньої школи № 6 м. Дніпропетровська.
В цей час проходили літні збори Дитячого екологічного парламенту.

За програмою заходу проходив круглий стіл за темою: „Дитячий екологічний парламент: проблеми і перспективи”, за участі заступника
Міністра екології та природних ресурсів України Курикіна Сергія Івановича.
Наші юннати взяли активну участь у роботі круглого столу.
На пленарному засіданні, яке було присвячене загальним питанням дитячого екологічного парламентаризму серед поважних гостей, у якості експертів, були присутні Степаненко Сергій Миколайович – ректор Одеського державного екологічного університету, та Самойленко Юрій Іванович – голова
Української екологічної асоціації „Зелений світ”.
Програма зборів була насичена цікавими екскурсіями, оригінальними масовими заходами, творчими майстернями. Діти відвідали визначні місця
Києва, музеї, вистави у Національному цирку, Національному академічному театрі імені Івана Франка. Вся програма була пронизана патріотичними настроями та любов’ю до природи.

Для дітей організовано фестиваль народної творчості «Українське містечко» на базі Школи народних ремесел Національного еколого- натуралістичного центру. Під керівництвом досвідчених педагогів працювали майстер-класи з творчих напрямків роботи.
У родинній атмосфері пройшли всі сім днів зборів екоактивістів. Діти активно працювали і відпочивали. А на останок юні природоохоронці власними силами організували чудове свято розставання з Національним еколого- натуралістичним центром.

КПНЗ „СТАНЦІЯ ЮНИХ НАТУРАЛІСТІВ ЖОВТНЕВОГО РАЙОНУ”
З 2 червня по 26 червня на базі КПНЗ „СЮН Жовтневого району” працювала міська літня біологічна школа за відділеннями: зоологічне, дендрологічне, ботанічне, екологічне,ландшафтного дизайну, квітникарства та овочівництва. Під час роботи міської літньої біологічної школи проходили лекційні заняття та польовий практикум, як на базі КПНЗ «СЮН Жовтневого району» так і Криворізького ботанічного саду НАН України, також працювали екскурсійні майданчики парків та скверів Жовтневого району.
Окремо по розділах.
В зоологічному відділенні навчалися 32 учні із КЗШ
№32,42,61,69,86,90,97,111,121,КЖЛ,КГ №49.
Завдання міської літньої біологічної школи зоологічного відділення:
 Ознайомити учнів з тваринами та птахами живого куточку
 Ознайомлення учнів з методикою польових досліджень із зоології;
 Вивчення природних угрупувань організмів у різних біотопах, поведінки тварин у природному середовищі та в живому куточку
СЮН, пристосувань безхребетних тварин до умов існування.
 Вивчення видового складу безхребетних тварин району польової практики, їх біологічних особливостей.
 На місцевому матеріалі закріплення знань про практичне значення окремих представників безхребетних тварин.
Навчальна польова практика із зоології в літній період – це, згідно з чинною програмою, завершальний етап вивчення зоології хребетних і безхребетних.
Польова практика збагачує знання учнів тим, що неможливо вивчити у лабораторних умовах та під час лекційного курсу, тобто докладно ознайомлює з фауною в природі та в живому куточку.

Практикум мав за мету навчити учнів визначати з першого погляду найпоширеніших тварин різних біоценозів на відстані, за голосом, звуком, слідами на ґрунті, норами, еколого – морфологічними ознаками, для того, щоб мати повну картину про гармонію організму й середовища. Знання варто доповнити вивченням прийому відлову, застосування простих знарядь для ловіння (сачки, пастки).
Навчити доглядати за тваринами живого куточку
СЮН.
Систематично проводились екскурсії з елементами біоетики на теми:
„Життя тварин куточку живої природи”, „Екоетичне поводження в природі”,
„Екоетичні принципи відношення людини з природою” до ветеринарної клініки та інші.
Заняття на базі куточку живої природи теж побудовані на принципах етичного відношення до тварин. Тематикою занять є: „Жорстокість до тварин і рослин”, „Допомога рослинам і тваринам, що потрапили в біду”, „Єдність рослин і тварин”, „Відношення до тварин в різні епохи” та інші.
Активно проводилися практичні роботи з учнями, велися систематичні спостереження. Спостереження, які проводили учні, дозволили встановити
закономірності росту і розвитку рослин і тварин, встановити взаємозв’язки в природі, а також розвивати практичні навики в господарстві.
Під час навчання в ЛБШ учнями разом з керівником напряму, консультантами та вчителями були розроблені теми індивідуальних досліджень на літньо-осінній період.
1.Пластинчастовусі жуки району польової практики.
2.Будівлі комах.
3.Клопи району польової практики.
4.Метелики району польової практики.
5.Хижі комахи району польової практики.
6.Комахи-санітари району польової практики.
7.Біологія бджолиної родини.
8.Біологія колорадського жука.
9.Бабки району польової практики.
10.Комахи району польової практики, що охороняються.
11.Комахи-запилювачі району польової практики.
12.Видова різноманітність сонечок району практики.
13.Прямокрилі району польової практики.
14.Виявлення мурашників в їх облік та охорона, штучне розведення і обгороджування в рамках еколого – біологічного походу „Біощит”.
Планування та організація роботи дендрологічного відділення базувалася на науково-педагогічній проблемі „Використання сучасних
інформаційних технологій як засобу розвитку творчих здібностей учнівської молоді”.
Заняття проводилися у вигляді віртуальних мандрівок та лабораторій з використанням спеціального мультимедійного обладнання та мережі Інтернет.
Це такі заняття, як „Мандрівка в рослинну клітину”, „Живлення рослини”. Під час виконання практичних робіт діти мали змогу проводити дслідження за допомогою електронного мікроскопа. Було проведено роботи: „Дослідження розрізу стебла”, „Будова і функції продихів”.
Традиційно, з метою організації змістовного навчання і відпочинку дітей на Жовтневій станції юних натуралістів, а також з метою
залучення їх до обласних та Всеукраїнських природоохоронних конкурсів і акцій, були організовані екскурсійні майданчики.
У рамках
ЛБШ працював
екологічний
кінолекторій для молодших школярів шкіл району та міста. Діти мали змогу подивитися мільтфільми «Добре світло», «Путешествие дождевого червячка» та інші.
В дендрологічному відділенні навчалося 17 учнів КЗШ № 52, 62, 86,
90,93, КЖЛ, КНТМЛ №81.
Основною метою діяльності дендрологічного напрямку – було вивчення закономірностей і змін оточуючого природного середовища, аналіз їх причин і наслідків; розширення знань про рослинний і тваринний світ своєї місцевості
(регіону); можливість займатися
індивідуальною науково- дослідницькою діяльністю.
Щодо об’єктів спостережень, то тут шкільний екологічний моніторинг співпадає з загальнонауковим моніторингом: це моніторинг оточуючого середовища. Частини програм, як правило, орієнтована на проведення
ґрунтовного біологічного моніторингу флори і фауни. Методи його повинні бути доступні для учнів, а необхідне обладнання повинно бути у наявності у навчальному закладі.
Навчання першої зміни було розпочато 2 червня 2015 року. У групі дендрологічного напрямку навчалось 11 учнів. З них 3 учнів, навчаються у
Криворізькому Жовтневому ліцеї, 1 учень у КОЛІ, 2 учні у КЗШ №93, 4 учні у
КЗШ №52, 1 учень у КНТМЛ, 1 учень у КЗШ №62. Друга зміна розпочала свою роботу 15 червня 2015 року. У групі навчалося 5 учнів. З них 2 учні приїхало з
КЗШ №90, 1 учень – КЖЛ, 1 учень - КЗШ №86 і 1 учень - КЗШ №32.
Програма дендрологічного напрямку школи включала розгляд питань пов’язаних з функціонуванням культурних деревно-чагарникових фітоценозів
(парків, скверів, лісосмуг). Учні мали змогу отримати уявлення про «флору» та
«дендрофлору», основні життєві форми дерев та чагарників. Також розглянули питання зеленого будівництва у контексті проектування міських зелених зон.

Учні прослухали наступні лекції:
1. Літня біологічна школа, її мета та основні напрямки роботи;
2. Поняття про дендрологію як науку. Основні етапи розвитку дендрології та її зв’язок з іншими науками. Біологічні особливості деревних рослин, їх життєві форми, групи росту, декоративність;
3. Гербарій. Значення гербаризації для вивчення рослин;
4. Основні методи дендрологічних досліджень;
5. Основи екології деревних рослин. Екологічні фактори та їх класифікація;
6. Організація науково-дослідницької діяльності у системі Малої академії наук.
У рамках практикуму учні мали змогу провести вивчення екологічного стану парку 50 річчя Радянської України та скверу хвойних насаджень по вул.
Ватутіна, ознайомилися та виконали основні етапи дослідження штучних фітоценозів
(життєвість, естетична оцінка, біомоніторинг, заходи оздоровлення). Також у рамках практикуму учні розглянули просторову структуру деревно-чагарникового біогеоценозу та під час проведення польових досліджень накреслили схему заданого угрупування. Крім того кожен учень зміг зібрати та змонтувати гербарій основних деревно-чагарникових видів найчастіше використовуваних в озелененні міста.
За час роботи ЛБШ учні виконали наступні практичні та лабораторні
роботи:
1. Вступ до курсу: «Дендрологія з основами озеленення». Правила поведінки в лабораторії і в природі. Техніка безпеки;
2. Якісні та кількісні дослідження наземного покриву на пробних ділянках;
3. Збирання і виготовлення гербарію;
4. Біологічні вимірювання;
5. Будова рослинної клітини, тканини, органів;
6. Вегетативне розмноження деревних порід в умовах закритого ґрунту і садіння їх в теплиці;
7. Грунт та його дослідження;
8. Організація і проведення фенологічних спостережень. Щоденник спостережень;
9. Визначення рослин деревних порід місцевої флори в природі та за визначником.

У програмі школи запланований практикум за участю провідних співробітників-науковців Криворізького ботанічного саду НАН України.
Олександр Вікторович, к.б.н., який працює у відділі інтродукції та акліматизації провів вичерпну екскурсію колекційними відділами декоративних дерев і чагарників ботанічного саду. Розповів про основні напрямки роботи відділу, а також показав наукову лабораторію де працюють вчені. За підсумками роботи на базі КБС налагоджена співпраця по написанню учнівських науково- дослідницьких робіт.
Крім того учні відвідали навчальний


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал