Інформування населення про надзвичайні ситуації та порядок дій





Дата конвертації10.12.2016
Розмір48.5 Kb.

Конспект уроку з предмету „Основи здоров’я” для учнів 6-го класу

Тема: Інформування населення про надзвичайні ситуації та порядок дій.
Мета: Ознайомити школярів з основними способами оповіщення, сигналами цивільного захисту (ЦЗ) і правилами дій при оповіщенні населення про надзвичайну ситуацію (НС); розвивати самостійність під час дій; виховувати у них дисциплінованість, організованість, чіткість та впевненість.
Обладнання: комп’ютер, таблиці з питань дій населення у надзвичайних ситуаціях.

Хід уроку
І. Організація класу.
Привітання вчителя.
Перевірка готовності до заняття.
ІІ. Актуалізація опорних знань.

Давайте пригадаємо основні призначення ЦЗ.
(Рятувати людей від аварій, катастроф, стихійних лих.)

Повторимо завдання служб ЦЗ:

проводять рятувальні роботи в зонах аварій, катастроф, стихійних лих;

навчають населення як поводитись в НС;

захищають людей від наслідків НС;

запобігають виникненню аварій, катастроф, стихійних лих.

У світі постійно виникають різного роду небезпеки, які пов’язані з природними катаклізмами, аваріями і катастрофами. Виникнення небезпечних ситуацій, як правило загрожує життю людей, завдає великих матеріальних збитків. Статистика свідчить, що переважна кількість аварій, катастроф відбувається за свідомих чи несвідомих дій людини. Головною причиною такого становища є низький рівень обізнаності населення з існуючою небезпекою техногенного і природного характеру. Це нерідко призводить до загибелі людей. В даний час аварії, катастрофи, стихійні лиха почастішали, через активне використання продуктів науково-технічного прогресу (зросла кількість машин, літаків та ін.). До стихійних лих відносять землетруси, повені, урагани, які не проходять без наслідків. Могутні сили стихії руйнують будинки, опори електропередач, спустошують поля, виривають з корінням дерева, затоплюють лани. Стихійні лиха приносять величезну шкоду людям, сільському господарству і призводять до загибелі людей.

Як ви вважаєте, що потрібно робити, щоб зменшити цю шкоду, щоб не допустити смерті людей? (Відповіді дітей).

Треба своєчасно попередити людей про безпеку. Тільки отримавши своєчасну інформацію про небезпеку, що загрожує, люди можуть вчасно скористатися засобами захисту й укритись, сховавшись у безпечному місці.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності і повідомлення теми.

Головне завдання нашого уроку – озброїтися знаннями, необхідними на випадок аварії, катастрофи, стихійного лиха, а також при нападі повітряного
противника. Кожен школяр повинен уміти захистити себе і товаришів, які опинилися в екстремальних умовах.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Фомування понять „сигнал”, „оповіщення”.
Сигнал – це попередження, повідомлення про щось небажане, що може статись. Слово „оповіщення” означає: сповістити всіх про небезпеку, яка загрожує, і порядок дій на випадок аварії, катастрофи і стихійного лиха, а також попередити населення про безпосередню небезпеку нападу повітряного противника, якщо вона виникне. З цією метою для всієї країни встановлено
єдині сигнали оповіщення ЦЗ.
Встановлені сигнали мають такі призначення:
1.
Попередити населення про безпосередню небезпеку нападу повітряного противника (Сигнал „Повітряна тривога”).
2.
Дозволити населенню продовжувати діяльність, яка була перервана сигналом „Повітряна тривога” (Сигнал „Відбій повітряної тривоги”).
3.
Попередити населення про термінову необхідність вжити заходів від дії небезпечних хімічних речовин (Сигнал „Хімічна небезпека”).
4.
Попередити населення про необхідність вжити заходів захисту від радіоактивних речовин (Сигнал „Радіаційна небезпека”).
Основними засобами оповіщення й інформації населення про екстремальну обстановку є радіо, телебачення, звучання електричних і ручних сирен, виробничі і транспортні гудки. Сирени та гудки означають сигнал цивільного захисту „Увага всім!”. Він сповіщає людей про необхідність термінового увімкнення радіоприймача, телевізора і прийняття повідомлення місцевих органів влади або підприємств, установ, організацій.
2. Ознайомлення з основними діями населення в надзвичайних ситуаціях.
а) Прослуховування записаного сигналу „Увага! Увага! Громадяни! Повітряна тривога! Повітряна тривога!”
(Робота в групах. Опрацювання матеріалу про правила поведінки залежно від місця знаходження. Звіт кожної групи.)
1 група.
Якщо сигнал „Повітряна тривога” застав вдома:

ввімкнути телевізор або радіоприймач і уважно прослухати інформацію;

закрити вікна, вимкнути усі електричні прибори та нагрівальні прилади, перекрити газ, вимкнути світло;

потрібно допомогти батькам узяти необхідні речі;

взяти індивідуальні засоби захисту, завчасно підготовлений запас продуктів і води, особисті документи, кишеньковий ліхтар та найкоротшим шляхом прямувати до найближчої захисної споруди.

2 група.
Якщо сигнал „Повітряна тривога” застав в школі:

припиняються заняття;

учні отримують засоби індивідуального захисту;

під керівництвом учителя організовано йдуть у захисну споруду (сховище).

3 група.
Якщо сигнал „Повітряна тривога” застав на вулиці:

вислухати вказівки адміністрації громадського місця та діяти у відповідності з ними (йти в зазначені сховища або укриття);

якщо учень не встиг сховатися в захисній споруді, слід негайно скористатися умовами місцевості: ямами, канавами, що є поблизу. У будь- якому такому укритті треба обов'язково лягти на землю вниз обличчям.
Коли необхідно відмінити сигнал „Повітряна тривога”, подається сигнал
„Відбій повітряної тривоги”. За цим сигналом люди виходять зі сховища.
б) Прослуховування записаного сигналу „Увага! Говорить управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення (НС та ЦЗН) облдержадміністрації.
Громадяни!
Територія зазнала радіоактивного зараження. Радіоактивне зараження. Сховайтеся в захисних спорудах. Стежте за нашими повідомленнями” або „Громадяни! Увага! Увага! Говорить управління з питань НС та ЦЗН облдержадміністрації. Хімічна небезпека!”.
Як діяти після сигналу „Хімічна небезпека”:

при оголошенні хімічної небезпеки не панікуй, слухай повідомлення органів виконавчої влади з питань надзвичайних ситуацій;

щоб уникнути зараження небезпечними хімічними речовинами, для захисту органів дихання користуйся ватно-марлевою пов’язкою, протипиловою маскою чи спеціальними засобами захисту;

якщо засобів індивідуального захисту немає і вийти із району аварії неможливо - залишайся у приміщенні і негайно загерметизуй вхідні двері та вікна, використовуючи ковдру чи інші щільні тканини;

перед виходом з будинку вимкни джерела електро-, водо- та газопостачання, візьми з собою необхідні речі, продукти харчування і воду;

виходь із зони хімічного зараження в бік, перпендикулярний напрямку вітру та обходьте тунелі, яри – в низинах може бути висока концентрація небезпечних хімічних речовин;

слухай по радіо вказівки управління з питань НС та ЦЗН облдержадміністрації.
Як діяти після сигналу „Радіаційна небезпека”:

при оголошенні небезпечного стану не панікуй, слухай повідомлення органів виконавчої влади з питань надзвичайних ситуацій;

для захисту органів дихання користуйся ватно-марлевою пов’язкою, протипиловою маскою чи спеціальними засобами захисту (хустинкою, протигасом, респіратором);

для зменшення проникнення радіаційних речовин в квартиру (будинок): щільно закрий вікна та двері, щілини заклей;

підготуйся до можливої евакуації: упакуй у герметичні пакети та склади у валізу документи, цінності та гроші, предмети першої необхідності, ліки, мінімум білизни та одягу, запас консервованих продуктів на 2-3 доби, питну воду. Підготуй найпростіші засоби санітарної обробки (мильний розчин для обробки рук);


перед виходом з будинку вимкни джерела електро-, водо- та газопостачання, візьми з собою необхідні речі, продукти харчування і воду;

слухай по радіо вказівки управління з питань НС та ЦЗН облдержадміністрації.

Цікаво знати, що:

сховища, підвали, стіни будівель послаблюють радіацію. Стіни дерев'яного будинку послаблюють іонізуюче випромінювання в 2 рази, цегляного – у 10 разів; заглиблені укриття (підвали): з покриттям із дерева у 7 разів, з покриттям
із цегли або бетону у 40-100 разів.

на території України є хімічно-небезпечні об'єкти – це підприємства, які застосовують хімічну речовину. На м'ясокомбінатах використовується токсична речовина – аміак, на водоканалах – хлор. Внаслідок аварій на цих підприємствах може виникнути хімічне зараження місцевості. Тому слід добре запам'ятати правила при сигналі „Хімічна небезпека”.
V. Підбиття підсумків уроку.

Які сигнали при виникненні НС ви запам'ятали?

З якою метою вони даються?

В складних умовах аварії, стихійного лиха необхідно дотримуватися організованості, дисципліни, точно виконувати встановлені правила поведінки.
Метушня, паніка – неприпустимі під час надзвичайних ситуацій.

Олександр Зейда, методист обласного методичного кабінету БЖД населення
НМЦ ЦЗ та БЖД Рівненської області




База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал