Конкурс-огляд серед районних та міських бібліотек для дітей





Сторінка1/10
Дата конвертації23.12.2016
Розмір1.01 Mb.
ТипКонкурс
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10

Управління культури Полтавської обласної державної адміністрації
Полтавська обласна бібліотека для дітей ім. Панаса Мирного
«Дитяча бібліотека:
проблеми та можливості»
(інформаційний огляд матеріалів, представлених на обласний
конкурс-огляд серед районних та міських бібліотек для дітей
«Нові інформаційні технології на допомогу морально-духовному
вихованню підлітків»
на базі проведення обласного семінару для працівників районних та
міських бібліотек для дітей
«Дитяча бібліотека: проблеми та можливості»
20-21 листопада 2012 року)
Полтава-2013


Всі права захищені ПОБД ім. Панаса Мирного
2
Програма
проведення обласного семінару для працівників районних і міських
бібліотек для дітей
«Дитяча бібліотека: проблеми та можливості»
База проведення: Полтавська обласна бібліотека для дітей ім. Панаса
Мирного
Регламент роботи:
Основна доповідь – 30 хв.;
Співдоповідь – 20 хв.;
Запитання та відповіді – до 5 хв.
20 листопада 2012 року
До 11.00 заїзд, реєстрація та влаштування в готелі учасників семінару
11.00 – 11.10 - Відкриття семінару.
Вітальне слово Вождаєнко В. В. (заступник начальника - начальник відділу охорони культурної спадщини та культурної політики управління культури Полтавської облдержадміністрації)
11.10 – 11.40 - Основна доповідь
Нові орієнтири в роботі бібліотек з користувачами- дітьми.
Митрофанова Л. І.
(в.о. директора Полтавської обласної бібліотеки для дітей ім. Панаса Мирного)
11.40 – 12.00 - Співдоповідь

Сучасний стан, проблеми та переспективи забезпечення
роботи бібліотек з дитячим користувачем.
Піскун Н. М.
(в.о. заступника директора Полтавської обласної бібліотеки для дітей ім. Панаса Мирного)
12.00 – 13.30 -
Панорама досвіду Миколаївської обласної
бібліотеки для дітей ім. В. Лягіна.
Романченко О. Л.
(заст. директора Миколаївської обласної бібліотеки для дітей ім. В. Лягіна)


Всі права захищені ПОБД ім. Панаса Мирного
3
14.00 – 15.00 - Перерва на обід

16.00 – 16.20 - Консультативні поради

Комфортність обслуговування користувача як запорука
успішності дитячої бібліотеки.
Зінченко М. П.
(зав. відділом обслуговування читачів-учнів 5-9 класів Полтавської обласної бібліотеки для дітей ім. Панаса Мирного)


16.20 – 16.40 - Консультативні поради
Бібліотечний маркетинг та іміджеві технології в роботі
дитячих бібліотек.
Тарасенко О. М.
(бібліотекар І категорії методичного відділу
Полтавської обласної бібліотеки для дітей ім. Панаса Мирного)
16.40 – 17.00 - Комунікативний майданчик
Етика бібліотекаря та цінності бібліотечної професії.

Ляхівненко К.А.
(бібліотекар І категорії методичного відділу Полтавської обласної бібліотеки для дітей ім. Панаса Мирного)
17.00 – 17.20 - Консультативні поради
Бібліотека – центр спілкування та розвитку творчих нахилів
читачів-дітей.
Чижик Л. В.
(пров. бібліотекар відділу естетичного виховання
Полтавської обласної бібліотеки для дітей ім. Панаса Мирного)
З 17.20 - Культурна програма






Всі права захищені ПОБД ім. Панаса Мирного
4
21 листопада 2012 року

09.00 – 09.20 - Інформаційне повідомлення

Використання АІБС в комплектуванні та веденні облікової
документації.
Клименко Є. М.
(зав. відділом комплектування
і обробки фонду Полтавської обласної бібліотеки для дітей ім. Панаса Мирного)
09.20 – 09.40 - Інформаційне повідомлення
Шкільна програма: оновлення змісту літературного читання.
Коровайна Т. А.
(зав. відділом обслуговування читачів-учнів 1-4 класів Полтавської обласної бібліотеки для дітей ім. Панаса Мирного)
09.40 – 10.00 - Інформаційний огляд
Духовні скарби бібліотеки: інформаційний огляд нових
надходжень та ретровидань із фонду бібліотеки.
Гордієнко Н. В.
(пров. бібліотекар відділу зберігання бібліотечного фонду Полтавської обласної бібліотеки для дітей ім. Панаса Мирного)
10.00 – 11.20 - Інформаційне повідомлення
Хіт-парад читацьких пристрастей: з досвіду роботи
Полтавської обласної бібліотеки для дітей ім. Панаса Мирного.
Стойчева Л. М.
(пров. бібліотекар відділу обслуговування читачів-учнів 5-9 класів Полтавської обласної бібліотеки для дітей ім. Панаса Мирного)
11.20 – 11.40 - Підведення підсумків обласного конкурсу-огляду
досвіду роботи районних та міських бібліотек для дітей з користувачами- підлітками «Нові інформаційні технології на допомогу морально-
духовному вихованню підлітків»


Всі права захищені ПОБД ім. Панаса Мирного
5
Митрофанова Л. І.
(в. о. директора Полтавської обласної бібліотеки для дітей ім. Панаса Мирного)
11.40 – 14.00 - Підбиття підсумків семінару.
Запитання-відповіді, обмін думками, виступи гостей семінару.
Нові орієнтири в роботі бібліотек з користувачам-дітьми.
Митрофанова Л. І.
(в.о. директора Полтавської обласної бібліотеки для дітей ім. Панаса Мирного)
В інтер`єрі сьогоднішнього часу портрет дитини простіше уявити за монітором комп`ютера, ніж з книгою в руках. За останні роки інтерес дітей до читання знизився, впав його престиж і змінився характер. Якщо раніше дітям регулярно читали в 80 % сімей, то зараз цей показник становить всього
7%. Бібліотекарі, батьки, педагоги стурбовані втратою інтересу дітей до читання.
Читання дітей – одне з найважливіших перспектив духовності,
інтелекту, культури нації. Воно відкриває перед дітьми насамперед світ власної душі: дитина пізнає велич людського духу, пронизує почуттям поваги до самого себе, йому хочеться жити цікавим, багатим життям.
Читання виробляє в нього певне світорозуміння, норми поведінки, художній смак.
Які ж чинники впливають на дитяче читання? Найбільш суттєвими з них і, мабуть, найбільш сталими, можна назвати батьків та сім`ю в ранньому дитячому віці, школу, а точніше – шкільну програму в роки навчання дитини, друзів та авторитетних товаришів – у середньому шкільному віці, медіа – у підлітковому... І на будь-якому з цих етапів формування читацьких інтересів та кола читання дитини своє суттєве слово може сказати бібліотека та бібліотекар.
Ще зовсім недавно цінність книги і читання була незаперечна. Але сьогодні ситація значно змінилася.
Сучасні школярі використовують багато джерел одержання інформації, проте лідирує в цьому в цьому сенсі, безсумнівно, всесвітня комп`ютерна мережа Інтернет. У наше століття, де панують телебачення, комп`ютери та відеоігри, діти втратили інтерес до читання і, відповідно, до бібліотеки.
Як зробити так, щоб вони полюбили книгу? Адже кожна книга повинна прийти до дитини в певному віці, інакше дружба з нею може і не відбутися.
Зростаюча роль медіасередовища в житті юного покоління змінила його ставлення до читання. Сьогодні читання дітей – це не тільки друковані видання, але і екрани комп`ютерів. Тому «екранна культура» сильно впливає на читання дітей, в значній мірі визначає їх читацькі уподобання.


Всі права захищені ПОБД ім. Панаса Мирного
6
Читання стало переважно діловим. Дитина йде до бібліотеки, щоб виконати завдання вчителя. Спілкування з книгою вдома або в бібліотеці вона сприймає як продовження уроку за рамками класу. Звідси попит на книги з готовими домашніми завданнями, на художні твори в короткому викладі, на скачування рефератів з Інтернету.
Книга перетворюється на джерело інформації, знижується інтерес до художньої літератури. У цьому причина недостатнього морального, естетичного розвитку зростаючої людини, падає культура спілкування, грамотності. І як це не прикро визнавати, особливий інтерес у наших читачів все ж викликають комп’ютерні ігри та Інтернет.
З одного боку через Інтернет діти отримали доступ до світових запасів
інформації,мають можливість прочитати текст будь-якого художнього твору, також Інтернет може служити і засобом читацького спілкування. Разом з тим, комп’ютер використовуються і на шкоду дитині, яка годинами здатна просиджувати за комп’ютерними іграми. Багато нарікань на адресу комп’ютера й з причини знаходження там всякої негативної і непотрібної для дитини інформації.
Тому завдання сучасних дитячих бібліотек – прищеплювати і розвивати інтерес до читання. Велика допомога бібліотеки і у вихованні читача. Обов’язок кожного бібліотекаря - навчити дітей любити книгу, відчувати потребу в ній, розуміти її. Робота ця дуже важлива і її потрібно проводити систематично. Від того, наскільки дружно ми будемо нею займатися, залежить майбутнє наших дітей, якими вони виростуть.
Сучасна дитина потребує сучасної бібліотеки – за стилістикою і формами роботи, технічним оснащенням та технологіями. Тобто бібліотеки, яку вона може вважати «своєю», комфортною територією. Або, як називають наші зарубіжні коллеги - «третім місцем».
Що сьогодні відбувається в бібліотечному середовищі? Розширення бібліотечного простору. Зміна моделі бібліотеки. Перезавантаження професійної свідомості
Читачів в стінах бібліотек стає менше. Ми їх втрачаємо. Для того, щоб їх повернути, потрібно піти за ними туди, де вони «водяться» – в Інтернет. І запропонувати їм те, що їм цікаво і потрібно, а не лише те, що ми з вами вважаємо цікавим і потрібним. Дискусії на тему Бібліотека-книга-Інтернет- читання-хто кого не мають ніякого сенсу. Час все розставить на свої місця.
Ажіотаж і мода проходять, а істина залишається. Якою вона буде – ми знаємо. А поки що – працюймо в мережі. Не лише щоб спілкуватися між собою і розповідати один одному про свої успіхи, але й залучати до діалогу читачів. Поки що ми лише на початку цього шляху. Але шлях цей надзвичайно, неймовірно цікавий, адже це нові ідеї, нові сенси існування
інституції під назвою Бібліотека.
Дитячі бібліотеки сьогодні займають відповідне місце в сучасному
інформаційному суспільстві завдяки наданню користувачам широкого доступу до інформації, спектру різноманітних послуг, створенню нових


Всі права захищені ПОБД ім. Панаса Мирного
7
інформаційно-аналітичних продуктів. Інформаційний простір дитячої бібліотеки в останній час почав стрімко змінюватись. Чим це обумовлено – ви чудово знаєте: комп`ютеризація бібліотек, поява електронних видань – довідників, енциклопедій, гіпертекстових видань, електронних журналів, розробка бібліотеками власних БД, створення ЕК, активне використання технологій web 2.0, а також, і це головне, новою філософією самого
існування бібліотеки. Цю філософію нової бібліотечної реальності можна
виразити двома словами: інформація та спілкування. Бібліотечне життя все більше віртуалізується, бібліотека все більше долає свій фізичний простір
і створює нові простори свого існування. Всі ми вийшли на вулиці, сквери, в громадський транспорт. І багато хто з нас вже оселився у віртуальному просторі.
Головна місія дитячої бібліотеки полягає у створенні найбільш сприятливого середовища для неформального задоволення інформаційних потреб дітей, прилучення їх до суспільної культури та знань через читання, зосередження субкультури дитинства.
Ресурсну базу бібліотек сьогодення складають бібліотечні фонди, різноманітні бази даних, матеріально-технічна база, модернізовані бібліотечні процеси, впровадження віддаленого доступу до інформаційних електронних ресурсів, створені веб-сайти бібліотек.
Стосовно сайтів. Спілкування із користувачами, знайомство з досвідом
інших бібліотек, в т.ч. і зарубіжних, підказує, що є помилки, незручності для користувачів, які потрібно виправляти. Уявіть собі, що ви не бібліотекар, а користувач. Чи так вас цікавить історія бібліотеки, яку багато хто з нас виставляє на перше місце? Чому необхідні адресу, телефон, е-мейл можна знайти тільки після 3-4 кліків? Ми вважаємо, що хороший сайт дитячої бібліотеки на першому місці має містити інформацію про послуги (з обов`язковим зазначенням їх ціни, а ще краще їх безкоштовності), контакти, новини, які постійно оновлюються, інформацію про нові надходження, зрозумілі і короткі правила користування бібліотекою, електронним каталогом, повнотекстові бази даних (чи електронні ч.з.). Сайти дитячих бібліотек мають ще одну особливість – інформація призначена як для дітей так і для дорослих і це має бути зрозумілим (яка для кого). І ще. Можливо, хтось зі мною не погодиться, це моє особисте переконання. Головна функція сайту бібліотеки – інформаційна, тому вже час відходити від надмірної перенасиченості інтерфейсу анімаційними метеликами, зайчиками та іншими звірятками, які тільки утруднюють його завантаження. Інтерфейс має бути простий, чіткий, зрозумілий і дружній до користувача. А кольори і розмір тексту не мають подразнювати очі.
Якщо для створення сайтів існують певні канони, то в блогостворенні кожен сам собі блогобог. Зараз українська бібліотечна блогосфера переживає свій розквіт, кількість бібліоблогів давно перевалила за сотню. Кожен обирає різну концепцію. Це може бути блог бібліотеки в цілому, відділу, вестися від
імені окремого бібліотекаря або групи бібліотекарів.


Всі права захищені ПОБД ім. Панаса Мирного
8
Основна концепція роботи дитячих бібліотек України полягає у формуванні і розповсюдженні інформаційних ресурсів серед користувачів для забезпечення навчальної, пізнавальної та дозвіллєвої діяльності дітей; впровадженні інформаційно-комп’ютерних технологій; наданні вільного та рівноправного доступу читачів-дітей до інформації; розширенні спектру бібліотечних послуг, створенні інтегрованої бібліотеки, в якій поєднуються традиційні та електронні ресурси, застосовуються сучасні інформаційні технології, впроваджується інноваційна діяльність. Поставлені перед бібліотеками завдання реалізовуються за допомоги партнерських стосунків з органами влади, громадськими організаціями, творчими спілками, національно-культурними товариствами, комерційними організаціями.
Ключовими питаннями в роботі дитячих бібліотек сьогодні можна визначити особливості формування сучасного читача-дитини; інформаційно- бібліографічну діяльність та науково-методичне забезпечення функціонування дитячих бібліотек.
Особливості формування сучасного читача-дитини складаються з організації дитячого дозвілля, правовової освіти юних користувачів.
«Діти, що читають - майбутнє нації» - девіз нашої роботи. Важливим моментом у роботі повинна стати інтернет-безпека дітей.
Інформаційно-бібліографічна діяльність бібліотеки – це перш за все модернізація бібліографічної служби; розширення інформаційного сервісу завдяки інформуванню користувачів, інформаційному обслуговуванню електронною поштою, електронній доставці документів; формування бібліографічних ресурсів шляхом створення краєзнавчих, інтерактивних, мультимедійних та рекомендаційних ресурсів; впровадження інформаційно- комунікативних технологій .
При формуванні інформаційної культури особливу увагу слід приділяти інтерактивним формам спілкування з користувачами, таким як: бібліографічні бліц-турніри, ігрові бібліотечні лабіринти, бібліо-вояжі, бібліографічні КВК, бібліографічно-детективні розвідки, віртуальні пізнавальні тури, медіа-вікторини, уроки-детективи, уроки-пошуки, ділові
ігри-змагання, ігри-вистави, ігри-конкурси, Дні Інтернету, Дні віртуальної книги.
Стосовно науково-методичного забезпечення функціонування дитячих бібліотек. Система внутрішньо-бібліотечної правової регламентації
сьогодні - це:
-
Типове положення про обласну бібліотеку для дітей (проект);
-
Примірна структура та примірні штатні розписи комунальних бібліотек (затверджено наказом Міністерства культури України від 22 серпня
2012 р.№900);
-
Примірна структура та примірні штатні нормативи ЦБС, районних
(міських) бібліотек для дітей, централізованих бібліотечних систем для дітей
(проект);
-
Типові правила користування бібліотеками в Україні (проект);


Всі права захищені ПОБД ім. Панаса Мирного
9
-
Пропозиції до Міністерства культури України щодо доповнення переліку платних послуг до постанови Кабінету Міністрів України від
12.12.2011 р. «Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами культури, заснованими на державній та комунальній формі власності».
Якщо говорити про науково-методичну діяльність бібліотек, то сьогодні вона складається з проектно-програмної діяльності, розробки та впровадження
інновацій, формування професійного світогляду, моніторингової та соціологічної роботи, підвищення кваліфікації, соціологічних досліджень та інформаційних моніторингів.
Особливо хочу відмітити регіональні соціологічні та моніторингові
дослідження, що проводились в дитячих бібліотеках України: «Стан бібліотечного обслуговування дітей і юнацтва в бібліотеках області»
(Хмельницька обл.), «Краєзнавча література у сімейному читанні» (Донецька обл.), «Що читають діти в селах Полтавщини» (Полтавська обл.) та
Всеукраїнське соціологічне дослідження "Бібліотека, книга, комп’ютер, читання: орієнтації підлітків" (учасники Львівська, Рівненська, Чернівецька,
Чернігівська та Волинська області).
Методична робота будь-якої бібліотеки обов’язково повинна виконувати слідуючі функції: аналітичну, інформаційну, науково- дослідницьку, педагогічну та організаційну.
Так як же зробити, «щоб самому «нерассуждающему читателю» стало раптом «все-все зрозуміло!»? Це дуже важке завдання, хоча нам відомі і форми, і методи роботи. Однак сьогодні цього недостатньо. Тому що ми працюємо зараз з абсолютно новим типом користувачів.
Я цілком згодна з Наталією Семілет, що «справити враження на сучасного користувача і зробити для нього відвідування бібліотеки яскравою подією – завдання не з легких. Потрібні нестандартні зміст і форми, нове бачення, нова лексика, нові способи комунікації, здатність передбачати читацькі потреби». Бібліотеки для дітей – саме та інституція на карті села, міста, держави, де народжуються і втілюються у життя нові ідеї, цікаві думки.
Нам, працівникам Полтавської обласної бібліотеки для дітей ім. Панаса
Мирного, дуже хочеться, щоб нашу бібліотеку сприймали як бібліотеку працюючу і цікаву.
У зв'язку з цим виникла необхідність впровадити в роботу бібліотеки
нові інноваційні форми діяльності, які дозволили б підняти престиж дитячого читання, виховувати справжнього читача з раннього дитинства.
Для прищеплення дитині інтересу до читання в нашій бібліотеці є чимало цікавих родзинок.
Зробити спілкування бібліотекаря з користувачами та самих користувачів між собою більш активним, цікавим, емоційним мало на меті створення так званих інформаційних зон спілкування, дозвілля та розваг
«На книжкових островах», «Бібліотека інформує», «Книжку читайте й весело


Всі права захищені ПОБД ім. Панаса Мирного
10 грайте!». За допомогою «Скриньки побажань, пропозицій, запитань»,
«Пошти дружби» бібліотекарі дізнаються про те, що хвилює наших користувачів, про їх інтереси, побажання, і, відповідно до цього, будують свою роботу. З цією ж метою проводяться анкетні опитування серед користувачів-дітей та організаторів дитячого читання на теми: «Сподобалось
– не сподобалось», «Які періодичні видання вам потрібні», «Цю книгу я рекомендую прочитати», «Гаряча десятка» (10 найпопулярніших книг),
«Бібліотека очима читача».
Постійно змінюються експозиції й у вітринному вікні бібліотеки, які гостинно запрошують користувачів завітати в бібліотеку.
На читацьких столиках завжди чекають дітей олівці, фломастери, папір,
іграшки, щоб можна було не тільки переглянути, почитати книгу, а й погратися та помалювати.
Порада-індикатор читацької думки «book-smile – смайл в книзі» є своєрідним індикаторам читацької думки, сприяє формуванню читацької позиції. Прочитавши книгу, дитина позначає книгу відповідним смайликом: сумним, веселим чи здивованим. Веселі та сумні смайлики є показником читацького успіху книги і водночас рекомендацією її іншим користувачам.
Вони допомагають кожному читачеві обрати собі потрібну книгу.
Особлива увага приділяється роботі з батьками та сімейному
читанню, основними завданнями якого є залучення родин до користування бібліотекою, функціонування сімейного абонементу, вивчення можливостей бібліотеки у роботі з дітьми, створення комфортних умов спілкування з книгою в бібліотеці, роз’яснення батькам важливості систематичного читання для гармонійного розвитку дитини.
Серед батьків постійно проводиться консультативна та роз’яснювальна робота, анкетування, створюються різноманітні пам’ятки, поради. Влітку цього року для них було організовано книжкову виставку «Дітей виховують батьки. А батьків?»
З метою виховання у дітей толерантного ставлення до людей незалежно від їх національності або кольору шкіри бібліотека у 2011 році стала ініціатором проведення в Полтаві інноваційного заходу Ініціативи
Розмаїття «Жива Бібліотека», в якому «книжками» є люди з різних соціальних або етнічних середовищ, а «читачами» - учні та студенти.
Звичайна книга – це просто тверда обкладинка і сторінки. А «жива книга» - це надзвичайно цікаво для читача: можна поставити книзі будь-яке запитання та бути впевненим, що вона дасть відповідь.
Захід сподобався нашим читачам і в квітні 2012 року бібліотеку знову відвідали іноземні студенти. Працівники бібліотеки наприкінці заходу роздали всім учасникам анкети, в яких респонденти мали відповісти на запитання та висловити своє враження щодо спілкування з представниками
інших етнокультур. І якщо минулого року анкети заповнювали тільки читачі, цього року ми запропонували зробити це також і «книгам». Всі гості написали, що їм було дуже цікаво приймати участь у такому дійстві, і що


Всі права захищені ПОБД ім. Панаса Мирного
11 вони вважають за необхідне проведення такого живого спілкування для того, аби краще дізнаватись про культуру інших країн, змінити стереотипи, які
існують у дітей щодо представників різних етнокультур і заохотити користувачів-дітей до їх підтримки та активного спілкування з ними.
У січні цього року від турфірми «Кругозор» до Полтави з екскурсією завітала група дітей із Севастополя зі спеціалізованої середньої школи № 3 з поглибленим вивченням англійської мови. Діти відвідали багато цікавих місць, пам`яток архітектури та культури, в тому числі і Полтавську обласну бібліотеку для дітей ім. Панаса Мирного, де працівники познайомили дітей з бібліотекою та її фондом і провели для них цікавий інтерактивний захід – бібліотечно-фантастичну гру «Незвичайні пригоди у бібліотеці» (за книгами українських письменників-фантастів). Захід включив в себе декілька рухливих та пізнавальних ігор, під час яких діти могли не тільки пограти та позмагатись у командах, але й проявити свої інтелектуальні, акторські та творчі здібності. Найбільше дітлахам сподобалась гра «Юні ілюстратори», під час якої кожен з двох команд мав намалювати частинку заданої казки, а потім скласти їх разом і представити так, щоб команда-суперник відгадала, яку саме казку було загадано.
30 вересня 2011 року


  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал