Конкурс «Педагогічний досвід освітян регіону- 2012»




Скачати 213.06 Kb.
Pdf просмотр
Дата конвертації22.11.2016
Розмір213.06 Kb.
ТипКонкурс
Відділ освіти Новоодеської райдержадміністрації Районний методичний кабінет
Себинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Розвиток творчої особистості
школяра засобами слова.


Матеріали на обласний
конкурс
Педагогічний досвід
освітян регіону- 2012»

Мороз Надія Миколаївна вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, вчитель - методист
Себинської ЗОШ І-ІІІ ст.

2012
1 60
Укладач Мороз НМ. – вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, вчитель - методист Себинської ЗОШ І-ІІІ ступенів Новоодеської районної ради Рецензент Ананевич О.І. – директор, вчитель світової літератури Себинської ЗОШ І-ІІІ ступенів Відповідальний за випуск Панчук С.Ю -заступник директора з навчально-виховної роботи. Рекомендовано педагогічною радою Себинської
ЗОШ І-ІІІступенів. Протокол №5 від 21.03. р. Посібник розкриває актуальність проблеми розвитку творчих здібностей молодшого школяра. Розкрите значення уроків мислення серед природи, на яких діти навчаються невимушено, із задоволенням. Посібник містить зразки творчих робіт учнів, конспекти уроків з розвитку зв’язного мовлення.
© Мороз НМ.
2 59
ЗМІСТ
1. Вступ 4 2. Робота над творчими вправами 6 3. Уроки мислення серед природи 4. Казка другі вчитель дітвори 5. Поезія – це творчість 22 6. Додатки 28 3
58
Сучасна національна школа України повинна формувати людину, яка б втілювала у собі високі громадянські почуття, норми загальнолюдської моралі, розвинене почуття національної самосвідомості. Важливою ланкою у такому вихованні є початкова школа. Тому вже у молодших школярів потрібно розвивати творчі здібності, нахили, інтереси. Якщо дитина ще в школі не навчиться щось самостійно творити, то такою ж безініціативною, пасивною буде вона вжитті. Хочу зупинитися на формуванні творчої особистості молодшого школяра засобами слова. Розвивати творчість – означає виховувати у дітей інтерес до знань, самостійність у навчанні. Маленький учень вчиться лише тоді, коли він переживає успіх, хоча б невеликий. Тому слід з перших днів зустрічі з дітьми виявити їхні
4 57
можливості набудь якому уроці. Хочеться щоб кожна дитина розвивалася всебічно, і якщо в ній дрімає якийсь талант, то треба щоб він розкрився на користь їй та іншим. Адже видатний педагог В. Сухомлинський мудро підкреслив, що, виряджаючи дитину до школи, кожна мати вірить у те, що справжній учитель побачить у її дитині щось таке, чого не бачить вона і буде розвивати помічені здібності. Творчість – це не лише відкриття і створення нового у зовнішньому світі, а виявлення нового у собі із ясування нового у своєму ціннісному ставленні до дійсності. В. Сухомлинський, М. Гнездилов, М.Львов,
Т.Рамзаєва, Л. Федоренко надавали великого значення літературно – творчій діяльності дітей. Вони вважали за необхідне не лише цілеспрямовано формувати вміння і навички творчої літературної діяльності, ай передусім
5 56
виховувати потребу в цій діяльності. Розвиток словесної творчості ґрунтується на принципах розвитку літературної творчості молодших школярів, на основі яких я визначила напрями роботи світ мови, світ фантазії і творчості, світ добра і краси. Від правильного вибору ефективних педагогічних технологій залежить реалізація завдань кожного напряму. Так, для формування у дітей засад мовленнєвої компетентності – вміння адекватно й доречно висловлювати свої думки, бажання, наміри,прохання,вести діалог,складати різні види розповідей використовую мовні, інтонаційні засоби виразності мовлення. Це вправи, що розкривають логічні зв’язки між словами в реченні, творчі вправи, лексично- граматичні, логічні, на розвиток образності, творчої уяви, виразності та емоційності, літературно-художньої творчості. Робота над
6 55
творчими вправами здійснюється поетапно засобами дослідницьких, ігрових творчо – прикладних дій, уході яких відбувається розвиток та діалектичне поєднання операціонального та образноасоціативного видів мислення. Цьому сприяє організація навчального процесу у вигляді ділової гриз елементами змагання, театральної дії. У процесі гри для кожного учня характерні напруження думки, вольових зусиль, вияв емоцій. Все це допомагає дитині долати труднощі під час розв’язання певного творчого завдання, яке лежить в основі гри, підкріплює мотив досягнення і надихає на подальшу творчість. Для того, щоб стимулювати розвиток творчого мислення молодших школярів, створюються зовнішні ігрові умови та формуються необхідні мислительні операції за допомогою спеціальних вправ. В іграх мозок
7 54
людини начебто тренує людську здібність – створювати нові ідеї, конструкції, об’єкти, продукти, які удосконалюють вже досягнуті, реконструюють його або конструюють щось нове. Творчі вправи передбачають формування вмінь переносити набуті вправив змінені умови, застосовувати їх у нестандартних обставинах, умовно – реальних і природних ситуаціях. На першому етапі розв’язуємо творче завдання, пропонуючи дітям тільки роль виконавців. Застосовую багато вправ для формування мовної компетентності учнів. Одним з основних завдань розвитку мовлення є збагачення словника прикметниками, які роблять мову точнішою, яскравішою, а речення
– більш повним. Пропоную учням відновити текст, в якому пропущені слова опрацьовуючи синоніми, вчу не лише добирати їх, ай
Казка про метелика.
Жив собі Метелик. Він був дуже красивий. Але був дуже гордий та хвалькуватий. Щодня він літав над квітами та все вихвалявся. Одного разу він ненароком сів на Росичку та й ну вихвалятися. Раптом Росичка міцно схопила його. Злякався Метелик, почав кликати на допомогу. Поряд ходила дівчинка і почула крик. Вона кинулася на допомогу. Вихопила ледь живого Метелика. І випустила його на волю. Метелик подякував маленькій дівчинці і більше ніколи не вихвалявся.
Мороз В.
Квіточка весни.
Жила на світі маленька фіалочка. Цілу
8 53
пояснювати різницю у значеннях, складати словосполучення або речення. Роботу з антонімами починаю з завдань,в яких треба утворити пари антонімів із поданих слів, потім – до поданих словосполучень дібрати протилежні зазначенням. Вправа Безкінечне речення передбачає розширення речення за умови, що воно не втратить основної думки.
Наприклад,початкове слово сонце
- Світить сонце.
- Яскраво світить сонце. І останнім реченням може бути
- На блакитному небі яскраво світить і грає золотими промінцями весняне сонечко.
З вправна розвиток комунікативних умінь учні із задоволенням виконують Доповніть речення Я люблю ходити в парк, бо Яне люблю ходити в парк, бо … сонечко, про радість зустрічі з великою річкою.
Кравченко М.
Про що мріє лелека, забрівши у високу траву.
Сонячний ранок. Забрів лелека у високу траву. Підняв одну ногу і замріявся. Так хотілося лелеці, щоб у жабок виросли крила і вони піднялися в небо. Тоді їх було б легко спіймати. І зажив би лелека щасливо та радісно.
Шегай А.
9 52
Квіти, які мені найбільше подобаються Квіти, які мені не подобаються - , бо Мені подобається спостерігати за …., бо …
Працюючи за напрямом світ фантазії і творчості використовую вправу Різнокольорова карусель, яка проводиться в групах. У класі по колу розміщую квадрати різних кольорів. Кожна група, рухаючись по колуна основі асоціацій, викликаних кольором квадрата,складає речення так, щоб утворився текст. Потім діти зачитують складені різнокольорові твори. Наприклад Зелений ліс радісно шелестів листячком. Зелена травичка ласкаво посміхалась. Навколо зелених та пухнастих ялинок стрибав зайчик. Складання діалогу - інтерв’ю розвиває в учнів уміння формулювати і ставити запитання, правильно відповідати на них. Для перших
Синичка.
Настала зима. Птахам стало холодно і голодно. Виглянуло сонечко. Сіла синичка на гілочку і весело заспівала. Не боїться вона злої зими. Жде, що знову прилине весна.
Цой А.

Про що співає весняний струмочок.
Завітала чарівна весна. Погукала до себе сонечко. Виглянуло воно із-за хмаринки. Кинуло воно свої теплі промінчики на землю. Потекли перші струмочки. Заспівали веселу пісеньку. Це була пісенька провесну, про
10 51
діалогів використовую вірші, читаючи їх за ролями. Потім учні самі добирають відповідь – риму.
На цьому етапі діти глибоко засвоюють загальні поняття, які неповинні бути мертвими. Їх необхідно наповнити змістом і оживити в дитячій уяві. Оживити уяву допомагають вірші, розповіді та казка. Одночасно з поняттям формується розуміння. На другому етапі завдання даю сама, але варіанти рішень дітям пропоную знайти самостійно. На третьому етапі учні отримують творчі завдання і самі формулюють проблему, знаходять шляхи її вирішення, проходять всі пошукові етапи, які наштовхують їх на наступні висновки. І. Творчі вправи за аналогією.
1. Використовуючи приклади текстів Додаток 2
Про що розмовляє берізка з берізкою рано в
гаю.
Була зима. Прокинулося сонечко. Розбудило воно берізок. Потягнулися берізки і захитали своїми гілочками. Посміхнулися одна одній і привіталися. Помилувалися сестрички зимовим лісом. І розказали одна одній про свої чарівні сни.
МеряновОл.
11 50
опиши предмет (тварину, рослину, пори року) по – своєму Зозуля. Сьогодні зозуля У лузі широкім Мені накувала Аж тисячу років. Я хочу зозулю
Оту попрохати - Нехай накує
Ще імамі і тату . Є. Гуцало
Соняхи. Нагороді в гарбузинні,
Соняхи, мов хлопчаки. Ловлять сонячне проміння В золоті свої шапки.
П. Ребро
2. Ознайомся з текстом і придумай власний про Коли їх кинемо в біді – Самі залишимось тоді.
ІV.Завдання додому
Скласти казочку про горобину
12 49
товариша або про себе. У киці лапка перев’язана. У пса зеленкою намазана. Лікував їх Едик – Славнозвісний медик.
І. Орубець Прочитай нісенітницю і придумай власну. Що де росте Зеленіють груші в полі, Шишки падають з тополі, В квітнику гриби ростуть, Біля них джмелі гудуть. Нагороді в полуниці Золотяться колоски, А на кущику пшениці Вже з’явились огірки. Під дубами достигають Білосніжні качани, А ялинку прикрашають Опівночі айстри в саду розцвіли, Умились росою, вінки одягли І стали рожевого ранку чекати, І в райдугу барвів життя убирати. Цвітуть і троянди, мов пишні цариці, Красуні – квітки, тільки мстиві, колючі. І квіти, тендітні, тоненькі з теплиці, Краса їхня дивна – і вабить, і мучить.
ІІІ. Рефлексія
-
Так чому ж осінь називають чарівницею Продовжіть речення. Осінь барвиста ошатна, різноколірна, святкова, чепурна) Як потрібно ставитись до природи рідного краю Як вирозумієте вислів Несіть добро у світ природи
Пам’ятайте діти Тварини, дерево та птиця Самі не зможуть захиститися.
13 48
Гарбузи та кавуни.
ІІ. Придумування казок, фантастичних історій. Використання текстів, які спонукають дитину створювати свої фантастичні сюжети. Знаєте, що трапилось, малята З неба збігло Сонце погуляти Кажуть, ніби в лісі на світанку Бачив хтось руді його веснянки.
2. Скористайся досвідом героя вірша А.
Костецького і назви предмети по – своєму. Імена. Я хотів би страшенно, Як хочете знати, Все у світі по своєму Знову назвати. Я назвав би волошку Тоді голубинка, Щоб дорослі ще більше Навесні вона зацвітає білим цвітом. Кожна квіточка - ніби дівчина у білій хустині. Восени на горобині червоніють важкі грона. Узимку горобина особливо гарна. Кругом біліє сніг, а червоні кетяги палахкотять, мов ліхтарики. Цілу зиму до горобини прилітають птахи і смакують ягодами.
8.

Спостереження за квітами
-
А хто ще біля школи пишається у яскравому вбранні ( Квіти) Що нагадують вам чорнобривці А жоржини Які на дотик осінні квіти
9.

Поетична хвилина
Закохавсь у хризантему Холодний світанок Дарував їй діадему З росинок – сріблянок
14 47

її полюбили…
ІІІ. Творчі вправи, пов’язані з перевтіленням. Учням необхідно оживити предмет або перевтілити і розмовляти від його імені. Подобається учням вправа по складанню діалога-перевтілення, коли я пропоную перевтілитись у тварин або в рослини.
- Уявить собі, що ви якась тваринка. Про що могли б говорити ці тваринки в лісі Діти розповідають проте, як їм важко взимку, про турботу, дружбу. І. Складання творів за поданим початком, кінцівкою, назвою.
V. Музичні вправи
1. Прослухайте музику, доберіть прикметники.
2. Придумайте музику і запишіть до неї назву, обґрунтуйте своє рішення.
3. Послухайте Вальс квітів з балету ПІ.
Чайковського і спробуйте описати словами Придивіться , як горять червоні кольори в осінньому золоті.
7.

Стислий усний опис Горобини
РОБОТА В ГРУПАХ
І група – опишіть :
1. Що це за дерево
2. Яке воно
3. Які у нього листочки
ІІ група – порівняйте
1. Нащо схожа горобина
ІІІ група – проаналізуйте :
1. Де росте горобина ?
2. Із чого виростає

ІV група - подумайте
1. Яку користь приносить горобина
2. Як ставляться люди до горобини
Горобина
Горобина росте скрізь. Люди садять її і біля хат, щоб милувала око.
15 46
квіти, що танцюють. Чим більше продумані життєві враження учня, тим ефективніше відбуваються у нього процеси асоціативного мислення. Розуміння образної мови твору веде до збагачення мовлення самого учня, його активного і пасивного словника, здатності до образного відтворення життєвих явищі фактів. Творчі вправи сприяють самонавчанню, передбачають завдання для групової, фронтальної, індивідуальної роботи, завдання на вибір, самоконтролю, різні види відповідей та міркувань. Це дає змогу сформувати особистий досвід емоційно – ціннісного ставлення до навчального світу в цілому ідо мовленнєвої діяльності, зокрема суттєво підвищувати мотивацію навчання. Читаючи твори Сухомлинського я часто замислююсь, як він проводив уроки серед Тріпотять на вітрі явори, Шурхотить і опадає листя. Проти сонця світяться бори. Наче з бронзи чи із міді литі. В берегах сповільнилась ріка, Птича зграя лине сумовита. І сріблиться слід од літака. Як сивинка бабиного літа. М. Луків
5.

Робота в групах
Конкурс на кращий букет з осіннього листя Які відтінки мають червоні кольори
( багряні, пурпурові, вишневі, бордові)
6.

Відгадування загадки
Весною зеленіла, Влітку загоріла, Червоні коралі Восени наділа Горобина)
16 45
природи. Створював зелені класи. Вчив дітей пізнавати оту надзвичайну красу, полюбити її, з нею розмовляти і милуватися. Природа вчить мудрості, не промовивши ні слова, сповнює твоє серце якоюсь дивною любов’ю, яку оберігатимеш, як своє життя. На уроках читання є теми, які можна поглиблювати на тлі природи. З настанням весни виходимо з дітьми на шкільне подвір’я і спостерігаємо за народженням травички, першої квіточки на шкільній ділянці – фіалки. Слухаємо спів птахів, що повернулися з теплих країв. А щеми ходимо до молоденького соснового лісу, посадженого старшокласниками понад 20 років тому. Діти приносять багато новину клас. Тут складаємо послідовний опис природи. Так збагачується словниковий запас учнів. Вони вчаться говорити літературною мовою, повними реченнями. А потім свої думки відтворюємо у
- Сьогодні ми підемо на екскурсію до нашого шкільного парку і завітаємо в осінню казку.
3.

Милування дітьми краєвидом парку.
-
Як можна назвати осінь З ким можна її порівняти Які фарби має осінь Який колір переважає в парку Чи бачите ви навколо себе зелений колір Чому не вдалося осені змінити колір ялинок
4.

Читання вчителем віршів про Осінь
А. Костецького Осінній клен Знов золоті листочки клена Летять на землю і на мене. Такі тендітні і сумні Летять , кружляючи крилато. І , мов сліди качиних лапок, Лягають тихо на землі 44
творах. Ці зернятка творчості ми зберігаємо у спеціальних зошитах, які називаємо творчими. Серед творів – мініатюр були такі Шкільний сад, Журавлі відлітають, Осінь у саду, Перший сніг, Літній дощ, Берізки в гаю, Веселі хмаринки. З настанням зими люблять діти милуватися шкільним засніженим садом. Відчуваючи, переживаючи красу побаченого і почутого, діти сприймають найтонші відтінки слова, і через слова краса входить в їхні душі. В такі хвилини у дітей з’являються бажання передати почуття і переживання, розповісти про красу. Таким чином дитяча літературна творчість є вагомим засобом творчого розвитку народження думки, образного мислення – умовою повноцінного інтелектуального розвитку. До творчої діяльності намагаюсь залучати всіх учнів класу. Результати маю не з
Урок-екскурсія в природу.

Тема: Осінь - чарівниця
Мета: Активізувати словниковий запас учнів із теми Осінь. Формувати вміння складати розповідь на основі власних спостережень. Виховувати в учнів почуття прекрасного і уміння бачити і відчувати красу навколишньої природи та бережлива ставитись до неї.
Хід роботи
І. Організаційна частина ( підготовка дітей до
роботи)
ІІ. Основна частина.
1.

Відгадування загадки
«Без пензлика, без олівця розфарбувала деревця Осінь)
2.

Оголошення теми і визначення мети
уроку
18 43
першого разу. Але систематична кропітка робота дає з часом бажані результати. Забагато років роботи в школі я зрозуміла, що перш ніж відкрити букварі прочитати в ньому перше слово, діти повинні прочитати книгу природи, тому що кожна подорожу живу природу є уроком мислення, уроком розвитку розуму. Колими разом з дітьми йшли на урок в природу, то ставили перед собою установку дивуватися і помічати, відчувати і думати, думати і творити. Кожна зустріч з природою несла дитині відкриття, зроблені нею самостійно. Лісі сад, тиха діброва і зелений луг, синє небо і вогняна квітка соняшника, дзвінка пісня жайворонка і дзюрчання першого весняного струмка – це середовище, в якому відкривається перше джерело живої думки і живого слова школяра. усмішка землі. Вона дарує їх нам, щоб наші діти були такими же чистими і тендітними, як пелюстки весняних квітів. У кожній квіточці тепло, Щоб серце радістю цвіло. І чиста ніжність в пелюстках, Яка ж є сила у квітках
Земля народжує їх знов.
Бо в них і радість і любов,
І кожна квітка розцвітає, Відкрити душу закликає. Наповнити її добром І серця щирого теплом. Ці квіти ніжні та малі – Любов землі, душа землі.
19 42
Крім творів навчаю своїх малюків складати казки. Казка розкриває дитячі серця назустріч одне одному, творить тонкі інтелектуальні взаємини дитячого колективу. Казка – це дитяча творчість. Без казки неможливо уявити дитинство. Коли діти приходять до школи, я спочатку вчу їх слухати казки. Пізніше ми складаємо казки колективно і записуємо їх у творчий зошит. Маленький спалах творчості перетворюється у яскраве сяйво думка однієї дитини будить думку інших… Виховний смисл цієї творчості полягає утому, що все це відбувається у колективі. Людина відкривається перед людиною, натхнення народжує натхнення, розум впливає на розум, радість стає джерелом нової радості. Діти мають жити в казці не самотньо вдома чи з рідними, а в колективі серед однолітків. Коли діти вже навчилися колективно пнуться вгору. На зеленій стеблині блідо – рожевий пуп’янок, що прикривають густі щільні листочки До перших весняних квітів належить і пролісок. Цілу зиму він спав під глибоким снігом. Розбудило його сонечко. Стоять проліски між кленами і дубами, дивляться своїми голубими оченятами у небесну синь. Зелені рученьки - листочки допомагають пробитися крізь землю і усміхнутися сонечку. Цим сміливим весняним квітам загрожує зникнення. Зупиніться Не зривайте квітів, їх залишилося у природі мало.
Х.Презентація груп.
ХІ. Рефлексивно – оцінювальний етап
- Чи справдилися ваші очікування на уроці
- Чому квіти – це душа землі
- Як потрібно ставитись до квітів
- Світ квітів чарівний і неповторний. Вони – як
20 41
складати казки, переходимо до самостійної роботи. У класі створено куточок Мої перші казочки. У ньому розміщуємо дитячі казки. Ще діти малюють малюнки до своїх улюблених казок, а також до своїх авторських казочок. Кращі з них знаходяться на виставці. За час навчання в початковій школі кожна дитина має свою першу збірку казочок та оповідань. В кінці навчального року ми проводимо свято казки. На це свято запрошуємо батьків, учнів інших класів. Кожен учень читає перед гостями свою казку. Казки діти пишуть нарізну тематику Про що мріє осінній листочок Про що виспівує весняний струмочок Про що розмовляють берізки в гаю Про що шумить вітер у верховіттях дерев Ромашка і Сонечко Витівки бабусі Зими та ін..
Фізкультхвилинка
VІІ. Усне складання тексту.
-
З чого краще розпочати текст Що ви скажете про перші весняні квіти підсніжники і проліски Декілька учнів переказують текст)
VІІІ. Орфографічна підготовка.
Підсніжники, проліски,
Весна, сонечко, земля.
Пробиваються, усміхаються, дивляться.
ІХ. Робота в групах.
Складання учнями в групах оповідання Весняні квіти Ось і весна прийшла. Теплі весняні вітри прогріли лісові галявинки. На пригрітих сонцем галявинах пробиваються крізь снігове покривало, кришталики льоду, торішнє листя підсніжники. Вони першими вітають красуню – весну. Маленькі, сміливі квіточки пружно
21 40
Діти фантазують і складають казку. Вивчають і переказують. Казки живуть серед нас і будуть ще довго жити після нас. Вони вчать нас, як треба по правді жити. Люблять ще мої вихованці поезію, вчаться її слухати, читати і розуміти, пробують творити свою. Творча праця приносить їм насолоду. Починали ми цю роботу їз складання загадок. Спочатку вони були різні за формою, але розкривали суть явища чи предмета. Пізніше ці загадки стали віршовані. Пташина ця в чужі гніздечка підкида свої яєчка.(Зозуля) Із – за хмарки виглядає, теплий промінь нам кидає. Сонце) Після цього діти почали пробувати писати вірші. До творчості їх спонукали окремі твори, прочитані на уроці, проспівані пісні, святковий
- Кому вони усміхаються (людям)
- Як треба становитись до весняних квітів Милуватися, але не рвати)
V. Складання учнями тексту про перші
весняні квіти (усно)
Пам’ятка
Текст
VІ. Складання плану тексту.

План Весна прийшла. Перші квіти весни. Квіти – прикраса землі. Заголовок
Зачин Основна частина Кінцівка
22 39
настрій. Колими в класі провели свято рідної мови діти писали Ми прийшли до школи знову Щоб вивчати рідну мову Не забудемо ніколи Українське рідне слово
Школо наша рідна,
Школо наша мила. Ти як мати всіх нас Навчала, ростила. Люблять діти спостерігати за змінами в природі, милуватися барвами осені, зачарованою зимою, красунею – весною. Осінь – чарівниця В гості йде до нас.
Зустрічать побіг її Дружний третій клас
Білий сніг, білий сніг
Падає до ніг
ІV. Бесіда про перші весняні квіти.
1.
Складання асоціативного куща
- Чому весняні квіти називають сильними, сміливими, ласкавими
(Сильні, бо проростають через сніг.
Сміливі, бо не бояться морозу.
Ласкаві, бо прикрашають землю)
- Хто цілує ці квіточки (сонце) блакитні Проліски радісні веселі сині
Підсніжники ніжні
сміливі
білі перші
тендітні маленькі 38

Білим снігом замело
Лісі поле, і село Прийшла весна, Прийшла красна Принесла тепло Усім нам вона. Часто ми з дітьми читаємо оповідання
В.О.Сухомлинського з його книги Квітка Сонця. Ці оповідання припали дітям до душі. Після прослуханого в них народжуються рядки. Відламана гілка упала додолу Заплакала липка Від горя такого. На початковому етапі дітям писати вірші важче, але з кожною новою спробою юні поети набувають творчого досвіду, стають впевненішими. Перед моїми вихованцями стоїть ще багато
ІІ. Вправа очікування
До стебел діти прикріпляють квіточки із словами очікування. Я очікую, що Ваше мовлення збагатиться образними словами і висловами Вибудете точно, красиво. Правильно висловлювати свої думки Будете фантазувати Дружно будете працювати у групах.
ІІІ. Відгадування загадок
1.
Я найперша зацвітаю Синім цвітом серед гаю. Відгадайте, що за квітка, Бо мене не стане влітку. (Пролісок) З – під снігу з’явився. Прокинувся від сну Усіх запросив зустрічати весну.
(Підсніжник)
24 37
творчих завдань, адже доки людина творить, доти вона особистість.

Матеріали до уроку: малюнки весняних квітів проліски, підсніжники)
Хід уроку
І. Оголошення теми уроку

- Сьогодні у нас урок розвитку мовлення. Урок творчості , натхнення, добра і радості. Ми працюємо за планом
1. Вправа Очікування
2. Поетична хвилинка
3. Складання плану тексту
4. Фізкультхвилинка
5. Робота в групах.
6. Презентація творів
7. Підсумок уроків
25 36


Література
1.
Савченко О.Я. Сучасний уроку початкових класах. К «Магір», 1997 Сухомлинський В.О. Методика виховання колективу. К Рад.школа, 1971 Сухомлинський В.О. Школа і природа.
Советскаяпедагогика, 1964 4.
Карпенко З.С., Савчин З.Я. Вивчення і розвиток уяви у дитячому віці.
5.
Ковальова В.І. Творча майстерня. Становлення та розвиток творчої особистості молодшого школяра.-Х: Вид. група Основа, 2010 6.
Кловак Г. Педагогічне керівництво колективною дослідницькою діяльністю вчителів у творчий спадщині В.О. сухомлинського.// Початкова школа. –
2003. - №10
- Ідучи в природу на прогулянку чи відпочинок, згадай Все, що тебе оточує, милує зір і слух, дає насолоду – це спільне багатство, його треба залишати чистим і неушкодженим, щоб радувати всіх, а не себе одного.
Зелений світ смішної жабки,
Мурашку,равликову хатку
Байдужістю не погуби.
Оберігай, шануй, люби
Тема: Складання тексту – розповіді з елементами опису Весняні квіти
Мета: Продовжити роботу із вдосконалення навичок складання твору , вміння правильно й точно висловлювати свої думки. Розвивати спостережливість, образне мислення та уяву. Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї.
26 35
Мовчун А. Вивчаємо з третьокласниками книгу природи. Початкова школа. – 2003.
- №10 8.
Рибальченко І. Вчимося працювати на уроці творчо.//Початкова освіта. – 2008. -
№19 твору (Я люблю весну. Весна – чудова пора року) Слухання творів двома – трьома учнями. Редагування. Запис складених творів у зошити. Читання написаних творів.
V. Підсумок уроку.

Гра Добре – погано
- Спробуйте в парах продовжити речення, обираючи потрібні для пояснення слова. Весною добре, бо…
Весною погано, бо…
Сонечко гріє. Це добре, бо…
Це погано,тому що. Трава зелена. Це добре, бо…
Це погано, тому що- Чого навчив вас цей урок
- Що допомагало вам послідовно викладати свої думки (План.
27 34
Додаток 1
Урок розвитку мовлення у третьому класі
Тема: Твірна тему Вже прилинула весна.
Мета: Формувати в учнів уміння писати твір за власними спостереженнями, повторити структуру тексту. Розвивати логічне мислення, вміння послідовно висловлювати свої думки збагачувати й активізувати словниковий запас школярів. Виховувати спостережливість, замилування природою, уважне ставлення до слова.
Матеріали до уроку: малюнки весняних квітів малюнки тварин пам’ятка Як писати твір.
Хід уроку
І. Ранкова зустріч.
(Привітання уколі)
Весна у коло нас зібрала, Свої звертання надіслала. Того, хто справа, похвалити У кожного з вас на парті є пам’ятка. Прочитайте і пригадайте умови написання твору.
ПАМ’ЯТКА
1.Кожну частину тексту писати з абзацу. Будувати невеликі речення. Давати повні відповіді на запитання.
4. Послідовно викладати свої думки.
5. Уникати повтору слів, стежити замовою Усна робота.
- На яке ж запитаннями повинні дати відповідь спочатку, щоб вийшов зачин нашого твору Яка пора року настала)
- Потім потрібно назвати головну причину приходу весни яке це запитання (Як стало гріти сонце) А про річку, небо, квіти, дерева, пташок ви можете розповідати в будь – якій послідовності.
- Яку кінцівку потрібно дібрати до складеного
28 33

(діти повертаються до сусіда справа і хвалять
його)
Того, хто зліва, збадьорити (сильним будь) Всіх, хто пустує, пожурити (посварити) Всіх, хто сумує , звеселити. (усміхнись)
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
1. Мотивація навчальної діяльності. Послухайте загадку Привітанням журавля я пробуджую поля, небеса і ручаї та заквітчую гаї. Відгадали, хто вона, Ця красуня чарівна?(Весна)
- Як називаються весняні місяці
- Які зміни у неживій природі ми спостерігали на цьому тижні
- Які зміни відбулися із бруньками на деревах, кущах
ІІІ Робота над планом майбутнього твору.
Учні складають самостійно, після завершення роботи кілька учнів зачитують свій варіант плану.
План
Ознаки весни.
Змінив житті рослин.
Змінив поведінці тварин.
Ставлення людей до весни.
ІV. Мовленнєва підготовка до написання
твору.
- Що напишемо про прихід весни (Весна – прилетіла, встала, надійшла)
- Як можна описати сонечко
(Яскраве, лагідне, привітне, веселе)
- Струмок який
(Дзвінкий, веселий, гомінливий)
- А пташки Заклопотані, веселі, голосні)
29 32

- Як змінилася поведінка птахів Чому
- Що цікавого про природні явища ви дізналися за останній час Природа пробуджується від зимового сну. А як видумаєте чому
2. Про що, на вашу думку, ми будемо
говорити на уроці
Прочитайте тему нашого уроку жеУпринулиланавес (Уже прилинула весна. Будемо складати текст на тему ….. за спостереженнями.
3.Ознайомлення із планом уроку
План уроку Бесіда за спостереженнями. Підготовчі вправи. Складання плану майбутнього твору. Складання тексту і запису зошити. Ставлення людей до весни. Підсумок уроку.
4. Вправа « Очікування.
5.Технологія Незакінчене речення.
Піднялося вище сонечко)
Сонце пригріло землю)
Стали довшими дні)
На лісових галявинах з’явилися перші квіти)
Прилетіли з теплих країв… (птахи) Вони знищують шкідників лісу)
Яка чудова пора Це весна) Чим пахне весна Які асоціації виникають у вас, коли чуєте це слово
6.Технологія Асоціативний кущ
7.Фізкультхвилинка.
ВЕСНА весела гомінлива квітуча пишна тепла сонячна ніжна 31


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал