Конспекти уроків 6 клас Посібник для вчителя БіБліотека вчителя Н. М. Демчук тернопіль




Скачати 475.45 Kb.
Pdf просмотр
Сторінка1/4
Дата конвертації08.11.2016
Розмір475.45 Kb.
ТипКонспект
  1   2   3   4

Українська літератУра
конспекти уроків
6 клас
Посібник для вчителя
БіБліотека вчителя
Н.М. Демчук
ТЕРНОПІЛЬ
НАВЧАЛЬНА КНИГА — БОГДАН

2 3
Охороняється законом про авторське право.
Жодна частина цього видання не може бути відтворена
в будь-якому вигляді без дозволу автора чи видавництва.
© Навчальна книга — Богдан, 2015
УДК 81´1. 075.3
ББК 74.268.1Укр
Д 30
ISBN 978-966-10-1765-7 (серія)
ISBN 978-966-10-1930-9
Демчук н.М.
Д 30 Українська література : конспекти уроків. 6 клас. Посібник для вчителя / Н.М. Демчук. — тернопіль : Навчальна книга — Богдан,
2015. — 256 с. — (Серія “Бібліотека вчителя”).
ISBN 978-966-10-1765-7 (серія)
ISBN 978-966-10-1930-9
У посібнику подано методичні рекомендації для проведення уроків з української літератури у 6 класі відповідно до чинної на- вчальної програми Міністерства освіти і науки України.
Представлені матеріали і розроблений зміст уроків допомо- жуть учителю творчо підготуватися до кожного заняття, зробити
їх цікавими та насиченими.
Для зручності до кожного уроку відведено місце для допов- нень, змін, уточнень, творчих доробок учителя.
Для вчителів-філологів, студентів педагогічних на в чаль них за- кладів.
УДК 81
´
1. 075.3
ББК 74.268.1Укр
Серію засновано в 2007 році
Рецензенти:
учитель-методист Бережанської ЗоШ і-іі ступенів №2
Когут Віра Миронівна
методист тернопільського обласного комунального
інституту післядипломної педагогічної освіти
Кондирєва Майя Миколаївна

2 3
КАЛЕНДАРНО-ТЕмАТИЧНЕ ПЛАНуВАННя

поряд.
Зміст навчального матеріалу
Вивчення
напам’ять
№ стор.
Дата
1
вСтУП книжка в житті людини. Письменник — особливо обдарована людина, його праця над художнім твором.
7
2
ЗаГаДково ПРекРаСНа і СлавНа ДавНиНа
УкРаЇНи.
календарно-обрядові пісні. Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня,її різновиди. тл: народна пісня, повтори (рефрен), анафора.
вивчити напам’ять
2 пісні (на вибір)
12
3
Пісні літнього циклу: “У ржі на межі”, “ой бiжить, біжить мала дівчина”, “Проведу я русалочки до бору”
(русальні); “Заплету віночок”, “ой вінку мій, вінку”,
“купайло, купайло!” (купальські); “Маяло житечко, маяло”, “там у полі криниченька” (жниварські) — на вибір.
тл: повтори (рефрен), анафора.
15
4
Пісні зимового циклу: “ой хто, хто Миколая лю- бить”, “Засівна”, “Нова радість стала”, “Добрий вечір тобі, пане господарю!”, “Щедрик, щедрик, щедрівочка” (на вибір).
19
5
веснянки: “ой весна, весна — днем красна”, “ой кувала зозуленька”, “а в кривого танця” (на вибір)
23
6
Народні колискові пісні “ой ти, коте, коточок”,
“ой ну, люлі, дитя, спать”. Провідні мотиви, лексич- ні особливості колискових.
тл: колискова.
26
7
література рідного краю. календарно-обрядові пісні рідного краю (тернопільщини).
29
8
Пісні літературного походження.
“Ще не вмерла України...” П. чубинського, М. вер- бицького — національний гімн нашої держави. легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею та її зв’язок із “Молитвою” о. кониського, духовним гімном України.
тл: гімн.
вивчити напам’ять гімн “Ще не вмерла
України...” і
1 пісню (на вибір)
34
9
“ой, у лузі червона калина похилилася” С. чар- нецького і Г. труха — пісня, що стала народною.
38
10
“як тебе не любити, києве мій” Д. луценка — по- пулярна пісня про столицю України. Патріотичні мотиви, героїчний пафос пісень літературного похо- дження.
42
11
контрольна робота №1 (літературний диктант і від- повіді на запитання). календарно-обрядові пісні. Пісні літературного походження.
46
12
Микола вороний. “Євшан-зілля”.
коротко про письменника. Патріотичні почуття й толерантне ставлення до інших народів. тл: ліричний герой, ліро-епічний твір, поема.
48
13
Роль слова, пісні, історії в житті будь-якої людини. краса природи рідного краю.
52

4 5
14
ПРМ. твір-роздум на тему: “Пісня ні в добру, ні в лиху годину не покидає людину”.
55
15
тарас Шевченко. “Думка” (“тече вода в синє море...”).
відомості про перебування поета в Санкт-Петербурзі. вивчити напам’ять вірш“Думка”
58
16
тарас Шевченко. “іван Підкова”.
Патріотичні мотиви творів т. Шевченка, їхній геро-
їчний пафос, зображення в них історичного минуло- го. Специфіка ліричних і ліро-епічних творів.
61
17
Урок виразного читання. виразне читання поетич- них творів т. Шевченка.
66
18
я і Світ леся Українка (лариса Петрівна косач). “Мрії”,
“як дитиною, бувало...”. Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. Неповторний світ дитинства в цих поезіях. образ мужньої, сильної духом дівчинки,
її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, впев- неність, розвинена уява.
вивчити напам’ять вірш “як дитиною,
бувало…”
69
19
леся Українка. “тиша морська”.
74
20
леся Українка. “Співець”. Значення мистецтва у житті людини.
78
21
контрольна робота №2 (тестові завдання). творчість М. вороного, т. Шевченка, лесі Україн- ки.
81
22
Позакласне читання. Є. Гуцало. “У гаї сонце зацвіло”.
85
23
володимир винниченко. “Федько-халамидник”
Цікава історія з життя письменника. Художня розпо- відь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками. тл: головний герой, другорядні герої.
89
24
Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.
93
25
УРМ. Характеристика образу Федька за планом.
97
26
Станіслав чернілевський. “теплота родинного інти- му...”, “Забула внучка в баби черевички...”
Настрої і почуття, висвітлені в поезіях (любов, доб- рота, висока духовність).
тл: віршові розміри: ямб, хорей.
100
27
ірина Жиленко. “Жар-Птиця”, “Підкова”. Поетич- ні роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ.
105
28
ірина Жиленко. “Гном у буфеті”.
109
29
Позакласне читання. віктор Близнець. “Звук паву- тинки”.
112
30
контрольна робота №3. Письмовий твір за творчістю володимира винниченка, Станіслава чернілевського,
ірини Жиленко.
115
31
література рідного краю. Б. Харчук. “Бабуня”. об- раз бабусі як берегині роду.
116
32
Підсумковий урок за семестр. Повторення та уза- гальнення. Бесіда про твори, які вивчали впродовж
і семестру й викликали найбільше роздумів, супере- чок, зацікавлень.
119

4 5
іі семестр
33
оксана іваненко. “Друкар книжок небачених”.
коротко про письменницю. Повість про початок книгодрукування в Україні, сподвижників друкар- ської справи, що долали перешкоди на шляху до популяризації книги, її доступності для звичайних людей.
121
34
трагічна доля і. Федорова, якому судилася посмерт- на слава. Роль епіграфа до твору.
125
35
історична основа твору, його жанрові та компози- ційні особливості. Значення книги в житті людини.
128
36
ПРМ. твір-роздум на тему “книги — морська гли- бина…”.
131
37
емма андієвська. Сучасна українська письменниця
і художниця. Її казки-притчі. “казка про яян”. Добро
і любов до світу. Прихований повчальний зміст твору
“я” і зовнішній світ, “я” та інші люди.
тл: притча.
134
38
емма андієвська. “казка про яян”.
138
39
емма андієвська. “Говорюща риба”. Порушення питань моралі, дружби, сили слова. Прихований по- вчальний зміст твору.
142
40
УПч. емма андієвська. казки.
146
41
контрольна робота №4. твір на одну із тем за твор- чістю оксани іваненко, емми андієвської.
158
42
ПРиГоДи і РоМаНтика. всеволод Нестайко. в. Нестайко — відомий у сві- ті український дитячий письменник. “тореадори з васюківки”.
159
43
всеволод Нестайко. “тореадори з васюківки”. При- годницький захоплюючий сюжет повісті.
164
44
всеволод Нестайко. “тореадори з васюківки”.
Пригодницький захоплюючий сюжет повісті (продов- ження).
167
45
в. Нестайко “тореадори з васюківки”. Мрія і дійс- ність у творі.
170
46
в. Нестайко “тореадори з васюківки”. Смішне, комічне, романтичне у творі.
172
47
РМ. Характеристика героя за планом.
175
48
ярослав Стельмах. “Митькозавр з Юрківки, або
Химера лісового озера”.
177
49
таємничі, веселі й незвичайні події в повісті, я. Стельмаха “Митькозавр з Юрківки...” передані образним словом.
180
50
Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчи- ків — головних героїв повісті ярослава Стельмаха
“Митькозавр з Юрківки...”.
183
51
Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчи- ків — головних героїв повісті ярослава Стельмаха
“Митькозавр з Юрківки...”.
186
52
леся воронина. “таємне товариство боягузів, або засіб від переляку №9”. леся воронина — сучасна письменниця, авторка багатьох книг для дітей.
189

6 7
6 7
53
леся воронина. Фантастична, романтична, багато- епізодна повість про виховання гідності та мужності
“таємне товариство боягузів, або засіб від переляку
№9”. тл: фантастична, романтична, багатоепізодич- на повість, сюжет.
193
54
леся воронина. “таємне товариство боягузів, або засіб від переляку №9”. Стосунки між різними поко- ліннями в родині.
196
55
Характеристика образу головного героя климка
Джури.
199
56
контрольна робота №5 (тестові завдання). всеволод
Нестайко, ярослав Стельмах, леся воронина.
202
57
ГУМоРиСтичНі твоРи.
Гумористичне і сатиричне зображення. Жанрова різноманітність гумористичних творів (анекдоти, бай- ки, усмішки, гуморески, співомовки та ін.). велика роль гумору в житті українців.
205
58
леонід Глібов. визначний український байкар, поет.
“Щука”. викривальна і повчальна спрямованість байок письменника. Побудова байки. тл: гумор, сатира, байка, алегорія, мораль.
209
59
леонід Глібов. “Муха і Бджола”, “Жаба і віл”.
213
60
Урок виразного читання. виразне читання байок леоніда Глібова.
216
61
Степан Руданський. коротко про письменника.
Співомовки С. Руданського — унікальне явище у сві- товій культурі. “Добре торгувалось”, “Гуменний”.
тл: гумореска, співомовка, інверсія.
220
62
Степан Руданський. “Запорожці у короля”, “Свиня свинею”. висміювання моральних вад, негативних рис характеру, авторська симпатія до простої люди- ни, до її розуму, кмітливості, почуття гумору, вмін- ня посміятися над власною безпорадністю, вміння відстояти свою гідність.
225
63
Павло Глазовий. “еволюція”, “Найважча роль”.
іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гу- мористичних і сатиричних творів.
одну гумореску вивчити на- пам’ять
229
64
Павло Глазовий. “Заморські гості”, “Похвала”.
233
65
Урок позакласного читання. Гумористичний диво- світ Петра Ребра. “козацькі жарти”.
235
66
література рідного краю. Гумористи тернопілля.
Є. Дудар, а. Боб’юк, П. Сорока, в. Савчук.
241
67
контрольна робота №6 (літературний диктант і від- повіді на запитання). леонід Глібов, Степан Рудан- ський, Павло Глазовий.
246
68
лРк. ознайомлення з найцікавішими письменника- ми-земляками, їхніми творами.
248
69
Систематизація та узагальнення вивченого з теорії літератури за рік.
250
70
Урок-підсумок. Бесіда про твори, які вивчали впро- довж року й викликали найбільше зацікавлення.
253

Дата
Клас
Додатковий матеріал
до уроку
6 7
6 7
уРОК № 1
тема.
вступ. книжка в житті людини. Письменник — особливо обдарована людина, його праця над художнім твором.
Мета:
розповісти учням про те, як “робиться книга”, про роль сучасного читача у новому “житті” твору; формувати уявлення учнів про рукописні книги часів київської
Русі, про автора “Повісті временних літ” Нестора лiто- писця; з’ясувати роль книжки в житті людини, склад- ність і особ ливість процесу творчості, місце у ньому уяви й фантазії митця; розвивати читацькі інтереси школярів, вміння учнів їх аргументувати; виховувати усвідомлення потреби шанобливого ставлення людей до книжки, до освіти.
тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: книжкова виставка, матеріали про київську Русь (кар- та, ілюстрації, портрети князів та ін.), підручник.
ХіД УрОкУ
Книги — морська глибина:
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,
Дивнії перли виносить.
Іван Франко
I. Організація початку уроку.
Привітання, перевірка стану готовності учнів до уроку.
іI. актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
Розв’язання кросворда.
Учитель. За допомогою зазначених у кросворді назв вивчених у
5 класі творів (оповідань і казок), їхніх героїв пригадайте прізвища письменників, з якими ви знайомилися минулого року.
Відповіді:
По вертикалі: в. королів-Старий, о. Сенатович, Є. Гуцало,
М. вінграновський.
По горизонталі: народ, в. Симоненко, і. Франко, в. королів-Ста- рий, Г. тютюнник.

8 9
ііі. Повідомлення теми, мети та очікуваних результатів уроку.
Учні записують тему уроку в зошити.
іV. Мотивація учіння.
1. слово вчителя.
Сьогодні ми продовжуємо уявну подорож, розпочату ще в 5-му класі, сторінками творів українських письменників. Сподіваюсь, вона вам сподобалася. Скільки фантазії, казок, чудес, міфів, легенд, подій
історичного минулого вже вам відомо.
Під час мандрівки літературою 6-го класу в нас буде нагода озна- йомитися з календарно-обрядовими піснями, піснями літературного походження, творами т. Шевченка, лесі Українки, в. винниченка,
М. вороного, С. Руданського, л. Глібова та багатьох інших.
вони вчитимуть вас любити рідний край, природу; поважати батьків, дорослих; цінувати дружбу, вірність; критично ставитися до людських вад: брехні, ледарства, підступності, хвалькуватості.
тож пропоную вам зробити нашу мандрівку цікавою, захопли- вою. Для цього необхідно осмислено читати художні твори, вчитися висловлювати власні думки, почуття, спостереження, виявляти ак- тивність, бажання пізнати нове й цікаве.
2. Загальне ознайомлення учнів з підручником.
V. сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Бесіда.
— Пригадайте, що ви знаєте з історії про київську Русь? Назвіть
імена відомих князів.
— які художні твори про цей період ви читали?
— які риси характеру були притаманні нашим далеким пращурам?
2. слово вчителя.
Хіба можна уявити собі життя без книг? а чи завжди книга мала такий вигляд, який вона має сьогодні, і чи завжди вона такою буде?
Ні, звичайно. вже сьогодні багато хто може прочитати електронні
“книги” з комп’ютера. Сучасна книга відрізняється від своїх попе- редниць-сестер.
У стародавні часи на землі не було книжок. але потреба пере- давати відомості виникла у людей дуже давно. “Сторінками” най- давніших книжок ставали камені, печери, щити. Писали на всьому.
Згодом почали писати на глиняних табличках, які потім сушили на вогні. якщо вчений збирався в дорогу і брав дві-три “книжки”, йому потрібен був віз. із часом люди навчилися робити книжки з тонкої шкіри. Першу таку книжку зробили в Малій азії, у стародавньому мі- сті Пергамі. через те “папір” цей називали пергаментом. але книжки були дуже дорогі. Потім в африці з’явилися книги з папірусу. Писати на них було зручно, але через кілька років вони розсипалися. і от у
Хііі столітті в Європі навчилися виготовляти папір, схожий на той, яким користуємося сьогодні.
Папір прийшов на Україну зі сходу, але поширився в ХіV-іV століттях, коли в західній Європі повстало більше папірень. чорнило виробляли самі писарі з дубової або вільхової кори, старого заліззя, вишневого клею, борщу, квасного меду та ін. Писали гусячим пером.
Найдавніша форма книжки теж не була такою, як зараз: книга була у формі великого круглого свитку; щоб прочитати, треба було поступово прокручувати свиток.
та створення книг ще лишалося дуже дорогою справою, адже писали їх від руки. Цим займалися фахові писці, переписники. Це були здебільше люди духовні — священики і ченці (монахи), дяки. Це була дуже важка й кропітка робота: “Рад заєць, як утече з сільця, — так і писець, коли скінчив останній рядок”.

8 9
Переписування було нелегке, тому й книга цінилася дорого. князь володимир василькович за один молитовник заплатив 8 гривень, а рівночасно ціле село купив за 50 гривень. Дорогоцінну книжку дуже шанували. оправляли її старанно, в дошки, покриті шкірою, або й у срібну оправу, не раз із майстерним орнаментом (візерунком).
Друкарство з’явилося ж значно пізніше. вперше друкована книга побачила світ в Німеччині. На Україні першим поширив друкарство
іван Федоров. отже, ви побачили, наскільки важкий шлях пройшла книга, як
її потрібно цінувати.
великий український поет тарас Шевченко закликає любити книгу:
...Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
й свого не цурайтесь.
книга відкриває перед нами чарівний світ прекрасного і ве- личного, вона розповість про героїчну історію нашої Батьківщини,
інших народів, про багатство земних надр і таємниці космосу, про далеке Заполяр’я і тропіки; розкаже про людей чесних, сміливих
і самовідданих, добрих, вірних і допитливих; навчить розпізнавати людей підлих, підступних, егоїстичних і обмежених, дріб’язкових.
З покоління в покоління книжка сіє правду, добро, любов; вона дасть вам відповіді на всі запитання і гарну пораду; навчить вас жити, любити і працювати заради щастя народу, заради самих себе і рідних.
читаючи книги, ми не тільки поповнюємо свої знання про ті чи
інші життєві явища і факти, стосунки між людьми, а й збагачуємо свою мову, запас слів. той, хто читає багато книжок і робить це вдумливо, сам мислить краще, вчиться правильно висловлювати свою думку, мова такої людини красива, плавна й милозвучна.
3. Читання фрагмента з “Повісті минулих літ”.
Похвала книгам
(Фрагмент із “Повісті минулих літ”)
любив ярослав книги, читав їх часто і вдень, і вночі. і зібрав скорописців багато, і перекладали вони з грецького на слов’янське письмо. Написали книг вони велику силу, ними повчаються віруючі люди і тішаться плодами глибокої мудрості. Начебто один хтось зорав, а другий посіяв, а інші жнуть і споживають багату поживу, — так і тут: батько цього всього володимир, він землю зорав і розпушив її, тобто просвітив християнством. а син же його ярослав засіяв книжними словами, а ми тепер пожинаємо, приємлемо серцем книжну науку.
велика-бо користь від навчання книжного. книги — мов ріки, які напоюють собою весь світ; це джерело мудрості, у книгах — без- доганна глибина; ми ними втішаємося в печалі, вони — узда для тіла й душі, у книгах — світило мудрості…
4. Бесіда за прочитаним.
— як ви розумієте образний вислів “книги — мов ріки, які на- поюють собою весь світ”?
— З чим іще порівнює автор книгу?
— чому автор називає книги “джерелом мудрості”?
— З яких ще джерел ми можемо здобувати мудрість?
— чи тотожні поняття мудрості і знань? чим вони відрізняються?
5. слово вчителя.
Письменник — особливо обдарована людина, без якої не існу- вало б книг.
Письменник — той, хто пише художні твори. особа, для якої літературна діяльність є професією (Великий тлумачний словник су-
часної української мови).

10
чи легко бути письменником? На це запитання відповідають дуже цікаво, бо письменник — це вчитель, актор, мудрець... він той, хто служить народові.
Письменник — мужня, рішуча людина, яку завжди вирізняє сила волі, цілеспрямованість, наполегливість, бажання перемагати, долаючи всілякі перешкоди.
Багато українських письменників було розстріляно або довічно ув’язнено за правдиве слово, за те, що вони захищали рідний край, культуру, віру, звичаї, обряди, називали Україну рідною матінкою, а себе — її синами.
читаючи той чи інший твір, ми разом з письменником фантазує- мо, подорожуємо в чарівний світ казки, легенди, міфу; знайомимося з видатними історичними подіями та особами; вчимося цінувати дружбу, вірність, красу природи, національне мистецтво і культуру.
тож пишаймося нашими митцями, поважаймо й шануймо їх, вони того варті!
Найвідомішим письменником часів київської Русі був Нестор літописець. Сімнадцятирічним юнаком Нестор прийшов до святої обителі.
З молодих літ він виявив навички в усіх чернечих чеснотах: у постійному прагненні й дотриманні чистоти тілесної і душевної, в добровільній бідності, глибокому смиренні, безвідмовній покорі, суворому пості.
Головним його послушенством у монастирі стала книжна справа.
“велика буває користь від учення книжного, — говорив він, — кни- ги наказують і вчать нас шляху до розкаяння, бо від книжних слів набираємося мудрості й стриманості... той, хто читає книги, бесідує з Богом або святими мужами”.
Преподобний Нестор належить до найосвіченіших людей ки-
ївської Русі кінця XI — початку XII століття. окрім богословських знань, мав виняткові здібності до історії та літератури, досконало володів грецькою мовою.
Найвизначніший твір Нестора літописця — “Повість минулих літ”, складений на основі раніше написаних літописів, народних переказів та оповідань з поєднанням сучасних авторові подій.
Vі. Узагальнення та систематизація знань.
1. Прийом “Методика одного речення”. Учні зачитують і комен-
тують зміст епіграфа уроку.
— Прочитайте на дошці епіграф до сьогоднішнього уроку.
— чи згодні ви з висловлюванням письменника?
— як ви розумієте словосполучення “занурюватися до дна”?
2. стратегія “Мікрофон”.
— яку роль відіграють книги у нашому житті?
— Розкажіть про свої улюблені книжки та їх авторів.
— який із творів, прочитаних вами в минулому році, особливо запам’ятався? чим саме?
— які книжки ви читали влітку? Про що вони розповідають?
VIі. Підбиття підсумків уроку.
1. слово вчителя.
отже, основне під час читання художньої літератури — розі- братися в тому, як зображено в ній життя людей, які у героїв твору уподобання, звички й поведінка, як ставляться вони до життя, до
інших героїв.

11
2. Усна рефлексія.
На уроці я…

дізнався…

зрозумів…

навчився…

найбільші труднощі відчув…

не вмів, а тепер умію…

змінив своє ставлення до…

На наступному уроці я хочу…
3. Оцінювання результатів навчальної діяльності учнів на уроці.
VIII. Повідомлення домашнього завдання.
1. Обсяг домашнього завдання для обов’язкового виконання:
прочитати вступну статтю підручника, поміркувати над запитан- нями до неї.
2. Обсяг домашнього завдання для виконання за бажанням:

для учнів високого рівня навченості:
підготувати усне висловлення про те, як ви розумієте такі при- слів’я: “книга вчить, як на світі жить”, “книга в щасті прикрашає, а в нещасті втішає”, “книга допоможе в труді й виручить у біді”;

для учнів достатнього рівня навченості:
підібрати висловлювання відомих людей про значення книги в житті людини.

12 13 12 13
Дата
Клас
Додатковий матеріал
до уроку
уРОК № 2


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал