Листок. Зовнішня будова листка



Скачати 72.47 Kb.
Дата конвертації08.10.2019
Розмір72.47 Kb.
ТипУрок
Тема уроку: Листок. Зовнішня будова листка.

Мета уроку: Навчальна: розглянути особливості зовнішньої будови листка як бічної частини пагона; ознайомити учнів із різноманітністю листків, розміщенням їх на стеблі, жилкуванням;

Розвиваюча: продовжувати вдосконалювати дослідницькі вміння під час виконання лабораторних робіт, розвивати допитливість, спостережливість учнів, уміння робити висновки та узагальнення; розвивати мову, пам’ять, мислення, уяву, бачення прекрасного у простому;

Виховуюча: виховувати охайність, привчати до естетичних записів, любов до природи.

Тип уроку: комбінований.

Вид уроку: семінар.

Методи навчання: пояснювально-рецептивний метод.

Обладнання та наочність: комп’ютерна презентація, роздатковий матеріал, таблиця «Внутрішня будова листка», гербарні зразки листків різних рослин; картки із завданнями до уроку.

Література: а) «Методичні матеріали до уроків біології» Г.П.Балан,В.І.Котик ;

б) підручник з біології 6 клас автор Г.І.Остапченко.

Хід уроку

Девіз уроку: «Не бійся відповідати: неправильна відповідь — теж відповідь, адже це свідчить про те, що ти думаєш».



І. Організаційний момент.

Перевірити готовність учнів до уроку



ІІ. Актуалізація опорних знань

Біологічна розминка «Мозковий штурм» (3 хв.)

1. Органи вищих рослин залежно від їхніх функцій поділяють на . . . і . . . (вегетативні та генеративні).

2. До вегетативних органів належать . . . і . . . (корені і пагони).

3. Корені бувають: . . . , . . . та . . . ( головні, додаткові та бічні).

4. Існує два типи кореневих систем: . . . і . . . (стрижнева і мичкувата).

5. Пагін складається зі . . . , та . . . (стебла, бруньок та листків).

6. Осьовий орган рослини, який з’єднує між собою корінь, бруньки і листки . . . (стебло).

7. За напрямком росту та розміщенням у просторі стебла бувають (прямостійкі, виткі, повзучі, чіпкі).

8. Місце прикріплення одного чи кількох листків до стебла називають . . . (вузлом).

9. Частина стебла між двома сусідніми вузлами має назву. . . (міжвузля).

10. Верхній кут, утворений стеблом і листком - … (пазуха листка).

11. Бічна частина пагона, що здійснює фотосинтез, дихання та випаровування води - це . . . (листок).

Отже, як ви вже знаєте, ми будемо зараз з вами пізнавати цікавий світ листків. Тож давайте посміхнемося один одному і вперед, до нових знань.

Цікаве повідомлення учня за темою: «Яке значення для людини мають видозміни пагона» (2 хв.)

Цибулина, містить аскорбінову кислоту, вітаміни В1, В2, В5, солі Кальцію, Фосфору. Свіжий сік уживають у разі ангіни, по одній чайній ложці три-чотири раз на день. Чай з кореневища пирію п’ють у квітні для зміцнення здоров’я. Позеленілі на світлі бульби містять отруйну речовину соланін, тому вживати в їжу такі бульби не можна, бо вони розладнують нервову систему. Висаджені позеленілі бульби підвищують урожайність на 30%.



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Мандруючи лабіринтами біологічних знань, ми протягом останніх уроків дізналися дуже багато таємниць із життя пагонів і коренів, а сьогодні вивчимо частину пагона — листок, і вияснимо у чому полягає різниця між листками рослин.

Давньогрецька мудрість говорить: «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». (1 хв.)

IV. Повідомлення теми. Постановка задач уроку.

V. Вивчення нового матеріалу. (10 хв.)

Листки у більшості рослин зелені, найчастіше пластинчасті, мають розміри від кількох міліметрів до 10-15 м.

Листок складається з листкової пластинки, черешка, за допомогою якого листок прикріплюється до стебла та прилистків. У деяких рослин черешків немає, такі листки на відміну від черешкових називаються сидячими. Прилистки також є не у всіх рослин. Функція – захист.

А зараз ви переглянете відео фрагмент, після якого ви дасте відповідь на таке питання: «На які дві групи можна поділити всі листки та за якою ознакою?».

Прості і складні листки розрізняють за числом листкових пластинок. Простий листок має одну пластинку і опадає цілком. У складного на черешку розташовуються кілька пластинок. Вони прикріплюються до головного черешка своїми маленькими черешками і називаються листочками. При відмиранні складного листка опадають листочки, а потім – головний черешок.

Складні листки бувають пальчасто- і перистоскладні (парноперистоскладні і непарноперистоскладні).

Листкові пластинки різноманітні за формою: лінійні (злаки), овальні (акація), ланцетні (верба), яйцеподібні(груша), стрілоподібні(стрілолист) тощо.

Край листкової пластинки може бути суцільним (цілокраїм або з виїмками). Залежно від форми виїмок по краю листкової пластинки розрізняють листки зубчасті(зубці мають рівні боки-бук, ліщина), пилчасті ( один бік зубця довший за інший-груша), город часті(мають гострі виїмки і тупі випуклості-шавлія, розхідник) та інші. Коли розрізи пластинки листка досягають чверті її ширини, листки називають лопатевими. Листки, пластинки яких мають розрізи більші за чверть ширини, називають роздільними. Якщо розрізи заходять далі, до середини, листки називають розсіченими.

Листкова пластинка має жилки. Вони відходять від черешка листка і розгалужуються в його пластинці. Жилки - судинно-волокнисті пучки, які поєднують листок зі стеблом. Вони складаються з провідних та механічної тканин. Розташування жилок листкової пластинки має назву жилкування. Функції жилок - провідна (постачання листків водою, мінеральними солями та виведення з них продуктів асиміляції) та механічна (жилки є опорою для листкової паренхіми і захищають листки від розривів).

Розрізняють сітчасте, паралельне та дугове жилкування. Сітчасте жилкування - жилки на листковій пластинці розміщені у вигляді сильно розгалуженої сіточки. При паралельному жилкуванні жилки розташовані параллельно, при дуговому жилки розходяться від основи листка дугоподібно.

Існує три основних типи листкорозміщення: чергове, або спіральне, супротивне і мутовчасте, або кільчасте. При черговому розташуванні поодинокі листки прикріплені до стеблових вузлів по спіралі. При супротивному – два листки у вузлі розташовуються один напроти одного. Мутовчасте листорозміщення – три і більше листків у вузлі охоплюють стебло кільцем.

Будь-яке листкорозміщення дозволяє рослинам вловлювати максимальну кількість світла, оскільки листки утворюють листкову мозаїку і не затінюють один одного, що досягається різною довжиною та різним згином черешків, неоднаковістю розмірів та асиметрією листків.



VI.Закріплення набутих знань.

Робота з конспектом (2 хв.)

Робота з термінами(робота в групах) (3 хв.)

Листок - бічна частина пагона.

Черешок - частина, якою листова пластинка кріпиться до листка.

Черешковий листок - листок, який має черешок.

Сидячий листок - листок, який не має черешка.

Прості листки - листки, які складаються з черешка й однієї листкової пластинки.

Складні листки - листки, які мають декілька листкових пластинок, розміщених на одному спільному черешку.

Листорозміщення - розташування листків на стеблі в певному порядку.

Жилки - судинно-волокнисті пучки, які поєднують листок зі стеблом.

Жилкування - розташування жилок листкової пластинки.

Листкова мозаїка - розміщення листків на рослині з метою максимального поглинання світла

VІІ. Лабораторна робота №7. Будова і різноманітність листків. (10 хв.)

Виконання (за інструкцією) лабораторної роботи.

VIIІ. Проект «У світі цікавих листків». (3 хв.)

В Індії росте рослина каліранда, з'ївши один-два листочки якої, людина відчуває ситість протягом тижня, незважаючи на те, що в них немає ніяких поживних речовин. Завдяки такій здатності створювати ілюзію ситості, таблетки чи настої з листя калір-канди можна рекомендувати людям, які бажають позбутися зайвої ваги.



ІХ. Домашнє завдання (1 хв.)

Опрацювати §15. Провести спостереження: яких кімнатних рослин у вас вдома більше ― з простими чи складними листками, паралельним, дуговим чи сітчастим жилкуванням? (2 хв.).



Х.Закріплення нових знань

Вправа «Незакінчене речення»

 Сьогодні на уроці ми вивчили … .

 Я дізналась, що листки бувають … .

 Мені було цікаво те, що … .

 Ці знання мені згодяться … .

 Про листок я дізнався … .

 Жилкування листків є … .



ХІ. Підсумки уроку. (2 хв.)

Виставлення оцінок дітям

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка