Ми – патріоти україни, її ми дочки І сини!




Скачати 220.43 Kb.

Сторінка1/6
Дата конвертації15.12.2016
Розмір220.43 Kb.
  1   2   3   4   5   6




МИ – ПАТРІОТИ УКРАЇНИ,
ЇЇ МИ ДОЧКИ І СИНИ!
Збірка виховних заходів
(з досвіду роботи школи з патріотичного виховання)



Черкаси 2015




2
Автор - укладач:
Величко Світлана Володимирівна, заступник директора з виховної роботи Червонослобідської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1 Черкаської районної ради Черкаської області, спеціаліст першої категорії


Рецензент:
Висоцька
Марія
Петрівна, методист районного методичного кабінету відділу освіти Черкаської районної державної адміністрації

Дана робота виконана відповідно до Закону України «Про освіту»,
Концепції національно-патріотичного виховання молоді, затвердженої спільним наказом Міністерства у справах сім‘ї, молоді та спорту, Міністерства оборони, Міністерства культури і туризму, Міністерства освіти і науки від
27.10.2009 №3754/98/538/493 і є результатом діяльності заступника директора школи з виховної роботи у тісній співпраці з класними керівниками, вчителями початкових класів, психологом школи з питання національно- патріотичного виховання дітей та учнівської молоді. У збірці подані розробки виховних годин, сценарії позакласних виховних заходів, уроків мужності з питання виховання патріотичних почуттів, духовних та моральних цінностей особистості в навчально-виховному закладі. Дана праця містить опис досвіду школи з питання патріотичного виховання.
Рекомендовано заступникам директорів шкіл з виховної роботи, педагогам-організаторам, класним керівникам, вчителям початкових класів.

Схвалено радою районного методичного кабінету
відділу освіти Черкаської районної державної адміністрації
Протокол від 26.01.2015 № 3

3


ЗМІСТ
1.
Вступ…………………………………………………………………
5 2.
Опис досвіду школи з питання патріотичного виховання………..
6 3.
Сценарій позакласного заходу для учнів 1-4 класів «Подорож у козацькі часи» (усний журнал)…………………………………..

13 4.
Сценарій виховного заходу для учнів 3-4 класів «Вони загинули за Україну» (до Дня Героїв Крут)…………………………………
23 5.
Сценарій виховного заходу для учнів 1-2 класів «Моя маленька
Батьківщина» (свято-гра)…………………………………………..
33 6.
Сценарій виховної години для учнів 3-4 класів «День пам‘яті жертв Голодомору» ………………………………………………...
39 7.
Сценарій свята «І не буде переводу українському народу, доки із глибин сторіч долина козацький клич» (КВК до Дня Захисника
України) для учнів 5-7 класів …………………………………..


43 8.
Урок-спілкування «Ми – патріоти України, її ми дочки і сини!»
(в рамках Тижня Миру) для учнів 9-11 класів…………………
57 9.
Сценарій виховного заходу «Єднаймось, сестри, єднаймось, браття!» (до Дня Соборності України) для учнів 5-9 класів……..
63 10.
Година спілкування з елементами тренінгу «Державний Прапор
України – святиня нашого народу» (до Дня Прапора України) для учнів 5-8 класів……………………………………………….

72 11.
Сценарій виховного заходу «А у бою поетові слова бійцю за волю допоможуть вистояти!» (до Дня пам‘яті Героїв Небесної
Сотні) для учнів 8-11 класів………………………………………...

80 12.
Урок мужності «Слава Україні! Героям Слава!»
(в рамках Тижня патріотичного виховання) для учнів 10-11 класів …………………………………………….

94 13.
Висновки …………………………………………………………...
111 14.
Список використаної літератури ………………………………...
112

4

Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Василь Симоненко




5
Вступ
У сучасних суспільно-політичних умовах, коли Україна ціною життя
Героїв Небесної Сотні, зусиллями українських військових, добровольців, волонтерів відстоює свободу, незалежність і територіальну цілісність, пріоритетного значення набуває патріотичне виховання дітей та учнівської молоді. Революційні зміни у листопаді 2013 – березні 2014 років, війна на
Сході України продемонстрували готовність молодого покоління відстоювати національні цінності, українську державність, засвідчили виховання української молодої людини в дусі толерантності і поваги до інших національних спільнот і релігійних конфесій.
Побудова громадянського суспільства, інтеграція України у світове та
європейське співтовариство передбачають орієнтацію на Людину, її духовну культуру, виховання ціннісного ставлення до соціального оточення та самої себе, національно свідомого, високоосвіченого, толерантного громадянина- патріота, відповідального перед своєю нацією. Патріотичне виховання має наскрізно пронизувати весь навчально-виховний процес, органічно поєднувати національне, громадянське, моральне, родинно-сімейне, естетичне, правове, фізичне, трудове виховання, базуватися на національній
історії, знанні та відстоюванні своїх прав, виконанні конституційних і громадянських обов‘язків, відповідальності за власне майбутнє та долю країни. Тому сьогодні одним із найважливіших завдань педагогів є продовження роботи із формування у дітей та учнівської молоді громадянських якостей, розуміння приналежності до Українського народу, виховання ціннісного ставлення до держави, любові і пошани до державних символів.
Даний посібник адресований тим, хто не байдужий до долі нашої держави, хто вболіває за майбутнє покоління незалежної України. Він допоможе організувати роботу класних керівників, вчителів початкових класів, педагогів-організаторів, заступників директорів з виховної роботи з питання патріотичного виховання в школі.

6
Опис досвіду школи
з питання національно-патріотичного виховання
У Червонослобідській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №1 одним із пріоритетних напрямків роботи є патріотичне виховання, що здійснюється у відповідності до Конституції України, Закону України «Про освіту».
Основним документом, яким керується навчальний заклад у сфері освітньої політики щодо патріотичного виховання, є Концепція національно- патріотичного виховання молоді, затверджена спільним наказом Міністерства у справах сім‘ї, молоді та спорту, Міністерства оборони, Міністерства культури і туризму, Міністерства освіти і науки від 27.10.2009
№3754/98/538/493.
Метою патріотичного виховання є становлення громадянина -
патріота України, готового самовіддано розбудувати її як суверенну,
незалежну, демократичну, правову, соціальну державу і гарантувати її
національну безпеку, знати свої права й обов'язки, цивілізовано відстоювати
їх, сприяти єднанню українського народу, громадянському миру і злагоді в
суспільстві. Саме тому у школі впроваджується програма патріотичного виховання «Ми — громадяни вільної європейської країни», головним аспектом якої є набуття дітьми та молоддю соціального досвіду, готовності до виконання громадянських і конституційних обов‘язків, успадкування духовних надбань свого народу, досягнення високої культури взаємин, формування особистісних рис громадянина Української держави.
В рамках реалізації даної програми психологом школи було проведено анкетування з питання «Патріотичне виховання – невід‘ємна складова навчально-виховного процесу у школі», до якого долучилися як учні початкової, так і основної школи. Аналіз анкетування з даної проблеми серед
3-6 класів (100 осіб) засвідчив, що 95% учнів розуміють значення слова
«патріотизм»; 93% опитаних вважають себе патріотами і тільки 5% учнів зазначили про відсутність патріотичних почуттів. Серед учнів 7-10 класів (80

7 осіб) патріотом вважають себе 83%, частково – 16%, розуміють слово
«патріотизм» 90% опитаних, а не розуміють 10%. Найбільше впливають на формування патріотичних почуттів батьки – 58%, ЗМІ – 58% та школа – 39%.
Враховуючи результати анкетування, слід зазначити, що патріотичне виховання учнів у навчальному закладі здійснюється комплексно – через навчальний процес, позакласну виховну роботу, носить послідовний характер
і вирішує наступні завдання:
-
виховання поваги до Конституції України, Законів України, державної
символіки;
-
визнання і забезпечення в реальному житті прав дитини як найвищої
цінності держави і суспільства;
-
формування толерантного ставлення до інших народів, їхньої культури
та традицій.
Класні керівники та вчителі початкових класів впроваджують різноманітні форми і методи патріотичного виховання учнівської молоді:
-
інформаційно-масові: тематичні уроки, лекції, дискусії, вікторини, екскурсії до культурних та історичних пам’яток, музеїв; здійснюється співпраця з громадськими організаціями (органами місцевого самоврядування, районною бібліотекою, БДЮТ тощо);
- наочні виставки дитячої творчості, тематичні стенди, фотовиставки;

8
-
інтегровані: учнівське самоврядування та волонтерський рух, шкільні гуртки (туристичний «Шанс», військово-патріотичний), тижні військово- патріотичної роботи, присвячені визволенню України та Черкаської області від нацистських окупантів, заходи до Дня Перемоги, вшанування воїнів-інтернаціоналістів та героїв АТО тощо;
-
індивідуальні: творчі завдання (буклети, малюнки, плакати, звіти, презентації); створення родинного дерева, нарисів про родичів-учасників
АТО;
- діяльнісно-практичні: проекти, огляди-конкурси, олімпіади, конкурси
МАН, робота шкільного прес-центру та учнівської газети «Вісник школяра», участь у Всеукраїнських акціях: «Ветерани живуть поруч»,
«Милосердя», «Від серця до серця», святкові концерти «Вклонімося
Великим тим рокам!» (до Дня Перемоги), упорядкування територій біля обеліску Слави, пам’ятних знаків та меморіалів, участь у військово- спортивних змаганнях «Нащадки козацької слави», «Сокіл» («Джура»);
- діалогові: тематичні виховні години «Їх слава не згасне в віках», «Ніхто не забутий, ніщо не забуто», години відвертості, бесіди, уроки мужності,

9 зустрічі з учасниками війни, дітьми війни, з випускниками- військовослужбовцями, бійцями АТО тощо.
У школі працює система органів учнівського самоврядування.
Функціонують 3 волонтерські загони (51 особа) серед учнів 7-8 класів.
Спільно із учнівськими колективами складені та реалізуються повною мірою заходи: операція «Не минайте вдовиної хати», відзначення свят народного календаря у сучасній обробці, збір матеріалів про бійців-односельчан, які перебувають в зоні АТО.
Оформлено куточок державної символіки у фойє, у кожному навчальному кабінеті. За ініціативи учнів створено Гімн, Герб, Прапор школи. Усі урочистості проводяться з використанням Державної символіки. Щороку учні здійснюють екскурсії та походи по рідному краю. Проводяться щотижневі
інформаційні вісники, тематичні тижні.

10

Стало традицією щорічно проводити тематичні тижні (Тиждень патріотичного виховання у грудні, Тиждень громадянського та козацького виховання у жовтні, Тиждень Миру у вересні), в рамках яких організовано тематичні виховні години «Майбутній солдат, воїн, захисник»; спортивно- розважальну гру «Козацькі забави»; виставку малюнків «Майбутній захисник», конкурс малюнків на асфальті «Діти України за мир в країні», КТС
«Голуб Миру» тощо.
Традиційними для школи є туристично-краєзнавчі заходи, що відбуваються щорічно у травні на базі шкіл району. У 2013-2014 навчальному році організовано і проведено шкільні туристичні змагання, «Добротворець – 2014» тощо.

11

У 2013-2014 навчальному році учні брали активну участь у заходах, присвячених 70-ій річниці визволення села Червона Слобода від нацистських окупантів, 69-ій річниці перемоги у Другій світовій війні, 70-ій річниці
Корсунь-Шевченківської битви та визволенні Черкащини від нацистських окупантів.
Учнями та вчителями школи проводиться доброчинна діяльність. Діти підтримують благодійні акції «Допоможемо дітям», «Від серця до серця»,
«Милосердя». Нікого не залишають байдужими акції «Лист солдату» та
«Допоможи бійцям АТО», в ході яких діти зібрали теплі речі, продукти харчування та засоби особистої гігієни, написали близько ста листів, виготовили новорічні подарунки та передали через волонтерів бійцям в зону
АТО.
Систематично на засіданнях педагогічної ради, нарадах при директору, методичних об'єднаннях класних керівників розглядаються питання патріотичного виховання учнівської молоді.
Учні школи – активні учасники підпроектів інтернет-проекту Ліги старшокласників «Ми – патріоти Черкащини», а саме: «Мій ідеал громадянина - патріота», «Народні та родинні традиції мого краю»,
«Пишаюся тобою, рідний краю», Добро починається з тебе», «Щоденник корисних справ». Створено мультимедійні презентації матеріалів
«Національна ідея у навчально- виховному процесі», «Патріотичне виховання учнівської молоді». Практикується використання народного календаря у виховному процесі, народознавчий підхід до навчання та виховання учнівської молоді. Щорічно відзначається День захисника Вітчизни, День
Збройних Сил України, День українського козацтва, День української писемності, День незалежності України, День села.
Отже, національно-патріотичне виховання має на меті формування національно-патріотичної свідомості, а саме: особистісної ідентифікації зі своєю нацією, віри в духовні сили та майбутнє країни, волі до праці на користь

12 народу, усвідомлення моральних та культурних цінностей, знання історії, звичаїв, символіки як всієї країни так і її регіонального різноманіття.
Головною домінантою національно-патріотичного виховання молоді має стати формування у особистості ціннісного ставлення до навколишньої дійсності та самої себе, активної за формою та моральної, за змістом, життєвої позиції.
















13
Крутінь Світлана Ігорівна, вчитель початкових класів


Сценарій позакласного заходу для учнів 1- 4 класів
«Подорож у козацькі часи»
(усний журнал)

Мета: ознайомити учнів з історією українського народу часів козаччини, пробуджувати пізнавальні інтереси до історії української культури; прилучати дітей до цінностей народного життя, традицій рідного краю; сприяти примноженню родинних і національних традицій.
Виховувати патріотизм через любов та пошану до історичного минулого українського народу, до рідної землі
Обладнання: плакати з надписами назв сторінок, портрети козацьких гетьманів і отаманів (ілюстрації картин Данила Нарбута)
(звучить музика, на сцену виходять 5 дітей)
Учень 1. – Чи знаєте ви, кого називали козаками ?
Учень 2. – А що таке козацькі вуса ?
Учень 3. – Чи відомо вам, де знаходилася Запорізька Січ ?
Учень 4. – Які завдання загадували парубкові при посвяченні в козаки ?
Учень 5. – Про все це ви дізнаєтесь, подивившись усний журнал.
Всі – “ Подорож у козацькі часи “. Сторінка 1: « Хто такі козаки»


14
1.

Ведучий
Ой у полі могила, широка долина,
Сизий орел пролітає :
Славне військо, славне запорізьке
У похід виступає.
2.

Ведучий
Ой у полі могила, широка долина,
Сизий орел пролітає :
Славне військо, славне запорізьке
Як золото сяє.
3.

Ведучий
Вслухаємось в слово “ козак “ і почуємо посвист шаблі, шерхотіння степової тирси, грізне й непереможне “ Слава ! “
Що то за люди були козаки, чому їх так називали, що вони зробили для України ?







4.

Ведучий
Козак – слово турецьке. Означало воно вільну людину, яка жила воєнним промислом.

15
5.

Ведучий
Осередком козаччини стало Запоріжжя – південні степи з порогами Дніпра.
Вважається, що першу фортецю, першу Січ зведено на острові Хортиця. Її збудував князь Дмитро Вишневецький, відомий більше як Байда. Він і був першим козацьким гетьманом.
1.

Ведучий
На Січі зберігалася зброя, скарбниця, човни. Козаки не любили розкошів, проте зброю, особливо шаблю, мали найкращу.
2.

Ведучий
Усі разом козаки називались “ лицарством “, “ товариством “. Козацтво Січі становило Кіш, що поділявся на курені, до яких входила певна кількість козаків.
3.

Ведучий
Куренем також називалося і житло, де жили козаки. Старший в коші – кошовий отаман. Найвищою владою була Січова рада, яка обирала і скидала кошового отамана, суддю, обозного, писаря, курінних отаманів.
Сторінка 2: “ Козацький побут “









1.

Ведучий
Незвичайно барвне і різнородне було щоденне козацьке життя. Козаки мали чудні запорозькі вимисли.

16
2.

Ведучий
Запорожці брили цілу голову й залишали тільки одну чуприну над лобом – оселедець. Як ця чуприна виростала велика й довга, що аж заслонювала очі, то козак закладав її за вухо.
3.

Ведучий
Бороди козаки брили, а вусів не підстригали, але намазували їх чим-небудь і закручували вгору до очей.
4.

Ведучий
Віталися запорожці також на свій спосіб. Виберуться, бувало, в гості, то ще сидячи на конях, гукають тричі : (далі сценка)













-
Пугу, пугу, пугу !
-
А господар загляне через віконце і відповість :
-
Пугу, пугу !
-
Тоді гість відзивається :
-
Козак з Лугу !
-
А господар через віконце :
-
Повішайте там, де й наші ! Тобто в’яжіть коней до ясел і просимо до хати.

17
Гості заходять в хату, хрестяться до ікон і говорять господареві :
-
Отаман, товариство, ваші голови ! ( кланяються)
( Господар відповідає ) :
-
Ваші голови, ваші голови ! Прошу, пани – молодці, сідати.
-
І тоді вже гостяться. А коли від’їзджають, то прощаються :
-
Спасибі, батьку, за хліб і сіль, пора нам уже по куреням роз’їжджатися до домівки.
-
Просимо, батьку, і до нас, коли ласка, і оставайтеся здорові.
( Господар відповідає ) :
-
Прощавайте і вибачайте, пани-молодці, чим багаті, тим і раді, просимо не прогніватися.
5.

Ведучий. Запорожці славилися веселістю і охотою до жартів і насмішок.
Особливо ж любили вигадувати прізвища товаришам.





1.

Ведучий. Такого, що спалив з необережності курінь, називали Палієм.
2.

Ведучий. Того, що розклав вогонь над водою, звали Паливодою.
3.

Ведучий. Такому, що проти звичаю варив кашу, давали імення Калипи або
Кашовара.
4.

Ведучий. Так само пішли прізвища Горбач, Малюта, Слизький, Черепаха,
Гнида, Качало, Корж.

18
5.

Ведучий. Запорожці вміли оцінити й чужий дотеп



( сценка )
-
Приходить козак до чужого куріня і бачить, що козаки вечеряють.
-
Хліб та сіль, пани-молодці !
-
Їмо та свій, а ти у порога постій.
-
Ні, братці, давацте і мені місце.( витягує ложку і сідає разом з ними )
-
От козак догадливий ! Вечеряй, братчику, вечеряй !





1.

Ведучий
Що ж їли козаки ? В ті часи звичайні козацькі страви були :
- тетеря, рубці;
- галушки, риба “ на стябло “;
- свиняча голова до хріну, локшина, куліш, соломаха;
- юшка з риби, що називалася “ щербою “, іноді баранина або дичина;

19
-
їли козаки й вареники, сирники, гречані галушки.
-
Поївши, козаки вставали з-за столу, хрестилися на ікони, дякували спершу отаманові, потім куренному кухареві.
-
Спасибі, братчику, що ти нагодував козаків.
-
Далі кидали кожен по грошу для купівлі продуктів на наступний день і виходили з куреня.
Сторінка 3: “ Їх імена ввійшли в історію “











1.

Дитина
Першим кошовим Запорізької Січі був Дмитро Вишневецький, званий також
Байда. Під його керівництвом збудували запорожці собі першу українську Січ на острові Хортиця серед Дніпра. Той острівець окружили валом і частоколом, а над брамами поставили гармати.
2.

Дитина
Ось яку пісню склали про цього геройського лицаря :
Славне військо запорізьке
Ти, наш лицарю зібрав,
На острові на Хортиці,
Січ преславну збудував.
Даром славне товариство

20
Облягав татарський хан,
Лютий мусив повертати –
Не страшний нам бусурман !
Перший ти вказав козацтву,
Як топтать до слави шлях :
Йти за море, ріки, гори,
Не сидіти на степах.
Та Молдавію звільнити,
Байдо, не щастить тобі,
Нищить вчасно підла зрада
Славні наміри твої
І сконав ти в Царгороді
Під руками ворогів,
Але віри, ні народу
Відректися не хотів.
То за це, тебе, наш князю,
Весь народ славить в піснях :
Хто за рідний народ гине,
Той живе й по сто віках !
3.

Дитина
По смерті Байди Вишневецького, козаки-запорожці обрали нового отамана
Івана Підкову. Він повів козаків на війну з ворогами, відібрав від Туреччини
Молдавію і став володарем Молдавії. Але польський король підступно заманив отамана до себе і велів покарати лицарського Підкову.
4.

Дитина
Ще й по нинішній день згадує український народ Івана Підкову і в піснях співає про його страшну смерть. Тарас Шевченко звеличив славні подвиги цього героя в своїй поемі “ Іван Підкова “.


21
5.

Дитина
Потім отаманами були Криштоф Косинський, Северин Наливайко, Петро
Конашевич-Сагайдачний.
( Пісня “ Ой на горі та женці жнуть “ )
6.

Дитина
Славним козацьким ватажком був гетьман Богдан Хмельницький. Завдяки нашому землякові, бувшому Чигиринському сотнику, а пізніше гетьману
України, наш народ був визволений від польського панства. Битви під
Пилявцями, Жовтими водами ввійшли в історію.


  1   2   3   4   5   6


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал