Музичне та живописне свято




Скачати 53.42 Kb.

Дата конвертації29.12.2016
Розмір53.42 Kb.
ТипУрок

1

Тема уроку:

Музичне та живописне свято.

( Експериментальна програма. 5 клас, ІІ тема, 7-ий урок. )
Мета: Розкрити образи Нового Року та Різдва Христового через живописні та
музичні образи Вертепу, колядок, щедрівок;
Тип уроку: Підсумковий урок.
Завдання
Навчальні: Ознайомити учнів з історією свята Різдва Христового, колядками,
щедрівками. Систематизувати знання учнів по темі, вчити учнів
спів відносити живописні образи з музичними.
Розвиваючі: розвиток образного сприймання музики та живопису, розвиток
вока льно-хорових навичок, ритму, вміння аналізувати вокально-хорове
виконання.
Виховні: виховання естетичних смаків, виховання розуміння й поваги до народних
звичаїв.
Наочні посібники: епіграф уроку, ілюстрації, репродукції картин, нотна вправа,
характеристика музики, портрети композиторів В. Шаїнського та
Д. Бортнянського, опорна схема тематизму програми, фланелограф ( атрибути
декорації Різдва Христового ), Вертеп.
Музичний матеріал: Д. Бортнянський „ Кондак Різдва Христового ”, файли з
текстом пісні „ діти люблять малювати ” В. Шаїнського, колядки „ Спи,
Ісусе, спи ”, „ Пречистая Діва ”, щедрівка „ Ой сивая та і зозуленька ”,
„Щедрик” в обробці М. Леонтовича, „ шумові музичні інструменти ”,
кларнет.
ТЗН: магнітофон, аудіозаписи, фортепіано, шумові інструменти, кларнет.
Використана література :

А. Й. Француз, М. Й. Березовський, Н. В. Назаренко, Ю. М. Попович „ Християнський
буквар ”- Івано-Франківськ, 1999р. с. 59-60.

М. Дещиця „ Малий історичний церковно-історичний словник ”- Львів – 1994р.

с. 59

Дитячий християнський журнал „ Стежинка ” № 6, 2006р., с. 6.

О. О. Гумінська „ Музична хрестоматія ” 5 клас – Тернопіль „ Навчальна книга ”
Богдан с.11-13.

А. Денисенко, В. Туркевич „ Історичний календар ”- 2000р., К., 1999 с. 145.

О. О. Гумінська Уроки музики в загальноосвітній школі – Тернопіль. Навчальна
книга – Богдан 2003р., с. 24.
Міжпредметні зв’язки : Українська література. Український фольклор: колядки, щедрівки.
Вірш „ Радуйся, Маріє! ” І. Франко. Вислів про Різдвяні свята.
Трудове навчання: Картини-вишивки „ Свят вечір ”. Вироби із соломи ( ангел, дзвіночки ).
Образотворче мистецтво: Михайло Халак „ Свята Родина ”, ілюстрації Нового року, Різдва
Христового.












2


Різдвяні свята – це без сумніву,
найпоетичніше свято у слов’ян,
бо й у всіх народів християнських.
І. Франко




ХІД УРОКУ
1.Вхід учнів до класу під музику кондака Різдву Христовому Д. Бортнянського.
Організаційний момент.
Музичне вітання.



2. Оголошення теми та завдань уроку. Актуалізація знань, перевірка
вивченого.
Вчитель: Сьогодні наш урок незвичайний, сьогодні ми відправимось в картинну галерею на музичне та живописне свято ( показуючи на дошку де написана тема уроку ). Спробуємо визначити чи можемо ми почути живопис і побачити музику
? але ж ми заходили в клас під музику. Яка ця музика була по характеру ?
Учень: Величальна, святкова, урочиста, радісна, піднесена.
Вчитель: А хто виконував ?
Учень: Мішаний хор.
Вчитель: А про яку подію ви почули ?
Учень: Про те, що Діва йде народити у вертепі Надвічного Бога.
Вчитель: А що ми ще бачимо на дошці ?
Учень: ілюстрації картин, образи зими, Нового року та Різдва Христового, гурти колядників, щедрувальників.
3. Розспівування.
Вчитель: А на дворі у нас зовсім не зимова погода. Отже нам для цього потрібно створити зимову заметіль. Ми знаємо, що художник малює фарбами, а ми будемо малювати голосом.
Вправи на дихання ( ш-ш, с-с ) – зображення завірюхи, виконання за рукою на legato та staccato;

3
Вправи на крещендо-димінуендо ( у-у; і-і ) з показом руки;
Вправи на розвиток діапазону і --- о --- і завивання вітру;
Вокальна імпровізація на тему зими, метелиці.
Чути дзвін.
Вчитель: Та враз ми почули дзвони десь далеко.
Дзвоник легко задзвонив і на свято запросив.
Дон-дон, дінь-дінь чарівний наш передзвін.
Вправи з дзвониками.
Вчитель: Музичний звук, як і фарба, може бути легким, прозорим, повітряним.
Якими музичними кольорами ми б намалювали ці дзвони ?
Учень: світлими, яскравими, чарівними, сріблястими, блискучими.
Вчитель: Діти, а ви любите малювати ?
( Відповіді дітей хором „ Так! ” )
Вчитель: Отож, давайте виконаємо пісню В. Шаїнського на сл. Е. Успенського „
Діти люблять малювати ”. Супроводжуючи приспів пісні шумовими
інструментами І група відтворює ритм; ІІ група відтворює метр.
Вчитель: До нас скоро наближається зимове свято. Яке?
Учень: Новий рік, Різдво Христове.
Вчитель: Так, вірно.
( Виходить дівчинка до дошки і створює картину Різдва Христового на
флонелографі ).
4. Бесіда про Різдвяні та Новорічні свята.
Вчитель: У давні часи євреї належали до Римської держави. Її імператор Август віддав наказ про перепис населення єврейської землі. Оскільки Діва Марія і
Йосип родом із Вифлеєма, вони змушені були покинути місто Назарет, де проживали і шукати притулку.
( Ансамбль дівчат „ Осанна ” виконує колядку „ Пречиста Діва по світу
ходила ” 1,2,3 куплети )
На фоні звучання колядки „ Свята ніч ” у виконанні дуету „ Лебеді кохання ”
(аудіозапис) учениця розповідає вірш „ Радуйся, Маріє! ” ( на ній костюм Ангела, який ніби-то нам сповіщає про цю подію ).
Радуйся, Маріє!
Пісня дивна, тиха
Ллється, наче диха, -
Коло Немовляти
Нахилилась Мати :
„ Спи, моя Дитино,
Мій єдиний Сину.
Я тебе укрию,
Я тебе зігрію
Пригорну до серця,
Чуєш, воно б’ється?

4
Зрозуміти хоче,
Ангел що пророчив.
Чи Ти мій, Чи Божий
І на кого схожий?
Я не розумію
А спитать не смію
Твої очі – зорі,
Сині та прозорі,
А чоло мов царське,
Доленька теслярська ... ”
Тесля чи Месія ?
Не питай, Маріє,
Ти вродила Сина –
Бога і Людину.
На руках у тебе
Спить посланець Неба,
Ким Він має стати,
Ще не час пізнати.
Пісня ніжна, тиха,
Ллється хай та диха.
Он зоря жевріє,
Радуйся, Маріє !
Виходить ансамбль „ Осанна ” і виконує колядку „ Спи, Ісусе, спи. ” ( І, ІІ, ІІІ
куплети )
Вчитель: На спомин про цю подію усі християни вітають один одного словами
„ Христос рождається ! ”
Учні: „ Славіте Його ! ”
Вчитель: Різдво вносить Божу благодать у кожну родину. Це свято любові і милосердя. Люди встановлюють і прикрашають ялинки, співають колядки.
- Що ми називаємо колядкою ?
( Це обрядова величальна пісня зимового циклу християнського характеру, яка прославляє Бога, Діву Марію, святих – Варвару, Йосипа ).
Вчитель: А що ми називаємо щедрівкою ?
( Обрядову пісню, яка походить від багатого вечора, прославляє господаря, господиню, його діток, та бажає їм добра ... )
Вчитель: Наші предки спочатку не були християнами, тому Новий рік святкували весною в березні місяці.
Щедрівка „ Ой сивая та зозуленька ”
( Прозвучить у виконанні гурту щедрувальників у супроводі кларнету )
5. Виконання колядок, конкурс гуртів колядників.
Вчитель: Діти, додому вам задане творче завдання: підготувати колядку, представити свій гурт та сказати віншування.
І гурт „ Янголята ” виконують колядку „ Ой у Вифлеємі ”.
ІІ гурт „ Сніжинки ” виконують колядку „ В Вифлеємі новина ”.

5
Вчитель: Діти, а який гурт вам найбільше сподобався ? ( Відповіді дітей )
6. Закріплення вивченого матеріалу. Висновки.
Вчитель: А зараз ми зробимо так ( у мене в руках є дзвіночок, а у вас шумові
інструменти – „ маракасики ” ). Я задаю вам запитання і якщо відповідь вірна ви мені відтворюєте своїм музичним інструментом, якщо ні – мовчимо. І допоможе мені цей чарівний дзвіночок. Будьте уважні тут є і провокаційні запитання.
Запитання :
Чи змогли ми почути живопис ? ( Так )
Яка саме музика звучала сьогодні на уроці ? ( Танцювальна, музика зимової природи, музика свята )
Без якої музики не обійдеться свято Різдва Христового ? ( Трудових пісень, колядок, щедрівок )
А чи можна побачити колядки ? ( Так, на привітальних листівках, на нашому фланелографі, у вертепах ... )
Чиї образи малювала Різдвяна музика ? ( Образ Діда Мороза, Снігуроньки, образи Ісуса Христа, Діви Марії, Йосипа )
Вчитель: Напередодні Різдвяних свят кожен з вас намагається привітати своїх рідних по-особливому, а ми на уроці зробили перші кроки до цього. Отже, пропоную вам оригінальний творчий варіант.
7. Оголошення домашнього завдання.
Вчитель: Підготувати свою музичну листівку-вітання зі святом.
8. Оцінювання учнів.
Вчитель:
( Учні повторюють те ж саме )
Вчитель:



Вихід учнів з класу під музику кондака Різдва Христового.




База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал