Наказ №136 Про підсумки вивчення стану навчання фізичної культури та рівня навчальних досягнень учнів з предмета у загальноосвітніх навчальних закладах району




Скачати 181.78 Kb.

Дата конвертації10.12.2016
Розмір181.78 Kb.
ТипНаказ

У К Р А Ї Н А
ЗДОЛБУНІВСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
ВІДДІЛ ОСВІТИ
Н А К А З
17 липня 2014 року
Здолбунів
№136
Про підсумки вивчення стану навчання фізичної культури та рівня навчальних досягнень учнів з предмета у загальноосвітніх навчальних закладах району
Відповідно до плану роботи відділу освіти Здолбунівської районної державної адміністрації на 2014 рік і наказу від 18 грудня 2013 року № 315
«Про вивчення стану навчання та рівня навчальних досягнень учнів з фізичної культури» протягом січня-травня 2014 року стан навчання з фізичної культури було вивчено у 16 загальноосвітніх навчальних закладах, що становить 59 %
від їх загальної кількості в Здолбунівському районі.
Вивченню підлягали Здолбунівські загальноосвітні школи І-ІІІ ступенів міста: 1,3,4,5,6, Здолбунівська гімназія, Білашівський, Ступнівський,
Мізоцький, Дерманський навчально-виховні комплекси, Бущанська,
Уїздецька, Копитківська, Здовбицька, Спасівська, Глинська, Гільчанська,
Будеразька загальноосвітні школи І-ІІІ ступенів, Новомильська та
Новомощаницька загальноосвітні школи І-ІІ ступенів.
Під час перевірки відвідувалися окремі уроки, проводився тематичний зріз знань, умінь і навичок учнів, аналізувався стан позакласної роботи з предмета, вивчалася вчительська документація.
У 2013-2014 навчальному році фізичну культуру викладало 47 учителів.
Із них : 20 - з вищою категорією, 8 – із першою, 12 – з другою, 7 – спеціалісти. 1 – вчитель – методист, 5 мають звання ―Старший учитель‖.
Фаховість педагогічних працівників (учителі з вищою педагогічною освітою ) відповідає високому рівню.
Матеріально-технічна та спортивна база шкіл знаходиться на задовільному рівні. Ряд закладів не мають спортивних залів, приміщень, пристосованих для занять фізичною культурою, що відбивається на якості викладання уроків фізичної культури.
Забезпечення закладів спортивним
інвентарем перебуває у незадовільному стані. Певною мірою можна визначити дві причини такого стану: незадовільне фінансування галузі фізична культура та залучення спонсорських коштів, спрямованих на проведення поточних ремонтів закладів.

Для реалізації навчально-виховного процесу, системи організації фізкультурно-оздоровчої та спортивно-масової роботи з учнями у загальноосвітніх навчальних закладах Здолбунівського району діють: 57 спортивних майданчиків, 24 - із тренажерним обладнанням, із них у сільській місцевості- 40 майданчиків, 17 – із тренажерним обладнанням; 17 спортивних залів площею не менше 162 кв.м., із них: 10- у сільській місцевості; 10 футбольних полів, з них: 7- у сільських школах.
Здійснені поточні ремонтні роботи спортивних залів, зокрема відремонтовано зали Здовбицької, Уїздецької та Здолбунівської (№4) загальноосвітніх шкіл І-ІІІ ступенів.
Для проведення навчально-виховного процесу, спортивно-масових заходів відділом освіти Здолбунівської районної державної адміністрації для централізованого придбання спортивного інвентаря протягом трьох років кошти не виділялись.
Учителі фізичної культури, адміністрації закладів працюють над поповненням матеріально-технічної бази за рахунок виготовлення власними силами дрібного інвентаря, нестандартного обладнання, реконструкції спортивних майданчиків, залучення спонсорських коштів.
Проводиться доплата 7 вчителям фізичної культури за завідування спортивними залами у розмірі 10-15% від посадового окладу.
У перевірених навчальних закладах не відповідає санітарно-гігієнічним вимогам освітлення спортивних залів, потребує значного оновлення інвентар на спортивних майданчиках (баскетбольні щити, стрибкові ями, бігові доріжки).
Спортивна форма для виступу на змаганнях районного та обласного рівня наявна лише в певній частині закладів.
Загальний стан будівель та приміщень навчальних закладів відповідає достатньому рівню.
При оцінюванні навчальних досягнень з фізичної культури враховуються: особисті досягнення школярів протягом навчального року; ступінь активності учнів на уроках; залучення учнів до занять фізичною культурою в позаурочний час; участь у спортивних змаганнях усіх рівнів. На основі зазначених показників учителі можуть застосовувати різноманітні системи нарахування «бонусних» балів.
Фізичне виховання дітей є важливим компонентом гуманітарного виховання і спрямоване на формування у них фізичного та морального здоров’я, усвідомленої потреби у фізичному вдосконаленні, розвитку
інтересу і звички до самостійних занять фізичною кульурою. Тому такі вчителі як Ужелін Н.В., Гончарук О.В. (Мізоцький навчально-виховний комплекс), Момоток В.В. (Уїздецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів),
Осіян І. М. (Спасівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів), Татарин В.І.
(Новомощаницька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів), Соколюк І. Л.
(Здолбунівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 4), Матвійчук О.О.
(Здолбунівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 6) забезпечують високу якість проведення навчальних занять із фізичного виховання з
пріоритетністю технологій та методик, які оберігають, підтримують і розвивають здоров'я дітей, дотриманням техніки безпеки, активізують спортивно-масову, фізкультурно-оздоровчу та інші форми організації дозвілля і відпочинку школярів у вільний від навчання час.
На заняттях учителі фізичної культури для розвитку рухових якостей
(сили, спритності, швидкості, витривалості й гнучкості) для учнів 8-11 класів ефективно застосовують метод колового тренування, а також поєднують елементи різних особистісно-орієнтованих технологій.
Робота загальноосвітніх закладів району щодо організації медико - педагогічного контролю за фізичним вихованням учнів проводиться в основному відповідно до Положення про медико - педагогічний контроль за фізичним вихованням учнів, Інструкції про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури, затверджених спільним наказом
Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки
України від 20.07.2009 № 518/674. Тому з метою індивідуально-стійкого поліпшення самопочуття учнів, їх виходу з хвороби, зміцнення здоров’я дітей та корекції фізичного розвитку в школах організовуються групи ЛФК
(лікувальної фізичної культури), до яких входять діти із захворюванням опорно-рухової та серцево-судинної системи тощо.
Система методичної роботи з фізичного виховання підпорядкована рекомендаціям РОІППО ―Планування та підвищення ефективності роботи районних методичних об’єднань‖. Учителі району постійно працюють над підвищенням свого методичного та фахового рівня, беруть участь у конкурсах ―Учитель року‖. У районному етапі конкурсу ―Учитель року -
2012‖ (номінація ―Фізична культура‖) переможцем став учитель фізкультури
Спасівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Осіян І.М. Ігор
Миколайович у минулому році проводив майстер-клас із предмета для учителів фізкультури району.
Учителі фізичної культури району подають матеріали на щорічний районний конкурс-ярмарок педагогічної творчості, беруть участь у районному заочному конкурсі на кращу наукову роботу з метою визначення кращих учителів фізичної культури та відбору для участі у регіональній науково-практичній конференції.
Педагоги використовують у своїй роботі інноваційні технології навчання, мультимедійні засоби.
Забезпечується система роботи з учителями фізичної культури і в міжкурсовий період. Учителі фізичної культури постійно працюють над підвищенням свого методичного та фахового рівня. За останні 3 роки курсову підготовку з фізичної культури пройшли при Рівненському обласному інституті післядипломної освіти 18 педагогів району згідно з графіком. У міжкурсовий період вчителі фізичної культури залучені до роботи методичних структур. Структура методичної роботи на діагностичній основі дозволяє своєчасно ознайомлювати педагогів із нормативними документами Міністерства освіти та науки України, методичними рекомендаціями, педагогічними інноваціями та новинками
методичної літератури. Відповідно до запитів та потреб вчителів у районі функціонують: районне методичне об’єднання вчителів, семінар-практикум вчителів фізичної культури, школа вищої педагогічної майстерності учителів фізичної культури.
Для підвищення рівня педагогічної майстерності в районі постійно проводяться методичні об'єднання, семінари-практикуми вчителів фізичної культури (керівник Н.Ужелін), постійно діючий консультпункт із ведення шкільної документації при райметодкабінеті.
Щороку учителі району беруть участь в обласній науково – практичній конференції при РОІППО з теми ―Оптимізація змісту фізкультурної освіти учнів загальноосвітніх навчальних закладів на сучасному етапі: досвід і перспективи‖. У 2013 році район брав участь у Всеукраїнській конференції.
Методична робота з педагогічними кадрами закладів освіти району спрямована на реалізацію науково-методичної проблемної теми ―Розвиток життєвої компетентності особистості учнів та вчителів шляхом впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчально-виховному процесі‖. Ця тема реалізовується через масові, групові та індивідуальні форми роботи, організовується на діагностичній основі, що забезпечує врахування індивідуальних запитів кожного педагога, сприяє росту фахового рівня шляхом участі в роботі різних структурних підрозділів, предметних конкурсах, у процесі самоосвіти.
Реєстраційні листи відвідування методичних засідань наявні в методичному кабінеті. Відвідування занять методичних об’єднань учителями складає біля 90 %, що є достатнім. Методичний кабінет на достатньому рівні забезпечений спеціальною методичною літературою, законодавчими та
інструктивними матеріалами.
Вивчено передовий досвід учителя-методиста Ужелін Н.В. (Мізоцький навчально-виховний комплекс) ―Вплив оздоровчої фізичної культури на людський організм‖.
Аналіз відвіданих уроків показав, що вчителі фізичної культури Ігор
Олексійович Шолудько (П’ятигірська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів),
Момоток Василь Володимирович (Уїздецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів), Махлюк Юрій Анатолійович (Гільчанська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів),
Парфенюк
Микола
Володимирович
(Здовбицька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів), Пархомчук Ігор Миколайович
(Здолбунівська гімназія) добре володіють методикою викладання предмета, мають хороший контакт з дітьми. Учителі на уроках використовують різні форми і методи навчання, спрямовують діяльність учнів на практичне засвоєння програмового матеріалу. Здійснюється індивідуальний підхід до учнів, враховуючи стан їхнього здоров'я, фізичного розвитку та здібностей учнів. Уроки характеризуються достатньою моторною щільністю, реалізацією принципів індивідуалізації та диференціації навчання.
У закладах району навчальна документація ведеться, в основному, відповідно до вимог діючої програми і рекомендацій Міністерства освіти і науки України.

При складанні календарного планування вчителі, в переважній більшості, враховують наявну матеріальну базу, інтереси, запити та фізичний стан учнів.
У більшості вчителів наявні плани-графіки розподілу варіативних модулів вивчення фізичної культури, робочі календарні плани-графіки, плани-конспекти уроків, а також плани роботи факультативів та гуртків.
Проте плани-графіки розподілу варіативних модулів вивчення фізичної культури у вчителів фізичної культури потребують корегування.
У всіх навчальних закладах, згідно з типовими навчальними планами, у
1-4 класах проводиться 3 уроки фізичної культури на тиждень, у більшості закладів ці уроки проводять учителі початкових класів, яким надається необхідна методична допомога з боку дирекції закладу, методичного кабінету.
Загальна кількість учнів, які відвідують уроки (заняття ) з фізичної культури становить 7693. З них: 1730 – у дошкільних навчальних закладах.
2672 учні загальноосвітніх навчальних закладів відвідують заняття з фізичної культури 3 рази на тиждень, що становить 35 %.
Загальна кількість учнів, які займаються у спортивних секціях та гуртках
– 996, що становить 12,6 %
В усіх 10-11 класах проводиться по 2 години фізкультури на тиждень.
Всього учнів у районі – 6126.
680 (11,1%) учнів віднесено до спеціальної медичної групи.
Значна увага приділяється в навчальних закладах фізкультурно- оздоровчій та спортивно-масовій роботі.
Щороку у районі проводиться фізкультурно – патріотичний фестиваль школярів «Козацький гарт». До фестивалю залучаються учні 5-11 класів. У минулому році кількість шкіл-учасників становила 12. Перможцем районного туру стала команда Здовбицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів.
З метою виховання у дітей гуманістичних цінностей олімпійського руху, формування здорового способу життя та залучення до активних занять фізичною культурою і спортом у районі відбувся І та ІІ етапи
Всеукраїнського спортивно–масового заходу серед дітей «Олімпійське лелеченя».
Перше місце у змаганнях виборола команда Здолбунівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4, яка представляла Здолбунівський район в обласному етапі змагань.
До Дня фізичної культури і спорту щорічно у вересні в районі проводиться
Олімпійський тиждень,
Олімпійські відкриті уроки, легкоатлетичні естафети, вікторини, малюнки на Олімпійську тематику, також проводиться районний турнір з міні - футболу. Щорічно збільшується кількість команд та учасників у змаганнях з міні-футболу на призи клубу
―Шкіряний м’яч‖, проводяться районні змагання ―Богатирські розваги‖. У
2012 році започатковано щорічне проведення змагань з міні-футболу серед учнів 5 –х класів. Команди району успішно виступають в обласних змаганнях на призи клубу ―Шкіряний м’яч‖ серед хлопчиків різновікових груп.

Спільними зусиллями вчителів та учнів району у квітні місяці у начальних закладах проводиться Всеукраїнський місячник ―Спорт для всіх – спільна турбота‖, під час якого ремонтуються спортивні споруди, впорядковуються спортивні майданчики.
Відповідно до наказу управління освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації від 03 лютого 2009 № 46/53 ―Про затвердження
Положення про проведення обласної Спартакіади школярів Рівненщини‖, листа управління освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації від 08.12.2011 № 3739-02/01-09/ відділ освіти Здолбунівської районної державної адміністрації проводить районну Спартакіаду школярів. У загальному заліку в обласній Спартакіаді школярів район посів в 2011 році
11 місце. У 2012 році вперше у районі стартував Національний Кубок шкільного футболу ЄВРО-2012, який охопив 12 загальноосвітніх закладів району. Переможцем районного етапу стала команда Здолбунівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6.
Більшість учителів фізичної культури володіють системою наукових знань з предмета, знають вимоги програми та досягають високого рівня викладання. Добре обізнані з теорією і методикою фізичної культури, сучасними технологіями навчання і виховання, оздоровчої фізичної культури. Ведуть тематичний облік знань, умінь і навичок учнів, облік динаміки фізичної підготовленості учнів.
Вчителі фізичної культури в основному забезпечують виконання головних вимог до сучасного уроку фізичної культури: здійснюють диференційований підхід з урахуванням стану здоров’я, рівня фізичного розвитку, рухової підготовленості та статі учнів; забезпечують оптимізацію навчально-виховного процесу із застосуванням елементів інноваційних методів навчання та міжпредметних зв’язків; забезпечують освітню, виховну, оздоровчу та інструктивну спрямованість уроків; формують в учнів уміння і навички самостійно займатися фізичними вправами.
Використовують мультимедійні презентації до уроків, впроваджують
інноваційні технології, упроваджують педагогічний досвід кращих педагогів району та області.
Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюють, в основному, за наслідками виконання навчальних нормативів та поточного оцінювання.
Недостатньо враховується в оцінюванні навчальних досягнень навченість руховим діям, теоретичні знання, динаміка фізичної підготовленості.
Учителі фізичної культури намагаються формувати ключові компетентності учнів, зокрема: навчальну, самоосвітню, здоров’язберігаючу,
інформаційну та соціальну.
У районі недостатньо уваги приділяється підготовці та залученню учнів до здачі ДПА з фізичної культури.
Під час перевірки встановлено, що частина випускників не знала про наявність у переліку екзаменів за вибором такого предмета як фізична культура. Більшість випускників не знали суті даного випробування.

Аналіз відвіданих уроків показав, що вчителі фізичного виховання в цілому добре володіють методикою викладання предмета, мають хороший контакт з дітьми, використовують на уроках різні форми і методи навчання, спрямовують діяльність учнів на практичне засвоєння програмового матеріалу. На уроках вчителі здійснюють індивідуальний підхід до учнів, враховуючи стан їхнього здоров’я, фізичного розвитку, нахилів та здібностей школярів.
На кожній з частин уроку: підготовчій, основній і заключній учителі диференціюють навантаження і обсяг фізичних зусиль для кожного учня.
Проводять індивідуальну додаткову роботу та відпрацювання за чітким виконанням елементів вправ, ще не засвоєних окремими учнями в групах.
Учителі постійно контролюють навантаження учнів під час уроку, достатньо уваги приділяють вмінню учнів здійснювати самоконтроль за власним організмом (вимірювання пульсу до і після навантаження, правильність дихання тощо). У своїй діяльності учителі враховують оздоровчу роль фізичної культури, тому намагаються постійно контролювати стан учнів під час уроку.
Значна робота проводиться у позаурочний та канікулярний час.
Відбуваються шкільні спартакіади з різних видів спорту, учні шкіл беруть участь у районних та міських змаганнях. У Здолбунівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №6 працюють секції з баскетболу та волейболу, у яких займається понад 40 учнів. Стали традиційними Дні здоров’я, спортивні свята та змагання: „Олімпійці серед нас‖, „Ігри чемпіонів‖, „Лицарський турнір‖, „Веселі старти‖, „Тато, мама, я - спортивна сім’я‖, „Спорт любити – сильним бути‖ тощо. У рамках шкільної спартакіади проведено змагання з футболу, баскетболу, волейболу. Велику допомогу в проведенні шкільних змагань та здійсненні медико-педагогічного контролю за уроками фізичної культури надають сестри медичні та класні керівники, і, як результат, активна участь команд у спортивних змаганнях. Дуже низький рівень участі в районних змаганнях показали команди загальноосвітніх шкіл І-ІІ ступенів, за винятком Івачківської та Новомощаницької.
Позитивним моментом є співпраця шкіл із ДЮСШ. Учні шкіл мають змогу більш ґрунтовно опановувати різні види спорту під керівництвом досвідчених тренерів ДЮСШ. Вихованці ДЮСШ, які є одночасно учнями наших шкіл, беруть участь у змаганнях міського, районного та обласного рівня, показують добрі результати.
Календарне планування педагогами складено відповідно до діючих програм. Систематично ведеться поурочне планування. У 5-9 класах варіативні модулі вивчаються з урахуванням побажань учнів.
Під час перевірки виконання навчальної програми за І та ІІ семестр виявлено, що у всіх класах програму виконано.
Учителі ознайомлені з критеріями оцінювання знань, умінь і навичок учнів, доводять ці критерії до їх відома. Необхідну інформацію щодо критеріїв оцінювання школярі можуть почерпнути з інформаційного кутка у спортивних
залах. Вчителі знайомлять учнів з тривалістю вивчення теми та формою проведення тематичного оцінювання.
Вчителі ведуть класні журнали згідно з Інструкцією з ведення класного журналу учнів 5-11(12) класів загальноосвітніх навчальних закладів,
„Вимогами щодо ведення класних журналів в 1-4 класах загальноосвітніх навчальних закладів‖, дотримуються єдиних вимог щодо ведення тематичного обліку навчальних досягнень школярів.
У процесі вивчення стану навчання та виховання були відвідані уроки з фізичної культури у педагогів. Уроки фізичної культури здебільшого проходять в спортивній залі та на спортивному майданчику школи, де є відповідні комплекси для виконання програм: баскетбольні щити, волейбольні стояки, гімнастичне обладнання, дрібний спортивний інвентар
(гімнастичні обручі, скакалки, м’ячі для метання, футбольні, баскетбольні м’ячі, зона для бігу, стрибків).
Аналіз відвіданих уроків показав, що вчителі в цілому добре володіють методикою викладання предмета, дотримуються алгоритму структури уроку, використовують на уроках різні форми і методи навчання, спрямовують діяльність учнів на практичне засвоєння програмового матеріалу, здійснюють індивідуальний підхід до учнів, враховуючи стан їхнього здоров’я, фізичного розвитку, нахилів та здібностей учнів.
Учителі загальноосвітніх шкіл уміють створювати позитивну атмосферу на уроці, обізнані з методикою викладання фізичної культури, володіють арсеналом педагогічних умінь і навичок, знають предмет, мають глибокий
інтерес до нього, забезпечують постійну зайнятість та активність учнів на уроці. Уроки відзначаються високою результативністю навіть при обмеженні умов та засобів навчання.
Ужелін Н.В. ( Мізоцький навчально-виховний комплекс) багато працює над самоосвітою щодо методики викладання фізкультури, вивчає досвід роботи кращих вчителів району. Вона правильно й чітко планує навчальний матеріал, вміло застосовує найраціональніші форми і методи організації навчального процесу, використовує обладнання й інвентар, технічні засоби навчання, враховує специфіку проведення заняття, працює творчо.
Під час визначення завдань уроку, вчителька ставить конкретну мету.
Поряд з освітніми завданнями, на кожному уроці визначає виховні завдання: виховання у учнів волі, дисциплінованості, почуття обов'язку й відповідальності, формує навички культури поведінки, дотримання порядку, ввічливості тощо.
Виходячи з конкретних завдань уроку, намагається так організувати навчальну працю школярів, щоб найкраще забезпечити постійну зайнятість та активність учнів, добиваючись цим високої результативності уроку.
Під час проходження рухових дій застосовує груповий метод, причому створення групи відбувається з врахуванням бажання учнів, що дає можливість краще спостерігати за виконанням учнями завдань, точніше дозувати навантаження, виправляти помилки. З цією ж метою поєднує елементи різних особистісно орієнтованих технологій: групова, навчальна діяльність, розвивальна та інструкторська системи роботи учнів.

Використовуючи індивідуальну організацію навчання учнів, учитель
Спасівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Осіян І.М. допомагає учням оволодіти умінням самостійно виконувати фізичні вправи. Для розвитку рухових якостей (сили, спритності, швидкості, витривалості й гнучкості) для учнів 8-11 класів ефективно застосовується такий метод, як колове тренування; для учнів середніх класів-застосування імітаційних вправ та сюжетних ігор.
Дотримуючись загальноприйнятої структури уроку, Махлюк Ю.А., учитель Гільчанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, в основній частині максимально завантажує учнів, використовуючи всі наявні умови, педагогічні засоби. Він постійно пам’ятає про методичну послідовність у засвоєнні видів вправ. Зокрема, вправи, які пов’язані з точністю рухів, складною координацією, застосовує, як правило, на початку основної частини уроку, а вправи на розвиток сили та витривалості — в кінці.
Заключна частина уроку будується так, щоб поступово знизити рівень фізичної та емоційно-психічної збудженості учнів (зменшує інтенсивність і дозування вправ, дає завдання на увагу, заспокоєння дихання).
Теоретичні відомості розділів програми повідомляє не тільки на вступних уроках, а й по ходу кожного уроку, виходячи зі специфіки матеріалу.
На уроках фізкультури вчителями П’ятигірської та Новомощаницької загальноосвітніх шкіл І-ІІ ступенів Шолудьком І.О. та Татариним В.І. практикується принцип міжпредметних зв’язків. Учителі націлюють учнів на те, щоб під час відповідних видів рухів, виконання вправ вони використовували знання з фізики, біології, математики. На своїх уроках використовують завдання, що стимулюють самостійність і творчу ініціативу дітей: доручають учням обрати спосіб подолання перешкод, скласти комплекс вправ зарядки, урізноманітнити відому рухливу гру тощо.
Особливу увагу на уроках фізкультури приділяють дозуванню фізичного навантаження, яке, як правило, диференційоване, залежить насамперед від стану здоров’я й фізичної підготовки учнів. Особлива увага звертається на учнів, які пропускали уроки через хворобу.
Багато часу на уроці і поза уроками вчителі Здолбунівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Микитюк В.П. та Матвійчук О.О. ,
Здолбунівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4- Соколюк І.Л. приділяють засобам виховного характеру. Звертають увагу учнів на дотримання ними вимог до поведінки учня, до зовнішнього вигляду, манери триматися. Завдання добирають такі, що сприяють згуртованості колективу, організації спільних дій, використовують специфіку уроків фізкультури для виховання в школярів вольових якостей, цілеспрямованості, сміливості.
Зокрема, для виховання сміливості й наполегливості використовують вправи, пов’язані з подоланням нерішучості й страху (опорні стрибки, вправи на гімнастичних снарядах тощо).
На уроках фізкультури велика увага приділяється розвитку життєво важливих рухових якостей (швидкості, сили, витривалості, спритності,
гнучкості). Для цього використовуються, крім основного матеріалу, різноманітні спеціальні вправи.
Значну частину уроків вчителі проводять на відкритій місцевості. Вони підвищують зацікавленість дітей до виконання завдань у змагальній формі:
«Хто швидше», «Хто більше?», «Хто найбільш правильно виконає?», це змушує учнів старанніше виконувати їх, щоб вийти переможцем. Крім розвитку важливих фізичних якостей, рухливих навичок і вмінь, такі заняття сприяють загартуванню організму, прищеплюють любов до природи.
Застосовуючи ігровий та змагальний метод, вчителі підвищують зацікавленість й емоційність учнів на уроці.
У всіх перевірених загальноосвітніх навчальних закладах району з боку шкільної адміністрації здійснюється постійний контроль за станом вивчення предметів, про що засвідчують накази, протоколи засідань педагогічних рад та записи у книзі контролю. Узгоджується атестація вчителів та вивчення досвіду роботи, щорічно видаються накази про виконання навчальних програм.
У 2013–2014 навчальному році опанування змісту фізичної культури як базового предмета здійснюється за рекомендованими програмами, які мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України
(«Фізична культура для загальноосвітніх навчальних закладів. 5-11 класи» (за ред. С.М. Дятленка, 2011) та навчальною програмою «Фізична культура в школі» для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів та для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня 5-9 класи (за ред. Т.Ю.
Круцевич, 2013).
Календарно-поурочне планування у 5-11 класах педагогами складено відповідно до діючих програм. Учителі ознайомлені з критеріями оцінювання знань, умінь, і навичок учнів, доводять ці критерії до їх відома; знайомлять учнів з тривалістю вивчення теми та формою проведення тематичного оцінювання. Відповідно до вимог Типового положення про навчання з питань охорони праці у загальноосвітніх навчальних закладах з учнями проводиться відповідний інструктаж з техніки безпеки життєдіяльності на заняттях з фізичної культури. Про проведення
інструктажу робиться запис у відповідних журналах («Журнал реєстрації
інструктажів з питань охорони праці для учнів» та на сторінці предмета
«Фізична культура» у класному журналі).
Естетичний вигляд спортивних залів відповідає санітарним нормам.
У спортивних залах є вся необхідна документація: акт введення в експлуатацію спортзалу, акт-дозвіл на проведення занять у спортзалі, акти перевірки надійності спортивного інвентарю, журнал перевірки надійності спортобладнання, типовий перелік спортивного інвентарю, інвентарна книга спортзалу, графік роботи спортзалу, календар спортивно-масових заходів, журнали обліку роботи спортивних гуртків, спортивно-масових та фізкультурно-оздоровчих заходів (накази, таблиці, заявки, протоколи змагань), списки учнів, які навчаються в спеціальних медичних групах, статистичні звіти з фізичної культури, посадова інструкція вчителя фізичної
культури, інструкції з охорони праці, журнали реєстрації інструктажів, плани евакуації.
Однак, у загальноосвітніх навчальних закладах члени комісії виявили певні недоліки при проведенні уроків учителями фізичної культури. Зокрема, вчителі недостатньо володіють спортивною термінологією; матеріали уроків не відповідають віковим особливостям; мало уваги на уроках приділяють організації строю та здачі рапорту; відсутнє диференційоване навчання; щільність уроку досить низька; нераціонально та неефективно використовується час на уроці; порушуються привила техніки безпеки під час проведення гри у футбол, волейбол.
Відповідно до наказу Міністерства охорони здоров’я України,
Міністерства освіти і науки України «Про забезпечення медико- педагогічного контролю за фізичним вихованням учнів загальноосвітніх навчальних закладів від 20.07.2009 за № 518/674 та згідно з інструкцією про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури медичне обстеження учнів у загальноосвітніх навчальних закладах проводиться в установленому законодавством порядку. На підставі довідки про стан здоров’я медичний працівник здійснює розподіл учнів на групи для занять фізичною культурою. Учні, які не пройшли медичного обстеження, до навантажень на уроках фізичної культури не допускаються.
Адміністрації загальноосвітніх навчальних закладів разом із медичним працівником, учителями фізичної культури постійно забезпечують медико- педагогічний контроль за фізичним вихованням учнів упродовж навчального року, що засвідчують накази про розподіл учнів на медичні групи. У відвіданих навчальних закладах ведуться листки здоров’я.
Спортивно-масова робота у навчальних закладах проводиться згідно з календарем спортивно-масових заходів області, району, школи через відповідні заходи, а саме: Всеукраїнський спортивно-масовий захід серед дітей «Олімпійське лелеченя», Всеукраїнський фізкультурно-патріотичний фестиваль школярів «Козацький гарт», Всеукраїнський військово- патріотичний фестиваль школярів «Зірниця», першість Рівненської області серед школярів із футболу, змагання на призи клубу «Шкіряний м’яч»,
Олімпійський день, Олімпійський урок.
Учні Мізоцького навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-ліцей», Здолбунівської гімназії, Здолбунівських загальноосвітніх шкіл № 4, 6,3 І-ІІІ ступенів, Копитківської, Гільчанської,
Спасівської, Глинської загальноосвітніх шкіл І-ІІІ ступенів та Івачківської,
П’ятигірської загальноосвітніх шкіл І-ІІ ступенів є постійними учасниками вищеназваних заходів.
Щорічно збірні команди району беруть участь в обласній Спартакіаді школярів, у програму якої входить 10 видів спорту(легка атлетика ( молодші школярі), шашки, шахи, футбол, волейбол, баскетбол, легкоатлетичний крос,"Старти надій», спортивне орієнтування та туризм).
Матеріально-технічна спортивна база шкіл знаходиться на задовільному рівні. Ряд закладів не мають спортивних залів, приміщень, пристосованих
для занять фізичною культурою, що відбивається на якості викладання уроків фізичної культури.
Перевірено рівень навчальних досягнень учнів 9 та 11 класів. Об’єктом оцінювання навчальних досягнень учнів з фізичної культури є знання, вміння та навички. Під час перевірки були проведені дослідження, які сприяли визначенню ефективності стану викладання фізичної культури, проведення позакласних спортивно-масових заходів, дотримання норм безпеки під час занять фізкультурно-оздоровчого спрямування, ведення шкільної документації адміністраціями навчальних закладів та учителями фізкультури, здійснено прийом контрольних нормативів, які визначили рівень фізичної активності школярів 5-11 класів. Для контролю були взяті нормативи із силової підготовки (згинання розгинання рук в упорі лежачи) та спритності
(човниковий біг-4х9 м). Моніторинг навчальних досягнень учнів за І семестр дозволяє стверджувати, що понад 63 % учнів 5-11 класів виявили достатній та високий рівень навчальних досягнень з фізичної культури, в 2012-2013 навчальному році цей показник становив 62 %.
Рівень навчальних досягнень за результатами моніторингового дослідження з фізичної культури становить: високий- 14%, достатній-49%, середній- 35,5%, початковий -1,5%.
Разом з тим, ще не всі вчителі фізичної культури в повному обсязі виконують вимоги пояснювальної записки програми: плани-конспекти уроків повинні складатися на кожний клас окремо з урахуванням специфіки класних колективів. Учителями фізкультури не проводиться робота з учнями спецмедгрупи, які не задіяні на уроці та перебувають без спортивної форми.
Не всі вчителі школи під час уроків проводять фізкультхвилинки.
Не завжди спостерігалось виконання правил техніки безпеки під час проведення основної частини уроку.
Для всіх учителів обов’язковою повинна стати система домашніх завдань.
Загалом, робота з фізичного виховання у школах району відбувається на задовільному рівні.
Виходячи зі сказаного вище, з метою усунення недоліків,
НАКАЗУЮ:
1. Головному спеціалісту відділу освіти райдержадміністрації з відповідними посадовими обов’язками забезпечити належний контроль за виконанням рекомендацій щодо результатів перевірки стану навчання фізичної культури під час атестації навчальних закладів, інспекторсько- методичних днів, тематичних перевірок.
Згідно з планом
2. Районному методичному кабінету:

2.1. На засіданні методоб’єднань розглянути питання впровадження вчителями сучасних інноваційних педагогічних технологій.
Протягом 2014 року
2.2. Розглянути питання вдосконалення навчального процесу, вимоги до формування компетентностей учнів з фізичної культури.
Протягом 2014 року
3. Керівникам навчальних закладів:
3.1. Посилити контроль за проведенням уроків фізичного виховання та проведенням позакласних заходів.
Постійно
3.2. Посилити пропаганду здорового способу життя серед учнів, учителів та батьківського колективу шляхом проведення батьківських лекторіїв, класних, учнівських та батьківських зборів.
Постійно
3.3.
Аналізувати активність учителів у підвищенні педагогічної майстерності та враховувати це під час атестацій.
Протягом навчального року
3.4.
Забезпечити розгляд питання вивчення стану фізичної культури на засіданнях методоб’єднань.
Серпень 2014 року
3.5.
Посилити науково-методичну діяльність педагогічних рад, методичних об'єднань з метою підвищення рівня професійної кваліфікації вчителів фізичної культури.
Постійно
3.6.
Сприяти поповненню спортивного інвентарю для закладів.
Постійно
4
. Учителям фізичного виховання:
4.1. Направити всю роботу на уроках фізичного виховання на виконання державних вимог, розроблених відповідно до Законів України «Про фізичну культуру і спорт», «Про освіту», Державної програми розвитку фізичної культури і спорту.
Постійно
4.2. Акцентувати увагу під час складання навчальної документації та проведення уроків на підвищення рівня теоретико-методичних знань учнів, формування здоров’язбережувальної компетенції, забезпечення особистісного та диференційованого підходів, опанування учнями навиків самовдосконалення засобами фізичної культури і спорту.

Постійно
4.3. Продовжувати організовувати навчальну працю школярів, виходячи з конкретних завдань уроку, так, щоб найкраще забезпечити постійну зайнятість та активність учнів, добиваючись цим високої результативності уроку.
Постійно
4.4. Посилити взаємозв’язок і взаємоінформування між медпрацівником школи і вчителем фізкультури та класним керівником про стан здоров’я учнів.
Постійно
4.5.Урізноманітнити форми роботи, враховуючи рівень педагогічної майстерності вчителя.
Постійно
4.6. Забезпечити високий науково-практичний рівень проведення кожного заняття, що дасть змогу підвищити зацікавленість та бажання учителів брати участь у цих заняттях.
Постійно
4.7. Здійснювати індивідуальну роботу на уроках з учнями, особливу увагу звертати на слабких дітей, постійно контролювати стан їхнього здоров’я.
Постійно
4.8. Виключити з планів виконання травмонебезпечних вправ, або замінити
їх на інші.
Із 01.09.2014 4.9. Зосередити увагу на роботі зі спецмедгрупою, учні якої повинні обов’язково перебувати на уроці у спортивному одязі та взутті і виконувати загальнозміцнювальні вправи разом із класом.
Постійно
4.10. Контролювати дотримання правил безпеки життєдіяльності на уроках фізкультури, вести облік інструктажів, поновлювати інструкції, вчасно повідомляти про факти травмування учнів на уроках та під час проведення позакласних заходів.
Систематично
4.11. Продовжити роботу з талановитими учнями шляхом залучення їх до збірних команд школи, району для участі в спортивних змаганнях, тренувань в ДЮСШ.
Постійно

4.12. Активніше проводити роз’яснювальну роботу щодо залучення випускників до здачі ДПА з фізичної культури. Забезпечити якісну підготовку учнів до ДПА.
Постійно
5. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
В.о.начальника відділу З.Вітень




База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал