Нетішинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 Практичний психолог Панкіна Катерина Вікторівна



Скачати 471.38 Kb.
Pdf просмотр
Сторінка1/3
Дата конвертації23.12.2016
Розмір471.38 Kb.
  1   2   3



Нетішинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1


Практичний психолог
Панкіна Катерина Вікторівна




Тренінгові заняття для учнів та батьків з профілактики відхилень у поведінці підлітків






Нетішин 2009 р.


- 2 -



Посібник розрахований для шкільних психологів та соціальних педагогів.
Посібник містить розробку занять, які спрямовані на корекцію поведінки підлітків.













Рецензент: Кухар Н. Я., методист інформаційно- методичного кабінету з питань психології.




Рекомендовано методичною радою міста Нетішина









- 3 -

Зміст

Передмова ……………………...……………..…………….4

І. ЗАНЯТТЯ ДЛЯ ПІДЛІТКІВ
1.
ЗАНЯТТЯ 1. Будьмо знайомі……………………..…….5 2.
ЗАНЯТТЯ 2. Який (яка)Я! …………………………….. 8 3.
ЗАНЯТТЯ 3. Значення жесту у спілкуванні………….12 4.
ЗАНЯТТЯ 4. Дружба. Кого я називаю другом……….15 5.
ЗАНЯТТЯ 5. Конфлікт та шляхи його розв’язання….17 6.
ЗАНЯТТЯ 6. Здоров’я – найвища цінність. .………....21 7.
ЗАНЯТТЯ 7. Мої права та обов’язки…………………24 8.
ЗАНЯТТЯ 8. Обережно - злочин………………….…..26 9.
ЗАНЯТТЯ 9. Моя унікальність………………………..29 10.
ЗАНЯТТЯ 10. Твоє майбутнє. Свідомий вибір……...31

ІІ. ЗАНЯТТЯ ДЛЯ БАТЬКІВ
11.
ЗАНЯТТЯ 1. Чого ми чекаємо від наших дітей?….…35 12.
ЗАНЯТТЯ 2. Конфлікти у взаємодії батьків і дітей. ..39 13.
ЗАНЯТТЯ 3. Права дітей …………………………….44 14.
ЗАНЯТТЯ 4. Дитяча агресія. Причини виникнення...48

ІІІ. СПІЛЬНЕ ЗАНЯТТЯ ДЛЯ БАТЬКІВ ТА ДІТЕЙ
15.
ЗАНЯТТЯ 1. Моя сім’я …………….………………….54
Додаток…………………………….……………………56
Висновки ...……………………………………………..58






- 4 -

Передмова
Психологічною основою цієї роботи є розвиток у дитини та батьків адекватного, позитивного бачення своїх можливостей, поява віри у духовне зростання, задоволення базових потреб у любові та самоповазі. Відбуватися це може у формі тренінгів, індивідуальних консультацій, за допомогою включення у активну навчальну та поза навчальну діяльність.
Дорослому необхідно постаратись переконати дитину, що вона сама може справитися зі своїми труднощами.
Умовою реалізації потенційних можливостей дітей є створення сприятливої соціально-психологічної ситуації довіри. При цьому важливо формувати ціннісні орієнтації як у підлітка, так і у батьків.
Для успішної роботи з неповнолітніми, що мають відхилення у поведінці, необхідні:
- знання причин девіації та особливостей її перебігу;
- знання цілей та завдань роботи саме з цією категорією дітей;
- уміння проводити психолого-педагогічну діагностику особистості учнів з девіантною поведінкою;
- уміння добирати адекватні методи перевиховання;
- уміння використовувати ці методи та контролювати
їхню дію;
- уміння працювати з нестандартними дітьми в нестандартних ситуаціях, тобто працювати творчо.
Метою проведення профілактичної роботи є пояснення причин негативних проявів у поведінці дитини, їх значення для розвитку особистості. Показати батькам, що розв’язання конфліктних ситуацій, коли дитина відстоює власне розуміння справедливості у різних галузях, полягає не в тому, щоб пасивно погоджуватися з нею, а в тому, щоб виражати і аргументовано відстоювати власні позиції.



- 5 -
Виховання культури поведінки у школярів
Мета : Звільнення від психологічних залежностей, автономізація позиції школяра та батьків, формування активної соціальної позиції та розвиток здібностей здійснювати значущі зміни у житті підлітків та житті їхніх батьків.
Тренінг спрямований на вирішення таких завдань:
1.
Оволодіння конкретними психологічними знаннями.
2.
Розвиток здатності адекватного й найповнішого пізнання себе й інших людей.
3.
Забезпечення засобами самопізнання.
4.
Підвищення усвідомлення щодо власної значущості, цінності, зміцнення почуття власної гідності.
5.
Формування мотивації самовиховання та саморозвитку.
І. ЗАНЯТТЯ З ПІДЛІТКАМИ
ЗАНЯТТЯ 1
Тема: Будьмо знайомі
Мета: ознайомлення учасників з умовами роботи тренінгової групи, інформування про особливості методів активного навчання; виявлення очікувань учасників від тренінгу; створення атмосфери безпеки як основи подальшого розвитку групи.
Хід заняття
Вступне слово тренера, введення правил
- Ми будемо зустрічатися на спеціальних заняттях. На них можна буде гратися, малювати, а головне — ділитися з
іншими своїми радощами і проблемами, отримати добру пораду, допомогти або підтримати, навчитися краще розуміти себе та інших, дізнатися про себе та інших багато нового та цікавого.
Далі пропоную укласти угоду про спільну роботу, опираючись на деякі правила, які допомагають у взаємодії.


- 6 -
Прийняття правил групи
1. Спілкування на основі довіри
2. Спілкування за принципом "тут i тепер"
3. Щирість спілкування
4. Конфіденційність того, що відбувається в групі
5. Визначення сильних сторін особистості
6. Активна участь у тому, що відбувається
7. Повага до того, хто говорить
8. Пунктуальність
Учасники обговорюють пропозиції про зміну правил або доповнення їх новими. Всі бажаючі мають висловитися. Після дискусії проводиться голосування. Свій вибір кожен здійснює сам. Остаточно погодження та прийняття правила є законом для роботи групи.
Вправа «Знайомство»
Тренер пропонує учасникам об’єднатися в пари.
Завдання для роботи в парах: протягом 5 хв. потрібно взяти інтерв’ю один в одного, щоб представити свого опонента.
Орієнтовні запитання для інтерв’ю:

життєве кредо учасників;

три найулюбленіші речі;

заповітна мрія.
Потім проходить почергове представлення всіх учасників.
Вправа «Сусід зліва, сусід справа»
Учасник, в руках якого знаходиться м'яч, називає імена своїх сусідів зліва i справа та їх особливі якості, які ті називали під час знайомства. Після цього він кидає м'яч будь- кому із членів групи, називаючи його ім’я. Той, хто одержав м'яч, знову повинен назвати імена своїх сусідів справа i зліва,
їх особливі якості та передати м'яч іншому, називаючи його
ім'я і так далі.
Вже з цієї вправи учасники групи мають зрозуміти, що основний принцип, який допомагає зрозуміти себе та інших, - це увага до людини. Якщо хтось має труднощі під час

- 7 - згадування особливих рис своїх сусідів, йому може допомогти будь-який бажаючий.
Вправа «Пересадки»
Тренер пропонує помінятись місцями тим людям, у кого, наприклад, є рідна сестра. Якщо в групі є такі учасники, то вони міняються місцями. Тренер продовжує: "Поміняйтесь місцями, у кого: є рідний брат, гарний настрій, є бейджик, у вухах сережки, сині очі оптимістичний характер, поетичний талант, є чималий досвід роботи, хобі - співи, є бажання працювати далі".
Вправа «Очікування»
Пропонуємо учням висловитися з приводу того, що вони очікують від занять у тренінговій групі, поділитися своєю думкою, висловити свої почуття.
Необхідно надати кожному можливість висловитись. Не варто поспішати. Слід звернути увагу на тих, хто почуває себе невпевнено, напружено. Учні повинні мати можливість поділитися своїми переживаннями, тривогою тощо.
Вправа «Слухаємо себе»
Підліткам пропонують сісти в зручній позі, заплющити очі, розслабитися й прислухатися до себе, ніби зазирнути в себе, й подумати: що кожний відчуває, який у нього настрій.
Через кілька хвилин усі учасники групи по черзі розповідають, не розплющуючи очей, про те, як вони почуваються і який у них настрій.
Вправа «Подаруй усмішку»
Усі учасники групи беруться за руки і дарують один одному усмішки: кожен підліток повертається до свого сусіда праворуч або ліворуч і, побажавши йому чогось гарного, усміхається. Той у свою чергу посміхається наступному сусідові і т.д. Психолог групи цікавиться враженнями школярів від заняття, дякує групі за роботу й запрошує на наступну зустріч.
Рефлексія заняття.


- 8 -
ЗАНЯТТЯ 2
Тема: Який (яка) Я?
Мета: збагатити досвід підлітків в адекватному оцінювання себе в різних ролях.
Хід заняття
Вступне слово психолога
Кожна людина протягом життя перебуває в багатьох ролях: сина (дочки), батька (матері), учня, робітника, службовця тощо. Кожній ролі притаманні відповідні дії.
Сьогодні ми спробуємо подивитися на себе очима
інших людей і оцінити свою поведінку.
Вправа «Хто Я?»
Психолог пропонує підліткам двадцять разів відповісти на питання: "Хто Я? Який Я?". Використовуються характеристики,
інтереси, почуття.
Кожне речення починається з "Я'... Після завершення самостійної роботи підлітки прикріплюють на груди папір. Далі починають не поспішаючи рухатись по кімнаті. Підходячи до інших членів групи, читають те, що написано у кожного.
Для обговорення можна використати наступні запитання:
- Чи легко було писати про себе? Чому?
- Яких рис більше: позитивних чи негативних? Чому?
- Чи часто ви замислюєтесь над запитанням: «Хто Я?»
- Навіщо ставити собі це запитання?
- Цікаво чи ні отримувати на нього відповіді?
Необхідно досягти того, щоб вправа не стала просто приємним спілкуванням і безпредметною розмовою для тренера і учасників. Важливо зафіксувати, що саморозкриття в процесі виконання і обговорення вправи не має для підлітків загрозливого характеру, а лише дає цікаву та важливу
інформацію як для себе, так і для інших.
Вправа «Чарівна рука»
Психолог пропонує підліткам на папері обвести свою долоню. На пальцях необхідно написати свої добрі, позитивні

- 9 - риси, а на долоні - те, що ти хочеш змінити у собі.
Відбувається обговорення в групі.
Питання для обговорення:
-
Що було важко написати: позитив чи негатив?
-
Яким чином можна змінити свої негативні риси?
Діагностика самооцінки (за методикою Морено)
Інструкція 1: прочитайте уважно всі слова (бланк 1), що характеризують риси особистості. Розгляньте ці риси з погляду соціальної значущості, бажаності і корисності. Оцініть кожне з них від 20 до 1 балів. 20 балів поставте у графі п бланку ліворуч від риси, яка, на вашу думку, є найбажанішою, найважливішою для людини; оцінку «1» — зліва від риси, яка найменш бажана, важлива для людини; оцінки від «2» до «19» розмістіть відповідно до вашого ставлення до решти рис. Пам'ятайте, що оцінки не мають повторюватись.
Виконавши перше завдання, загніть ліву частину бланка з оцінками таким чином, щоб їх не було видно.
Інструкція 2: у графі п праворуч від рис поставте 20 балів тій рисі, яка, на вашу думку, найбільш притаманна вам; оцінку 19
— рисі, яка менш виражена тощо; нарешті 1 бал дістане та риса, яка найменш притаманна вам і пам'ятайте, що оцінки не мають повторюватися.
Опрацювання отриманих даних. Визначення самооцінки:
1.
Відігніть ліву частину бланка.
2.
Починаючи з верхнього рядка від оцінки, що стоїть зліва, відніміть оцінку, що стоїть праворуч; результат запишіть у графу (за модулем); піднесіть його до квадрата і запишіть у графі А.
3.
Додайте усі значення, що стоять у графі А
1
, і запишіть внизу суму.
4.
Помножте цю суму на 0,00075.
5.
Відніміть від одиниці отриманий результат.

- 10 -
Анкета п
Риси особистості
N
А
А
1

Ввічливість
П
р и
н ц
и п
о в
і
с т
ь
Принциповість
Самокритичність
Працелюбність
Акуратність
Зловтішність
Агресивність
Ініціативність
Цілеспрямованість
Доброзичливість
Байдужість
Дружелюбність
Сміливість
Правдивість
Комунікативність
Старанність
Безпринципність
Воля
Лінощі
R= 1-0,00075 ∙ ∑d
2
Ви дістали коефіцієнт рангової кореляції, який може набувати значення від+1 до-1. Що ближче коефіцієнт рангової кореляції до+1, то вища самооцінка особистості.
Тренер після закінчення роботи обговорює вплив самооцінки на формування особистості, розкриває механізми формування адекватної самооцінки.
Рольова гра «Чарівний базар»
Необхідні великі стандартні аркуші паперу і маленькі візитки (по 10 на кожного члена групи), фломастери і шпильки.
Процедура проведення: Група в колі. Дається інструкція: ваші вчителі і батьки скаржаться на те, що ви погано поводитеся і що у вас маса поганих якостей, які їм дуже не подобаються.
Але, на мою думку, кожна людина має сама вирішувати й оцінювати свої якості. Згодні? (Одержати зворотній зв’язок

- 11 - від групи.) Але як не є, у нас у всіх, імовірно, є такі якості, що нам допомагають чи, навпаки, заважають жити.
Тому пропоную зіграти у гру, що називається
«Чарівний базар». Особливість цього базару полягає в тому, що на ньому торгуються та обмінюються якостями.
Тому візьміть аркуш і напишіть фломастером угорі великими буквами «КУПЛЮ», нижче великими буквами напишіть якості, які ви хотіли придбати. Закріпіть цей аркуш шпилькою на грудях.
Тепер візьміть маленькі аркуші і на кожному напишіть по одній якості, що ви хотіли б продати чи обміняти на базарі.
Отже, ви на «чарівному базарі». Походіть по ринку придивіться до товару, ознайомтеся, кому які якості потрібні, хто чим торгує. Поводьтеся невимушено, торгуйтеся. Тут немає ніяких обмежень. Ви можете обміняти свій товар на одну, дві, три якості, робити подвійний чи потрійний обмін.
Тільки пам’ятайте – не можна просто віддавати якості, нічого не одержавши. Тренер у процесі гри постійно стимулює активність на ринку. Гра припиняється або тоді, коли ринок самостійно «розходиться», або на розсуд керівника, що бере на себе роль директора і зі словами «Шоста година! Ринок зачиняється» - закінчує торги.
Підсумок
Після закінчення вправи група ділиться враженнями від гри.
- Легко чи важко було знайти якості, що хотілося б придбати чи яких хотілося б позбутися? Що вдалося, що не вдалося реалізувати на ринку і чому? Яка роль більше сподобалася: продавця чи покупця? Що почували, про що думали, коли грали ту чи іншу роль.
Рефлексія заняття.





- 12 -
ЗАНЯТТЯ 3
Тема: Значення жесту у спілкуванні
Мета: ознайомити учасників
із невербальними комунікативними компонентами та їх роллю у спілкуванні.
Хід заняття
Вправа «Вітання»
«Здрастуйте! Цими словами прийнято вітати один одного при зустрічі. Вітаючись ми демонструємо інтерес і повагу до людини. Ми звикли до такого вітання і відповідаємо на нього майже автоматично. Як можна по-іншому привітати один одного? Покажіть. А тепер привітайте один одного без слів. У цій вправі ведучий вітає всіх своїм способом, і його вітання передають по колу».
Вступне слово тренера про значення жесту у спілкуванні
-Будь-яка
інформація, що сприймається вербально, доповнюється невербальними компонентами – тоном голосу, жестами, мімікою, рухами тіла. Вони можуть підтверджувати те, що каже співрозмовник, а можуть і суперечити і словам. І коли іноді виникає передчуття, що нам кажуть неправду, то насправді маємо на увазі помічену нами розбіжність між словами та мовою тіла.
Знання мови жестів допомагає точніше зрозуміти співрозмовника. Основні комунікаційній жести зрозумілі нам від дитинства і мало чим відрізняються в усьому світі
(посмішка – радість; похмуре чоло, сердиті очі – ворожість, агресія).
Треба пам’ятати, що жести бажано розглядати не
ізольовано, а в контексті ситуацій. І тоді людина, яка стоїть на морозі зі схрещеними руками, не буде сприйматися як потайна, а як та, що змерзла.
Найбільш поширені жести і пози.
1. Обман
Дитина прикриває рот обома руками.
Підліток злегка прикриває рот однією рукою. Дорослий злегка торкається

- 13 - носа або проводить рукою над губою.
2. Чесність, відкритість, довіра
Відкриті долоні
3. Домінування агресивності
Долоні опущені вниз
4. Злостивість
Потирання долонь
5. Розчарування, прихована ворожість
Схрещені польці рук, навіть якщо це супроводжується посмішкою
6. Самовпевненість
Шпилеподібне положення з’єднаних пальців. «Шпилем» вгору – при говорінні, «шпилем» до низу – при слуханні
7. Впевненість, твердість, перевага
Руки закладені за спину
8. Перевага з акцентом на зовнішності
Виставлені великі пальці рук (із кишень або при схрещенні рук)
9. Сумніви, невпевненість
Почухування шиї
10. Небажання слухати Потирання вуха
11. Пригнічення, розпач
Пальці в роті
12. Нудьга.
Голова спирається на руку
13. Брехня
Потирання потилиці
14. Бар’єр
Схрещені руки. Ноги

Вправа «Розмова через скло»
Надається підліткам інструкцію: "Нехай кожний із Вас подивиться на групу і обере собі партнера, якого ще

- 14 - недостатньо добре знає. Підійдіть один до одного. Ви можете розташуватись в кімнаті так, щоб Вам було зручно. Уявіть, що між Вами знаходиться скло, яке не пропускає звуки. Вам потрібно поспілкуватись на будь-яку тему протягом 10 хвилин (теми можуть бути запропоновані тренером)".
Питання для обговорення:
Що Ви відчували під час спілкування?
Які засоби взаємодії Ви використовували?
Про що Ви розмовляли?
На що орієнтувались щоб зрозуміти партнера?
Які труднощі виникли?
Вправа Гра «Передача – прийом»
Кожен учасник одержує окреме завдання в конверті.
Наприклад, показати жестом радість, захват. Потрібно виконати завдання (передати), а ми будемо відгадувати
(приймати).
Завдання для учасників.
1.
Дружне ставлення.
2.
Подяка.
3.
Радість.
4.
Перемога.
5.
Похвала.
6.
Погроза.
7.
Смуток.
Вправа «Оплески по колу»
Тренер дає наступну інструкцію: "Зараз ми будемо плескати в долоні один раз, рухаючись вправо. Як тільки я плесну в долоні два рази, то рух оплесків почнеться в протилежному напрямку". Під час гри багато учасників допускатимуть помилки, на які необхідно звернути увагу, наприклад, за допомогою таких питань:
Чому ти помилився?
Чому пропустив?
Хто тобі заважав?
Вони можуть прискорити процес групової динаміки.

- 15 -
Рефлексія заняття.

ЗАНЯТТЯ 4
Тема: Дружба. Кого я називаю другом
Мета: розширити інформованість учнів про особливості міжособистісних стосунків; розкрити поняття «товариськість»
і «дружба»; формувати уміння подобатися, співпереживати, проявляти живий інтерес до оточення; розвивати почуття взаємодопомоги і солідарності, поваги і довіри, доброзичливості
і симпатії, вчити емоційного їх виразу.

Хід заняття
Вступне слово психолога
Потреба в дружбі існувала в усі часи і в усіх народів, існує ця потреба і зараз. У поняття «дружба» кожен вкладає свій зміст.
З'ясуймо, що ж таке дружба, а що таке — товариськість.
(Діти дають визначення дружби і товариськості.)
Дружба — це стосунки на ґрунті індивідуального вибору та особистої симпатії. Це насамперед духовна близькість, вона виражається у взаємоповазі, взаєморозумінні, взаємній довірі.
Товариськість — це стосунки на ґрунті належності до того самого колективу.
Дуже часто товариські стосунки переростають у дружні.
(Співбесіда про товариські і дружні стосунки.)
Чи зобов'язують дружні стосунки до дотримання якихось правил взаємності?
Так! Існують неписані правила дружби. Розглянемо їх і з'ясуємо, яким важливим є їх дотримання:
— ділитися новинами про свої успіхи;
— добровільно допомагати у разі потреби і поводитися так, щоб другу було приємно у твоєму товаристві;
— бути впевненим у другові, довіряти йому;
— захищати друга за його відсутності;
— бути ввічливим до його друзів, поважати їх;
— не критикувати друга перед іншими;

- 16 -
— зберігати довірені таємниці.
Співбесіда за запитаннями:

Скільки друзів може мати одна людина? (Як висновок — наявність спільних інтересів).
Яким має бути друг?
Вправа «Найкращій друг»
«Кожна людина під час свого життя знаходить або втрачає друга. Дружба приносить багато радості, але іноді і смуток.
Дружні стосунки постійно змінюються в залежності від того як ми ростемо і змінюємося самі. Друзів не буває багато, хоча відносини можуть бути добрими та теплими зі всіма однокласниками, лише не багатьом ми довіряємо свої проблеми і переживання.»
А зараз кожен із вас передає м’яч один одному і закінчує речення: «Друг – це той хто…..» Записуються на дошці якості, які пропонують діти. Чому Ви вважаєте головними саме ці якості?
Вправа «Розкажи про друга»
Хто бажає розповісти про свого друга? Наприклад:
Привіт! Я хочу познайомити вас зі своїм другом – Світланою.
Вона наша сусідка, і я знаю її дуже давно. Вона пече саме краще печиво і запрошує мене в гості. Ми з нею багато розмовляємо, а ще разом гуляємо. Вона дуже добра і весела.
Дискусія на тему: Як ви вважаєте, що є найважливішім в дружбі?
Що саме заважає дружбі?
Вправа «Я в колі друзів»
Вам потрібно у довільній формі опишіть свої якості, які ви намагаєтесь продемонструвати в стосунках
із друзями. Визначте, яке враження про себе ви прагнете сформувати в друзів за допомогою цих якостей. Подумайте і дайте відповідь: чи завжди вас сприймають такими, якими ви прагнете себе показати?
Обговорення вправи.
Вправа «Я малюю дружбу» (груповий малюнок)

- 17 -
Група ділиться на три підгрупи. Кожна підгрупа на ватмані малює малюнок під назвою «Дружба». Після закінчення роботи учасники презентують малюнки і обґрунтовують свою думку.
Рефлексія заняття.


ЗАНЯТТЯ 5
Тема: Конфлікт та шляхи його розв’язання
Мета: уточнити уявлення дітей про конфліктну ситуацію; сформувати правила поведінки в конфліктній ситуації; вправляти підлітків у вирішенні конфліктів.

Хід заняття
Вступне слово психолога
Давайте пригадаємо правила нашої групи, яких ми повинні дотримуватися (діти по черзі називають правила).
Сьогоднішня наша тема: «Конфлікт та шляхи його розв’язання». Ми пригадаємо, що таке конфлікт, що сприяє розвитку конфлікту, створимо правила поведінки в конфліктній ситуації і як можна уникнути конфлікту.
Вправа «Асоціації»
Тренер пише на дошці слово «конфлікт» і пропонує членам групи назвати слова, які асоціюються в них із цим словом, наприклад боротьба, зло, агресія. Записує їх на дошці, а також ділить слова які мають позитивний, а які негативний заряд, позначаючи «+», «-».
Підсумок
Якими б ідеальними не були стосунки між людьми, з часом виникають непорозуміння. Що є їх причиною?
Поведінка людей, різні погляди, емоції? Інколи відповіді на прості запитання можуть спричинити конфліктну ситуацію.
«Конфлікт (лат. — зіткнення)» — зіткнення сторін,
інтересів, думок, серйозна розбіжність, гостра суперечка.

- 18 -
Поняття конфлікту можна визначити як відсутність згоди між двома (або більше) сторонами, які можуть бути фізичними особами або групами. Кожна сторона робить усе можливе, щоб була прийнята її точка зору, і заважає іншій стороні робити те саме.
Рольова гра «Конфлікт у транспорті»
Мета: Корекція поведінки за допомогою рольових ігор, формування адекватних форм поведінки, усвідомлення своєї поведінки.
У класі поряд ставлять два крісла, що слугують
імітацією парних сидінь в автобусі, а одне крісло ставлять попереду. Двоє учасників виходять за двері та отримують
інструкцію: «Вам необхідно поговорити. Зараз ви зайдете в автобус. Постарайтеся сісти разом». Третій учасник сідає на одне (і спарених місць, отримавши від ведучого інструкцію:
«Ти звільниш це місце, коли відчуєш, що хочеться це зробити.
Орієнтуйся на власний внутрішній стан». Решта учасників ма- ють спостерігати за подіями і зробити аналіз того, що відбулось.
Спочатку аналіз роблять учасники гри, а потім — глядачі. Запитання для аналізу:
— Чому виникла необхідність поступитися місцем? —
Опиши свої почуття.
— Чий спосіб вирішення завдання був вдалішим?

Що саме було причиною успіху?
Вправа «Знайдіть вихід»
Вирішення конфліктних ситуацій залежить від обставин, від предмету суперечки, але чи не найбільше — від нас самих. Вам потрібно прочитати ситуації і розглянути варіанти та вказати правильніший, на ваш погляд, вихід із них
1. Ви забули взяти з собою якийсь предмет, а хтось говорить вам: «Ну ти й роззява? Ти забув би й свою голову, якби вона не була прикріплена до плечей». Як правило, ви у відповідь:

- 19 - а)говорите: «В усякому випадку, я розумніший за вас. Окрім того, що ви в цьому розумієте»; б)говорите: «Так, ви праві, деколи я буваю дуже неуважним»; в)говорите: «Якщо хтось і роззява, то це ви!»; г)говорите: «У всіх людей є недоліки. Я не заслуговую на таку оцінку лише тому, що забув щось» - П;
ґ) нічого не говорите або взагалі Ігноруєте ці слова - НП.
2. Хтось, із ким ви домовлялися про зустріч, запізнився на 30 хвилин. Це вас схвилювало. Причому ця людина не дає ніяких пояснень своєму запізненню. У відповідь ви, як правило: а)говорите: «Я засмучений тим, що ви змусили мене так довго чекати» - П; б)говорите: «Я все думав, коли ж ви прийдете» - НП; в)говорите: «Це був останній раз, коли я змусив себе чекати вас» - НА; г)нічого не говорите цій людині - НП;
ґ) говорите: «Ви нікчема! Як ви сміли так запізнитися!» - НА.
3. Ви розмовляєте з приятелем дуже голосно, й хтось говорить вам: Вибачте, але ви надто голосно говорите». В таких випадках ви, як правило: а)негайно припиняєте бесіду - НП, б)говорите: «Якщо вам це не подобається, шуруйте звідси» -
НА; в)говорите: «Вибачте, я буду говорити тихіше» - і ведете бесіду приглушеним голосом - П; г)говорите: «Вибачте» - й припиняєте бесіду - ПП;
ґ)говорите: «Все в порядку» - й продовжуєте голосно говорити - НА.
4. Ви стоїте в черзі, а хтось стає перед вами. Як правило, в таких випадках ви: а)неголосно коментуєте, ні до кого конкретно не звертаючись:
«Деякі люди поводять себе по-хамськи» - НА; б)ви говорите: «Ставайте в хвіст черги!» - НА: в)нічого не говорите - НП: г) голосно говорите: «Вийди з черги нахаба!» - НА;

- 20 - г)говорите: «Я зайняв чергу раніше, ніж ви. Будь ласка, станьте у хвіст» - П.
5. Ви почуваєте образу від слів, сказаних у вашу адресу. В таких умовах: а)йдете геть від цієї людяний, не давши їй зрозуміти, що ви ображені - НП; б)заявляєте цій людині, щоб вона не сміла більше так робити -
НА; в)нічого не говорите цій людині й продовжуєте спілкуватися -
НП; г)в свою чергу ображаєте цю людину, називаючи її по імені -
НА
ґ) заявляєте цій людині, що вам не подобається те, що вона сказала, і що вона не повинна так робити – П.
Ведучий. - Проаналізуйте ситуації, зробіть висновки.
Вправа «Конфлікт»
Група дітей ділиться на дві команди. Першій команді потрібно визначити і записати причини конфліктів які виникають між людьми. Другій команді потрібно записати як можна уникнути конфлікту.
На виконання завдання дається 5-8хв. Після виконання завдання учасники захищають команду. Обговорення, підведення підсумків.
Складання правил поведінки в конфліктній ситуації

Тренер допомагає дітям сформулювати правила поведінки в конфліктній ситуації.
Правила поведінки в конфліктній ситуації
Намагайся запобігти конфліктові.
Перш ніж щось зробити, подумай, чи не заважатиме це
іншим.
Завжди дотримуйся слова.
Якщо ти завинив, попроси вибачення.
Доклади зусиль, щоб пом'якшити наслідки конфлікту.
Не гнівайся, посміхнись, доброзичливо звернися до опонента з пропозицією спокійно розібратися в ситуації, що склалася.

- 21 -
Запропонуй варіант взаємної згоди.
Вправа «Посваритися і помиритися»

Учні ділять по парах. Їм пропонується імітувати ситуації за допомогою жестів, спочатку посваритися а потім помиритися.
Обговорення
Вправа «Подарунок — жестом»
По колу учасники групи один одному роблять подарунки на невербальному рівні — жестами показують, що саме хочуть подарувати. Після закінчення вправи проводиться обговорення —уточнення, що саме подаровано.
Рефлексія заняття.


ЗАНЯТТЯ 6


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка