О. В. Грабар Технічний редактор




Pdf просмотр
Сторінка1/37
Дата конвертації09.11.2016
Розмір4.22 Mb.
ТипКнига
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   37
Харків Видавнича група Основа Серія Усі уроки в початковій школі»
Заснована 2007 року
Книга скачана с сайта http://e� kniga.in.ua
Издательская группа Основа —
«Электронные книги»

УДК 37.016
ББК 74.263
У 74
© Бардакова Ю. Є, упорядкування, 2008
© ТОВ Видавнича група Основа, 2008
УДК 37.016
ББК 74.263
ISBN У Усі уроки природознавства класи / упоряд. Ю. Є. Барда- кова.— Х. : Вид. група Основа, 2008.— 559, [1] c. : іл. — (Серія Усі уроки в початковій школі Посібник містить докладні розробки уроків трудового навчання у 1–4 класах відповідно до чинних Програм та оновленого Державного стандарту.
Використання на уроках цікавого дидактичного матеріалу (загадок, кросвордів, віршів, нестандартних методів навчальної діяльності, завдань творчого характеру сприятиме розвитку творчих здібностей третьокласників, фантазії, мислення, художнього смаку, а також формуванню елементарних навичок дизайну та вихованню поваги до праці та людей різних професій.
Усі Уроки природознавства. 1–4 класи
Упорядник БарДаКОВа Юлія Євгенівна
Навчально-методичний посібник
Головний редактор Ю. Є. Бардакова

редактор О. В. Грабар
Технічний редактор О. В. Лєбєдєва
Коректор О. М. Журенко Підписано до друку 17.03.2008. Формат 60 90/16. Папір газетний.
Гарнітура Ньютон. Ум. друк. арк. 35,0. Замовлення № ТОВ Видавнича група Основа. Свідоцтво ДК № 2911 від 25.07.07 р, м. Харків, вул. Плеханівська, 66
Тел. (057) 731-96-31.
e-mail: ub@osnova.com.ua
Віддруковано з готових плівок ПП «Тріада+»
Свідоцтво ДК № 1870 від 16.07.2007 р.
Харків, вул. Киргизька, 19. Тел.: (057) 757-98-16, 757-98-15
Навчальне видання
Серія Усі уроки в початковій школі»

Зміст
1 клас
Урок 1. Тема. Хто ти. Які вони, який ти. Твій зовнішній вигляд Урок 2. Тема. Чим ми бачимо. Чим ми чуємо Урок 3. Тема. Чим ми розпізнаємо запах. Звідки нам відомо про гірке і солодке Урок 4. Тема. Твої руки. Пограймося Урок 5. Тема. Твоя родина, твоя рідня, твій рід Урок 6. Тема. Усі професії потрібні Урок 7. Тема. Обов’язки батьків і дітей. Що можна навчитися робити самому Урок 8. Тема. Свята моєї родини. Дозвілля родини Урок 9. Тема. Як ставитися до інших. Умій дружити Урок 10. Тема. Ти — школяр. Чи вмієш ти ввічливо розмовляти Урок 11. Тема. Чемним потрібно бути всюди. У музеї. Запрошуємо до театру Урок 12. Тема. Сервіруємо стіл. Як необхідно поводитися за столом Урок 13. Тема. Що належить до природи. Природа жива і нежива Урок 14. Тема. Сонце Урок 15. Тема. Чому буває літо, осінь, зима, весна Урок 16. Тема. Повітря. Вітер Урок 17. Тема. Якою вода буває. Що вода може Урок 18. Тема. Як берегти воду Урок 19. Тема. Ґрунт. Як дбати про землю Урок 20. Тема. рослини. рослини вжитті людей Урок 21. Тема. Вшанування рослин. Будь рослинам другом Урок 22. Тема. Тварини Урок 23. Тема. Тварини вжитті людей Урок 24. Тема. Іменна книжка тварин Урок 25. Тема. Живий куточок Урок 26. Тема. Вшанування тварин Урок 27. Тема. Їх потрібно охороняти. Чи знаєш ти рослини і тварини Урок 28. Тема. Де ти живеш Урок 29. Тема. Пам’ятки старовини рідного краю. Народні майстри. Хто живе поруч із тобою Урок 30. Тема. Що виготовляють або вирощують там, де ти живеш. Як хлібна стіл прийшов. Вшанування хліба Урок 31. Тема. Як одяг до нас прийшов. Що з чого. Іграшки Урок 32. Тема. Наша держава — Україна Урок 33. Тема. Україна — незалежна держава Урок 34. Тема. Державні символи України Урок 35. Тема. Свята нашої країни ....................................................................164
2 клас
Урок 1. Тема. Ми — українці Урок 2. Тема. Грамотний — видющий і на все тямущий ...................................181

4
Усі уроки природознавства. 1–4 класи
Урок 3. Тема. Щоб бути здоровим і все встигати робити Урок 4. Тема. Щоб бути здоровим і все встигати робити Урок 5. Тема. Народний календар Урок 6. Тема. Природа навколо нас Урок 7. Тема. Сонце Урок 8. Тема. У царстві рослин Урок 9. Тема. У царстві тварин Урок 10. Тема. Людина — частина живої природи Урок 11. Тема. Осінь. рослини восени. Охорона здоров’я восени Урок 12. Тема. Як тварини готуються до зими. Як люди готуються до зими Урок 13. Тема. Зима. рослини взимку. Охорона здоров’я зимової пори Урок 14. Тема. Як зимують птахи і звірі. Турбота людей про птахів і звірів узимку Урок 15. Тема. Зима щедра святами Урок 16. Тема. родина, рідня, рід. Сімейний календар Урок 17. Тема. Твоя квартира. Будь обережним Урок 18. Тема. Про працелюбних та лінивих Урок 19. Тема. Урок чемності Урок 20. Тема. Школа ввічливості. Гостини Урок 21. Тема. Що таке культурна спадщина Урок 22. Тема. Про доброту і милосердя. Ніхто немає права ображати людину Урок 23. Тема. Про доброту і милосердя. Ніхто немає права ображати людину Урок 24. Тема. Декларація прав дитини. Основний Закон держави.
Обов’язки батьків та дітей Урок 25. Тема. Де ти живеш. Що дає місто селу, село — місту Урок 26. Тема. Твоя країна — Україна. Символи держави Урок 27. Тема. Народні промисли України Урок 28. Тема. Київ — столиця України Урок 29. Тема. Весна. рослини навесні. Охорона здоров’я навесні Урок 30. Тема. Тварини навесні. Зустрічаємо птахів Урок 31. Тема. Весняні свята. Мамин день Урок 32. Тема. Весняні свята. Великдень Урок 33. Тема. Незабаром літо. Спостереження за природою влітку Урок 34. Тема. Ми і природа . Урок 35. Тема. Узагальнення вивченого за рік ..................................................299
3 клас
Урок 1. Тема. Що таке природа. Якою буває природа. Охорона природи Урок 2. Тема. Тіла. речовини. Молекули Урок 3. Тема. Сонячне світло і тепло Урок 4. Тема. Термометр Урок 5. Тема. Повітря навколо нас. Властивості повітря. Урок 6. Тема. З чого складається повітря. Збережемо повітря чистим Урок 7. Тема. Без води немає життя. Властивості води-рідини. Вода — розчинник Урок 8. Тема. Перетворення води. Кругообіг водив природі. Урок 9. Тема. Вода має бути чистою. .................................................................332

Зміст

5
Урок 10. Тема. Що таке гірські породи. Що таке корисні копалини. Гірські породи потребують охорони Урок 11. Тема. Що таке ґрунт. З чого складається ґрунт Урок 12. Тема. Охорона ґрунту Урок 13. Тема. Зелене диво землі — рослини. різноманітність живих організмів. Значення рослину природі та житті людей Урок 14. Тема. Будова рослин. рослини — живі організми. Урок 15. Тема. Дерева, кущі, трав’янисті рослини. Якими бувають дерева, кущі, трав’янисті рослини Урок 16. Тема. різноманітність рослину природі Урок 17. Тема. розмноження квіткових рослин. Як виростити нову рослину з насінини. Як виростити нову рослину без насіння Урок 18. Тема. Довкілля рослин. Як рослини пристосувалися до різних умов життя Урок 19. Тема. Чи можуть рослини захищатися. Охорона рослин Урок 20. Тема. Як розрізняють тварин. Тварини — живі організми Урок 21. Тема. різноманітність тварину природі Урок 22. Тема. Чим живляться тварини. Ланцюги живлення Урок 23. Тема. Як розмножуються тварини Урок 24. Тема. Довкілля тварин. Як тварини добувають корм Урок 25. Тема. Як дикі тварини захищаються. Охорона тварин Урок 26. Тема. Гриби. Дроб’янки. Значення грибів і бактерій у природі. Їстівні та отруйні гриби. Корисні та хвороботворні бактерії. Правила гігієни Урок 27. Тема. Людина — частина природи. Організм людини. Шкіра — захисник організму. Бережіть шкіру Урок 28. Тема. Скелет — опора тіла людини. Як бути струнким Урок 29. Тема. Як людина рухається. Чому треба тренувати м’язи Урок 30. Тема. Як відбувається живлення людини. Бережи органи травлення Урок 31. Тема. Для чого і як людина дихає. Бережи органи дихання Урок 32. Тема. Для чого людині органи кровообігу. Бережи органи кровообігу Урок 33. Тема. Мозок і нерви. Як людина сприймає Урок 34. Тема. Взаємозв’язки в природі ...........................................................429
4 клас
Урок 1. Тема. Вступ. Земля — наш космічний дім. Сонячна система Урок 2. Тема. Земля — планета Сонячної системи. Глобус — модель Землі Урок 3. Тема. Як обертається Земля. Зміна дня і ночі. Зміна пір року Урок 4. Тема. Нагрівання поверхні Землі сонячними променями Урок 5. Тема. Як орієнтуватися на місцевості Урок 6. Тема. Як зображають місцевість на плані. Умовні знаки на плані місцевості Урок 7. Тема. Як зображують поверхню Землі на глобусі і карті Урок 8. Тема. Материки Землі Урок 9. Тема. Океани Землі Урок 10. Тема. Населення Землі. Збережемо природу Землі разом Урок 11. Тема. Контроль навчальних досягнень. Тематичне оцінювання Урок 12. Тема. Вступний урок ...........................................................................471

6
Усі уроки природознавства. 1–4 класи
Урок 13. Варіант 1. Тема. розташування України на планеті Земля Варіант 2. Тема. розташування України на планеті Земля Урок 14. Тема. Форми земної поверхні України Урок 15. Тема. Водойми України Урок 16. Тема. Природні зони України. Мішані ліси. рослини і тварини мішаних лісів Урок 17. Тема. Степі лісостеп. рослини і тварини степів Урок 18. Тема. Південний берег Криму. рослини і тварини Південного берега Криму Урок 19. Тема. Гори України. Карпати. рослини і тварини Карпат Урок 20. Тема. Кримські гори. рослини і тварини Кримських гір Урок 21. Тема. Населення України. Охорона природи в Україні Урок 22. Тема. Охорона природи в Україні. Контроль навчальних досягнень Урок 23. Тема. рідний край на території України Урок 24. Тема. Погода рідного краю Урок 25. Тема. Корисні копалини рідного краю Урок 26. Тема. Ґрунти рідного краю Урок 27. Тема. Природні угруповання рідного краю. Ліс Урок 28. Тема. Луки — природне угруповання Урок 29. Тема. Прісна водойма — природне угруповання Урок 30. Тема. Болото — природне угруповання Урок 31. Тема. рослинництво рідного краю Урок 32. Тема. Тваринництво рідного краю Урок 33. Тема. Промисловість рідного краю Урок 34. Тема. Охорона природи рідного краю. Контроль навчальних досягнень ......................................................................556
Література ..............................................................................................560

УроК 1
тема. Хто ти. Які вони, який ти. твій зовнішній вигляд
мета: розширити та уточнити уявлення дітей про себе як члена певної спільноти вчити називати власне прізвище, ім’я, по батькові, складати свій словесний портрет ознайомити учнів із поняттям про людину як індивід та особистість розкрити унікальність кожної людини допомогти дітям відчути себе як особистість серед інших довести привабливість акуратної людини прищеплювати бажання бути охайним, виявляти інтерес до способів поліпшення зовнішнього вигляду виховувати почуття самоповаги та почуття поваги до інших.
На уроці можна використати наочні посібники та демонстраційні матеріали видавництва ранок плакат Правила гігієни для малюків. Хід уроку
1. Повідомлення вчителя про предмет Я і Україна».
Учитель розповідає, що на уроках діти дізнаються багато цікавого про людину, про свій рідний край, про навколишнє середовище, проте, як поводитись у школі і дома У першому розділі ви навчитеся розповідати про вас самих де живете, чим любите займатися, хто ваші друзі. На уроках вашими помічниками будуть підручник Я і Україна. Віконечко (авт. НМ. Бібік, Н. С. Коваль зошит із друкованою основою (авт. М. О. Володарська, Т. В. Паньок). У зошиті вміщений календар природи та праці людей.
Учні роздивляються підручник, зошиті календар (С. 70).
2. Вправа Погода Тепло чи холодно надворі
— Яке небо
— Чиє дощ?
Учитель розповідає, як позначати стан неба й опади у календарі погоди у зошиті та настінному календарі у класі.
3. робота за підручником (С. 3).
Учні розглядають малюнок і складають речення Кого вибачите на малюнку
— Як вдягнені діти на малюнку
— Чи бачили ви такий одяг
— Що тримає хлопчик
1 КЛас

8
Усі уроки природознавства. 1–4 класи
— Що в руках у дівчинки
— Що лежить на вишитому рушнику
— Коли ставлять хлібі сіль на вишитий рушник
— Які квіти вибачите на малюнку Учитель уточнює, що мальви, як верба і калина, є символами України. Учні зі слів учителя вчать вірш Павла Тичини (С. 3) і відповідають на запитання Як називається край, де ми живемо (Україна, Батьківщина, рід-
ний край, Вітчизна)
Це завдання дає учням уявлення про себе як члена певної спільноти.
Щоб дати уявлення школярам про їх несхожість з іншими, доцільно провести такі вправи.
4. розминка Давайте познайомимось».
У чи те л ь. Зложіть руки та подивіться одне на одного. Чи схожі ви Сядьте так, щоб вам було зручно, та ще раз подивіться одне на одного. Навіть у таких простих рухах та діях ми різні. Кожен із вас це зробив по-своєму, індивідуально. а чиє щось спільне між вами (Відповіді
учнів.)
5. робота в парах. Учні знайомляться із своїм сусідом за партою, використовуючи план, що поданий у підручнику (С. 3).
• Як тебе звати;
• де живеш;
• чим любиш займатися;
• хто твої друзі.
6. робота над віршами.
Учитель зачитує вірші (С. 4) та обговорює їх з учнями Які очі у хлопчика
— Яке волоссячко
— Яке обличчя
— Яка у дівчинки коса
— Яке личко
— Які очки?
— Які брівки Звертається увага дітей нате, що довга коса дівчини завжди була ознакою краси.
7. робота за підручником (С. 4).
Учні розглядають малюнки, дають дітям імена, розповідають про них Якого кольору волосся
— Якого кольору очі Носик кирпатий, гостренький чи прямий

1 клас

9
— Хто веселий, хто замріяний, хто засмучений
— Скільки дівчаток
— Скільки хлопчиків?
У чи те л ь. Ми схожі одне на одного тим, що всі ми — люди. але у кожного свій неповторний характер, свої думки, почуття, здібності. У світі немає двох однакових людей. Подивіться на свої пальчики. На них — тоненький малюнок із ліній. У кожної людини він свій, неповторний. Природа немовби стверджує, що кожен із вас — диво, яке ніколи не повторюється. Дати уявлення учням про корисні заняття, що допомагають рости, розвиватися, дати поради, як бути привабливим в очах інших.
8. Читання додатків підручника Кмітливий андрусь» і «Михайлик-
Міняйлик» (С. 93).
Учні розповідають, як вони зрозуміли зміст жарту, пояснюють його назву і дають відповіді на запитання Нащо поміняв Михайлик свищик, ремінчик, лопатку, виделку, машинку, листівки
— Яке прізвисько має Михайлик?
— Це хороша риса чи погана
— Які слова вірша звучать як прислів’я?
9. Бесіда.
— Коли людина подобається оточуючим?
— Що таке зовнішній вигляд
— Чи однаково ми одягаємося у школу і на свято У театр
— Для чого потрібно носити шкільну форму Фізкультурну форму?
10. робота за підручником (С. 5).
Учні розглядають малюнок із зображенням дітей. Дають дітям імена, доводять, хто з них подобається і чому, розповідають, чим відрізняються охайні діти від брудних. Учні роблять висновок: приємно людям дивитися на того, хто є охайним, чистим, зачесаний.
Підсумовуючи, вчитель зачитує народну мудрість Мийся частіше — будеш миліший. Потрібно пояснити зміст вислову Всім подобаються охайні».
11. Фізкультхвилинка. Киця прокидається, Лапками вмивається. Квітка прокидається, Сонечко вмивається. Ну, а ми з сестрицею Вмиваємось водицею.

10
Усі уроки природознавства. 1–4 класи
12. Учні розглядають у підручнику (С. 5) на нижньому малюнку одягна- зивають його, знаходять зайве, обирають одяг для свята і буднів.
Учитель зачитує вірш Грицька Бойка Сонечка умита у підручнику (С. 6) і вірш про Ганнулю.
Шапочка у глині,
Сажа на коліні,
Пальчики зелені,
Плаття у смажені.
У смажені навіть ніс,
По щоках сліди від сліз.
От така Ганнуля —
Дівчинка-бруднуля.
— Яка була Сонечка (Описати за малюнком.)
— Яке у неї личко (Личко умите.)
— Які черевички (Черевички чисті.)
— Чому сонечко усміхалося до дівчинки (Бо вона була охайна, кра-
сива і привітна.)
— Порівняйте Сонечку з Ганнусею.
13. Гра Хвости Закінчіть речення.
• Дмитрик охайний, бо…
• Мишко неохайний, бо…
Завершити розмову про переваги охайності можна віршем Олександра Любченка.
Дуже добре знають діти Неохайним важко жити.
Навіть іграшки похмуро
Зустрічають замазуру.
Ось і ходить, наче хмара,
Неохайний нечупара.
але ось до цього буки
Потрапляє мило в руки.
І колись брудне створіння
Вмить засяє, мов проміння,
І, неначе сонця коло,
радість всім несе навколо.
Отже, щоб тебе любили, Подружитись треба з милом.
Учні малюють охайного хлопчика або дівчинку і розповідають про них.
14. Тести, які підготують до складання словесного портрета Який я Охайно все роблю запізнююсь на уроки o у мене книжки чисті, обгорнуті роздягаючись, розкидаю одяг o мию посуд;

1 клас

11
o вмію пришивати ґудзики;
o кожну річ кладу на місце прибираю свою кімнату у мене охайні книжки і зошити кладу свої речі на місце o кидаю обгортки від цукерок на підлогу o підмітаю підлогу o одяг вішаю у шафу на вішалку o поливаю квіти.
1) Спортивний костюм можна одягати, коли ідеш:
а) у гості;
б) на тренування;
в) на урок фізкультури;
г) на інші уроки;
д) на свято) Взуття потрібно чистити:
а) раз на тиждень;
б) коли скаже мама;
в) щоденно;
г) іноді;
д) коли заманеться) речі, які знадобляться, щоб виглядати акуратно:
а) рушник;
б) годинник;
в) мило;
г) яблуко;
д) праска;
е) зубна паста;
ж) крем для взуття;
к) книжка;
л) голка з ниткою;
м) цукерка;
н) гребінець;
п) носовичок.
15. робота в парах.
Практична робота. Складання словесного портрета Який я».
16. Підсумок уроку Як називається край, де виживете Як називаються люди, які проживають в Україні
— Назвіть свої імена.
— Кого найдужче любите
— Хто ваші друзі

12
Усі уроки природознавства. 1–4 класи
— Чим ви відрізняєтеся від інших хлопчиків і дівчаток
— Що таке зовнішній вигляд
— Які діти всім подобаються
— Що означає бути чистим і охайним
— Як поліпшити свій зовнішній вигляд
— Які загадки і прислів’я ви запам’ятали?
На уроці можна використати додаткові завдання.
Загадки.
1) Нас не було — воно було Нас не буде — воно буде Ніхто ні в кого його не бачив, а кожного є. (Ім’я)
2) Чим більше миється, тим меншим стає. (Мило)
3) Колюча, наче їжачок Штанці почистить, піджачок. (Щітка)
4) Мию, мию без жалю,
Мию там, де брудно. а купатись не люблю.
Бо від того худну. (Мило)
Прислів’я.
Сонце, повітря, вода — наші найкращі друзі.
Мило сіре та миє біло.
Хвороба з брудом у дружбі.
Води не бійся, щоденно мийся!
Творчі завдання.
1) Гра Вітер дме на…»
Учитель промовляє слова вітер дує на того, у кого світле волосся.
(Діти зі світлим волоссям збираються разом або, якщо бракує часу, просто
встають.)
Далі тими ж словами починається інше завдання.
Вітер дме на того:
• у кого є братик, сестричка;
• хто любить тварин;
• хто нижчий за Сашка; хто любить поспати байдикувати красиво співає;
• хто живе у приватному будинку;
• хто живе на Україні.
Ця вправа має наметі встановлення емоційного контакту дітей між собою, а також допоможе відповісти на запитання чиє щось спільне між дітьми) робота в парах. Діти розповідають сусідові по парті, які відмінності є між ними.

1 клас

13
3) Гра Одягни ляльку для прогулянки, коли:
• сильний мороз та йде сніг;
• весняне сонечко пригріває;
• спекотне літо;
• осінь дощова, похмура. На дошці — слова або відповідні малюнки плащ, панамка, хутряна шапка,
сонцезахисні окуляри, курточка, футболка, шуба, шорти, сарафан, теплі рукавич-
ки, парасолька, чобітки, вовняні шкарпетки.
Діти обирають відповідне вбрання) робота в групах.
— Поміркуйте, чи гарно, коли:
• неохайний, зім’ятий одяг;
• розкуйовджене волосся;
• брудні руки, ноги, обличчя;
• необрізані нігті) Вправа Мікрофон Чи погоджуєшся ти з таким твердженням Кожна дитина повинна сама дбати про чистоту свого тіла, білизни, одягу і взуття, охайність своєї зачіски та нігтів) робота в парах (дівчатка та хлопчики.
— розкажи, що ти можеш зробити самостійно для того, щоб виглядати гарно та охайно.
Ця вправа має наметі спонукати учнів виявляти інтерес до способів поліпшення зовнішнього вигляду.
УроК 2
тема. Чим ми бачимо. Чим ми чуємо
мета: розширити знання учнів про орган зору — очі та орган слуху вуха розвивати вміння спостерігати за різними ознаками (розміром,
формою, кольором предметів, відстанню між предметами); вчити дізнаватися, рухається чи нерухомий предмет, далеко він чи близько, виявляти властивості обстежуваних предметів розвивати чутливість слуху (вміння
розрізняти приємні та неприємні звуки, крапання, шум, шарудіння, дзюр-
чання, гуркіт), а також уміння слухати інших людей сприяти розвитку вмінь розпізнавати різноманітні форми предметів, знаходити між ними подібне і відмінне, виділяти істотні ознаки виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я, до оточуючих; переконувати дітей, що носити окуляри не соромно.

14
Усі уроки природознавства. 1–4 класи
Хід проведення
1. Вправа Погода Тепло чи холодно надворі
— Яке небо
— Чиє дощ?
2. робота із загадками.
• Було собі два брати Й обидва Кіндрати,
Через доріжку живуть, а один одного не бачать. (Очі)
• Маленьке, кругленьке,
а весь світ бачить. (Око)
• Два віконця маємо, Добре про них дбаємо, Обидва близько себе, Як зорі до неба. (Очі)
• Прийшла біда — тече вода. (Око, сльози)
— Яка відгадка до усіх цих загадок?
Методом мозкового штурму з’ясуйте, для чого потрібні очі. (Щоб
сприймати світло розрізняти колір предметів, їхній розмір, форму дізна-
ватися, далеко вони чи близько, рухаються чині тощо.)
Порада вчителеві
«Мозкова атака, або мозковий штурм («брейн стромінґ»), — це метод заохочення до творчої активності та швидкого генерування великої кількості ідей. Всі нові ідеї записуються, проте не давайте їм оцінки. Свої власні ідеї висловлюйте лише тоді, коли потрібно заохотити учнів до дії. Цей інтерактивний метод колективного обговорення спонукає учасників виявляти власну уяву та творчість, що досягається шляхом висловлення думок усіх учасників і допомагає знаходити декілька розв’язань конкретної проблеми. Оскільки під час цієї вправи висловлюються тільки бажаючі (найчастіше це одній ті ж найактивніші учні, то вчитель може запропонувати учням форму роботи Коло, яка дає можливість всім присутнім на уроці дітям висловити свій варіант відповіді, хоча під час цієї форми роботи обов’язково відповіді будуть повторюватися.
3. робота за підручником (С. 7).
1) Учитель читає статтю про очі, після чого доповнює відповіді учнів проте, яку роботу виконують очі) Вправа на спостережливість. Учні розглядають малюнки і знаходять 6 розбіжностей.

1 клас

15
4. Гра Що змінилося?»
На набірне полотно виставити предметні малюнки. За командою
«День-ніч» учні заплющують та розплющують очі. Учитель змінює порядок, кількість предметів і запитує, що змінилося.
Варіант цієї гри описаний у підручнику (С. 94).
5. розповідь учителя Зір легко зіпсувати, особливо в дитячому віці. Якщо ти читаєш при поганому освітленні або лежачи, без відпочинку дивишся телевізор, граєш у комп’ютерні ігри, твої очі стомлюються, а отже псується зір. Учи уроки при денному світлі, а якщо потрібно щось прочитати або написати увечері, то вмикай настільну лампу. Пам’ятай, що світло від неї повинно падати зліва і не сліпити очі.
Щоб перевірити відстань від очей до книжки чи зошита, постав руку ліктем на стіл, а кінчиками пальців торкнися скроні. Саме такою і має бути відстань, на якій потрібно тримати книгу, класти зошит.
Споживай більше овочів і фруктів, розглядай обрій, хмари, зірки. Це корисно для твоїх очей.
6. робота в зошиті з друкованою основою (С. 7).
Завдання 3
Учні роздивляються малюнки і складають речення проте, що роблять діти на кожному малюнку, розповідають, від чого псується зір.
7. робота за підручником (С. 8–9).
Учні відгадують загадку, перевіряють, чи можуть із заплющеними очима розбірливо написати своє ім’я. Необхідно скористатися загадкою про сльози, вміщеною у підручнику (С. 95).
Щоб вчити учнів виділяти істотні ознаки, запропонуйте розглянути малюнок-переплутанку і довести, що на ньому не так. (На малюнку —
5 переплутанок.)
розвивати зорову пам’ять, уміння знаходити між предметами подібне і відмінне допоможуть вправи (С. 9). Працюючи над першою вправою, можна запропонувати учням намалювати малюнки, які запам’ятали, на дошці, а іншим учням назвати їх. або можна виконати цю роботу в групах хто більше запам’ятав.
Виконуючи другу вправу, запропонуйте учням назвати одним словом групи предметів, доповнити цей ряд своїми словами. Учитель. Деякі люди змушені носити окуляри, тому що у них слабкий зір. При короткозорості людина чітко бачить тільки ті предмети, які знаходяться близько від неї, при далекозорості — тільки віддалені.
Лікар-офтальмолог (або окуліст) визначають, чи поганий зір і наскільки, чи потрібні окуляри і які саме.

16
Усі уроки природознавства. 1–4 класи
Точну дату винайдення окулярів не знає ніхто, але вже уст. ними користувалися у Європі та Китаї. Особливо популярними вони стали уст, коли з’явилися книги і люди почали багато читати. Сидить Пахом на коні верхом. Книги читає, а грамоти не знає. (Оку-
ляри)
Вправа «Мікрофон»
— Чи соромно носити окуляри?
Висновок. Окуляри носити не соромно. Вони лікують очі.
Робота в групах
Складання пораду підручнику (С. 8).
• Не можна дивитися на яскраве сонце без темних окулярів.
• Не можна довго дивитися телевізор.
• Не працюй за комп’ютером понад 30 хвилин.
• Під час письма сиди рівно.
• Будь обережним із гострими предметами.
• Лежачи не читай.
8. Фізкультхвилинка.
ВЕСЕЛа ПЕрЕрВа
Фізкультуру любим дуже,
Тож вставай з-за парти, друже.
(Встати, зробити декілька кроків на місці) Вгору руки підніми,
(Руки вгору)
Вгорі пальцями струсни.
(Стряхнути пальцями)
Спину добре розправляй
(Прогнутися назад)
І на місці пострибай.
(Пострибати).
Потім вмій тихенько сісти.
(Сісти на своє робоче місце)
9. Гра Хто краще чує».
Щоб розпочати розмову про орган слуху — вуха, проведіть гру Хто краще чує. Запропонуйте дітям заплющити очі, зосередитися і намагатися запам’ятати всі звуки, які вони почують протягом однієї хвилини. Потім діти розплющують очі і називають все, що вони почули. Перемагає той, хто почув більше звуків.
Попросіть дітей зосередитися і намагатися почути, як працює їх організм як стукає їх серце, які звуки видають під час руху суглоби тощо. Після цього діти розповідають все, що вони почули, а також про звуки свого організму.

1 клас

17
10. Відгадування загадки Самі мовчать, а нам допомагають почути тих, Хто розмовляє й весело співає. (Вуха)
11. робота в групах. Складання розповіді Для чого потрібні вуха…»:
а) людині б) слону в) кажану г) зайцю.
12. розповідь учителя і слухання музики.
— Приємно бувати у лісі. (Учні розглядають перший форзац підруч-
ника.)
— Які звуки там можна почути (Діти розповідають за малюнком і чи-
тають склади, що імітують звуки тварин.) У лісі можна почути спів птахів, стукіт дятлу, кумкання жаб, шелест листя, шум вітру, дзижчання метеликів, гудіння бджілок і джмелів, які збирають із квітів нектар. (Грамзапис.) Прийшовши у місто (село, ми чуємо шум машин, гамір вулиці. Усі ці звуки людина розрізняє за допомогою органів слуху —вух.
13. робота за підручником (С. 13).
1) робота за малюнком Що зробила дівчинка (Затулила вушка руками.)
— Закрийте і ви свої вушка руками. Що змінилося (Не чути жод-
них звуків.)
— У чому нам допомагають вуха (Розрізняти звуки.)
— Що можна почути в класі
— Які звуки ми чуємо вдома На вулиці У лісі
— Які звуки видають півник, джміль, поїзд, машина, трактор
— Чи можна відтворити звуки птахів, комах?
Читання та обговорення казки равлик і дощик.
— Назвіть дійових осіб казки. Хто першим постукав до хатинки равлика Як стукав Жука як постукав Їжачок
— Як вигадаєте, чому равлик не відчинив двері Жукові та Їжачку
— Як стукав Дощик
— Чому равлик відчинив йому двері
— Чий голос був приємним
— Назвіть приємні і неприємні для вас звуки.
— Відтворіть ті звуки, які вам подобаються) Вправа Мікрофон Чого навчила вас ця казка?

18
Усі уроки природознавства. 1–4 класи
14. розповідь вчителя з елементами бесід.
— Чи бачили ви страшні фільми
— Які звуки і музика використовуються в них
— а якщо під час такого фільму вимкнути звук, або увімкнути веселу музику, чи буде так страшно
— Музика відіграє надзвичайно важливу роль ужитті людини. Вона може бути приємна для слуху, може піднімати настрій, розслабляти, заспокоювати. Звуки викликають різні почуття крики — жах, плач — співчуття, мамині колискові — сон. Якщо звук є дуже гучним або неприємним, ми називаємо його шумом. Дуже гучний звук шкідливий для вух. На фабриках і заводах рівень шуму контролюють, стежачи, щоб він не перевищував норму. Постійний гучний шум псує слух і може призвести до глухоти.
Від голосного звуку стомлюється організмі погіршується слух. Намагайтесь не кричати, розмовляйте неголосно. Щоденне тривале прослухування надто гучної музики призводить до погіршення слуху. Гучна музика також не всім приємна, особливо людям похилого віку. Тому непотрібно вмикати музику на повну потужність, коли батьки прийшли з роботи, або прибивати щось до стіни пізно ввечері, коли стомлені сусіди полягали спати.
Бережіть вуха від застуди. Не виходьте в холодну, особливо у вітряну погоду на вулицю без головного убору.
15. робота за підручником (С. 11).
Читання жарту вчителем.
Учні дають поради Степанкові.
Далі діти розглядають малюнки (С. 11), розповідають, що на них зображено Чим шкідлива гучна музика і гучні голоси
— Чому приємно бувати у лісі
— Чому серед тиші найкраще відпочивати
— Які звуки приємні, а які відлякують?
Учитель пропонує зробити разом із другом іграшковий телефон за інструкцією (С. 94).
16. робота в зошиті з друкованою основою (С. 8, завдання 2).
Учні роздивляються малюнки і розповідають, яких помилок припустилися герої мультфільмів.
17. Читання інформації для допитливих Чи знаєш ти (С. 95).
— Про що ви дізналися
— Як відрізняються вуха у більшості людей?
Складання порад
Щоб мати добрий слух:
• регулярно мий вуха, щоб у слуховому проході не збиралася сірка (від цього слабшає слух);

1 клас

19
• не чисти вуха сірником або гострими предметами;
• якщо у вухах є сірка, звернися до лікаря, який почистить слуховий прохід. або нехай це зроблять дорослі, скориставшись ватним тампоном якщо у вухо потрапив сторонній предмет або виник біль, негайно звернися до лікаря;
• у приміщенні, де знаходиться багато людей, не галасуй;
• гучна музика псує слух.
18. Підсумок уроку Що ми розрізняємо за допомогою зору (Колір предметів, їхній роз-
мір, форму дізнаємося, далеко вони чи близько, рухаються чині Яку ще роботу виконують очі
— Чому потрібно берегти зір
— Дайте поради, щоб поліпшити зір.
— Які вправи знімають втому очей
— Як перевірити відстань від очей до зошита
— Як перевірити зір
— Чому потрібно бути обережним із гострими предметами
— Як видалити смітинку з ока
— За допомогою чого ви розрізняєте спів пташок
— Для чого потрібні вуха
— Чому небезпечно колупатися у вусі гострими предметами
— Чим шкідлива гучна музика
— Назвіть приклади порушень правил поведінки, які впливають на слух оточуючих.
— Як потрібно розмовляти у приміщенні
— Як слід розмовляти на перерві
— Як необхідно говорити на уроці
— Чому найкраще відпочивати на природі
— Які звуки можна почути в природі
— Що потрібно робити, щоб мати добрий слух
— Які загадки і прислів’я ви запам’ятали?
На уроці можна також використати такі завдання.
Чи знаєш ти?
ЯК БЕрЕГТИ ОЧІ
Люди навчилися сьогодні боротися із найважчими хворобами. Якщо потрібно, лікарі навіть можуть замінити людині її хворе серце штучним. а от очі замінити нічим не можна. Учені не зуміли поки що зробити такі штучні очі, які бачили б так само, як живі. І напевно, ще довго не зуміють цього зробити — адже наше око влаштоване набагато складніше, ніж найсучасніший комп’ютер.

20
Усі уроки природознавства. 1–4 класи
Природа сама потурбувалася проте, щоб зберегти наші очі від багатьох неприємностей. Наприклад, брови не дають поту потрапляти в очі, а вії захищають їх від пилу. І блимаємо ми, виявляється, неспроста — коли наша повіка рухається, вона очищає поверхню ока від найдрібніших порошинок.
але жоден природний захист не допоможе, якщо ти раптом почнеш чесати і терти очі брудними руками. В око потраплять мікроби, воно почне сльозитися і боліти.
Трапляється і так — зір вже став помалу погіршуватися, а ми цього ще не помічаємо. а потім раптом лікар повідомляє неприємну новину потрібно лікувати очі. Щоб із тобою такого не трапилося, намагайся свої очі не стомлювати. Запам’ятай, вони дуже втомлюються, якщо ти читаєш лежачи, та ще й при цьому водиш носом по сторінці або, наприклад, протягом дня просиджуєш біля телевізора чи комп’ютера.
Гра Ділимо на частини».
Усі учасники гри розподіляться на команди по рядах.
Кожному учасникові гри дати смужку паперу. Учитель дає завдання:
не згинаючи аркуша, розділити його на 4 частини, позначивши межу кожної частини ручкою.
За допомогою згинання учитель перевіряє правильність поділу смужки. Ті учасники, в кого позначки ручкою і місця згинів збігаються, додають у скарбничку своєї команди по 1 балу.
Чи знаєш ти?
ЖИТТЯ У ТЕМрЯВІ
Є люди, сліпі на одне або два ока. Сліпих народжується мало, найчастіше люди втрачають зір внаслідок хвороб або травм.
Сліпі орієнтуються у просторі, активно застосовуючи добре розвинений слух, нюх і дотик. Більшість сліпих, коли ходять, то носять із собою довгу білу палицю. Нею вони обмацують шлях, намагаючись виявити перешкоди. Одночасно вона є попередженням для інших людей — перед ними сліпий. Щоб пояснити дітям, як бачать сліпі люди, проведіть вправу «Що
це таке».
Групі дітей зав’яжіть очі, а на столі розкладіть предмети з різних матеріалів дерева, металу, тканини, паперу тощо. Дітей із зав’язаними очима попросіть торкнутися пальцями цих предметів і відгадати, з чого вони зроблені.
ЯК ЗБЕрЕГТИ ХОрОШИЙ СЛУХ
В одних людей вуха великі, в інших — маленькі. Та будь-які вуха призначені для одного — вловлювати звуки. Саме завдяки вухам ми чуємо музику, пісні, голоси інших людей. Правда, деякі звуки для вух є шкідливими. Наші вуха дуже чутливі і тому бояться занадто сильного шуму,

1 клас

21
гучної музики, пронизливих криків та гуркотіння. І якщо ти хочеш надовго зберегти хороший слух, не слід вмикати телевізор або магнітофонна повну гучність. Пам’ятай і проте, що вуха легко застудити. Тому в транспорті краще не сидіти біля відкритого вікна, де тебе може продути. а коли на вулиці сильний вітер, обов’язково прикривай вуха капюшоном або шапкою.
Шкіра усередині вуха дуже ніжна. Тому в жодному разі не можна колупати у вухах гострими предметами. І чистити їх потрібно дуже обережно м’якими ватяними джгутиками.
Гра Що я бачу».
Ведучий учень вигукує Кругле Усі відгадують, що побачив учень. Це може бути, наприклад, годинник. Хто першим правильно назвав круглий предмет, той називає іншу ознаку. Це може бути матеріал, з якого зроблений предмет, або форма, розмір а) предмети певного кольору;
б) прямокутні;
в) дерев’яні; г) металеві д) кам’яні;
ж) назви яких починаються з певної букви.
Вправи, що сприяють поліпшенню зору і зменшенню втоми очей.
Вправи виконуються сидячи. Заплющ очі нас, потім розплющ нас разів. Швидко кліпай очима протягом 1–2 хв.
3. Трьома пальцями кожної руки легко натисни на повіки очей протягом с, потім забери пальці (3–4 разів. Дивися вдалечінь прямо перед собою 2–3 с, переведи погляд на кінчик носа нас разів. Голова нерухома. Почергово піднімай та опускай очі, а потім повертай їх праворуч та ліворуч (6–8 разів. роби кругові оберти очима за та проти годинникової стрілки
(3–5 разів. рухи аналогічно до вправи 5 (тільки із заплющеними очима).
Поради Якщо в око потрапила порошинка».
1. Порошинку можуть вимити власні сльози або ватка, змочена теплою водою. Якщо в око потрапив уламок скла, або дрібний камінець, або шматочок дерева чи металу, — негайно звертайся до лікаря!
Чи знаєш ти?
ЖИТТЯ У ТИШІ
За допомогою вух люди чують звуки. Деякі люди повністю глухі, зовсім не можуть чути. В інших втрата слуху є частковою, вони можуть сприймати

22
Усі уроки природознавства. 1–4 класи
деякі звуки. Глухі люди теж потребують спілкування. Вони можуть розмовляти особливою мовою жестів, в якій використовують різні положення рук і верхньої частини тіла, міміка обличчя. Цією мовою можна говорити так само швидко, як звуковою.
Будова вух однакова майже у всіх ссавців (хоча плазуни, земноводні, птахи мають чудовий слух, незважаючи нате, що їхні вуха мають іншу будову. У китів і риб немає зовнішнього вуха, але у них є чудовий слух. Між собою деякі види китів та риб спілкуються за допомогою звуків, які називають піснями. У комах органи слуху розташовані на тулубі або кінцівках. Кажани під час пошуку шляху у темряві користуються більше вухами (локаторами, ніж очами. Кажани видають звуки, які, відбиваючись від найближчих предметів, луною повертаються назад. За допомогою цієї луни кажан дізнається проформу, розміри предметів і відстань до них. Змії взагалі глухі, але відчувають найменші коливання поверхні землі навколо, й одразу ж реагують наці вібрації. Надто чуткі вуха зайців часто рятують їм життя.
Гра «Імітатор».
Один учень — ведучий — імітує звуки тварин. Хто відгадав — стає ведучим.
Гра Упізнай за голосом.
Гру можна провести між командою хлопчиків і дівчаток. Один учень виходить до дошки, стає спиною до дітей. Хтось його кличе. Учень відгадує, хто саме. Виграє та команда, яка відгадала найбільше голосів.
Інший варіант гри — гра Впізнай за голосом» описана у підручнику (С. 94).
Висновок. Необхідна умова спілкування між людьми — це ім’я лю- дини.
Гра, пов’язана з іменем.
На листочках кольоровими олівцями учні пишуть своє ім’я так, щоб всі бачили, що воно їм подобається.
а поки діти будуть працювати, учитель може розповісти їм дещо з історії імен У різних країнах власні імена утворювалися по-різному. Німці та більшість народів Швеції, англії мають два імені власне і родове.
Наприклад, шотландське Макдональд означає син Дональда, ірландське О’Кейсі — син Кейсі. Болгари, поляки, чехи майже не називають одне одного по батькові. Вони носять тільки ім’я і прізвище а у чукчів — всього одне ім’я, яке є і прізвищем, і власним ім’ям.
В Іспанії, Італії, Франції, навпаки, полюбляють давати новонародженим три-чотири, а іноді й п’ять власних імен. Іспанці мають по двоє прізвищ матері і батька. В’єтнамці мають ім’я, яке теж складається з двох або трьох частин — прізвища батька (характерної, але не обов’язкової частини ван для чоловіків і «тхі» для жінок) та власного імені наприклад,
Нгуєн Ван То, Фам Тхі Тхіч.

1 клас

23
На Україні кожна людина має прізвище, ім’я та по батькові. Батьки обирають ім’я для дитини, а раніше ім’я дитині давав священик. Мама або тато намагаються обрати найгарніше ім’я, щоб усім подобалось. Красиве ім’я легко вимовляється, добре запам’ятовується. Від нього можна утворити багато зменшено-пестливих форм. Наприклад, ім’я Іван
Іванко, Іванчик, Івасик, Іванцю, Івашечко. або, наприклад, ім’я Галина. Воно теж має багато зменшено-пестливих форм Галя, Галюся, Галинка, Галочка, Галиночка. Зменшувальні форми дозволяють передати найтонші відтінки стосунків між людьми. Ласкаве материнське Іванко, Іваси- ку; Наталочко, Наталцю свідчать про ніжність люблячого серця найдорожчої людини на землі.
Не проста справа обирати красиве ім’я! Цьому зарадять гарні родинні традиції, наприклад, називати сина або доньку іменем батька, матері, дідуся чи бабусі. Обранням імені вшановують видатних осіб, літературних героїв.
Робота в групах.
— Що означає вислів Не пропускай повз вуха пояснення вчителя Коли говорять Ведмідь на вухо наступив
Вправи для зовнішнього вуха.
• Потерти завушною раковиною вгору — вниз (8 разів).
• Загнути вушну раковину наперед (8 разів).
• Відтягнути внизу мочку вуха (8 разів).
УроК 3


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   37


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал