Охорона повітря від забруднення




Скачати 61.14 Kb.
Pdf просмотр
Дата конвертації24.11.2016
Розмір61.14 Kb.

Тема: Охорона повітря від забруднення
Мета: - формування у молодших школярів усвідомлення необхідності охорони повітря; навчити берегти, як живу природу, так і неживу; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, вміння доводити свою думку , робити висновки; виховувати свідоме ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання: мультимедійне забезпечення, схеми, таблиці, малюнки сюжетні, ребус, сигнальні картки.
Тип уроку: нестандартний.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Здрастуй, день і хмарка в лісі,
Ліс і школа, клас!
Друзі , наші гості любі,
Ми вітаєм вас.
1.Прийом «Рефлексія»
(За допомогою карток учні визначають свій настрій перед уроком).
- Діти, підніміть картки покажіть - який ви маєте зараз настрій?
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку ? (урок буде цікавим, пізнавальним, будуть проводитися нові досліди)
2 . Хвилинка спостережень
- Сьогодні до нас на урок завітав синоптик, який розповість про погоду в селі Мурафа.
- Виступ синоптика.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1 .Мозковий штурм. Гра «Вірю — не вірю»
- Зараз за допомогою сигнальних карток, ми перевіримо ваші знання з попередніх тем. Вам треба відповідати «так» або « ні» і пояснити свою відповідь.
Повітря необхідне живим організмам. (Так, щоб дихати)
2. Заповнена повітрям кулька потоне.. (Ні,повітря легше за воду.)
3. Повітря нерухоме. (Ні, воно весь час рухається. Це і є вітер, який ми відчу­ваємо.)
Повітря є в твердих речовинах, наприклад, ґрунті, крейді. (Так. У цьому ми переконалися, коли проводили дослід з крейдою.)
5. Повітря, яким ми дихаємо, насичене вуглекислим газом. (Ні,. Повітря па одну п'яту складається з кисню, а решта — інші гази.)
6. Повітря може мати запах липи. (Ні, запах липи має тільки липа, а по- вітря
— без запаху.)
7. Під снігом замерзають рослини. ( Ні , тому що повітря, яке є у снігу не пропускає тепло, не дає землі охолонути)

8. Південні вітри приносять холод і дощ.( Ні, тепло)
Вітер утворюється завдяки зіткненню холодного повітря з теплим. ( так.)
— Отже, природа дає нам повітря без кольору, запаху, насичене вдосталь киснем — таким, яким воно необхідне людині.
— - Молодці! Гарно підготувалися до уроку. ( Діти замальовують пелюстки на квіточці ( 6 пелюсток) 3 – якщо всі відповіді були правильні, 2
– якщо 1 раз помилилися і нічого не зафарбовують, якщо помилилися більше
3 разів)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1 . Використання методу ІКТ.
- Всі ми з вами уже не можемо уявити себе без комп’ютера. Комп’ютер нам допомагає знайти цікаву інформацію, спілкуватися з родичами, друзями . І ось на одному із сайтів я знайшла тривожну переписку двох друзів. Майкл живе у великому місті, а Василько у маленькому українському селі. Майкл завжди засмучений, у нього поганий настрій, часто болить голова, а Василько веселий і життєрадісний. Коли я їх послухала, то зрозуміла, чому вони такі однакові, і разом із тим так по різному себе ведуть. Виявляється Майкл живе у місті, де багато машин, великі хімічні підприємства викидають у повітря свої відходи. А чи можемо ми йому допомогти?
- Звичайно, тільки порадою.
Ось його фотографія. А ось відео, яке він нам прислав.
(Демонстрація відео, де зображено сильно забруднене повітря)
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Виходить дівчина – Природа :
Я – природа велич незбагненна
І можливо у всесвіті єдина
І життя тримаю на планеті,
І твоє, моє дитя, - людино!
Тільки зараз дихаю я важко
Віки бруду на вбранні святковім.
Роз’їла отрута мене за що,
Я вже стала непритомна
Дайте ж мені свіжого повітря,
Покладіть в прозоре чисте море,
Дайте мені ліків, бо загину,
А загине неня – буде горе.
- Діти, ви майбутнє планети. Я прошу Вашої допомоги. Якщо ви мені не допоможете, то велика квітучої планета скоро перетворюсь на пустелю. Ось якою може стати земля , якщо людина не захистить її.( Показує на глобус -
«занедбану Землю»)
-Отже, сьогодні ми будемо працювати над темою…
( На дошці відкривається напис теми уроку)
ОХОРОНА ПОВІТРЯ ВІД ЗАБРУДНЕННЯ

V. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя з елементами бесіди.
- Діти, чим ми дихаємо?
Правильно, повітрям. У ньому є кисень, який дуже необхідний для дихання не лише людям, але й тваринам і рослинам. Завдяки повітрю ми живемо.
Тому й повинні дбати про чистоту повітряного океану. Забруднене повітря – велика загроза для всього людства.
- Діти, то чи я готові ви допомогти планеті Земля і маленькому хлопчику на
ім’я Майкл?. Адже, я добре знаю, що ви любите свою країну, своє село, і є справжніми маленькими патріотами своєї Батьківщини.
2. Дослід.
Незважаючи на те , що людина живе на дні «повітряного океану», вона вивчала повітря, що її оточує, значно , пізніше ніж інші речовини.
-А чому, хто знає ? (Тому , що повітря не має ні запаху, ні смаку, і повітря невидиме)
Діти досліджують сказане.
- А може його немає тут? Як перевірити, що повітря є навколо нас?
- А як ви думаєте, повітря в класі чисте?
Висновок з досліду попереднього уроку.
3. Розповідь учителя
- Наші будівлі – мікропростори, що ізольовані від зовнішнього світу. Сучасна людина проводить 90 відсотків свого часу всередині приміщень. З цієї причини якість повітря, яким ми дихаємо, є настільки ж важлива, як якість води, яку п’ємо. Це особливо стосується дітей, дихальний тракт яких розвивається протягом перших років життя.
Протягом звичайного дня, в повітря наших осель, виділяється незчислена кількість хімічних речовин і біологічних агентів. В типове число забруднювачів домашньої атмосфери входять:
• (слайд 1) Продукти біологічної життєдіяльності людей та домашніх тварин.
• (слайд 2) Частинки волосся, шкіри та лупи, що сприяють утворенню домашнього пилу, який може «плавати» в повітрі в зрівноваженому стані, несучи, в середньому по 4 і більше бактерій.
• (слайд 3) Мікроби, бактерії, віруси, пліснява, гриби, спори і квітковий пилок, що присутні в усіх закутках. Вони є постійною загрозою нашому здоров’ю.
• (слайд 4) Вологі випари, що виникають як результат життєдіяльності людини, в ваннах, туалетах, душових, від пральних та посудомиючих машин
є першим джерелом погіршення повітряного середовища і розвитку мікробів.
• (слайд5) Тютюновий дим і його 2000 шкідливих компонентів.
• (слайд 6) Аерозольні спреї, що містять хімічні речовини, які можуть бути небезпечні для здоров’я.
• (слайд 7) Хімічні речовини, що виділяються будівельними матеріалами.
Для прикладу, обої, виділяють в повітряне середовище наших осель, вініл октан, формальдегід та інші речовини.

•(слайд 8) Особливо необхідна хороша вентиляція в кімнатах, де знаходяться
інфекційні хворі. При накопиченні в повітрі мікроорганізмів зростає небезпека зараження, частіше виникають ускладнення. Чисте, свіже повітря не тільки лікує від хвороб, а й зміцнює, загартовує організм, оберігає людину від простудних захворювань.
•(слайд9) Класичний кухонний чад за силою впливу лише трохи поступається тютюновому диму: потужне амбре підготовлюваної їжі, духота і гаряча пара у кого завгодно викличуть головний біль разом із загальним погіршенням самопочуття. Так що, очистити повітря від запаху кухні теж завдання не з легких.
•(слайд 10) І вже зовсім погано, якщо в квартирі ремонт: аромати фарб, клеїв, емалей, розчинників та іншої хімії здатні викликати не просто невелике нездужання, а серйозне отруєння.
•(слайд 11) Обережно: домашній пил! Додайте до перерахованого вище домашній пил (найсильніший алерген!), Шерсть домашніх тварин, хвороботворних мікроорганізмів і вихлопні гази, в достатку що надходять в будинок з вулиці .
Пам’ятайте, що речовини, які найбільш шкідливі для нашого організму ми не відчуваємо.
5. Постановка проблемного питання.
Як очистити повітря в квартирі від усього цього? (Слайд 12)( постійне провітрювання, вологе прибирання, замінити синтетичні коврики на натуральні, менше часу проводити біля моніторів і екранів телевізора, не застосовувати різні хімічні засоби для чищення і миття в будинку, насаджуйте кімнатні рослини.).
- Людина і тварини можуть прожити певний час без їжі і води, але без повітря вони гинуть через кілька хвилин . Людині щохвилини потрібне повітря, чисте повітря.
ІV. Захист проектів
Є два фактори забруднення повітря – природний і господарська діяльність людини. У класі було створено 3 пошукових групи. 1 група досліджувала природний фактор забруднення повітря. ( 2 група – господарська діяльність людини, 3 група – працювала над підготовкою програми збереження чистоти повітря) Тож надаємо їй слово
5. Робота на дошці. (Складання асоціативного куща керівником групи , члени груп розповідають про свої спостереження))
Забруднення повітря спричиняє
Природній фактор Господарська діяльність людини виверження вулканів будівельні матеріали рознесення пилку рослин спалювання листя і бур’янів
пил з грунтів робота автотранспорту лісові і степові пожежі вирубування дерев пісок з пустель промислові підприємства розкладання живих організмів спалювання сміття сільське господарство опалювання житла
3 група – Комісія по охороні повітря
Проблема
На Україні щороку в атмосферу викидається біля 17 млн тонн шкідливих речовин, це більше, ніж 300 кг на кожного жителя країни; на 1 кв. метр випадає біля 19 тонн отрути.
Великий забруднювач повітря – транспорт, особливо автомобілі.
Промислова діяльність людини призводить до зміни складу повітря, тому змінюється клімат, випадають кислотні дощі, тумани, ожеледь.
Негативно впливає на все живе шум в повітрі.
Один реактивний літак, який перелітає через Атлантичний океан, спалює 35 тонн кисню. Саме стільки кисню необхідно на добу 30 людям
Вуглекислий газ утримує теплову енергію Сонця, що призводить до глобального потепління
Спалювання сміття.
Тютюновий дим.
Шляхи вирішення
Заборонити заводам випускати відходи в повітря.
Водіям автомобілів відрегулювати мотори.
Охороняти рослини.
Дітям разом із дорослими висаджувати дерева, кущі, квіти.
Не ламати гілок на деревах, не зривати квіти.
Не забруднювати територію сміттям.
Не спалювати сміття, листя, бур’яни.
Не палити цигарок.
Дотримуватися правил пожежної безпеки.
- Діти, а яку користь ми з вами можемо принесли в очищенні повітря? ( насаджувати дерева, не ламати гілок, молодих дерев, в класі і вдома доглядати за кімнатними рослинами, не забруднювати річку, не спричиняти пожеж, опале листя закопувати , а не спалювати)
Фізкультхвилинка
Танок « Захисники природи»
Якщо ти не рвеш великих букетів квітів – сплесни руками над головою.
Якщо ти ніколи не залишаєш сміття лісі – тупни ногою.
Якщо ти не ламаєш гілок з дерев – підстрибни.
Якщо ти саджаєш і доглядаєш квіти , дерева, кущі – підніми руки.
Якщо ти доглядаєш вазони - посміхнись.
Якщо до твоєї кімнати залетіла якась комаха і ти намагаєшся випустити її на волю – змахни руками.

Якщо ти переконаний , що кожній людині потрібно піклуватися про природу, про все живе – простягни руку сусідам і візьми їх за руки.
V. Закріплення матеріалу.
1. Робота з підручником. (с. 38)( Вибіркова робота по рядах)
- 1 ряд віднайде і розповість про важливе значення повітря.
- 2 ряд - як наша країна піклується про охорону повітря.
- 3 ряд – як рослини можуть вплинути на чистоту повітря.
- 4 ряд - за малюнками розповість чому забруднюється повітря?
- І з цим завданням ви справилися. Зафарбуємо по 2 пелюсточки
2.Розгадування кросворда «Повітря».
Як називається термометр, яким вимірюють температуру тіла люди­ни?
(Медичний)
Газ, який виділяється при диханні живих організмів. (Вуглекислий)
Що виділяють рослини при диханні? (Кисень)
Газ, якого в повітрі найбільше. (Азот)
Що відбувається з повітрям під час нагрівання? (Розширюється)
Прилад, яким вимірюють температуру повітря. (Термометр)
3.. Читання вірша.
Повітря, діти, - цінність надзвичайна.
Для нас – це існування джерело.
У ньому вічна сила життєдайна,
Живих істот без нього б не було.
Якщо з природи щось черпати,
То мусиш їй і спокій дати,
А головне – про неї дбати,
Знати, любити та охороняти.
VІ. Підсумок уроку. а) Чи справдились ваші очікувані результати?
- Що нового ви взяли для себе з цього уроку?
- Чи змінилась наша уявна планета Земля, чи допомогли ми їй?
- А що ж ми порадимо нашому новому другу Майклу?
( більше часу проводити в лісі, парку; в будинку мати багато різних вазонів; разом із однокласниками та батьками організовувати прибирання засмічених територій, насаджувати дерева) б) Рефлексія.
- То як, чи змінився ваш настрій ?
- Покажіть, який він у вас зараз? ( діти показують смайлики) в) Виставлення оцінок. (за активність 1 пелюстка)
-А зараз всі по черзі підійдете до нашої уявної Землі і уквітчаєте її різнобарвними квітами. І хай наша планета завжди буде чиста і квітуча.



Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал