Пізнавальний розвиток дошкільників



Скачати 292.65 Kb.
Pdf просмотр
Дата конвертації07.09.2017
Розмір292.65 Kb.

Управління освіти Первомайської міської ради
Міський методичний кабінет



Пізнавальний розвиток дошкільників
засобами інноваційних технологій
Зубко Алла Рашидівна,
вихователь ДНЗ ясел – садка № 16 Калинонька
Номінація Інноваційні технології
в навчально – виховному процесі

Дошкільний навчальний заклад ясла – садок №
16 Калинонька м. Первомайськ
Миколаївської області
2015

2
Пізнавальний розвиток дошкільників засобами
інноваційних технологій
Методичний посібник
Первомайськ, 2015 Укладач Зубко А. Р, вихователь ДНЗ ясел – садка № 16 "Калинонька" Рецензенти Давлічена О. П, завідувач ДНЗ ясел – садка № 16 "Калинонька" Відповідальний Рябикіна А. В, завідуюча методичним кабінетом управління освіти
Первомайської міської ради
Комп'ютерна верстка, дизайн Зеніч Т. В.
Рекомендовано методичною радою управління освіти
Первомайської міської ради, протокол № 2 від 26.03. 2015р У посібнику розкрито питання пізнавального розвитку дошкільнят засобами інноваційних освітніх технологій. Окрім того, запропоновано конспекти занять з використанням інновацій у роботі з дітьми дошкільного віку, зразки різних форм взаємодії з родинами вихованців Для вихователів дошкільних навчальних закладів
© А. Зубко, 2015

3 ЗМІСТ Передмова
4 Пізнавальний розвиток дошкільників засобами інноваційних технологій
6 Результати
13 Висновки
14 Література
16 Додатки
17

4 ПЕРЕДМОВА Вусі часи людство гостро ставило питання розвитку та поліпшення якості освіти. Одним із завдань забезпечення оновлення змісту та якості дошкільної освіти є переведення цієї системи у режим інноваційного розвитку, трансформування сучасних інноваційних технологій у практику, забезпечення інноваційної діяльності дошкільного навчального закладу. Дошкільний вік – період бурхливого накопичення дитиною досвіду, знань необхідних для подальшого життя. Важливою складовою формування особистості дошкільника є відтворення набутих знань у різних видах діяльності мовленнєвій, ігровій, трудовій, пошуково-дослідницькій, музичній, конструктивній, зображувальній. Використання інноваційних технологій означає оволодіти метою, засобами і способами всебічного розвитку дитини Застосування інновацій в пізнавальному розвитку дошкільника допомагає вирішувати такі питання
- здійснення системного підходу в ознайомленні дітей з людиною, світом, формування системного мислення
- виховання інтересу до особистих відкриттів через дослідницьку діяльність

5
- виховання у дітей рис, необхідних для життя у сучасному суспільстві
- розвиток навичок самостійного критичного мислення, визначення та розв'язання проблем. На сьогодні в процес формування пізнавальної активності дошкільників впроваджують загальновідомі інноваційні освітні технології теорія розв'язання винахідницьких завдань (ТРВЗ), інтегрована технологія С.
Якименко), гуманістичне виховання (В. Сухомлинський, використання здоров'язбережувальних технологій та інші.

6 ПІЗНАВАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ДОШКІЛЬНИКІВ ЗАСОБАМИ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ Проблема розвитку пізнавальної активності дошкільнят - одна із найактуальніших, оскільки є неодмінною передумовою формування розумових якостей особистості. Джерелом пізнавальної активності є пізнавальна потреба, і процес задоволення цієї потреби здійснюється як пошук, спрямований на виявлення, відкриття невідомого. Працюючи над цією проблемою як на заняттях, такі поза ними, було помічено, що без належної підтримки природна дитяча допитливість починає згасати. Тому виникло питання, як будувати педагогічний процес, щоб дітям було цікаво пізнавати, вчитись , творити. Для кожного педагога розвиток пізнавальної активності малят - це спосіб розкриття можливостей дитини, які проявляються в інтелектуальній діяльності. Отже, актуальність обраної теми полягає втому, що формування цих пізнавальних інтересів слід поєднати з інноваційними освітніми технологіями, оскільки вони активно взаємодіють із системою ціннісних орієнтацій, з метою та результатами діяльності, а також є необхідною складовою в підготовці дітей до навчання у школі. При організації освітньо - виховного

7 процесу з використанням інновацій було поставлено мету: забезпечити оволодіння дітьми способами пізнавальної діяльності, використовуючи інновації. Досягнення поставленої мети передбачає вирішення наступних завдань
- визначити рівень пізнавальної потреби дитини
- розкрити сутність та чинники формування пізнавальної активності дошкільнят
- охарактеризувати особливості та динаміку розвитку пізнавального інтересу у дітей дошкільного віку
- виявити та обрати інноваційні освітні технології, сприятливі для формування у дошкільнят різних структурних компонентів пізнавального інтересу Маленька дитина не в змозі визначити, що їй потрібніше, для малюка є все важливим. Нині сходинку дитинства можна розглядати як одну із головних освітніх резервів, і на цю сходинку є два погляди два підходи традиційний, тобто заняття в рамках і розгляд всіх видів дитячої діяльності. На нашу думку, необхідно орієнтуватись на особистісну взаємодію дорослого з дитиною, баланс всіх видів дитячої діяльності. Одним із

8 таких підходів є інтеграція - коли освітні завдання можуть вирішуватись за допомогою різноманітних технологій, сконцентрованості на психологічному комфорті малюка. За рекомендаціями С. Якименко, для зменшення кількості занять і дотримання всіх програмових вимог використання інтеграції у всіх видах діяльності дає змогу бачити реальний світ, розуміти його в поєднанні з грою, робити заняття просто активною діяльністю дітей. Під час цього процесу у дітей формуються специфічні вміння, навички роботи з конкретним матеріалом. Діти отримують знання, розвивається логічне мислення, уява, увага. Кожен вид пізнавальної діяльності проходить з різним пріоритетом логіко- математичним, екологічним, художньо-естетичним, мовленнєвим. Кожний пріоритетний напрямок розкривається за допомогою певної новітньої технології. Однією із найефективніших форм організації навчально-пізнавальної діяльності є заняття. Якісно новий рівень синтезу знань дітей - це інтегровані
заняття, які об’єднують навколо певної теми різнорідні знання. Синтез цих знань дозволяє досягти різнобічного розгляду об’єкта, показати взаємозв’язок явищ, інтенсивно формувати у дитини розумові операції аналізу, порівняння,

9 узагальнення тощо. Особливо це важливо для розвитку світоглядних, людинознавчих, екологічних, комунікативних умінь, понять. Враховуючи особливості мислення молодших дошкільників, нестійкість уваги під час інтегрованих занять, важливого значення надаю
мотиваційному компоненту. Як відомо, успішна мотивація - 90% успіху заняття. Це один із основних компонентів сучасного заняття. Необхідно підібрати такий сюрпризний момент, щоб він заінтригував дітей, викликав інтерес до своєї ідеї, зачепив їх почуття, включив емоції. Це може бути поява Сонячного зайчика або Невидимки, відеозапис - звертання інопланетян, аудіозапис Снігової Королеви, сюрпризу шафі, лист від листоноші, загадковий гість, в групі щось змінилось - що це означає Велике значення має рефлексивно - оцінювальний
етап заняття. Важливо порадіти успіхам кожної дитини, відібрати для подальшої роботи ті методи та прийоми, які дали найкращі результати. Стрімкий прогрес вимагає від педагога використовувати сучасні засоби навчання. Тому
використання інформаційно - комунікативних
технологій (ІКТ) стало просто необхідним.
Комп'ютер, принтер, телевізор, відеомагнітофон є першими помічниками в роботі з дітьми. Наприклад, самих картин та розповідей прожиття тваринна далекій Півночі вже недостатньо, а

10 відеофільм яскраво ілюструє їх спосіб існування. Навіть мультфільми стають у пригоді, адже улюблені герої можуть ставити запитання, давати дітям завдання, порушувати проблемні ситуації. Одним із найефективніших прийомів є використання мультимедійних презентацій. Слайди допомагають знайти відповіді на фото запитання, ілюструють розповідь дорослого, з їх допомогою можна організувати цікаву гру, подорож або просто перевірити знання дітей. Для кращого розвитку пізнавальної активності дітей найкраще звертатись до пошуково -
дослідницької діяльності . Відмічено, що практичний експеримент проведений хоча б раз, дає набагато більше користі, ніж багаторазове повторення теорії. Саме наочність забезпечує дохідливість навчання, значно розширює його можливості. Експериментуючи, дитина дістає змогу почаклувати з лабораторним посудом, помацати, доторкнутись до матеріалу, пропустити враження крізь себе, зануритись у світ відкриттів. Вона стає свідком дивовижних перетворень найзвичайнісіньких речей, починає інакше ставитись до них, поповнює власну скарбничку життєвого досвіду. У малюків розвивається спостережливість, пам’ять, увага, а головне - формується пізнавальний інтерес до навколишнього, природи, бажання її берегти і любити.

11 Сьогодні назріла потреба глибоко вивчати народознавство, відновити народне, гуманістичне
виховання дітей з метою збереження нації, забезпечення духовної єдності. Особлива роль у формуванні духовного розвитку належить
В.Сухомлинському. Він підкреслює,що завдяки любов дорідної землі людина впізнає світ серцем. Особливо допомагають в роботі казки для дівчаток такі як Сім дочок, Дідова дочка, бабина дочка, для хлопчиків : Невдячні сини, розвивальні та логічні завдання, проблемні морально-етичні ситуації.
Одним із засобів пробудження пізнавальної активності є мистецтво, адже завдяки мистецтву діти прагнуть дізнатись більше про навколишній світ, діяти, творити. Л. Шульга, автор методики
розвитку
творчості
на
заняттях
зображувальної діяльності стверджує, що чим більше майстерності в дитячій руці, тим розумніша дитина. Малювання відіграє важливу роль у пізнавальному розвитку. І тому заняття важливо проводити так, щоб кожне з них було для дітей зустріччю з прекрасним - з природою, людиною, світом мистецтва. Для цього в структуру заняття доцільно включати хвилинки милування красою, ознайомлення з кольором, використання психогімнастики . Неможливо залишити без уваги музичний супровід, адже музика - бажана гостя, вона допомагає створити свято краси, доповнює

12 барвисту мову живопису мелодією любові. Тому використання музикотерапії якнайкраще сприяє формуванню настрою. КД. Ушинський вважав, що в дошкільний період вирішальну роль у вихованні дітей відіграють батьки, оскільки саме вони в першу чергу постійно спілкуються з дитиною, стимулюють її допитливість відповідаючи на чисельні запитання. Напрям роботи з батьками має наметі не лише ознайомлення батьків з особливостями розвитку пізнання, айв цікавій, нетрадиційній формі донести до них потрібну інформацію. В нагоді стають інтерактивні
методи та такі форми роботи як батьківські дні із проведенням занять самими батьками, ділові ігри, читання за чашкою кави (захід, де батьки із задоволенням читають твори В.О.Сухомлинського); усні журнали (дають змогу пізнати світ науки) та інші

13 РЕЗУЛЬТАТИ СФОРМОВАНОСТІ ПІЗНАВАЛЬНИХ ЗДІБНОСТЕЙ

Вересень
2013 р. Травень
2014 р. Вересень
2014 р.
Кількість
дітей
24 24 26
Високий
-
12,5 %
(3 дит)
19 %
(5 діт)
Достатній
25%
(6 діт)
50%
(12 діт)
46.4 %
(12 діт)
Середній
62,5%
(15 діт)
37,5 %
(9 діт)
34,6 %
( 9 діт)
Низький
12,5%
(3 дит)
-
-


0%
20%
40%
60%
80%
100%
вересень 2013 травень 2014 вересень 2014
12,50%
62,50%
37,50%
34,60%
25%
50%
46,40%
12,50%
19%
високий
достатній
середній
низький

14 ВИСНОВКИ Формування пізнавальних інтересів слід слід поєднувати з інноваційними освітніми технологіями, оскільки вони активно взаємодіють із системою ціннісних орієнтацій, з метою та результатами діяльності, а також є необхідною складовою в підготовці дітей до навчання у школі. Пізнавальний розвиток дітей дошкільного віку не лише однин з базових компетентностей розвитку дитини, алей основана якій формується успішна соціалізація, цілісний світогляд. Використання різних інноваційних освітніх технологій складний процес та вимагає від педагога високого професіоналізму та творчого підходу.
4.
Інтегровано-тематичний підхід забезпечує як змістовний, методичний, такі організаційний бік процесу розвитку

15 пізнавальних здібностей дітей молодшого дошкільного віку Пізнавальна діяльність активізується під час проведення дослідів, експериментів
Пошуково – дослідницька діяльність сприяє удосконаленню пам’яті, активізує розумові процеси, стимулює пізнавальний розвиток, накопичує досвід розумових дій. Використання спадщини В. О. Сухомлинського найповніше сприяє духовному розвитку дошкільнят Формування готовності дошкільника до навчання в школі здійснюється за допомогою розвитку пізнавальної активності засобами новітніх технологій.





16 ЛІТЕРАТУРА

1.
Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій Автор – укладач Н. П. Наволокова.
– Х Вид. група Основа, 2009. – 176 с. Інноваційна діяльність ЗНЗ/ Упоряд. Л.
Галіцина. – К Вид.дім «Шкіл.світ»: Вид. Л.
Галіцина, 2005 – 128 с. Інноваційна практика в роботі вихователя
ДНЗ: метод.посібн./ Н.
Дятлеко, А. Гончаренко, А. Шевчук та ін. – К. Шкільний світ, 2010. – 128 с. Інновації в дошкіллі. Програми, технології, проекти, ідеї, досвід Посібник на допомогу дошкільним працівникам Авт.-упор.:Л. В.
Калуська, М. В. Отрощенко. – Мандрівець,
2010 – 376 с.
5.
Піроженко ТО. Психічний розвиток дитини дошкільного віку – Запоріжжя:"ЛІПС – лтд" –
2006 6.
Поніманська ТІ. Відкриваємо світ – Тернопіль "Мандрівець" – 2 010 7.
Семякіна О.А. Організація пізнавальної активності в ДНЗ – Харків "Основа" – 2009

17






Д ОДА Т К И












18 Зустріч із оранжевою фарбою (за технологією Л. Шульги) Мета Ознайомити дітей з оранжевою фарбою, способом її отримання. Вчити дітей техніці розфарбування. Розвивати здатність асоціативного сприйняття кольору. Обладнання червона і жовта фарби для демонстрації, акварель оранжева, листи з сюрпризними малюнками свічкою. Хід Продемонструвати дітям зустріч жовтої і червоної фарб, згадати про особливості їх характеру. Разом із дітьми придумати казку проте, як грали фарби - хто кого переграє червона втікає, а жовта доганяє червона сміється у маку, а жовта — у кульбабі чёрвона пахне у суниці, а жовта - в яблуці червона голосно кричить при заході сонця, а жовта шурхотить у піску. Добігли вони до вогню, плигнула червона фарба у полум’я, а жовта за нею. Палахкотить ватра жовтим світлом і грає своїм червоним язиком. Так перемішались фарби, що і впізнати себе на змогли. Дивляться на свій одяг - і не червоний і не жовтий. Народилася оранжева фарба. Розповісти про характер оранжевої фарби за допомогою дітей тепла, радісна, пахне морквою,

19 гарбузом дружить з лисицею, сонечком, квітами, метеликами тощо. Запропонувати дітям розфарбувати аркуші паперу оранжевою фарбою і побачити на малюнку її друзів, намальованих свічкою. Перед роботою згадати вправу Пензлик танцює. У кінці заняття запитати, що • намальовано, виразити здивування чарівництву художника і оранжевої фарби.


20
Знайди дорогу до мурашника
Конспект заняття в середній групі з використанням
ІКТ та технології В. Сухомлинського

Мета: Фізичний збагачувати руховий досвід дітей. Виховувати наполегливість, витримку бажання виконувати рухові дії і отримувати задоволення. Сприяти встановленню дружних взаємин з однолітками.
Соціально-моральний: вчити бути уважним до дорослого та його звернень. Формувати у дітей гуманні почуття.
Емоційно-ціннісний: збагачувати досвід прийняття самостійних рішень. Вчити встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Виховувати культуру прояву почуттів приємно вигравати, гідно програвати, виразно виражати позитивне ставлення дот чогось. Пізнавальний сприяти розвитку пізнавальної активності. Розширювати уявлення та збагачувати враження про об’єкти природи мурашок, рослинний світ. Вправляти в обстеженні предметів, порівнювати їх між собою розрізняти колір, форму, знаходити рівність і відмінність. Розвивати уявлення про рівність і нерівність груп предметів, визначення кількості. Формувати уявлення про способи створення цілого з частин.

21 Мовленнєвий навчати слухати інструкцію до гри. Вдосконалювати вміння розповідати прислів’я, вірші називати рослини і комахи найближчого оточення, будову рослин називати професії дорослих.
Художньо-естетичний: заохочувати в експериментуванні простих образів з паличок. Вчити знаходити подібне з предметами та явищами. Креативний виховувати у дітей потребу і готовність виявляти елементи творчості в різних видах та умовах організованої діяльності
Хід
Привітання.
- Малята, я знаю, що ви любите гратись. Так В мене є для вас цікава пальчикова гра
Я – малесенька мурашка,
Мене знають всі комашки.
В лісі бігаю, кружляю,
Собі їжу здобуваю.
1, 2, 3, 4, 5, ану спробуй наздогнать.
- Діти, ви щось чуєте Ану прислухайтесь, хтось шебуршить. До нас гості завітали (підходять до мурашок, чому вони прийшли (припущення) Послухайте, може вони вам щось скажуть на вушко, а тепер я послухаю. Мені вони говорять, що заблукали і не можуть знайти дороги додому, думали що це їх будинок, або почули гру про мурашок, але, діти, хіба мурашки живуть у

22 дитячому садку відповіді) А де ж вони живуть відповіді дітей) І як називається будинок для мурашок Скажіть, чи зможемо допомогти мурашкам Яким чином (обігріти, приголубити, дійти додому. Я знаю, як можна мурашкам дійти додому, тому що в мене є карта. (Діти розглядають карту. Явам пропоную з мурашками пограти – провести їх додому. Для цього нам треба розділитьсь на 2 команди 1 – веде одну комашку, а 2 – другу. Допоможуть нам розділитись на команди геометричні фігури виберіть собі фігуру, яка вам більше подобається. (діти вибирають геометричну фігуру трикутник, або квадраті займають місце за столом з такими позначками. Як в будь – якій грі , такі у нас є правила кожна команда по-черзі кидає кубик, скільки крапочок випало – стільки кроків зробить ваша мурашка, але будьте уважні кожна зупинка має свій колір та своє завдання. А ви повинні бути активними, уважними, слухняними, допомагати один одному, чітко виконувати завдання. Якщо правило буде порушено, ваша мурашка змушена буде зробити крок назад.
-Ну, що починаємо
Завдання по блокам
1.

Осінь
-
З чого складається дерево Які птахи відлітають в теплі краї

23 Які птахи залишаються зимувати Які дерева залишаються зеленими Назвіть осінні квіти. З яких квітів збирають насіння Праця дорослих вмісті восени. Праця дорослих в селі.
-
Прислів’я

2.

Життя мурашок
-
В яких творах говориться про мурашок
-
Прислів’я, приказки. Як розподіляються обов’язки між мурашками Чим мурашки тримають ношу За допомогою чого вони спілкуються Скільки лапок у мурашок Як діють мурашки при наближенні дощу Як діють мурашки в сонячну погоду Чим живляться Яку користь приносять мурашки
3.

Фото запитання
-
Що це за дерево З якого дерева листочок Чим схожі об’єкти і відрізняються (річка та море)
-
(вовк і коза) Що спочатку, а що потім?(яйце – курка) З чого зроблено (ваза – скло – пісок) Назвіть професію людини.

24 Оціни вчинок купа сміття
- палять листя
4.

Настільні завдання
-
«Залатай килимок Викладання (зроби порівну) Склади ціле з частин Домалюй Викладання за зразком (з геометричних фігур) Покажи цифрою скільки. Між завданнями ставиться музична пауза, або фізхвилинка) Команда, яка привела першою свою мурашку отримує приз – торт Мурашника інша – цукерки. Рефлексія Що вам найбільше сподобалось на нашій грі








25
Пригоди піщинки

Інтегроване заняття з використанням ІКТ та психотехнологій

МЕТА: Продовжувати знайомити з властивостями піску. Сприяти розвитку пізнавальної активності дітей в пошуково-дослідницькій діяльності, заохочувати їх до експериментування. Вправляти в обстеженні предметів, вчити порівнювати їх між собою. Оперувати поняттям "один" - "багато. Закріпити правила безпечної поведінки з піском. Виробляти звичку покладатися на власний досвіду разі потреби. вчити слухати, та виконувати вказівки вихователя, правила до ігор регулювати вдихання та видихання повітрям язову напругу і розслаблення. Розвивати тактильні відчуття, розширювати уяву, збагачувати враження про об’єкти неживої природи. Розуміти найпростіші причинні зв’язки між явищами. Ввести в пасивний словник дітей слова диск, дисковод, бархан. Виховувати організованість, дисциплінованість, бережливе ставлення до природи, охайність.
ОБЛАДНАННЯ: посилка, пісок, лупа, слайди із зображенням піску, диск, комп’ютер, лоток для піску, "Пісочна графіка" - записна диску,

26 кольоровий пісок, музичний супровід.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вихователь: Підніміть-но оченята, і погляньте навкруги. До нас гості завітали - Привітаємо ми їх.
Діти вітаються "Вийшли вранці ми на ганок, і сказали - добрий ранок сонцю, небу, та водичці, добрим людям, тихій річці"
( Поштарик приносить посилку)
-Що нам листоноша приніс Що там всередині відповіді) З посилки чути якийсь звук. Відкривають. Щось я тут нічого не бачу. (голос Це я, нікому непотрібна піщинка, ось і ви мене не помітили (плаче. Ой не сумуй, не плач, піщинко. А чому ти вирішила, що нікому непотрібна. Якщо ти є
- то обов’язково для чогось потрібна, тому, що все, що існує на землі для чогось потрібно і ми тобі це доведемо (голос "Нічого у вас не вийде)
Діти, допоможемо піщинці усвідомити, що вона дуже потрібна Спочатку роздивимось, яка вона. діти розглядають піщинку під лупу) Скільки тут піщинок А якщо їх буде багато, тощо буде А де

27 може бути пісок (розглядають картинки де є пісок і розповідають, чому потрібна піщинка. А навіщо пісок у пісочниц?( Щоб гратися) А ви хотіли б погратися з піском Діти підходять до столів з коробочками піску)
Ігрові вправи: Привітаємось з пісочком" - торкаються піску кожним пальчиком, долонькою, кулачком.(який на дотик) Відповіді дітей. Піщаний дощ" - висипання піску з кулачка в коробку. Піщаний вітер" - добрі побажання задуємо в пісочок через трубочку. Незвичайні сліди ідуть ведмеді, стрибають зайці, повзе змія.
Діти яким пісочком ми гралися (сухим) вірно, тому що сухий пісок сипкий, а що треба зробити щоб став мокрим Що може намочити пісок?(відповіді) Водичкою. Де можна взяти водичку (дощик, сніг, з поливалки...)
Коли пісок мокрий, чи можна з ним гратися

28 відповіді дітей)
Вірно, але перед тим, як почати гратися, необхідно закріпити деякі правила (неповинно бути порізів на руках та захворювання шкіри діти повинні бутив фартушках вода має бути теплою поряд повинні бути серветки) Виговорили, що сніг може намочити пісок, а як він може намочити пісок Тільки тоді, коли розтане . Ми з вами вранці занесли снігу групу, подивимось, що з ним трапилось Як видумаєте, у що перетворився сніг (вихователь наливає в чашечки талої води) Зараз ми змочимо пісок водою. Для цього візьмемо губку і покладемо її на воду , що буде з водою?(висновок: губка вбирає в себе воду) А потім зіжмемо її прямо над пісочком. Ось так, пісок став мокрий і тепер можна гратися далі, але вже з яким піском
Ігрові вправи
"Нірки-гірки" - отвори в піску "Відбитки" - пасочки Які зробимо висновки
Мокрий пісок ліпиться, а сухий ні. Діти, а що буде, якщо мокрий пісок винесемо на мороз (Відповіді

29 дітей) Сподобалось грати піском Подивіться , піщинка розвеселилася і хоче щез вами погратися
Р г Бархан Як гарно ми з вами погралися, звеселили піщинку. Діти, а ще пісочком можна малювати, Спробуємо Покажемо піщинці як Вихователь показує дітям спосіб малювання піском, діти виконують малюнки сонечко, доріжку, ялинку, колобка.
-Дякую, вам, діти, зате, що ви мене звеселили, я зрозуміла, що потрібна вам і більше ніколи не буду плакати. До побачення. (Діти прощаються з піщинкою)
Я дуже задоволена сьогодні вами маляти . Вибули активними кмітливими, веселими. Зробили добру справу, звеселили піщинку, гарно малювали. Вам сподобалося малювати піском Вихователь дарує дітям диск з Пісочною графікою

30 Діти, що це (диск) Може включимо і подивимось, що на ньому (Діти закріпляють знайомі частини комп’ютера і знайомляться з диском та дисководом, потім переглядають "пісочну графіку.















31
Звідки у веселки кольори

Конспект інтегрованого заняття з елементами інновації для дітей го року життя

Мета: Забезпечити оволодіння елементарними способами змішування фарби, отримуючи потрібний колір . Продовжувати вчити поєднувати кольори з музикою (ТРВЗ). Вправляти в нетрадиційній техніці малювання (За Л. Шульгою. Удосконалювати навички раннього читання (за технологією Ґлена Домана); вміння визначати перший звуку словах, та знаходити слова на заданий звук
( технологія пропедевтики. Вправляти в лічбі в межах 5, називанні кольорів, підборі предметів за сенсорними еталонами. Збагачувати враження дітей від образотворчої діяльності. Розвивати емоційну чутливість дітей пізнавальну активність під час пошуково – дослідницької діяльності, вміння працювати за вказівкою вихователя, та в колективі. Виховувати любов до малювання, музики, оточуючого.
Матеріал: комп’ютер, мультимедійний проектор, фарби, пензлі, серветки, палітра, музичний супровід відповідно до кольору, запис голосів на комп’ютері, картки, предметні картинки, зображення картин для раннього читання, атрибути для пошуково
– дослідницької діяльності, кольорові плямки зі стрічками

32
Хід заняття
В: Діти, подивіться, скільки гостей завітало. Ми чемні, що треба робити коли приходять гості Нехай гості трішечки відпочинуть а ми пограємо водну веселу гру, згодні
( діти сідають на килимок проводиться гра
«Павучок)
В: Малята, нам по скайпу хтось телефонує, зараз я ввімкну екран.
(На екрані з’являється сніговичок :
Сніговичок: Привіт усім Як добре, щодо вас додзвонився. У мене дуже велике прохання. Я хочу побачити веселку, бо ніколи її не бачив. Яз являюся тільки взимку, а взимку все навкруги в білому кольорі. Казала лисичка, що вона яскрава і дуже гарна. Допоможіть, будьте ласкаві
В: Ну що, малята, допоможемо сніговичку побачити веселку, а ми навіть можемо її намалювати для нього. Ось, тільки, з якого кольору почати Здогадалась, в мене є чарівна сопілочка, вона видає чарівні звуки (діти слухають мелодію). Як вигадаєте до якого кольору кличе ця мелодія до червоного, а де можна взяти червоний колір ( у троянди, ну що попросимо у квітки трішечки червоного кольору.
Діти (звертаються до троянди Трояндо. дай, будь ласка, нам червоної фарби.
Троянда: Добре, але ви повинні знайти подібні форми червоному кругу.

33
( діти вибирають предмети круглі форми,
червоного кольору ,
Під час роботи звучить музика Вальс квітів
П. Чайковського).
В: Молодці, справились,ось вам фарба (троянда
дає червоний колір). Малята, в нас є вже червона фарба, прикріпимо її до фліпчарта. Куди будемо йти далі, запитаємо у сопілочки.
(звучить музика Ранок Е. Гріга)
В: Діти, як видумаєте, за фарбою якого кольору нам треба йти І підемо миза жовтою фарбою до…(сонечка)
(підходять до
сонечка)
Діти: Сонечко, дай нам, будь ласка, жовтої фарби.
Сонечко: Добре, але спочатку назвіть смачні слова жовтого кольору. (ТРВЗ)
Вправа Назви жовті смачні слова
В: Молодці, справились,ось вам фарба(сонечко дає жовту фарбу. Дякуємо тобі,сонечко за жовту фарбу, прикріпимо і її до фліпчарта. Малята, а між червоною та жовтою повинна бути якась фарба, тільки яка Запитаємо у сопілочки. (сопілочка не видає звуків, щось сопілочка мовчить, може спробуємо самі зробити цікавий колір
(діти змішують жовту та червону фарбу,
при цьому звучить Осіння мелодія П.
Чайковського)

34
В: Ви чуєте, мелодія сама почала грати, яку пору року вона вам нагадує На який звук починається слово - Осінь Ще які є слова на звук (О )
Діти називають слова на звук О
В: Який гарний колір у нас вийшов Який оранжевий ) і його прикріпимо на фліпчарт. Скільки в нас є плямок Порахуємо Молодці, йдемо шукати наступну фарбу, але спочатку послухаємо сопілочку, вона грає веселу пісеньку.
(звучить румунська дитяча пісенька «Жабка»). Про кого ця пісенька Так, про жабеняток. Якого вона кольору Попросимо у них зеленої фарби.
Діти: Жабко, дай нам , будь ласка, зеленої фарби.
Жабка: Добре, дам, якщо визі мною пограєтесь.
Гра Знайди пару. Діти отримують
стрічки різні за кольором і шукають собі
пару поки звучить музика.
Після гри отримують від жабки плямку
зеленого кольору
В: Наступний колір буде колір неба, який це колір підкаже нам сопілочка (звучить музика з кінофільму Три горішка для Попелюшки) Який це колір Попросимо блакитного кольору у неба.
Діти: Небо, дай нам, будь ласка, блакитної фарби.
Небо: Добре, явище всіх , все бачу, але чи спробуєте ви прочитати мої картинки (робота за методико Ґлена Домана – раннє читання)
В: Молодці, ось вам блакитна фарба. Дуже добре, ну що, послухаємо наступну мелодію, яку нам

35 заграє сопілочка, (звучить музика дуже тихо) Малята, чия це мелодія (струмочка)Чому вона так тихенько звучить Подивіться річка засмітилася, її треба почистити, подмухаємо і здуємо всі листочки, а ще розповімо річці потішку Водичка, водичка Якого кольору водичка Де, ще є синя фарба
(сливки, у струмочка, у дощика) Пограємо з дощиком
гра Австралійський дощ
В: А тепер на хвилинку заплющимо оченята та уявімо, що ми – краплинки
Психогімнастика Я – краплинка
Річка: Діти дякую вам зате що ви мене розчистили, на подяку даю вам плямку синього кольору. (діти дякують річці, чіпляють плямку на фліпчарт)
В: Малята , скільки у нас кольорів (багато) Нам треба ще один – фіолетовий і ми його зробимо самі
Дослід: на лампу накладається тканина червоного
та синього кольору.
В: Ось і зробили ми для сніговичка веселку, а щеми можемо намалювати її всі разом на дошці, я думаю він буде задоволений.
ГРУПОВЕ МАЛЮВАННЯ НА ДОШЦІ
В: Ну, що, малята, допомогли ми сніговичку? Зарази йому зателефонуємо.
Сніговичок: Дякую вам, малята. Мені дуже подобається веселка, а в мене для вас тех є

36 сюрприз. Явам вислав купу снігу. Вона там, у вас за спиною.
В: Ось ця велика гора. Подивимось, що там
Діти знімають з купки біле покривало, звідти
розлітаються різнокольорові кульки, звучить
музика і діти танцюють
В: Діти, кому ми допомогли сьогодні?За кого пораділи Чим вам сподобалось сьогоднішнє заняття А щонайбільше
КОНСПЕКТ ІНТЕГРОВАНОГО ЗАНЯТТЯ
ДЛЯ ДІТЕЙ СТАРШОЇ ГРУПИ
ЗА ЗМІСТОМ ТВОРУ В.О.СУХОМЛИНСЬКОГО
«ДИВНА БУРУЛЬКА»

Мета: уточнити й поглибити знання дітей про характерні ознаки ранньої весни капіж, про роль води та сонячного тепла для весняної природи. Розвивати цікавість до художнього слова, продовжувати знайомити дітей з творами
В.О.Сухомлинського про природу, вчити розуміти їх зміст, розвивати творчу уяву. Виховувати естетичний смак, моральні риси почуття співпереживання, доброти, спостережливість, обережність і турботливе ставлення до довкілля.
Матеріал: мультимедійних проектор, слайди за змістом твору
В.О.Сухомлинського Дивна бурулька, слайди спостережень в природі, стрічки-
«промінці», музичні інструменти водяні свищики, дощовиця, маракаси.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Ранкові зустрічі уколі.
Вихователь: діти, подумайте і скажіть, щонайбільше нас у світі зігріває (мамина ласка,
татусеві долоньки, бабусині казки, сонячні зайчики,
посмішка матусі.
Вихователь: сьогодні до нас в гості завітали сонячні промінчики, але це промінчики незвичайні, це промінчики доброти (показує жовті стрічки-
«промінчики»), вони живуть у кожному дитячому сердечку. Подумайте, що ми їм можемо подарувати

38
(діти передають промінчики по колу один одному і
дарують мовні перлинки свій поцілунок, весняний
пролісок, теплі долоньки, веселий сміх і т.д.)
Вихователь: діти, а зараз із промінчиками ми пограємося.
Пальчикова гра Сонечко і долонька
Діти стоячи в колі розводять руки в сторони,
тримаючи долоньки догори, педагог пропонує
уявити, що пальчики правої руки - це маленьке
сонечко, яке хоче погратися з промінчиками.
«Сонечку долоньку покажу,
Свою лагідну долоньку покажу
Жу-жу-жу
Сонечко, будь-ласка, я прошу
Шу-шу-шу
Ти пограй зі мною трішки, я прошу.
Вихователь: діти, а тепер з цих промінчиків ми утворимо велике, яскраве сонце, яке житиме у нас в садочку, зігріватиме нас своїм теплом, даруватиме радість і щастя (діти із стрічок-«промінчиків»
утворюють сонечко і сідають на килимку.
Вихователь: а тепер відгадайте загадку
«Росте вона холодною зимою,
Росте вона вниз головою.
Як тільки сонечко засяє,
Вона сумує, плаче, тане.
(БУРУЛЬКА)
(Слайд бурульки)
Вихователь: так, дійсно – це бурулька. Давайте пригадаємо, як ми з вами спостерігали за бурульками на прогулянці.

39
(
Слайди спостережень в природі)
Вихователь: діти, спостерігаючи за красою бурульок, не забуваймо, що бурульки несуть в собі і небезпеку. Милуючись ними, треба стояти поодалік від дахів будинків і бути обережними.
А тепер послухайте, що дивного підмітив видатний педагог В.О.Сухомлинський вжитті бурульки ранньою весною.
Читання оповідання В.О.Сухомлинського Дивна
бурулька» в супроводі показу слайдів.
«Дивна бурулька
І. «Удень було тепло. а ввечері підмерзало. З даху стікали краплі і підмерзали. Утворилася довга крижана бурулька. Вона звисала над вікном, мов кришталева паличка Діти, хто живе у тоненьких прозорих бурульках
(Водичка)
-
Що падає на землю з бурульок (Краплі, намистинки,
дощики, краплинки-сльозинки)
-
На що схожі краплинки, які падають вниз (Сонячні
блискітки,
кришталеві
намистинки,
яскраві
різнокольорові вогники.
-
А нащо схожі бурульки (Льодяні палички,
морквинки, кришталеві шабельки, зуби Мороза, зуби
крокодила, ніс сніговика, гірські шпилі, льодяники, ніс
Буратіно. підструганий олівець.
-
Діти, а як видумаєте, чи буває бурулькам сумно Коли (Бурульки теж іноді сумують коли одинокі,
самотні звисають з дахів будинків коли сонечко
пригріває і вони тануть, коли діти не приходять в

40
дитячий садок, коли синички і горобчики не
прилітають до них в гості.
ІІ. Діти, послухайте продовження оповідання Дивна бурулька.
(Показ слайдів)
«Коли зійшло сонечко, в бурульці заграла веселка. Бурулька ніколи не бачила сонечка, адже народилася вночі. Вона бачила тільки зірки Діти, а що ще бачила бурулька в нічному просторі
(Зоряне небо, велику Ведмедицю, малу Ведмедицю,
зоряну доріжку, місячні зайчики, повний місяць,
молодий місяць, нічний літак, слід комети, зорепад,
місячну доріжку.
ІІІ.
-
Діти, послухайте, що трапилося з бурулькою, коли засяяло сонечко. А тепер сяяло яскраве, тепле сонечко. від зачудування бурулька розхвилювалася і заплакала. Але ось, що сумно ніхто не знав чого бурулька плаче. Всі думали, що вона тане. Ні, вона не танула. Вона плакала. Гарячі сльози її крапали намерзлу землю.
Вихователь: діти, як вирозумієте вираз бурулька зачудувалась»?
(Вражена
красою,
здивована,
захоплена красою сонячного сяйва.
-
А чи були випадки у вашому житті, коли ви чимось були здивовані, зачудовані? Якими дивами в природі ми захоплювалися з вами Чим ми можемо зачудуватись? (Морозним візерунком на шибці, росою

41
на травичці, ніжним мереживом павутинки
«бабиного літа.
-
Чому бурулька захвилювалась і заплакала Як видумаєте (Захопилась красою весняних кольорів, в ній
заграла веселка, дивлячись на яскраве сонечко ми
мружимо оченята із являються сльози, можливо і
бурулька примружилась і заплакала бурулька танула
від сонячного тепла, ставала маленькою, тендітною,
худенькою, а навкруги така краса.
-
Що відчувала бурулька Як вигадаєте (Сум, жаль,
печаль, а можливо й радість)
-
А чим би ми могли її розрадити і допомогти
(Заспівати пісеньку прочитати вірш, розповісти
смішинку, попросити у Бога морозної погоди,
помістити в холодильну камеру.
-
Малята, а чи буває вам сумно і коли? (коли йдуть
затяжні дощі, коли друг захворів і не прийшов в
дитячий садок, коли хворіє матуся.
-
Діти, а скажіть. як називається таке весняне явище, описане в творі В.О.Сухомлинського Дивна бурулька, природне явище, коли бурульки плачуть
(Весняна капіж.
Відео Весняна капіж
-
Так дійсно це весняна капіж, яку ми можемо спостерігати взимку і ранньою весною. Діти, а чи залишає після себе бурулька слід на землі, які людина, і яка користь від цього?
-
Так дійсно, плачучи гарячими-гарячими крапельками, бурулька утворює проталинку – це її слід.

42
Дидактична гра Кому допомогли сліди
бурульки»
(Слайди)
Проталинка – рослина
Проталинка – струмок
Проталинка – річка
Проталинка – горобчик
Проталинка – півник напився водички.
- Діти, весняна вода завжди надихала композиторів на написання чудової музики і зараз ми з вами станемо справжніми музикантами і виконаємо музику звуків весняної води.
Дитячий оркестр Музика весняної води
Виконанні дітей за допомогою шумових музичних інструментів в цей час демонструються на екрані слайди із зображенням весняного дощу, зливи і т.д.
(Слайди)
(Звуки: весняна капіж, весняний дощ, злива, струмок,
річка)
Вихователь: Ось як майстерно і вміло, за допомогою музики і незвичайних музичних інструментів ми з вами показали пробудження весняної природи і створили всім присутнім такий радісний ліричний настрій. Діти, а зараз давайте трішки пофантазуємо можливо дивна бурулька могла плакати і відрадості зустрічі з сонечком, бо воно запросить її покататись на хмаринці довкола Землі. І знову повернеться до нас бурулька навесні теплим рясним дощиком, влітку –

43 щедрою зливою, восени – сивим туманом, а взимку – заметілями й хуртовинами. Отже, діти, пізнавати світ – це надзвичайно цікаво, вмійте бачити в непомітних явищах природи велике і прекрасне. Бережіть, творіть, і примножуйте цю красу

















44




Мета: активізувати знання педагогів та батьків з питань народознавства з'ясувати ступінь підготовленості педагогів та батьків до реалізації завдань патріотичного виховання і стимулювання їх до самоосвіти;сприяти підвищенню рівня професійної майстерності. Спонукати педагогів до тісної співпраці педагогів та батьків, до творчого самовираження та самовдосконалення. Виховувати естетичні почуття, любов та шану дорідної землі.
Хід гри

Звучить пісня «Зеленеє жито.
Ведуча: Шановні гості, колеги, батьки. Ми раді вітати вас у нашій світлиці Гостей дорогих ми вітаємо щиро, Стрічаємо з хлібом, любовю і миром. Хай хліб ясниться в хаті, сяють очі щирі, Щоб жилось по правді,щоб жилося в мирі.
«Мандрівка народними стежинками
Конспект інтелектуальної гри для дорослих


45 Кажуть, що без хороших батьків немає хорошого виховання попри всі школи,університети. Батьки є нашими активними помічниками та однодумцями. Вони проявляють зацікавленість до всього,чого навчають малят в дитячому садку,підтримують їх, заохочують, прищеплюють любов дорідного слова, рідної землі. Сьогодні ми запрошуємо вас на інтелектуальну гру з народознавства за участю педагогів та батьків. Отож зустрічайте команда Вербиченька і команда Калинонька. Умови гри такі командам будуть ставитись запитання на які вони повинні відповідати (на швидкість чина кількість. Хто швидше дасть відповідь, більше перелічить, або останній закінчить перелік - отримує один бал, виграє та команда , яка набрала більше балів. Жодна гра чи конкурсне обходяться без оцінювання, без компетентного журі. Для оцінювання пропоную запросити наших гостей. Завдання для вас підготували гості, які поспішають до нас по народознавчим стежинкам. Перед початком змагань проведемо розминку кожній команді буде поставлено поп ять запитань
– бал отримає та команда, яка швидше на них дасть відповідь.

46 Розминка. Запитання до команди Калинонька. У якій казці звірі запросили кота на обід
- Чим вони його пригощали
- У якому посуді варили борщ
- У якій казці дід з бабою зробили іграшку з соломи
- Що робила бабця,коли пасла солом’яного бичка Запитання до команди Вербиченька.
- З чого Лисичка частувала Журавля,а Журавель Лисичку
- Що спік Півник для мишенят указці Колосок
- У який посуд він їх поклав
- В яку пору року відбувалися події в казці «Івасик -
Телесик»?
- Як називалася лялька-оберіг зроблена з ниток Журі фіксує час, за який були дані відповіді кожною з команд. Звучить музика до залу заходять козачата. Від гетьмана прийміть послання, Та від усіх козаків найкращі побажання, Цілу ніч ми всі не спали, Вам завдання готували. Завдання для командна швидкість
- Назвіть державні символи України.
- Що означає український герб

47
- Яке слово зашифроване в тризубі
- Що символізують кольори на прапорі України Завдання на кількість
- Які вам відомі князі стародавніх часів
- Назвіть відомих вам гетьманів. Веселий гопачок у виконанні козачат. Слово журі для оцінки розминки та першого конкурсу. До залу заходять дівчатка в українському вбранні Ми сплетемо віночок-оберіг дівочий, Хочемо вас запитати які квіточки вплітати, Які стрічки прив’язати, Кожну квітку опишіть,та про стрічки розкажіть.
Ведуча:Отже слідуючи завдання від Оксанки та Наталки. Завдання на швидкість- Скільки стрічок має український дівочий вінок
- Назвіть рослинні обереги. Завдання на кількість
- Перелічіть кольори стрічок та їх значення.
- Які квіти входять до складу віночка
- Назвіть деталі одягу жіночого національного вбрання.
- Назвіть деталі одягу чоловічого вбрання. Пісня про віночок у виконанні дівчаток. Слово журі.

48 Ведуча А ось і бабуся до нас поспішає,
Вона усе вміє, вона про все знає.
І зараз для вас загадки загадає. Бабуся Одарка загадує по черзі загадки кожній команді. Що це за полиця,де увесь посуд хорониться?(мисник) У відро завжди пірнаю,коли воду набираю, з мене радісно всі пють, скажіть як мене зовуть?(кухоль). Біля тіла вухо, голови не маю,молоко й сметану добре зберігаю.(глечик) В мені мак розтирають,галушки в мене складають,
Річ потрібна і не хитра,а зовуть мене (макітра. Бабуся Одарка:Мабуть кожен на світі знає,що кращих казкарів ніж бабусі не буває і я приготувала для вас цікаві завдання.
Завдання 1. «Замочна щілина. Командам даються ілюстрації до казок, які необхідно впізнати через замочну щілину. Бал дається команді, яка швидше назве казку.
Завдання 2. Впізнай казкового героя. Гравці задають запитання по черзі, бал отримує команда, яка перша впізнає героя.

49
Завдання 3. Незвичайний віз. Гравцям по черзі необхідно взяти на возі речі,які мають незвичну назву.
Завдання 4. Зіпсований телефон. Командам дається слово,яке необхідно показати по черзі один одному жестами, останній гравець називає слово, бал отримує команда,яка вірно назвала слово. Ведуча Поки журі підведе підсумок, пропоную гру нашим гостям. Гра називається Народ скаже,як зав'яже». Я буду називати прислів’я різних народів, а ви назвете аналогічне українське. Слово надається журі. Ведуча Відомо всім у світі, який співучий наш український народ,тому останній наш конкурс присвячений українській народній пісні. Командам пропонуємо по черзі називати пісні, які починаються зі слова «Ой»,бал отримає команда, яка останньою назве пісню.
2. Впізнай та назви пісню за мелодією.
3. Домашнє завдання інсценівка жартівливої української пісні. Ось і закінчилась наша гра всі ви чудово справились з завданнями і зараз журі підведе підсумки та визначить переможців. Слово журі. Ведуча Швидко спливають хвилини,

50
От і прощатись пора,
А на прощання всім зичу
Щастя, здоров'я, добра. Звучить пісня у виконанні всіх учасників










Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка