Програма виховної роботи Для учнів 1-4 класів




Скачати 83.71 Kb.

Дата конвертації18.11.2016
Розмір83.71 Kb.

1
«Все задумано мудро в природі, жити всьому у мирі та згоді»
(програма виховної роботи)
Для учнів 1-4 класів
Автор: Половинчак Наталія Миколаївна,
класний керівникБілоцерківської
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5
Білоцерківської міської ради
«Людина мусить постійно спілкуватися з природою,
інакше вона буде бідніти емоційно, слабнути
інтелектуально, а зрештою – деградувати морально».
Чарльз Дарвін
Конституція України гарантує громадянам право на безпечне для життя і здоров’я довкілля та визначає їхній обов’язок: не заподіювати шкоди природі. Ці очевидні конституційні норми можна реалізувати в суспільстві, члени якого є екологічно грамотними й відповідальними.
Любов до природи, людини, не виникає зненацька. Вона виховується з раннього віку і закріплюється у свідомості дитини переконанням: людина – частка природи, тому від стану природи залежить її життя.
Розглядаючи екологічні проблеми, зближуючи учнів з природою, педагоги повинні завжди пам’ятати, що діти – майбутні господарі нашої планети. І навчити
їх розуміти, поважати, охороняти природу і розумно користуватися її багатствами можна тільки з раннього дитинства.
Озброїти учнів знаннями – значить створити в їхній свідомості чіткі уявлення, навчити узагальнювати свої знання в поняттях, допомогти дітям осмислити закономірні зв'язки між явищами, виробити практичні уміння і навички. Знати природу – ознака необхідна, але не достатня. Володіння знаннями про предмет не завжди визначає ставлення до нього. Школа повинна потурбуватися також про вчасне виховання у дітей готовності до екологічної діяльності. Сформувати відповідні переконання лише на інтелектуальному рівні неможливо. Необхідно враховувати, що їх структура є сплавом раціонального мислення, емоційної сфери особистості і волі. Переконання народжуються лише тоді, коли знання пройдуть через світ почуттів, отримають там особистісну оцінку і стануть вольовим актом.
На порозі екологічної катастрофи суспільство прагне якнайшвидше відновити віковий досвід взаємовідносин людини і навколишнього світу. Ця проблема набула статусу глобальної, оскільки успішність її вирішення обумовлює життєві
інтереси всього людства. Заборони та обмеження не здатні вже конструктивно вплинути на ситуацію. Врятувати природу, а отже, і людство можуть лише докорінні зміни у системі цінностей, що існують у суспільстві. Йдеться про створення могутньої системи виховних впливів, що спрямовані на гармонізацію мислення сучасної людини та формування в неї правильного емоційно-ціннісного ставлення до світу. Уся екологічна робота, що проводиться в комплексі,

2 спрямована на розвиток творчих здібностей учнів, майбутніх фахівців, перед якими стоїть нелегке завдання – виведення країни із глобальної екологічної кризи.
Програма створена з метою формування особистості з новим, екоцентричним типом мислення й свідомості, високим рівнем екологічної культури.

Завдання програми:

розширити, поглибити і систематизувати знання про моральні норми і правила поведінки в природному середовищі, екологічні проблеми рідного краю та шляхи їх вирішення;

налагодити співпрацю з клубами за місцем проживання «Надія»,
«Олександрія», з філією бібліотеки № 10;

сформувати відчуття відповідальності за природу як національну і загальнолюдську цінність, основу життя на Землі та потребу в альтруїстичному спілкуванні з навколишнім середовищем;

сформувати екологічну культуру, гармонійні відносини з природою, та навички екологічно доцільної поведінки;

виробити практичні вміння і навички раціонального природокористування;

сприяти усвідомленню погіршення стану навколишнього середовища внаслідок нераціональної господарської діяльності та особистої причетності до екологічних проблем;

залучити до активної екологічної діяльності дітей та батьків;

виховання дбайливого ставлення до природних багатств України.


Тематичні періоди та форми роботи з учнями

«Золоті метелики з дерева летять,
Крильцями своїми сумно шарудять»
1 клас

Конкурс малюнків «Шануємо наше місто».
Зміст: виставка малюнків до Дня міста.

Родинне свято «Батьківщина – це пісенька щира, річка Рось, що біжить до
Дніпра, це місто моє Біла Церква, що є променем щастя й добра».
Зміст: читання віршів наших земляків, обговорення екологічного стану міста.

Участь у шкільній акції «Збір макулатури».

Година спілкування: «Квіти – очі земні».
Зміст: обговорення вірша М. Познанської «Для кого квітують квіти»; Катерина
Білокур «Польові квіти» та Т. Яблонська «Паперові квіти»; П. Чайковський вальс квітів з балету «Лускунчик».

Літературно-музичний вечір «Брати наші менші».
Зміст: 4 жовтня – всесвітній день захисту тварин; обговорення картин Марії
Приймаченко «Дивовижні звірі» та вірша У. Кравченко «Поспіши, дитино мила», вернісаж музичних загадок за творами К. Се-Санса (Сюїт «Карнавал тварин»), сл.

3
Г. Яковчука, муз. В. Ведмеді «Цуценя»; сл. А.Камінчика, муз. В. Лепешки
«Хомка»; сл. В.Вікторова, муз. Т. Попатенко «Щеня і кошеня».

Екскурсія в парк «Золотистий місяць жовтень стелить листя ясно-жовте»
2 клас

Творчий звіт «Збережемо красу літа».

Година спілкування «Щоб Земля була у квітах, бережіть природу, діти».

Участь у шкільній акції «Збір макулатури».

Екологічний турнір знавців природи «Рослини, що нас лікують».

Виставка малюнків «Червонясте, золотисте, опадає з клена листя».

Інтелектуальна гра «Всі рослини і тварини вкрай потрібні для людини».

Екскурсія в філію бібліотеки №10.
3 клас

Година спілкування «І люди, і звірі, і квіти – ми, Земле, усі твої діти».

Інтелектуальна гра « Наші улюбленці».
Зміст: хвилинка ерудита, завдання для «Чомусиків», «за допомогу і службу, за вірність і дружбу» (пам’ятники тваринам), гра «Кіт у мішку».

Гра-подорож «Екологічний експрес».
Зміст: станція «Зелена аптека», станція «Знавці природи», станція «Екологічна», станція «Сторінками Червоної книги».

Виставка малюнків «Сяє сонячне проміння – настає пора осіння».

Участь у шкільній акції «Подаруй книгу бібліотеці».
4 клас

Година спілкування «Он повзе мурашка, ось хлюпоче річка. Не ламай ромашку, не топчи травичку».

Екскурсія в парк «Завітав до нас у сад хмурий дядько листопад».

Гра «Подорож морями та океанами».
Зміст: 29 вересня – всесвітній день моря, чарівний кросворд, гра «Впізнай тварину океану», звіт груп: дослідників морської води, дослідники морських рослин і тварин, екологів.

Вікторина «Чи знаєте ви?»

Випуск сезонної газети «Вітер пісню заспівав і листочки закружляв».

Участь у шкільній акції «Живи, книго».

Виготовлення книг-розкладок «Ліс – наше багатство».
«На зимові віти сіли білі квіти»
1 клас

Година спілкування «Лісова красуня».
Зміст: обговорення уривків з оповідань М. Коцюбинського «Ялинка», Ганса
Християна Андерсена «Ялинка»; картин І. Труша «Самотня сосна», «В обіймах снігу».

Фабрика Діда Мороза.
Зміст: виготовлення ялинкових прикрас.

Година милування «Ніжна зірка сніжно-біла на рукав згори злетіла».

4

Ранок «Святий Миколай, ти до нас завітай».

Гра-подорож «У царстві Снігової Королеви»
Зміст: конкурс загадок, гра «Лісовою стежкою», гра «Жителі чарівного лісу», вікторина «У лісовому полоні», гра «Загадкова скарбничка».

Виставка малюнків «Срібні дерева, срібне гілля, сріблом пухнастим вкрита земля».
2 клас

Година спілкування «Чарівна книга»
Зміст: 11 січня – день заповідників; знайомство з Червоною книгою та заповідниками України, вивчення пам’ятки поводження в природі.

Екскурсія в парк «Стихло все. І навкруги лежать білії сніги».

Заняття-милування «Коли усі квіти зів’яли, на чорну землю ми упали.
Милуйтесь нами, любі діти, адже на гірші ми за квіти».
Зміст: П. Тичина «Вийшли вранці ми», О. Олесь «Зимою», муз. Вівальді «Пори року».

Родинне свято «В природу із добром іди, вона ж тобі як мати».

Ігрова програма «Білий сніг, холодний пух, побілив усе навкруг».
Зміст: гра «Хто більше знайде кольорів та відтінків зимової пори», гра
«Сніжинки-балеринки», вікторина «Зимові свята», гра «У гостях у матінки Зими».

Новорічний ранок «Зимова казка».
3 клас

Година спілкування «Глянь – на вікнах візерунки, від Мороза подарунки».

Екскурсія в парк « Погляньте, погляньте, яка благодать! Дивіться, метелики з неба летять».

Засідання екологічного клубу «Юні друзі природи».
Зміст: 14 лютого – день захисту рік, води і життя; бесіда «Вода – трудівниця, вода – мандрівниця»; робота з художньою літературою:
М. Вінграновський «Наша річка»; Н. Забіла «Струмок»; М. Сингаївський «Жива криничка»; робота з комплектом «Всесвіт» пісня «Гідросфера» (серія
«ПіснеЗнайка»).

Заняття милування «Секрети зимової краси».
Зміст: складання словникової павутинки, малювання пейзажу «Зимовий день».

Новорічний бал «В чарівному царстві Зими».
4 клас

Година спілкування: «Все задумано мудро в природі, жити всьому у мирі і згоді».

Екскурсія в парк «Надійшли морози, ріки закували, і березам коси інеєм прибрали».

Засідання екологічного клубу «Юні друзі природи».
Зміст: наша допомога птахам; обговорення оповідання О. Іваненко «Синичка».

Виготовлення годівничок для птахів «Все пухнастий сніг покрив, і замовк пташиний спів».

Новорічне свято «Білий сніг дарує ніжну ласку і розповідає білу казку».

Випуск екологічної газети «Стихло все. І навкруги лежать білії сніги».

5
Зміст: новорічні свята; птахи взимку; народ скаже, як зав’яже.
«Вона прокинулась, умилась,
Й відразу квітами укрилась»
1 клас

Виставка малюнків «Я перша квіточка весни – бережи мене».

Свято зустрічі весни «Надійшла весна прекрасна, многоцвітна, тепла, ясна».
Зміст: веснянки «Благослови, мати, весну закликати», «Подоляночка», «А вже весна, а вже красна»; Б. Фліц «Любимо землю свою».

Виставка малюнків «Птахи – наші друзі».

Вікторина «Земля – наш спільний дім».

Бесіда «Чорнобиль – рана України».

Година спілкування «Дивлюсь я на світ і всьому радію»
Зміст: 19 квітня – день довкілля; складання пам’ятки «Поведінка у природному оточенні».

Ігрова програма «Фестиваль весняних кольорів».
Зміст: вікторина «Весна – художниця», гра «Відгадай квітку за кольором», гра
«Вслухайся в «Музику» весни».
2 клас

Ігрова програма «Збережемо природу рідного краю. Таємниці пролісків».
Зміст: муз. і сл. Я. Степового «Проліски», Б. Фліц «Весняний дзвін».

Година спілкування «Сонечко красне».
Зміст: 3 травня – день Сонця; робота з комплектом «Всесвіт» пісня «Сонце» (серія
«ПіснеЗнайка»); народна казка «Золота тарілочка».

Конкурсна програма «У пташиному царстві».
Зміст: гра «Розмова птахів», вікторина «Прочитай і відгадай».

Родинне свято «Бережімо ріки, бережімо води, як матусю рідну, бережім природу».
3 клас

Екологічне свято «Первоцвіти просять захисту».

Бесіда «Птахи – символи українського народу»
Зміст: 1 квітня – міжнародний день птахів; Сухомлинський «Безрідний дятел»; Г.
Літневський «Хай вічно струмує вода».

Конкурсна програма «Хай вічно струмує вода».
Зміст: гра «Гімн воді»; вікторина «Загублене слово»; гра «Для кого потрібна вода»; муз. В. Горлатих, сл. О. Ващук «Мале джерельце».

Година спілкування « Земля не тільки квітами багата, Земля – годувальниця наша і мати».
4 клас

Екскурсія в парк «У планети є легені – це дерева всі зелені».
Зміст: 24 травня – європейський день парків; вивчення пам’ятки «Поведінка у природному оточенні».

Літературно-музичний вечір «Краса і неповторність землі».

6
Зміст: 22 квітня – всесвітній день Землі; робота з комплектом «Всесвіт» пісня «О,
Земле!» (серія «ПіснеЗнайка»).

Участь у шкільній акції «Посади дерево».

Година спілкування «Дзвони Чорнобиля».
Зміст: Чорнобильська трагедія, її наслідки.

Виготовлення книжок-розкладок «Птахи».

Бесіда «Нехай людина добро приносить, бо світ навколо любові просить».

Випуск екологічної газети «Зацвіли луги, діброви, повно гомону, розмови».
Основний зміст, напрями і форми роботи з батьками.


Бесіда «Молодший шкільний вік і його особливості».
Екологічна інформація: інтереси та ставлення молодших школярів до природи, досвід спілкування з нею.

Батьківські збори «Формування особистості молодших школярів».
Екологічна інформація: використання природи як чинника інтелектуального, морального, емоційного та естетичного розвитку дітей, збереження їх психічного здоров'я.

Консультація «Гра і праця в житті молодших школярів».
Екологічна інформація: залучення дітей до ігор екологічного змісту, догляду за кімнатними рослинами і домашніми тваринами та до видів діяльності, спрямованих на збереження природи; ознайомлення з прикладами таких ігор та видів діяльності.

Батьківські збори «Естетичне виховання молодших школярів у сім'ї».
Екологічний аспект: розвиток у дітей почуття краси рідного краю, довкілля; приклад батьків у вихованні естетичної потреби в природі, її об'єктах; розвиток дитячої творчості — художнього зображення природи та використання об'єктів природи для виготовлення художніх виробів; ознайомлення з природою як образом пісенної та музичної творчості.

Бесіда «Виховання у молодших школярів культури поведінки».

Тренінг «Збираємось у природу».
Екологічний аспект: дотримання екологічних вимог до поведінки вдома, на вулиці, у громадських місцях та в природі.

Анкетування «Дотримання екологічних вимог у побуті».

Консультативний клуб «Ми і наші діти».
Основні етапи екологічного виховання.
1 клас
Перший етап. Увага дітей концентрується на навколишньому середовищі, на природі. Формується розуміння того, що все в природі взаємозалежне й доцільне.
Учні поступово перетворюються зі спостерігачів на учасників природних процесів, причому доброзичливих учасників – учаться допомагати, співчувати, охороняти, покращувати.

7
2 клас
Другий етап. Усвідомлюється єдність природи й людини як частини природи, без якої життя неможливе.
3 клас
Третій етап. Формується розуміння того, що людина не може не втручатися в природні процеси, оскільки нам треба жити, розвиватися. Проте необхідно дотримуватися обережності, відмовитися від стереотипів «Усе для людини»,
«Людина – цар природи». Тут дуже важливим є висвітлення питань про те, що втручання людини в навколишнє середовище повинно здійснюватися плавно – так, щоб на кожному кроці можна було б оцінити реакцію природи й скорегувати свої наступні кроки.
4 клас
Четвертий етап. Розуміння того, що порушення людиною природних кругообігів
і балансів зайшло занадто далеко – природу треба вже не просто охороняти, її треба рятувати, оскільки ми перебуваємо на межі екологічної катастрофи.

Очікувані результати:

набуття знань про природу та взаємозв’язки у ній, взаємодію і взаємовплив людини та природи;

сформоване відчуття відповідальності за природу, як національну і загальнолюдську цінність;

дієве піклуванням про представників тваринного та рослинного світу;

дотримання правил поведінки в навколишньому середовищі: дитина контролює свої дії, співвідносить їх з обстановкою та можливими наслідками для тих чи інших об’єктів навколишнього середовища;

сформована екологічна культура, гармонійні відносин з природою.




База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал