Щодо проведення оздоровчої кампанії влітку 2015 року в системі позашкільних навчальних закладів еколого-натуралістичного профілю. З метою всебічної підтримки обдарованої молоді, сприяння модернізації




Pdf просмотр
Сторінка1/6
Дата конвертації26.12.2016
Розмір0.73 Mb.
  1   2   3   4   5   6

Міністерство освіти і науки України
НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНИЙ
ЦЕНТР УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ
04074. Київ, Вишгородська, 19
Тел. 430-02-60, 430-43-90
e-mail: nenc@nenc.gov.ua
«06» листопада 2015 р. № 215
На № ___ від ______________
Інформація
щодо проведення оздоровчої кампанії влітку 2015 року в системі позашкільних
навчальних закладів еколого-натуралістичного профілю.
З метою всебічної підтримки обдарованої молоді, сприяння модернізації
змісту науково-дослідницької, пошукової, експериментальної та практичної
діяльності учнівської молоді, впровадження інноваційно-освітніх методів і
технологій у навчальних закладах України Міністерством освіти і науки
України, Національним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді
4-
10 червня 2015 року проведені літні збори Дитячого екологічного парламенту.
До участі у зборах були запрошені представники всіх адміністративних одиниць України у складі 5 дітей та одного керівника делегації. Відвідали літні
збори делегації з 19 областей України. У таборі «Юннат» протягом зборів проживало 95 дітей та 20 педагогічних працівників.
Програма літніх зборів була насиченою як офіційною роботою у рамках
Дитячого екологічного парламенту, так і виїздами по Києву та масовими заходами на базі табору «Юннат». Кожен день мав певну спрямованість, що відображено тематичною назвою кожної окремої доби, а саме:

День країни Юннатії;

День навколишнього середовища;

День вторинної переробки;

День талантів;

День народної творчості;

День національної культури;

День екологічних рішень.
Епіцентром літніх зборів стала організація круглого столу «Дитячий екологічний парламент: проблеми і перспективи», за участі заступника Міністра екології та природних ресурсів України Курикіна Сергія Івановича та інших почесних гостей.
5 червня, у Всесвітній день охорони навколишнього середовища, відбулось пленарне засідання присвячене загальним питанням дитячого екологічного парламентаризму. Серед поважних гостей, у якості експертів, були присутні
Степаненко Сергій Миколайович, ректор Одеського державного екологічного університету, та Самойленко Юрій Іванович, голова Української екологічної
асоціації «Зелений світ». Кожний з гостей-експертів виступив з окремою доповіддю, що була присвячена як загальним екологічним проблемам України,
так і ролі молоді у їх вирішенні та підвищенні інтересу до практик збереження
природи та примноження її багатств. Після доповідей між юними парламентарями та експертами відбулась дискусійна розмова.
Під час засідання надбаними успіхами у організації роботи локальних дитячих парламентських формувань ділились представники Вінницької, Івано-
Франківської, Полтавської, Сумської, Хмельницької та Дніпропетровської
областей. Діти ділились своїм досвідом, розповідали про власні навчальні
заклади, відповідали на питання.
Підсумком зборів активістів Дитячого екологічного парламенту стало звернення дітей з усієї України до мешканців всього світу, що опубліковане у текстовому варіанті на сайті НЕНЦ (nenc.gov.ua), а також у мережі Youtube у вигляді відеозвернення. Звернення – це результат спільної, що дуже важливо,
роботи всіх парламентарів протягом робочого тижня. Кожен загін, тобто 4
області, мали обрати одного представника для представлення своїх інтересів та зачитування звернення. Після цього представники 6 загонів працювали разом над фіналізуванням звернення, робили його послідовним, доступним, та розробляли спільне для всіх бачення.
Для учасників зборів були передбачені виїздні заходи:
- екскурсія до Національного музею історії України (5 червня);
- відвідування кастингу шоу «Х-фактор» (6 та 8 червня), що проводились у знімальному павільйоні FilmUA;
- відвідування Національного цирку України;
- екскурсія до Києво-Печерської Лаври (7 червня);
- екскурсія до Національного музею Тараса Шевченка (9 червня);
- відвідування вистави «Приборкання норовливої» у Національному академічному драматичному театрі імені Івана Франка (9 червня);
Під час проведення масових заходів учасники зборів представляли свої
дизайнерські екорозробки в рамках Фестивалю екологічної моди. Варто відзначити надзвичайну старанність та креативність дітей абсолютно всіх загонів. Діти творчо підійшли до розробок модного одягу з вторинної сировини,
і на сцені заходу всі побачили вироби із поліетиленових пакетів, паперу, газет,
пластикових пляшок тощо. Під час цього вечора у таборі «Юннат» справді
відбувся показ мод, адже моделі одягу і справді були оригінальними,
неповторними та надзвичайно витонченими. Панувала атмосфера захвату та розкоші, незважаючи на те, що одяг був виключно екологічним!
7 червня ввечері був проведений конкурс «Україна має талант!», на якому організатори відшукали чимало талантів серед нового колективу країни
Юннатія. Кожен загін продемонстрував більше ніж один талант, тож весь вечір діти були захоплені атмосферою дружньої підтримки до виступаючих.
Найпоширеніший талант молоді Дитячого екологічного парламенту – співочий та танцювальний.
8 червня вранці діти відвідали фестиваль народної творчості «Українське містечко», який відбувся на базі Школи народних ремесел, де діти мали безліч можливостей для творчості.
Крім цього, на належному рівні були забезпечені спортивно-оздоровчі
заходи, що проходили 6 та 8 червня на території НЕНЦ. Діти мали змогу відвідали спеціальний спортивний майданчик, а також розважитись грою у футбол, бадмінтон, волейбол, а дехто розважався спортивно-інтелектуально –
грою у шахи.

Літні збори Дитячого екологічного парламенту були проведені на належному рівні у відповідності з усіма вимогами щодо проведення такого роду заходів. Високої оцінки заслуговує організація як загального процесу роботи зборів, так і особливо проведення усіх масових заходів Національним еколого- натуралістичним центром.
Вінницька область.
Робота Літньої оздоровчої профільної школи «Юннат».
З метою організації повноцінного відпочинку, оздоровлення та згуртування дітей у літній період, залучення їх до екологічної роботи, створення комфортних умов для розкриття їх творчого та інтелектуального потенціалу,
формування кращих духовних та моральних якостей, пізнавальних, етичних та естетичних уявлень, здорового способу життя, професійних орієнтацій екологічного профілю; формування в учнів любові до природи, потреби в спілкуванні з нею, дбайливого ставлення до всього живого, надання необхідних знань про природу, на базі Вінницької обласної станції юних натуралістів щорічно працює Літня оздоровча профільна школа «Юннат». У 2015 році понад
100 гуртківців протягом трьох тижнів мали можливість відпочивати та навчатися у ЛОПШ. Важливим аспектом роботи ЛОПШ «Юннат» є організація змістовного дозвілля дітей, надання можливості кожному учню розкрити свій потенціал, врахувати індивідуальні потреби та здібності дітей.
Плануючи та розробляючи виховні заходи, педагоги Вінницької обласної
СЮН намагалися врахувати усі напрямки виховної роботи.
З метою формування свідомого громадянина, патріота, професіонала,
людини з притаманними їй особистими якостями й рисами характеру,
світоглядом і способом мислення, виховання патріотичних почуттів,
формування національної свідомості і любові до рідної землі, свого народу,
надання необхідного обсягу знань про історію нашої держави, проводилися:
- Патріотичний тиждень, в рамках якого були проведені:
День пам’яті, День українських традицій, День української пісні, День вишиванки, День юннатівського самоврядування, під час яких були проведені
заходи:
- Покладання квітів до пам’ятника Л.Ратушної ,
- виховна бесіда «Герої не вмирають»,
- конкурсна ігрова програма «Козацькі забави»,
- конкурс козацької пісні,
- Екскурсія до музею Пам’яті воїнів Вінниччини, загиблих в Афганістані,
- Екскурсія до трамвайно-тролейбусного депо рідного міста,
- «Сонячні листи» участь у благодійній програмі соціальної та психологічної реабілітації дітей , які втратили батьків в результаті воєнних дій на Сході України,
- інтелектуальна гра «Я люблю Україну»,
- квест «У світі української казки»,
- розважальна програма «Віночок українських пісень»,
- Конкурсна програма «Голос країни» презентація кліпів сучасної
української пісні,
- Конкурс на кращий загін у вишиванках,
- Скринька найкращих комплементів для українських дівчат,
- Конкурсна програма «Справжня україночка»,

- Гала-концерт зірок
- Солдатська каша
- Кожен день на лінійці виносився прапор та звучав гімн нашої держави.
- виховні бесіди, присвячені героїзму нашого народу в роки Великої
Вітчизняної війни та під час військових дій на Сході України.
Формуванню психологічних та морально – вольових якостей, здорового способу життя сприяли:
- конкурсна рухлива гра «Веселий зоопарк»
- Зустрічі з психологом
- Гра «В гостях у тітки Травознайки»
- Дискотека «Танці індіанців»
- Жартівливі спортивні змагання «Дика Австралазія»
- Ігри та розваги на свіжому повітрі
- Оздоровчі походи в ліс
Щодня, під час роботи ЛОПШ, юннати мали можливість відвідувати басейн, займатися в спортивній залі. Кожен день починався з «Веселої
зарядки».
Прищепленню та розвитку моральних почуттів, міцних переконань і
потреби поводити себе згідно з моральними нормами, прийнятими в суспільстві, формуванню цілісної моральної особистості, яка включає такі
гуманістичні риси, як доброта, чуйність, милосердя, увага, чесність,
справедливість, людська гідність та інші, сприяли такі заходи, як Святкова програма «Будьмо знайомі!» , зустріч з психологом, які допомагають дітям краще познайомитися один з одним, здружитися.
З метою формування екологічної культури людини, гармонії її відносин з природою, відчуття відповідальності за природу, як національну та загальнолюдську цінність, надання необхідних знань про природу, залучення молоді до активної екологічної діяльності, виховання дбайливого ставлення до природних багатств, формування у дітей освідомлення того, що людина –
частинка природи, надання знань, практичних вмінь та навичок раціонального природного користування, вміння оцінювати стан навколишнього середовища, проводилися тематичні екологічні заходи в рамках Екологічного тижня:
- екскурсія у Вінницький поні-клуб
- майстерня з паперопластики «Кумедні тваринки»
- конкурс розмальовок «Сторінками Червоної книги»
- Інтелектуальна гра «У світі тварин»
- Конкурсна програма «Квітковий КВК»
- Гра «Пошук скарбів зачарованого лісу»
- конкурс композицій з природного матеріалу «Казка природи»
- Конкурс малюнків на асфальті «Природа Австралії»
- Екскурсійна поїздка в музей води м. Київ
- Гра «Ельдорадо» - пошук скарбів
- Конкурсна програма «Світ навиворіт»
Крім цього, кожен день діти проводили фенологічні спостереження та фіксували їх у щоденниках. Учні активно залучалися до природоохоронних акцій та операцій, таких як, «Зелена аптека», «Не насліди» та інших.
Вивченню природи рідного краю сприяли пізнавальні походи в ліс. Протягом
усієї табірної зміни працював відеоклуб «Екопогляд», діти мали можливість дивитися навчальні відеофільми про природу, тим самим поповнюючи свій багаж знань з еколого-природничих дисциплін.
Кожен день у таборі був не схожий на інший, усі заходи були продумані,
цікаві, відповідати віковим особливостям дітей і несли велике виховне та оздоровче навантаження.
Через таку організацію літнього оздоровлення здійснюється комплекс заходів, спрямованих на зміцнення здоров’я гуртківців, формування навичок здорового способу життя, розкриття творчого та інтелектуального потенціалу, сприяє всебічному розвитку кожної дитини, як творчої
особистості.
Заходи Вінницької обласної станції юних натуралістів під час літніх канікул:
1. Одноденні оздоровчі експедиційні походи в природу проведені в усіх 143
гуртках, в яких взяли участь 1500 учасників.
2. З метою здійснення еколого-натуралістичної, виховної роботи,
пропаганди здорового способу життя, проведення екологічних експедиційних походів у природу на базі обласних оздоровчих закладів для вихованців шкіл-інтернатів, дітей-сиріт педагогами Вінницької
обласної СЮН проведено 23 виховних заходів, якими охоплено 1200
дітей.
3. 5 переможців обласних та Всеукраїнських акцій та операцій юних дослідників природи стали учасниками оздоровчої зміни Всеукраїнського табору «Юннат» у місті Києві на базі НЕНЦУ.
4. Екскурсії в зоопарк міста Вінниці «Світ тварин»
5. Походи в кінотеатр «Родина»
6. Похід у театр ім. Садовського на виставу «Дюймовочка та метелик»
7. Оздоровчо-пізнавальні походи по малій екологічній стежині «Паросток»
для гуртківців, учнів шкіл та дошкільних закладів міста та області
(травень-червень) 600 учасників
8. Екологічні та фольклорні оздоровчі пізнавальні експедиції
9. Оздоровчо-пізнавальні походи по П'ятничанській екологічній стежині для студентів та учнів шкіл міста (червень) 524 учасники.
10.Екскурсії для учнів шкіл та дошкільних установ міста Вінниці та
Вінницької області в орнітологічному та акваріумному залах, теплиці,
НДЗД, ботанічній стежині, дендрарії
11. Виїзна серія патріотичних майстер класів «Діти України – мирне майбуття».
Дніпропетровська область.
Організація літнього відпочинку дітей є однією із складових виховної
роботи позашкільного еколого-натуралістичного закладу освіти. Результатом такої роботи є виховання юннатів, в яких формується рівень соціальної зрілості,
достатньої для забезпечення їх самостійності, у різноманітних сферах життєдіяльності, здорові фізично та духовно, творчі особистості з почуттям відповідальності за долю України, її народу, людства.
Творчий підхід до організації літнього відпочинку юннатів сприяв якісній роботі, що проводилась в цьому напрямку ЕНЦ та СЮН області.
Згідно звітності педколективів районних та міських ЕНЦ і СЮН області
для організації плідного відпочинку юннатів були сплановані тематичні
екскурсії, комплексні екологічні експедиції по вивченню природи рідного краю,
нетрадиційні масові заходи, спрямовані на екологічне виховання дітей та учнівської молоді, проводились ігри, виставки, вікторини, конкурси юних знавців природи, юних дослідників тощо.
Особливу увагу під час літніх канікул в ЕНЦ та СЮН приділяли охопленню організованими формами праці і відпочинку дітей, які потребують особливої соціально-педагогічної підтримки.
Проводились бесіди з профілактики тютюнокуріння, наркоманії, алкоголізму, бесіди по формуванню у дітей морального і правового обов’язку „Конвенція про права дитини”. Робота з дітьми групи „ризику” допомагала зменшити кількість правопорушень.
Комунальний заклад освіти «Обласний еколого-натуралістичний центр
дітей та учнівської молоді».
На виконання наказу департаменту освіти і науки облдержадміністрації
від 20 травня 2015 року № 369/0/212-15 „ Про проведення обласного еколого- краєзнавчого табору-експедиції „ Природна скарбниця Придніпров’я” з 23 по 29 червня 2015 року комунальним закладом освіти „Обласний еколого- натуралістичний центр дітей та учнівської молоді” до 70-річниці Перемоги над нацизмом у Європі, дня пам’яті та примирення та 70-річниці завершення Другої
світової війни проведено обласний еколого-краєзнавчий табір-експедицію
«Природна скарбниця Придніпров’я».
Захід проводився з метою формування у дітей та учнівської молоді
екологічного мислення, забезпечення підтримки обдарованої молоді шляхом створення умов для творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку,
сприяння модернізації змісту науково-дослідницької, пошукової,
експериментальної і практичної діяльності навчальних закладів.
Метою заходу було:
- формування у дітей та учнівської молоді почуття національної гідності та патріотизму;
- проходження маршруту по степовій малій річці, яка єдина в області має
водоспад;
- апробація маршруту для проведення сумісної експедиції з Полтавським обласним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді.
Учасниками Заходу були 12 вихованців позашкільних еколого- натуралістичних навчальних закладів, переможців обласних, всеукраїнських профільних масових заходів, учні обласної заочної хіміко-біологічної школи з мм. Дніпродзержинська, Жовті Води, Нікополя та Павлограду.
Програма Заходу включала ознайомлення юннатів з організацією навчально-виховного процесу у закладах освіти, національно-патріотичне виховання, проведення практикумів на природі, лекцій на території навчальних установ, а також екскурсій до музеїв, які проводились у мм. Дніпропетровську,
Дніпродзержинську, Нікополі, Орджонікідзе, Апостолівському, Нікопольському,
Петриківському та Софіївському районах.
Цікавою була оглядова екскурсія по розарію публічного акціонерного товариства „Дніпроазот” та гідроелектростанції м. Дніпродзержинська.
Хвилюючим було відвідування меморіального комплексу – монументу
Слави м. Дніпропетровська, алеї героїв-інтернаціоналістів м. Орджонікідзе та могили кошового отамана Запорозької Січі й усього Війська Запорозького
Низового Івана Сірка у с. Капуловка Нікопольського району.

За програмою заходу його учасники відвідали музейні комплекси:
- діораму „Битва за Дніпро” м. Дніпропетровська;
- історичний музей ім. Калинишевського (с. Покровське Нікопольського району);
- Нікопольський краєзнавчий музей;
Побували на екскурсії:
- район акліматизації бобрів (с. Куліші, Петриківський район);
- конеферма (с. Єлизаветівка, Петриківський район);
Взяли участь у лекційних заняттях:
- „Біологічне різноманіття фауни безхребетних тварин Дніпропетровської
області”;
- „Біологічне різноманіття фауни холоднокровних тварин: риби, амфібії,
рептилії Дніпропетровської області”;
- „Біологічне різноманіття фауни хребетних тварин області”;
- „Виготовлення власних колекцій безхребетних тварин. Особливості
визначення та класифікації зібраного матеріалу в лабораторних умовах”;
- „Необхідність збереження біорізноманіття”.
Дуже цікавими і корисними були практикуми на природі:
- „Вивчення представників орнітофауни пойми р. Кам’янки та цілинного степу”
(біля с. Запорізьке та Братське Софіївського району);
- „Практично-польові спостереження і особливості збору наукового матеріалу в польових умовах” (біля с. Запорізьке та Братське Софіївського району)
- Ботанічний практикум з вивчення фіторізноманіття в природних умовах (біля с. Усть-Кам’янка Апостолівського району);
- Фонові види комах основних екосистем р. Кам’янка. Види Червоної книги
(біля с. Усть-Кам’янка Апостолівського району);
- Унікальна петрофільна флора каньйону р. Кам’янка (біля с. Токівське
Апостолівського району).
З нагоди відзначення 70-річниці Перемоги над нацизмом у Європі, дня пам’яті та примирення, 70-річниці завершення Другої світової війни, з метою вшанування пам’яті загиблих у війні відбулося покладання квітів до меморіального комплексу – монументу Слави м. Дніпропетровська, а також відвідування діорами „Битва за Дніпро”. У діорамі „Битва за Дніпро” діти ознайомились з подіями форсування Дніпра і визволення м. Дніпропетровська; унікальними знахідками пошуковців ІПО „Пошук
Дніпро”.
Незабутні враження дітям подарувала екскурсія до пам’ятки природи
„Водоспад на річці Кам’янка” – це єдиний на Дніпропетровщині водоспад, який вважається найбільш мальовничим, найпривабливішим об’єктом природної
спадщини нашого краю. Водоспад розташований біля Київського гранітного кар’єра, висотою близько 6 метрів. Він утворився на виступаючого з берегів відомого всьому світу червоного граніту.
З 02 по 19 червня 2015 року в комунальному закладі освіти „Обласний еколого - натуралістичний центр дітей та учнівської молоді” проходила літня навчально-трудова практика, в якій брали участь 60 вихованців, учнів комунального закладу освіти „Середня загальноосвітня школа №76”
Дніпропетровської міської ради.

Літню навчально-трудову практику було розпочато зі свята, присвяченого
Дню захисту дітей, на якому вихованці екологічного центру читали вірші,
співали пісні, брали участь у конкурсі малюнків на асфальті та в екологічному квесті.
В ході практики керівниками гуртків були проведені майстер – класи
„Оформлення листівок до свят”, „Виготовлення декоративних листівок”,
навчальні екскурсії – „Сад безперервного цвітіння”, „Дендрофлора екологічного центру”, „Рослини тропіків і субтропіків“, „Тварини зоокуточку”, ігри – „Що ми бачили у лісі? ”, „На що схожа рослина?”, „Дендрологічні анаграми, шаради про кущі та дерева Червоної книги України”, „Дендрологічне лото”, гра-шоу
„Світ природи”, магічний квадрат „Знайдіть 16 лісових мешканців”, конкурс
„Прислів’я і приказки мого народу”, вікторина „Червона книга”. Юні фото натуралісти набували практичних навичок із фотозйомки портрету, тварин,
квітів тощо.
Упродовж всього періоду літньої практики працював відеолекторій
„Екологія ХХІ століття”. Діти мали змогу передивитися фільми про природу,
дізнатися цікаві відомості про життя тварин: „Акули”, „Кити”, „Пінгвіни”,
„Шимпанзе”, “Гієни”, „Сурікати”, „Тигри”, „Альтернивні джерела енергії”,
„Пірати стічних канав” тощо.
Літній період – це час проведення активної дослідницької діяльності.
Велику увагу керівниками гуртків було присвячено проведенню дослідів з рослинами відкритого та закритого ґрунту за темами: „ Вплив мульчуванню
ґрунтів на врожай гарбузів ”, „ Вплив штучного затемнення на утворення кореневої системи кротону ”, „ Вплив строків живцювання на ріст, розвиток та цвітіння остеоспермуму ”, „ Сортовивчення моркви пізньостиглих сортів ”,
„ Вивчення особливостей степових рослин на прикладі саду злаків ”,
„ Вивчення адаптивної здатності інтродукованих степових видів ”.
Комплексна екскурсійна програма була запропонована учням шкіл
№ 107, 119, 140, 112, 27, 89, інтернату №5, школи англійської мови „International
House” міста Дніпропетровська, які відвідали екологічний центр під час літньої
навчальної практики.
Діти побачили колекцію птахів – мисливського, королівського,
золотистого фазанів, павичів, банківських курок, папуг, тварин зоокуточку –
сирійських та джунгарських хом’яків, шиншил, декоративних кролів, піщанок,
червоновухих черепах, морських свинок, побували в оранжереї, де ознайомилися з рослинами тропіків та субтропіків, дізналися цікаві відомості
про реліктові рослини – гінко дволопатевий, та тис ягідний, які ростуть на території екологічного центру.

Дітям дуже сподобався змістовний відпочинок, який дав змогу не тільки збагатити знання дітей з біології та екології, набути практичних навичок роботи на землі, в оранжереї, опанувати правила догляду за тваринами зоокуточку, але й відпочити в чудовому куточку природи, який створений та виплеканий дбайливими руками юннатів та дорослих.
Всього у літній навчально-трудовій практиці та навчальних екскурсіях на базі комунального закладу освіти „Обласний еколого-натуралістичний центр дітей та учнівської молоді” взяли учать понад 450 дітей.
З 04 по 10 червня 2015 року від Дніпропетровської області у роботі зборів
Дитячого екологічного парламенту, який працював на базі НЕНЦ м. Київ, взяли участь 5 дітей – учнів 7 та 8 класів середньої загальноосвітньої школи № 6 м.
Дніпропетровська.
У родинній атмосфері пройшли всі сім днів зборів екоактивістів. Діти активно працювали і відпочивали. А на останок юні природоохоронці власними силами організували чудове свято розставання з Національним еколого - натуралістичним центром.
Кпнз «Станція юних натуралістів Жовтневого району».
З 2 червня по 26 червня на базі КПНЗ „СЮН Жовтневого району”
працювала міська літня біологічна школа за відділеннями: зоологічне,
дендрологічне, ботанічне, екологічне,ландшафтного дизайну, квітникарства та овочівництва. Під час роботи міської літньої біологічної школи проходили лекційні заняття та польовий практикум, як на базі КПНЗ «СЮН Жовтневого району» так і Криворізького ботанічного саду НАН України, також працювали екскурсійні майданчики парків та скверів Жовтневого району.

В зоологічному відділенні навчалися 32 учні із КЗШ № 32, 42, 61, 69, 86, 90,
97, 111, 121, КЖЛ, КГ № 49.
Завдання міської літньої біологічної школи зоологічного відділення:
- Ознайомити учнів з тваринами та птахами живого куточку;
- Ознайомлення учнів з методикою польових досліджень із зоології;
- Вивчення природних угрупувань організмів у різних біотопах, поведінки тварин у природному середовищі та в живому куточку СЮН, пристосувань безхребетних тварин до умов існування;
- Вивчення видового складу безхребетних тварин району польової практики, їх біологічних особливостей;
- На місцевому матеріалі закріплення знань про практичне значення окремих представників безхребетних тварин.
Навчальна польова практика із зоології в літній період – це, згідно з чинною програмою, завершальний етап вивчення зоології хребетних і
безхребетних. Польова практика збагачує знання учнів тим, що неможливо вивчити у лабораторних умовах та під час лекційного курсу, тобто докладно ознайомлює з фауною в природі та в живому куточку.
Практикум мав за мету навчити учнів визначати з першого погляду найпоширеніших тварин різних біоценозів на відстані, за голосом, звуком,
слідами на ґрунті, норами, еколого – морфологічними ознаками, для того, щоб мати повну картину про гармонію організму й середовища. Знання варто доповнити вивченням прийому відлову, застосування простих знарядь для ловіння (сачки, пастки).
Систематично проводились екскурсії з елементами біоетики на теми:
„Життя тварин куточку живої природи”, „Екоетичне поводження в природі”,
„Екоетичні принципи відношення людини з природою” до ветеринарної клініки та інші.
Заняття на базі куточку живої природи теж побудовані на принципах етичного відношення до тварин. Тематикою занять є: „ Жорстокість до тварин і
рослин ”, „ Допомога рослинам і тваринам, що потрапили в біду ”, „ Єдність рослин і тварин ”, „ Відношення до тварин в різні епохи ” та інші.
Активно проводилися практичні роботи з учнями, велися систематичні
спостереження. Спостереження, які проводили учні, дозволили встановити закономірності росту і розвитку рослин і тварин, встановити взаємозв’язки в природі, а також розвивати практичні навики в господарстві.
Під час навчання в ЛБШ учнями разом з керівником напряму,
консультантами та вчителями були розроблені теми індивідуальних досліджень на літньо-осінній період.
- Пластинчастовусі жуки району польової практики;
- Будівлі комах;
- Клопи району польової практики;
- Метелики району польової практики;
- Хижі комахи району польової практики;
- Комахи-санітари району польової практики;
- Біологія бджолиної родини;
- Біологія колорадського жука;
- Комахи-запилювачі району польової практики;
- Видова різноманітність сонечок району практики;

- Прямокрилі району польової практики;
- Виявлення мурашників в їх облік та охорона, штучне розведення і обгороджування в рамках еколого – біологічного походу „Біощит”.
Планування та організація роботи дендрологічного відділення базувалася на науково-педагогічній проблемі „Використання сучасних інформаційних технологій як засобу розвитку творчих здібностей учнівської молоді”. Заняття проводилися у вигляді віртуальних мандрівок та лабораторій з використанням спеціального мультимедійного обладнання та мережі Інтернет. Це такі заняття,
як „ Мандрівка в рослинну клітину ”, „ Живлення рослини ”. Під час виконання практичних робіт діти мали змогу проводити дслідження за допомогою електронного мікроскопа. Було проведено роботи: „ Дослідження розрізу стебла
”, „ Будова і функції продихів ”.
Традиційно, з метою організації змістовного навчання і відпочинку дітей на
Жовтневій станції юних натуралістів, а також з метою залучення їх до обласних та Всеукраїнських природоохоронних конкурсів і акцій, були організовані
екскурсійні майданчики.
В дендрологічному відділенні навчалося 17 учнів КЗШ № 52, 62, 86, 90, 93,
КЖЛ, КНТМЛ № 81.
Основною метою діяльності дендрологічного напрямку – було вивчення закономірностей і змін оточуючого природного середовища, аналіз їх причин і
наслідків; розширення знань про рослинний і тваринний світ своєї місцевості
(регіону); можливість займатися індивідуальною науково-дослідницькою діяльністю. Щодо об’єктів спостережень, то тут шкільний екологічний моніторинг співпадає з загальнонауковим моніторингом: це моніторинг оточуючого середовища. Частини програм, як правило, орієнтована на проведення ґрунтовного біологічного моніторингу флори і фауни. Методи його повинні бути доступні для учнів, а необхідне обладнання повинно бути у наявності у навчальному закладі.
Програма дендрологічного напрямку школи включала розгляд питань пов’язаних з функціонуванням культурних деревно-чагарникових фітоценозів
(парків, скверів, лісосмуг). Учні мали змогу отримати уявлення про «флору» та
«дендрофлору», основні життєві форми дерев та чагарників. Також розглянули питання зеленого будівництва у контексті проектування міських зелених зон.
Учні прослухали наступні лекції:
- Літня біологічна школа, її мета та основні напрямки роботи;
- Поняття про дендрологію як науку. Основні етапи розвитку дендрології та її
зв’язок з іншими науками. Біологічні особливості деревних рослин, їх життєві
форми, групи росту, декоративність;
- Гербарій. Значення гербаризації для вивчення рослин;
- Основні методи дендрологічних досліджень;
- Основи екології деревних рослин. Екологічні фактори та їх класифікація;
У рамках практикуму учні мали змогу провести вивчення екологічного стану парку 50 річчя Радянської України та скверу хвойних насаджень по вул.
Ватутіна, ознайомилися та виконали основні етапи дослідження штучних фітоценозів (життєвість, естетична оцінка, біомоніторинг, заходи оздоровлення). Також у рамках практикуму учні розглянули просторову структуру деревно-чагарникового біогеоценозу та під час проведення польових досліджень накреслили схему заданого угрупування. Крім того кожен учень
зміг зібрати та змонтувати гербарій основних деревно-чагарникових видів найчастіше використовуваних в озелененні міста.
За час роботи ЛБШ учні виконали наступні практичні та лабораторні
роботи:
- Вступ до курсу: «Дендрологія з основами озеленення». Правила поведінки в лабораторії і в природі. Техніка безпеки;
- Якісні та кількісні дослідження наземного покриву на пробних ділянках;
- Збирання і виготовлення гербарію;
- Біологічні вимірювання;
- Будова рослинної клітини, тканини, органів;
- Вегетативне розмноження деревних порід в умовах закритого ґрунту і садіння
їх в теплиці;
- Грунт та його дослідження;
- Організація і проведення фенологічних спостережень. Щоденник спостережень;
- Визначення рослин деревних порід місцевої флори в природі та за визначником.
Крім того учні відвідали навчальний тренінг з ораторського мистецтва.
За підсумками школи учні мали змогу написати підсумковий тест та науковий звіт. Крім того підготувати гербарій декоративних деревних та чагарникових рослин (5 аркушів).
Відділення ландшафтного дизайну створено з метою навчити дітей відчувати та створювати красу природи, виховувати любов і бережливе ставлення до неї, формувати почуття прекрасного, сприяти формуванню етичних взаємин людини з довкіллям. На напрямку вивчаються декоративні
рослини, основи ландшафтного дизайну, сприйняття кольору та форми,
розробляються проекти озеленення навчальних закладів, елементи оформлення лав, альтанок, водяних пристроїв, дерев’яних меблів, зелених класів.
Завдання:
- Навчити дітей графічно зображувати проекти озеленення;
- Ознайомити з основними правилами використання деревно-чагарникових та квітково-декоративних рослин при створенні проектів озеленення;
- Навчити дітей збору та обробці рослин для виготовлення гербарію;
- Залучити дітей до написання науково-дослідних робіт;
- Організувати природоохоронну роботу.
Навчалися на відділенні 26 учнів із КЗШ №36, 46, 61, 62, 69, 125, КГ № 49.
За період практики було розпочато написання науково-дослідних робіт за наступними темами:
- Перспективи використання ґрунтопокривних рослин в озелененні Жовтневого району м. Кривий Ріг;
- Оцінка успішності інтродукції видів Катальпа в м. Кривий Ріг;
- Вплив санітарної обрізки на життєвий стан дерев;
- Водний режим листків видів роду Липа у різних екологічних умовах
Жовтневого району м. Кривий Ріг;
У відділенні квітникарства навчалися 12 учнів КЗШ№ 36, 61, 91, 95,1 26,
КЖЛ.

Під час навчання учні виконали практичні роботи по складанню каталога кімнатних квітів, дослідженню кімнатних квітів в
літній період,
ознайомлення з контейнерними квітами та перенесенню квітів їх у відкритий грунт.
Польовий практикум на базі КБС
НАН України допоміг ознайомитися учнім з методикою вирощування культур в закритому ґрунті та прослухати лекції по вирощуванню декоративних кімнатних рослин. В теплиці був проведений практикум науковим керівником, кандидатом біологічних наук
Бойко Л І по темі: «Дослідження індивідуального розвитку Мірейя екзотика».
На прикладі роботи вона обґрунтувала актуальність обраної теми, вказала завдання.
Далі учні продовжили вивчати рослини закритого ґрунту. В кабінеті на практиці дізнались з основними прийомами догляду за кімнатними рослинами.
Доглядали за кімнатними рослинами, проводили фенологічні спостереження,
біометричні виміри за раніше закладеними дослідами з кімнатними рослинам.
На практичних заняттях учні познайомилися з умовами утримання кімнатних рослин. Відношення рослин до світла , тепла, вологи, складу землі.
Основний зміст занять відділення овочівництва полягав у вивченні та оволодінні нескладними методами польових досліджень; самостійно обирати відповідну тему дослідної роботи, визначати її доцільність, можливість отримання достовірних і порівняльних даних; проводити фенологічні
спостереження, спостерігати за добовими та сезонними змінами в житті рослин,
їх ростом і розвитком на навчально-дослідній земельній ділянці, формувати дослідницькі вміння, які дозволяють учням проводити й надалі самостійні
навчально-творчі пошуки.
У відділенні навчалися 17 учнів КЗШ № 46, 71, 111, 121, КОЛІ.
Для школярів були проведені цілком доступні методи агробіологічних досліджень: визначення зовнішніх ознак недостачі і надлишку елементів живлення рослин, визначення впливу стимуляторів росту, мікроелементів на ріст, розвиток та врожайність овочевих культур .
Проведені такі практичні заняття:
- досліди на визначення схожості насіння, вивчення впливу стимуляторів росту,
мікроелементів на проростання насіння;
- практичні роботи на сортовивчення, визначення впливу елементів живлення на ріст і розвиток овочевих культур, визначення родючості ґрунту, обліку врожаю овочевих культур; проведення математичної обробки отриманих результатів досліджень (% стандартного врожаю, схожості насіння, ріст врожайності в досліді відносно контролю)робота з науковою літературою,
оформлення щоденників спостережень, таблиць;

- навчально – польові практики на навчально-дослідних земельних ділянках:
засвоєння основних прийомів догляду за овочевими культурами; закладання і
проведення вегетаційних дослідів на випробування сортів; проведення фенологічних, біометричних спостережень під час досліджень; засвоєння основних біологічних методів по боротьбі із шкідниками овочевих культур.
Закладені та частково проведені дослідницькі роботи на НДЗД згідно вибраним гуртківцями тематикам.
- - Вплив органічних добрив на врожайність детермінантних томатів та господарсько-біологічна оцінка гібридів
Андромеда F1;
- - Агробіологічне дослідження салатного перцю та вплив органічних добрив на врожайність солодкого перцю;
3. - Вплив позакореневого підживлення мікродобривами на врожайність
індетермінантних томатів та господарсько-біологічна оцінка сорту Мікадо в умовах Дніпропетровської
області;
- Вирощування кімнатного гіркого перцю різних сортів;
- Випробування нового високопродуктивного гібрида Циганочка F1та вплив позакореневого підживлення мікродобривом «Майстер» на врожайність томатів;
- Вплив комплексного мікродобрива «Чистий лист» на ріст, розвиток та врожайність огірків;
- Вплив різних строків посадки на врожайність гороху.
На відділенні ботаніки та екології навчалися 24 учня із КЗШ № 46, 74, 61,
КЖЛ.
Метою роботи відділення є вивчення біоекологічних особливостей представників регіональної флори з огляду на природні та техногенні екотопи.
В екологічному відношенні особлива увага приділялась місцевим ґрунтам поеровним і південним чорноземам та ґрунтовим відмінам: петрофітним,
кальцієфітним, псамофітним, геймейним. Під час польового практикуму на базі
Ботанічного саду учні познайомилися з природною структурою антропогенних фітоценозів. Під керівництвом к.б.н. Долини Олександра Олександровича,
співробітника відділу оптимізації техногенних ландшафтів було проведено дослідження ґрунту північної частини міста Кривого Рогу. Проведені практичні
заняття в лабораторії СЮН по дослідженню ґрунтів саме Жовтневого району.
Практикум сприяв розвитку вмінь по формуванню навичок визначення кислотності грунту, проведення певних вимірювань лабораторним обладнанням.
В ботанічному плані було проведено огляд степантних таксонів окремих представників, наприклад промислової ботаніки – тополя чорна; етноботаніки - калина-гордовина, лілія, верба.

Досліджуючи флору промислового міста, учні ознайомилися з колекцією природної флори Криворізького ботанічного саду НАН України, прослухавши лекції співробітників Криворізького ботанічного саду НАН України - Шоль
Галини Назарівни, наукового співробітника відділу природної флори та Сіренко
Тетяна Василівна, молодшого наукового співробітника відділу природної флори.
В навчально-виховний процес включалися елементи дослідження щодо морально-психологічного впливу рослин на людей, охорони та збереження рослинних ресурсів, визначення взаємозвязку між типом грунту та рослинним покривом.
По закінченні роботи ЛБШ учні підготували презентації та звіти по роботі
над дослідженням. Учням були запропоновані проблемні завдання на літо та тематики наукових досліджень.
Царичанська СЮН.
Під час оздоровчого періоду на базі таких шкіл як Китайгородська ЗОШ
І-ІІІ ст., Рудківська ЗОШ І-ІІІ ст. та на базі дитячого садка села Китайгород продовжували працювати гуртки природоохоронного напрямку. Були проведені
заняття гуртків у вигляді екологічних ігор,екскурсій в природу та малюнку на асфальті. Заняття включали в себе тренінгові вправи,вікторини,екологічну стежку «Лікарські рослини»,розгадування кросвордів та загадок. Найцікавішим заходом став малюнок на асфальті «Моє чудове літо» з гуртківцями 2-3 класу
Китайгородської ЗОШ І-ІІІ ст.. Діти із задоволенням фантазували,розважалися,
розкривали у малюнках свої художні здібності. Найбільше відзначились такі
вихованці як Стратій Володимир,Серга Єгор, Шкраєв Андрій. По закінченню заходу діти обговорювали свої плани на літо та висловлювали один одному побажання вдалого відпочинку.


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал