Слово до вчителя




Скачати 307.73 Kb.

Сторінка1/3
Дата конвертації08.11.2016
Розмір307.73 Kb.
  1   2   3

3
СЛОВО ДО ВЧИТЕЛЯ
Цей посібник продовжує структурну і методичну лінії попереднього видання для роботи в 3 класі. Водночас він є складником комплекту, до якого ввійшли:
Я у світі : підруч. для 4 кл. загальноосвіт. навч. закл. / НМ. Бібік. — Х. : Вид. група Основа, 2015. — 160 с.
Я у світі. 4 клас : робочий зошит : до підруч. НМ. Бібік / НМ. Бібік, Г. П. Бондарчук. — Х. : Вид. група Основа,
2015. — 64 с.
Я у світі. 4 клас : експрес-контроль : до підруч. НМ. Бібік / НМ. Бібік, Г. П. Бондарчук. — Х. : Вид. група Основа,
2015. — 64 с.
Закономірно, що в посібнику, зокрема в орієнтовних розробках уроків, задіяно всі названі вище видання, крім того, передбачено варіативний матеріал для вибору вчителем відповідно до конкретного класу, рівня навчальних потребі переваг учнів.
Структура посібника охоплює настановчу частину (методичний коментар, календарно-тематичне планування змісту, орієнтовні розробки уроків. Завершується посібник блоком Сторінки самоосвіти. У ньому вміщено важливі з погляду розуміння освітніх новацій питання, як-от:
Сучасні уявлення про якість освіти.
Компетентність і компетенції в результатах початкової освіти.
Коментар результатів міжнародних моніторингових досліджень Ознаки якісного навчально-методичного комплекту.

4
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
(35 годинна рік, 1 година на тиждень)
Номер
уроку
Дата
проведення
Тема уроку
Корективи
вчителя
Тема 1. ЛЮДИНА
1
Радість життя
2
Ти звичайний чи незвичайний?
3
Людське «Я»
4
Винаходи людства
5
Дорога до успіху
6
Не витрачай даремно час!
Тема 2. ЛЮДИНА СЕРЕД ЛЮДЕЙ
7
Школа вихованості. Чемним треба бути скрізь
8
Чемним треба бути скрізь Продовження теми і мети попереднього уроку) Людські чесноти
10
Про акуратність
11
Будьте дружелюбними!
12
Не роби нікому зла!
13
Чи варто бути правдивим?
(Продовження теми і мети попереднього уроку)
14
Культура спілкування
15
Підсумковий урок
Тема 3. ЛЮДИНА В СУСПІЛЬСТВІ
16
Вчимося любити свою Батьківщину Людина живе в суспільстві
18
Символіка. Що це таке?
19
Державні символи України

5
Номер
уроку
Дата
проведення
Тема уроку
Корективи
вчителя
20
Українська мова — державна мова України
21
Права і обов’язки. Батьки зобов’язані — діти зобов’язані
22
Права і обов’язки. Навчання — основний обов’язок дітей
23
Правила життя в суспільстві. Про правопорушення
24
Правила життя в суспільстві. Передбачай наслідки своїх вчинків
(Продовження теми і мети попереднього уроку)
25
Правила життя в суспільстві. За скоєне відповідають перед законом
(Продовження теми і мети попереднього уроку)
26
Культурна спадщина народу
27
Свята нашої держави
Тема 4. ЛЮДИНА І СВІТ
28
Україна і світ
29
Українці, які вдосконалили світ
30
За що шанують українців
31
Ти і світ людей
32
Земля — спільний дім для всіх людей
33
У кожному куточку світу свої традиції та звичаї
34
Охорона довкілля — спільна справа всіх землян
35
Підсумковий урок
Закінчення таблиці
Матеріал предмета Я у світі розташовано за принципом концентричності. Це дає змогу з кожним уроком (на складнішому навчальному матеріалі) розвивати, розширювати, збагачувати, систематизувати уявлення й елементарні поняття дітей про явища навколишньої дійсності, створювати з одних фактів основу для розуміння інших, збагачувати моральний досвід.
Уміщений у посібнику календарно-тематичний план допоможе вчителеві розподілити навчальний матеріал, установити логічні зв’язки між темами курсу, вчасно провести систематизацію й узагальнення знань.
Календарно-тематичне планування не передбачає жорстко закріпленої послідовності тем. Учитель може змінювати мету і черговість уроків відповідно до календаря свят, інших подій, які змістовно розгортаються на певних уроках.

7
ТЕМА 1. ЛЮДИНА
Урок 1
Тема Радість життя
Мета і завдання: розширювати і збагачувати уявлення учнів прожиття якнайвищу цінність формувати ідеал людини, яку варто наслідувати, — мужньої, вольової, здатної переборювати життєві труднощі й досягати успіху викликати інтерес до пізнавальної діяльності, спрямованої на пізнання людей, життєвих історій розвивати спостережливість стимулювати прагнення до висловлення самостійних думок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
З’ясування наявності необхідного обладнання до уроку підручник, робочий зошит, посібник для експрес-контролю, матеріали для створення «Папки успіху (кольорові олівці, папір, клей, папір для оформлення плакату.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
Учитель. Упродовж року ми будемо відкривати підручник Я у світі і досліджувати світа головне — відповідати на запитання, яким я маю бутив цьому світі, щоб він був цікавий, повчальний і безпечний.
Учитель ознайомлює учнів із навчально-методичним комплектом підручником, робочим зошитом із друкованою основою, посібником для експрес-контролю; пояснює їх функції.
Учитель. Підручник — це та книжка, яка постійно під рукою. Саме ці слова заховалися в слові «підручник».
Відкрийте підручник на сторінці 3, прочитайте і відгадайте загадку Познайомтеся з ним. (Учні висловлюють припущення)
Правильно — це підручник. Поки що він загадковий для нас, і ми кожного уроку будемо прямувати новим маршрутом для подорожі.
Прочитайте звернення автора до школярів. На які запитання ви знайдете відповіді в цьому підручнику (Учні беруть участь
в обговоренні, зачитуючи відповіді з тексту.)
Учитель звертає увагу учнів на умовні позначення, які використовуються в підручнику та робочому зошиті.
Повідомлення теми і мети уроку
Учитель. Тема сьогоднішнього уроку, напевно, найважливіша з усіх тем ми маємо відповісти на запитання, що є найвищою цінністю для кожного, з’ясувати, без чого не можна жити.
Найбільш спостережливі діти зможуть легко виконати дуже цікаве завдання, яке приховане на кінець уроку.
III. Вивчення нового матеріалу
Робота за підручником
Учні мовчки читають текст Радість життя (сі відповідають на запитання Що нового ви дізналися з тексту
— Які думки, на ваш погляд, варто запам’ятати?
Кілька учнів висловлюють свої припущення. Учитель спонукає учнів приєднатися до припущень своїх однокласників або висловити свої робить підсумок цього етапу уроку.
Учитель. Отже, ми дійшли висновків разом із такими учнями. (назвати їх, щонайвищою цінністю для кожного є життя треба навчитися берегти його й радіти простому й навіть звичному, а головне — намагатися не псувати своє життя та життя інших людей прикрими вчинками, необережною поведінкою, капризами. Розгляньте малюнок нас Що викликає радість у дівчинки До якого з висновків найбільше підходить цей малюнок?
Учні висловлюють свої припущення. Учитель відзначає най- уважніших.
Фізкультхвилинка
Текст
Рухи
Добре те, що сонце світить!
Піднімають руки вгору
Добре те, що віє вітер!
Колишуть руками
Добре те, що цей ось ліс
Разом з нами ріс і ріс!
Показують на «ліс»
Добре те, що в нашій річці
Синя — не брудна вода!
Імітують руками течію

9
Текст
Рухи
І мене матуся рідна
Після школи зустріча!
Прикладають руки до серця
Добре гратися на дворі!
Стрибають
Добре вчитися у школі!
Пишуть руками в повітрі
Добре плавати в ставку!
Імітують греблю
Добре те, що я живу!
Показують руками на себе
IV. Первинне закріплення вивченого
Робота за підручником
Читання тексту Жити — це…» (с. 6–7). Організація полілогу на основі тексту. Почергове читання тверджень дітей. Учні доповнюють міркування власними. Кращі з них можуть бути записані на дошці або плакаті. Добре, якщо учні будуть знати, що їхні думки важливій з ними ознайомляться учні інших класів, батьки.
Робота в зошиті
Учні виконують завдання 2 нас продовжують речення Я захоплююся тими людьми, які. Учитель звертає увагу на наявність у зошиті зразків, якими можна скористатися, виконуючи завдання. Найвищим балом буде оцінена робота тих учнів, які доповнять завдання власними міркуваннями.
Створення «Папки успіху»
Учитель. Сьогодні кожен матиме змогу почати свою «Папку успіху, щоб туди складати свої кращі роботи, оцінені найвищими балами, дипломи, грамоти зі змагань, конкурсів, листівки-нагороди за кращу відповідь тощо. Сюди можна покласти ті нагороди і відзнаки, які накопичувалися протягом попередніх років навчання. На завершальному уроці з предмета Я у світі ми ознайомимось із змістом цих папок і зможемо поаплодувати переможцям.
Папку можна оформити за таким планом:
Портфель досягнень учня (учениці. класу. школи...
прізвище, ім’я, по-батькові
1. Мої досягнення в улюблених заняттях (гуртки, читання літератури Досягнення зі шкільних предметів
Закінчення таблиці

10
3. Виконання творчих завдань (малюнок, твір, вірш)
4. Відзнаки з літнього відпочинку
5. Успіхи в оволодінні домашніми справами (відгуки рідних, фото)
6. Участь у виставках (класу, школи тощо, у волонтерських заходах. Узагальнення та систематизація знань

Учням пропонується виконання диференційованих завдань за посібником для експрес-контролю (ТЕСТ 1). До цього уроку в посібнику розміщено завдання 1, де потрібно з перелічених зазначити найбільші цінності для людини, і завдання 3 — учні мають указати, якими людьми вони захоплюються (два варіанти відповідно).
Виконання різних завдань дає змогу забезпечити зворотній зв’язок щодо засвоєння основної мети теми, здійснити проміжне оцінювання досягнень учнів.
Учитель виділяє правильно виконані роботи, даючи можливість учням виголосити свої відповіді разом із запитаннями.
Наприклад Я вважаю, щонайвища цінність для людини — це Я захоплююся тими людьми, які...».
І. Підведення підсумків
Учням пропонується виконати завдання 3 нас робочого зошита, яке охоплює всі складові теми і може свідчити про результативність її освоєння.
Повертаючись до настановна початку уроку, учитель наголошує, що це завдання було приховане на кінець уроку і може свідчити про спостережливість і кмітливість.
(Довідка для вчителя ключове слово — життя.)
І. Домашнє завдання
Прочитати казку Без чого не можна жити наспід- ручника. Підготуватися до читання казки в особах. Виконати в робочому зошиті завдання 4 нас (записати думки героїв казки Без чого не можна жити»).
Матеріал для варіативної організації навчального процесу
Тексти для обговорення
Герої сучасності
Поряд з нами живе багато людей, чиї вчинки часом непомітні для інших. Але про них обов’язково треба дізнатися. Адже тільки завдяки справжнім героям можна відчути гордість зате, що наша Батьківщина — Україна.
Віктор порався нагороді, аж раптом почув із подвір’я: Будинок горить Побачив шестирічну Софійку, що бігла дорогою, — і щосили кинувся до сусідньої оселі. Віктор Атаманов виніс із хати, що зайнялася, Кирила, Оленку та тримісячного Іллю Коли біг, уже думав, чи зможу я звідти вийти, — згадує герой. — До того ж, чи хтось побачить, що я там, усередині будинку Усіляке ж може бути. Як з’ясувалося згодом, лихо трапилося через Кирилові пустощі. Хлопчик вирішив підпалити свою конячку-гойдалку. Коли дорослі пішли в справах, малий дістав сірники. Тут і сталося лихо.
Полум’я спочатку обхопило іграшку. Минуло зовсім трохи часу, і будинок уже був оповитий димом. Прориваючись крізь дим, Віктор знайшов Кирила. Потім намацав у кутку однієї з кімнат Оленку. Схопивши дівчинку на руки, чоловік виніс її надвір. Залишалося найскладніше — знайти маленького Іллю Я чув тільки хрип, та й то ледь-ледь, — згадує Віктор.
Коли найстрашніше було позаду, уже в лікарні повідомили ще кілька хвилині маленького Іллю навряд чи вдалося б уберегти.
Сила духу
Іллі було п’ять, коли петарда вибухнула в його руках, через що хлопчина втратив кисть правої руки. Спочатку він учився жити тільки із лівою кистю — писати, вдягатися, їсти. А потім Ілля Пас- карюк виграв чемпіонат України з самбо серед юніорів і став дворазовим призером юнацького чемпіонату країни з дзюдо!
Ілля змушений під час тренувань і змагань бути більш хитрим, більш швидким, ніж його суперники. До того ж, він дуже талановитий спортсмені неймовірно працьовитий.
Зараз кімната хлопця в рідному селі Мамалига Чернівецької області завішана медалями, на полицях блищать золоті та срібні кубки. Його перші звитяги на серйозних змаганнях спочатку приголомшували всіх. І не без підстав, адже Ілля отримував медалі у виді спорту, що ґрунтується на захватах руками. Було немало таких, які дізнавалися про особливість свого суперника тільки після завершення бою.
У мене такий характер — я маю перемагати — каже Ілля
Паскарюк, головна мрія якого — стати олімпійським чемпіоном.
За матеріалами інтернет-ресурсу http://gordist.org
Можливі висновки в роботі над темою:
1. Сприймати дійсність такою, якою вона є, у реальних зв’язках і залежностях.
2. Сприймати себе та інших такими, які вони є.

12
3. Поважати всіх.
4. В усьому і в усіх намагатися знайти позитивне.
5. Дружити — це значить бути небайдужим до проблем свого товариша, ділитися з ним, не докоряти.
6. Уміти розрізняти поняття добро і «зло».
7. Думати не тільки про себе, алей проте, як іншим поруч із тобою.
Ігрове поле
Рольова гра Радісний і засмучений»
Радісний каже треба радіти життю, доброму слову, гарному дню і т. д.
Засмучений каже чого радіти А що таке життя Хіба слово буває добрим А день мені не подобається і т. д.
Потім ролі змінюються. Учні обговорюють, що краще завжди в усьому бачити погане чи шукати вжитті гарне визначають, хто був переконливішим.
Урок 2
Тема Ти звичайний чи незвичайний?
Мета і завдання: розширювати й збагачувати уявлення учнів про людське в людині учити бути самокритичним, правильно оцінювати вчинки своїй інших людей переконувати в перевагах добрих вчинків і намірів над злими й недобрими вправляти у виявах позитивних рис характеру заохочувати приязне ставлення до однокласників.
Хід уроку
I. Організаційний момент
З’ясування наявності необхідного обладнання до уроку підручник, робочий зошит, посібник для експрес-контролю, кольорові олівці, наліпки або листівки.
II. Перевірка домашнього завдання
Читання казки Без чого не можна жити в особах. Розподіляються ролі, учні почергово читають. Найбільш вдале відобра- ження характеру дійової особи заохочується оплесками.
Виконане завдання 4 нас робочого зошита (записати думки героїв казки) стане індикатором якості засвоєння теми попереднього уроку.
Перевірка може здійснюватися за такою логікою між учнями розподіляються дійові особи казки. Кожен зачитує думку свого героя, без чого не можна жити.
Беруть участь в обговоренні ті, у кого інші міркування, або ті, у кого є доповнення до переліку. Найвищим балом оцінюються творчі, нетипові висловлювання щодо того, чиє твердження (героїв) правильне.
III. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми і мети уроку
Учитель. Дуже часто успіхи людини залежать від її характеру, від того, як вона ставиться до інших. Тому знання і вміння, які сьогодні ми здобуватимемо на уроці, допоможуть кожному стати кращим.
IV. Вивчення нового матеріалу
Робота за підручником
Учні мовчки читають текст Ти звичайний чи незвичайний с. 10–11), потім по черзі зачитують відповіді на це запитання, які вміщені в підручнику. Обговорюють, яка з відповідей сподобалася, чим саме.
Робота в зошиті
Учні виконують завдання 1 нас. (Запиши, що, на твою думку, відрізняє тебе від однокласників, друзів) Це завдання допоможе учням дати власні відповіді на запитання Чим же ти незвичайний Невже ти несхожий на жодну людину на Землі А що в тебе є такого, чого немає в інших Може, ти знаєш щось таке, чого не знають інші А може, ти вмієш робити те, чого не вміють інші Твоя поведінка відрізняє тебе чимось від інших?»
Заохочуються нестандартні міркування, цікаві відповіді.
Фізкультхвилинка
Текст
Рухи
Добре те, що сонце світить!
Піднімають руки вгору
Добре те, що віє вітер!
Колишуть руками
Добре те, що цей ось ліс
Разом з нами ріс і ріс!
Показують на «ліс»
Добре те, що в нашій річці
Синя — не брудна вода!
Імітують руками течію

14
Текст
Рухи
І мене матуся рідна
Після школи зустріча!
Прикладають руки до серця
Добре гратися на дворі!
Стрибають
Добре вчитися у школі!
Пишуть руками в повітрі
Добре плавати в ставку!
Імітують греблю
Добре те, що я живу!
Показують руками на себе
V. Первинне закріплення вивченого
Робота за підручниом
Учні читають текст Настанови Матері Терези (с. 11). Учитель зацікавлює постаттю Матері Терези, розповідає про її милосердя.
Учні ставлять одне одному запитання за текстом на зразок Чому життя — це мрія, Чому життя — це краса?».
Застереження: не домагатися дослівного відтворення тексту Настанов. Важливо включити механізм роздумів дитини про людські ідеали, цінності життя.
Робота в зошиті
Учні виконують завдання 3 нас (вписують у маленькі сердечка ключові слова настанов Матері Терези, потім розфарбовують кольоровими олівцями).
І. Узагальнення та систематизація знань
Учням пропонується виконання диференційованих завдань за посібником для експрес-контролю (ТЕСТ 2). Завдання 1: зазначити, у чому неповторність кожної людини завдання 2: позначити, за що цінують людину (два варіанти відповідно).
Виконання різних завдань дає змогу забезпечити зворотний зв’язок щодо засвоєння основної мети теми, здійснити проміжне оцінювання досягнень учнів.
Учитель виділяє правильно виконані роботи, даючи можливість учням виголосити свої відповіді разом із запитаннями.
VII. Підведення підсумків
Учням пропонується виконати в робочому зошиті завдання 2 нас. Учні заповнюють таблицю Життя — найвища цінність, розподіливши відповіді за таким планом ніколи не буду обманювати, обов’язково буду чесним.
Закінчення таблиці
Відзначаються діти з оригінальними відповідями, вони можуть нагороджуватися наліпками в щоденнику або саморобними листівками.
VIII. Домашнє завдання
Учитель об’єднує класу дві групи. Перша група опрацьовує текст підручника нас Важко бути людиною, друга — текст підручника нас Перед Справедливим Суддею».
Методичний апарат до цих текстів дозволить на основі взає- модоповнення дійти висновків проте, чому важко бути людиною, що значить гарно прожити життя».
Перша група виконує в робочому зошиті завдання 1 нас і завдання 3 нас, що орієнтує учнів на знаходження відповідності між твердженням Бути людиною — це значить і переліком якостей, які найбільше цінуються в людині.
Друга група виконує в робочому зошиті завдання 4 нас, яке полягає втому, щоб з’єднати частини прислів’їв.
Обидві групи малюють відгадку до загадки нас, завдання 5.
Матеріал для варіативної організації навчального процесу
Тексти для обговорення
Заповіді. Чесноти християнські. Діла милосердя
1. Голодного нагодуй.
2. Спраглому напитися дай.
3. Неука навчи.
4. Подорожнього в хату прийми.
5. Недужого відвідай.
6. Поневоленого долю полегши.
7. Хто сумує, утіш його.


З Біблії
Ігрове поле
Гра Кожен із нас незвичайний»
Учитель. Щоб краще зрозуміти унікальність (неповторність) кожного з вас, пропоную вам дістати зі своєї шкільної сумки якусь річ, яка вам найбільше до вподоби. Це може бути щось зі шкільного приладдя або брелок, браслет, блокноті т. ін.
Об’єднайтеся в пари і покажіть свої речі одне одному. А тепер спробуйте охарактеризувати свого сусіда (свою сусідку) за цим предметом.
Ця вправа демонструє, що кожен із нас має власні уподобання, думки, почуття, життєві історії та загадки, які роблять нас особливими і незвичайними.

16
Анкетування
Анкета Моє “Я”»
Моє ім’я Мене назвали на честь У мене очі У мене волосся Моя улюблена страва Мій улюблений колір Моя улюблена тварина Моя улюблена книга Моя улюблена телепередача Моя улюблена комп’ютерна гра Найкращий фільм, який мені довелось побачити У собі мені подобається Мого кращого друга (подругу) звати Найкраще мені вдається Моя мрія Що хочу виправити в собі Ознайомлення з анкетами може відбуватися за такою логікою учитель зачитує відповіді на пункти анкети (крім імені, а діти намагаються здогадатися, хто її автор.
Урок 3
Тема.
Людське «Я»
Мета і завдання: розширювати й збагачувати уявлення учнів про людське в людині учити бути самокритичними, оцінювати вчинки своїй інших переконувати в перевагах добрих вчинків і намірів над злими й недобрими вправляти у виявах позитивних рис характеру заохочувати приязне ставлення до однокласників.
Хід уроку
I. Організаційний момент
З’ясування наявності необхідного обладнання до уроку підручник, робочий зошит, посібник для експрес-контролю, кольорові олівці, заготовки для анкет.

17
II. Перевірка домашнього завдання
Групи доповідають про опрацювання текстів Важко бути людиною і Перед Справедливим Суддею та відповідають на запитання до текстів.
Учні обмінюються зошитами, відбувається взаємоперевірка виконаних завдань.
Учитель координує роботу учнів, стимулює їхні висловлювання про виконане домашнє завдання товаришем.
Взявши один із зошитів, учитель може прочитати, як виконане завдання 1 нас, що полягало в продовженні речення Бути людиною — це значить...».
Інша група зачитує прислів’я (завдання 4, с. 8 робочого зошита, які внаслідок з’єднання їх частин містять настанови про цінності життя. Учні, у яких інакше поєднані прислів’я, корегують завдання.
Оцінюється виконання завдань і активність учнів.
III. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми і мети уроку
Учитель підкреслює важливість теми, наголошує, що необхідно навчитися берегти своє добре ім’я, намагатися з різними людьми поводитись однаково чемно, привітно, доброзичливо.
Учитель. Сьогодні на уроці ми зможемо переконатися, що негарно бути лукавим, нещирим. Правильні висновки допоможуть кожному стати кращим.
IV. Вивчення нового матеріалу
Гра Який ти?»
Учитель пропонує заповнити анкетуй роздає завчасно заготовлені аркуші, на яких з одного і другого боків є такий напис:
Продовж речення.
1. У класі я ________________________________________________
2. Удома я ________________________________________________
3. Серед друзів я Учитель пояснює, що треба продовжити речення, даючи власну характеристику. Наприклад, удома я слухняний, з друзями — забіяка, у класі — ні з ким не ділюся. Важливо бути чесним у від- повідях.
Учні заповнюють анкету і перевертають аркуші із записами. Наприкінці уроку на іншому боці анкети учні знову виконають це завдання після опрацювання теми, щоб пересвідчитися, як змінилася їхня думка про себе.

18


  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал