«Слово вчителю» №2(32)/2015 Наше кредо: «Нести Слово Боже — ось наша мета, щоб кожний учитель був учнем Христа!»



Pdf просмотр
Сторінка1/12
Дата конвертації29.12.2016
Розмір1.17 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   12
Християнський духовно-просвітницький часопис
«СЛОВО ВЧИТЕЛЮ № 2(32)/2015
Наше кредо:
«Нести Слово Боже — ось наша мета,
щоб кожний учитель був учнем Христа!»
Головний редактор Тарас
Приступа
Науковий редактор Василь
Жуковський
Літературний редактор Світлана
Филипчук
Дизайн і верстка Віктор
Дегтярьов
Відповідальна за випуск Надія
Доля
Редакційна колегія: Тетяна Артерчук, Олена Бесараб, Олег Блощук, Адріан Буковинський, Василь Вепрук, Світлана Власова, Олександр Вознюк, Сергій Головін, Валерій
Гребенюк, Валерій Громов, Сергій Гула, Наталія Жигайло, Станіслав Каспров, Руслана Ковальчук, Оксана Матласе- вич, Василь Махлюк, Людмила Москальова, Дарина Но- вікова, Олег Огірко, Микола Плаксін, Оксана Ревінкель, Оксана Рудь, Ганна Самолюк, Тетяна Саннікова, Ірина Сіда- ніч, Андрій Смирнов, Любомир Турчак, Галина Шевченко.
Засновник і видавець —
Міжнародна громадська організація
«Надія — людям»
Адреса: ас 116, м. Рівне, 33028, Україна.
Телефон/факс: (0362)
63-79-76
e-mail: slovo@hopetopeople. org
Видається за сприяння:
– Всеукраїнського благодійного фонду Східноєвропейська гуманітарна місія Громадської організації «Культурно-просвітницький Центр сприяння розвитку християнської культури та освіти Науково-дослідницької Лабораторії християнської етики, християнської психології та християнської педагогіки
НаУ Острозька академія».
Часопис зареєстровано в Міністерстві юстиції України. Свідоцтво про державну реєстрацію серія КВ
№ Р від 27 червня 2007 р.
Передплатний індекс — 99864.
Пожертви на видання часопису просимо надсилати поштовим переказом на адресу МГО Надія — людям»
з позначкою Пожертви на часопис Слово вчителю, або на рахунок МГО Надія — людям»,
р/р 26007054714168, ПАТ КБ «Приватбанк», МФО ЄДРПОУ 21081735 з позначкою Пожертви на часопис Слово вчителю“».
За умови передруку матеріалів посилання на часопис Слово вчителю обов’язкове.
Рукописи не рецензуються і не повертаються.
Редакція залишає за собою право редагувати і,
за необхідності, скорочувати матеріали.
Посилання на Біблію або цитування окремих біблійних текстів позначаються умовними скороченнями.
Список скорочень назв книг зазвичай подається у виданнях Біблії. Посилання зазначаються з дотриманням принципу «книга-розділ-вірш» і розділяються знаками пунктуації. Наприклад:
Ів. 19:6–11, 13–20, 25–28; 1 Кор. Фрагменти з одного розділу розділяються комою (а різні книги або розділи відокремлюються крапкою з комою (Якщо в тексті не зазначено інше, усі біблійні посилання взято з Біблії в перекладі проф. Івана Огієнка.
Фото на обкладинці Олександра Осіпова
Надруковано: ТОВ фірма «Принт Хауз, вул. Старицького, а, м. Рівне, тел. (0362) Наклад 1500 прим Слово вчителю © МГО Надія — людям»
Дорогі друзі, Дорогі друзі, шановні колеги!
шановні колеги!
Х
то не погодиться з тим, що тема подружнього життя надзвичайно важлива для більшості людей на землі, атому завжди актуальна й цікава для обговорення. Разом із тим, пригадайте своє дитинство й скажіть, коли йде ви отримували глибоку, серйозну, достовірну інформацію з цього питання. Кілька уроків у старших класах Лекція на виховній годині Виступ лікаря чи психолога на загальношкільних зборах Усім ях такі бесіди взагалі рідкість, або ж відбуваються на тлі якихось конфліктних ситуацій і в надто експресивній формі. Залишаються вуличні жарти, пересуди сусідів, ну й, звичайно, відомості, почерпнуті із засобів масової інформації — різноманітних серіалів, ток-шоу та кримінальної хроніки.
Добре, якщо ми помиляємось і у вашому житті було якось по-
іншому.
Тому відрадно, що в українських школах таки впроваджують предмети духовно-морального спрямування, і в курсі Основи християнської етики вивченню теми Етика подружнього життя виділено цілий навчальний ріку класі. Та починати потрібно значно раніше. Із власного досвіду можемо сказати, що після циклу занять Сексу світлі Біблії старшокласники просто обурювалися Де вибули раніше Чому нам ніхто про це не говорить Отож, у цьому випуску часопису Слово вчителю познайомимо вас, шановні читачі, з матеріалами науковців, священнослужителів, викладачів і вчителів-практиків, що стосуються піднятої теми хто й коли започаткував інститут сім’ї, у чому полягають функціональні обов’язки чоловіка й дружини, що є головним у вихованні дітей тощо.
Вони покликані надихнути вас на роздуми, аналіз свого життя, дослідження Божого Слова, молитву. Можливо, когось такий підхід розчарує, але покрокової інструкції ви тут не знайдете. Нам усім по- дитячому хочеться, щоб питання вирішувалися помахом чарівної палички чи, по-сучасному, клацанням кнопки мишки. Але щасливій благословенні сім’ї самі собою не створюються, як рибка сама не ловиться і саночки самі нагору не піднімаються. Для того щоб чогось досягти, потрібно бажання й наполеглива праця.
Будь-яке будівництво — це відповідальний і зазвичай тривалий процес. Побудова подружніх, сімейних, родинних стосунків триває все життя. Усі етапи й елементи цього будівництва важливі, однак є оздоба, а є фундамент. Потурбуймося, щоб основа майбутнього життя наших дітей була надійною, непохитною. Який же матеріал для цього обрати Про це також читайте на сторінках нашого часопису.
Бог вам на поміч З повагою – редакційна колегія

Зміст
ПОГЛЯД ФАХІВЦЯ
4 У Бога достатньо благодатi для кожного подружжя
Надія Доля
АКТУАЛЬНА ТЕМА
8 Морально-етичні аспекти християнської сім’ї в духовній спадщині митрополита
Андрея Шептицького
Олег Огірко
12 Секрети успішного виховання дітей
Олена Прадійчук
СТУДІЇ БІБЛІЇ
15 Уподібнюватися Творцю.

Чеснота: люблячий
Любомир Турчак
ЗНАЙОМСТВО
18 Щасливі по-своєму
Оксана Топольницька
НАУКА І ХРИСТИЯНСТВО
20 Про гендерні стосунки в контексті Божого домобудівництва
Сергій Головін
ПОДІЇ
23 Байдужих не було
Наталія Будько
Під духовним щитом
Тетяна Нетребенко
24 Духовність для дошкільнят
Віра Сучок
25 Ювілейний X Всеукраїнський фестиваль- конкурс Учитель року з предметів духовно-морального спрямування»
Світлана Власова
МЕТОДИКА І ДОСВІД
26 Різновидність збагачує всіх, або Погляд на освіту через призму інклюзії в Італії
Катерина Жукова
28 Сім’я — Божа установа
Олена Біда
29 Роль батька всім їbМарина Брацейко

31 Любов — основа подружнього, родинного і суспільного життя
Олена Коваль
35 Християнський погляд на сім’ю. Значення шлюбу. Християнське ставлення до шлюбу
Віра Гребень
38 Справжня любов чекає
Ганна Самолюк
41 Його ім’я залишиться назавжди благословенним…»
Ірина Мурдза, Надія Юрик
ХРИСТИЯНСТВО І МИСТЕЦТВО
47 Бог не мертвий
Олег Блощук
МОЛОДЬ У ПОШУКУ
49 Якби я знала…
Наталія Педченко
СПРАВИ СІМЕЙНІ
51 Благословенне одруження
Тарас Приступа
54 Дорослі, не заважайте дітям!
Віталій Рожко
РОЗДУМИ ДУШІ
56 Слово переможцям
Вікторія Скрипник, Олена Жовнір, Інна Мірчук
ВАРТО ПРОЧИТАТИ
58 Біблія в кожну школу!
59 Навчаємось, щоб навчати
с. 12
с. 12
с. 51
3
3
У Бога достатньо благодатi
У Бога достатньо благодатi
ДЛЯ КОЖНОГО
ДЛЯ КОЖНОГО
П ОД Р У Ж Ж Я
П ОД Р У Ж Ж Я
Адріан Йосипович Буковинський — президент Всеукраїнського благодійного фонду «Сім’я», кандидат філософських наук, експерт із питань сімейної політики та сімейних стосунків, м. Київ.
— Адріане Йосиповичу, у сьогоднішній розмові
хотілося б зосередити увагу на двох аспектах пер-
ший — це поняття, роль і функції сім’ї в сучасному
суспільстві, і другий — завдання, місце і роль «Сім’ї»
як громадської організації, яку Ви очолюєте. Почне-
мо з останнього як виникла ідея чи що спричинило
до створення Всеукраїнського благодійного фонду
«Сім’я»? Яка його місія?
— Питаннями сім’ї та стосунків займаюся понад 15 років. Будь-який фахівець, займаючись своєю справою, має право ставити перед собою цілі та завдання, яких він хоче досягнути. Усвідомлюючи кризу інституції сім’ї в Україні, ми, у процесі аналізуй пошуку шляхів виходу з цієї кризи, знайшли необхідні рішення. Усі ці рішення повинна включати в себе сімейна політика країни. Всеукраїнський благодійний фонд «Сім’я», заснований 2005 р, — це ефективний інструмент для втілення цих рішень і програм в Україні. Його основною метою є сприяння відродженню, формуванню та підтримка морально здорової, щасливої сім’ї та родини.
Сім’я, на моє переконання, — це союз між чоловіком і жінкою, який повинен бути заснований на любові та орієнтований на народження та виховання дітей. Очевидно, що сім’я повинна залишатися основною складовою суспільства. Усе хороше виходить із сім’ї, і ніхто, ніяка інша структура, не зможе її замінити. Це єдина повноцінна інституція, де можна формувати всебічно розвинені особистості, які відповідно до свого життєвого покликання повинні реалізовувати цілі держави як фахівці, патріоти, соціально свідомі громадяни з відповідно сформованою ієрархією цінностей і переконань.
— У якому станів нашій державі інститут сім’ї?
— Найперше і в основному — українська сім’я є неповною. Поняття сім’ї викривлене. На сім’ю відбувається великий наступ, уже понад 20 років мине проголошуємо моральних цінностей. Багато дітей ростуть без батька. Навіть фізична присутність батька часто не робить із нього ефективного тата. Це окрема тема для великої розмови, але сьогодні важливо кожному зрозуміти, що дитина має однакову потребуй у мамі, і в татові. Загалом ситуація проста, але, на жальне очевидна тим, хто управляє державою якщо немає стабільної сім’ї, тоне буде стабільної держави.
— У чому полягає особливість християнського по-
гляду на сім’ю та родину порівняно зі світським, а та-
кож у інших релігіях?
— Сім’я — це інституція, яка заснована Богом, і вона не передбачає інших союзів окрім союзу чоловіка і жінки. Життя дитини трактуємо від моменту зачаття, атому згідно з християнським поглядом аборт є недопустимим. А загалом це питання дуже широке, і для всіх зацікавлених рекомендую почитати документ, який виданий
22.10.1983 р. Римським Апостольським Престолом під назвою Хартія прав сім’ї». Це католицьке видання, але незалежно від конфесії чи деномінації читач зможе багато почерпнути для себе стосовно ролі сім’ї в суспільстві. Ще один цікавий документ, який дає відповідь на Ваше запитання це Світова декларація про сім’ю, оприлюднена Світовим конгресом сімей.
1
— Яке Ваше ставлення до громадянських шлюбів?
— Я розумію суть вашого запитання. Найперше я проти підміни понять. Громадянським шлюбом називається союз між чоловіком і жінкою, який зареєстрований у відділах реєстрації актів цивільного стану. Існує ще церковний шлюб, а все інше до шлюбу немає жодного стосунку. І якби не обманювали себе двоє людей, живучи статевим життям, часто на одній спільній території, сім’єю вони не є. Таке співжиття має дві дуже важливі якості по-перше, двоє людей, або один із двох, не бажають узяти повну
1
http://worldfamilydeclaration.org/WFD#fn3
ПОГЛЯД ФАХІВЦЯ
ПОГЛЯД ФАХІВЦЯ
4
4
СЛОВО ВЧИТЕЛЮ 2(32)/2015
відповідальність за життя один одного, хоча часто можуть лукавити й не погоджуватися з цією правдою, а по-друге, щодо речі, випливає з першого, такі стосунки рано чи пізно, практично в 100 %, завершуються розривом. А, як відомо, безболісних і безнаслідкових розривів стосунків не буває. Це дуже сильний удар по особистості з багатьма негативними наслідками. Отже, я не можу ставитися до таких союзів позитивно.
— Чи не застарів біблійний принцип покори дру-
жини чоловікові?
— Правда полягає втому, що на сьогоднішній день багато давно встановлених і випробуваних часом сімейних традицій та цінностей забуті. Значна частина людей уважає, що правила поведінки застаріли, а норми моралі себе дискредитували. Те, що віками вважали хорошим, опоганюють, а те, що вважали недостойним, сьогодні вивищують, навіть думки експертів щодо питань сім’ї різняться.
Але є істина, яка залишається істиною, і є помилка, яка залишається помилкою. Бог є непомильним із плином часу Свої настанови щодо сімейної пари не змінює. Це стосується й покори.
«Дружини, — коріться своїм чоловікам, як Господеві бо чоловік — голова дружини, які Христос — голова Церкви, сам Спаситель тіла І як кориться Церква Христові, такі дружини своїм чоловікам у всьому. Чоловіки любіть своїх дружин, які Христос полюбив Церкву, і віддав за неї Себе (Еф. Що це означає коритися своєму чоловікові, як Господеві Людина віруюча, маючи щоденний досвід спілкування з Богом, розуміє й усвідомлює, що має справу з Тим, Хто є найбільшим добром, і відповідно шукає розуміння, підтримки та вираження беззастережної любові та милосердя. Християнин безумовно довіряє своє життя Творцеві, знаючи, що тільки з Ним може осягнути мир, благодать і гармонію у своєму житті. Тому, говорячи про необхідну покору, мив той самий час повинні говорити про необхідну любов. Св. Іван Золотоустий говорить Якщо ти хочеш, щоб твоя жінка тобі корилася, як Церква Христові, тоді нехай твоя турбота про неї буде такою ж, як Христа про Церкву. І якщо це означає віддати своє життя за неї, то прошу. Якщо перетерпіти будь-яке приниження чи страждання заради неї, не відмовляйся Христос віддав Своє життя задля добра кожного з нас. Це є взірець для наслідування, і така любов повинна панувати вжитті подружжя сьогодні Такі ви, чоловіки, поводьтесь стосовно своїх жінок. Ніщо немає більшого впливу на життя подругів, каже Св. Іван Золотоустий, як зв’язок у такій жертовній любові. Жертвуй усім заради неї і ніколи її не зневажай, бо Христос ніколи не зневажив Церкви. Не вимагай від своєї жінки речей, що є поза її силою, бой Христос не вимагає від нас того, що мине спроможні здійснити. Даючи їй поради, почни з того, як сильно ти її любиш. Скажи їй, що любиш її понад своє життя, бо воно є минущим. Скажи, що ти надієшся, що коли ви переставитесь із цього життя, у вічності вибудете поєднані в досконалій любові. Покажи їй, що ти цінуєш її компанію. Давай їй високу оцінку в присутності друзів та дітей. Похвали та покажи своє захоплення її добрими вчинками, і якщо вона коли-небудь помиляється, звертайся до неї з великим терпінням. Моліться разом Ходіть разом до Церкви!»
Що змінилося відтоді, коли це було сказано й написано Нічого Тому живи такі життя твоє буде повноцінним.
— Що Ви порадите молодим людям, які розпочи-
нають подружнє життя?
— Відповідальності Для віруючих — найперше відповідальності перед Богом за душі одне одного, які належать Творцеві. Відповідальності перед батьками, оскільки вони бажали найбільше добра своїм дітям, тому при створенні власної сім’ї від нас залежить, чи справдяться їхні очікування. Перед суспільством, оскільки
5
5
№ СЛОВО ВЧИТЕЛЮ
оточуючі нас люди стежитимуть за нашим подружжям, тому ми можемо бути прикладом для інших, або навпаки. Нарешті, відповідальності одне перед одним, оскільки, створюючи сім’ю, ви довіряєте своє життя одне одному. І, наприклад, якщо хтось із вас з вини когось із подружжя буде плакати, то за це доведеться відповідати. Натомість, якщо ви дякуватимете Богові одне за одного, то Його благодать для такого подружжя перевершить будь-які життєві очікування. І це не філософія думки, а правда життя. Тому будьте відповідальними, мудрими й зрілими людьми.
— Як відомо, сім’я покликана виконувати різні
функції: прокреаційну, профілактичну, виховну, усус-
пільнення, розвиваючу, феліцітологічну, економічну,
культуротворчу (цей перелік із програми Основи
християнської етики для 10 кл. ). Якщо взяти серед-
ньостатистичну українську сім’ю, які функції, на Вашу
думку, вона успішно виконує, а які ні?
— Середньостатистична сім’я є неповною, і тому якісно, з вищеперерахованих функційне виконує жодної. Тому мусимо звернути увагу на сім’ї, які не розлучаються, і виділити з-поміж них ті, які можуть бути прикладом у цих питаннях. Таких сімей буде меншість, але саме на них ми повинні сконцентрувати свою увагу. У навчально-вихов- ному процесі ми повинні не тільки навчати молодь відповідно до тієї чи іншої програми, а завжди теоретичний матеріал демонструвати на справжніх життєвих історіях, як реалізується ідо чого приводить виконання тієї чи іншої функції сім’ї. Відповідно, якщо не виконуються якісь функції сім’ї, то необхідно показувати наслідки цих провалів ужитті Який вихід?

— Вирішуючи ці виклики сучасності необхідно починати з морального виховання, зокрема на прикладі побудови стосунків. Упродовж років незалежності молоді не показують, у чому полягає краса подружніх стосунків, логіка й пріоритети їх побудови. Формування ціннісних орієнтирів співгромадян повинно базуватися на основах духовності, українських традиціях та на багатій науковій спадщині нашого суспільства. Тому всім у сьогоднішньому часі необхідно брати відповідальність за майбутнє наших дітей, нашої української сім’ї та держави. Загальновідомо, щонайкраще середовище для формування цінностей, формування особистості, яка буде готовою гідно вступити в це непросте життя, є сім’я. На жаль, як уже було сказано, українська сім’я здебільшого не виконує цього завдання стосовно своїх дітей. Адже, згідно зі статистикою, більшість сімей розлучається, завдаючи біль і страждання одне одному, а якщо мають дітей, то приносять біль і страждання й ужиття своїх дітей. Лише невеликій кількості сімей вдається з належною відповідальністю й обов’язком виховати своїх дітей. Існує друга інституція, яка має право й обов’язок братина себе відповідальність у формуванні громадян, патріотів, хороших майбутніх батьків. Це держава, яка має освітні ресурси. Окрім того, двигуном прогресу в цих питаннях часто виступає громадськість і Церква.
У країні, яка себе поважає, одним із фундаментальних, найважливіших пріоритетів розвитку повинна бути сімейна політика. На превеликий жаль, за час незалежності України, не було й немає сімейної політики. Фінансова допомога при народженні дитини, одиноким матерям та деяка інша матеріальна підтримка не є сімейною політикою, а елементом соціальної політики, яка ніяк не впливає на якість сім’ї. Сімейна політика повинна формуватися з двох складових морально-духовно-етичної та економічної.
Мета сімейної політики полягає у відродженні, формуванні та підтримці морально здорової, щасливої української сім’ї та родини. Ця мета забезпечується комплексним і скоординованим підходом. Ця комплексна робота для сім’ї включає в себе відповідні програми, зокрема й підготовку до життя в подружжі та відповідального батьківства. На сьогоднішній день сформовано достатньо програм, які дозволяють ефективно виконувати ці завдання. Дуже гостро стоїть питання фахівців, які б мали достатню кваліфікацію у викладанні цих програм. Мусимо визнати, що такого рівня фахівців в Україні досі не готують. Такий фахівець повинен володіти знаннями в наступних галузях філософія, психологія, педагогіка, богослов’я, соціологія, біоетика, право, риторика, економіка, філологія, а головне — сам повинен бути прикладом у своїй сім’ї. У нас готові програми підготовки таких фахівців і сподіваюся, що в скорому часі ми знайдемо відповідні форми підготовки необхідних спеціалістів. А людей, які б прагнули стати такими фахівцями, є чимало. Цей підхід є безальтернативним. Нам необхідно вкладати знання молодів цих питаннях, максимально використовуючи освітні ресурси. Я свідомий того, що й серед читачів цього видання знайдуться особи, яким ця тема близька й зрозуміла, і які мають бажання долучитися до реалізації програм підготовки до життя в подружжі та відповідального батьківства. Тому, усім зацікавленим пропоную зголоситися, надіславши наступну інформацію на e-mail: ukradrian@gmail.com
6
6
СЛОВО ВЧИТЕЛЮ 2(32)/2015

1. Ім’я та прізвище. Адреса проживання. Освіта та сфера діяльності. Сімейний стан, діти та вік дітей. Обґрунтуйте своє зацікавлення й мотивацію. Контактний телефон.
— Чи важливо для вчителя, викладача предметів
морально-виховного спрямування бути високомо-
ральною людиною, дотримуватися біблійного погляду
на шлюб, виховання дітей тощо?
— Настільки важливо, що в іншому випадку вчитель немає права проводити таке навчання. Яне хочу здатися надто категоричним, але погодьтеся, що неморальний і не- духовний педагог не може викладати предмети духовно- морального спрямування. З іншого боку, видавати себе за такого також немає сенсу, оскільки шкільна аудиторія це швидко зрозуміє й у такого педагога не буде ніякого позитивного результату його праці.
— У програмі Школа стосунків, яку Ви репрезен-
тували в попередньому числі часопису Слово вчите-
лю», указуєте на чотири основні складові життя вміння
будувати стосунки, батьківство, віру в Бога й добро-
чинність. Чому Бог лишена третьому місці Хіба сто-
сунки з Богом не є визначальними для всіх інших сфер
людського життя Чи це своєрідний захист від можли-
вих звинувачень у клерикалізмі?
— Це умовна нумерація черговості. Для мене Бог є безальтернативною основою життя. Я вже майже два десятки років говорю про стосунки й проводжу час зріз- ними аудиторіями. Якщо говорити відразу про стосунки з Богом, як визначальні для всіх інших сфер людського життя, тоне всі відразу сприймуть цю істину. А якщо говорити про побудову стосунків у парі, з іншими людьми, про народження й виховання дітей, то в процесі цих розмові навчань буквально всі приходять до усвідомлення Бога як Початку й Основи всього. А що стосується можливості звинувачень у клерикалізмі, то мене не цікавлять такого роду можливі звинувачення. Я науковець, практик, експерт із питань сімейних стосунків, сім’янин, батько тощо, але найперше я — християнин.
— Розкажіть трішки про Вашу сім’ю. Чиє у вас сі-
мейні, родинні традиції
— Уже п’ять років ми проживаємо в Києві, до цього жили у Львові. Донька в цьому році закінчує навчання в Національному університеті ім. Т. Г. Шевченка, син третьокласник. Дружина багато мені допомагає. Разом ми проводимо чимало різноманітних семінарів та зустрічей і максимально часу намагаємося проводити разом. Багато родинних традицій пов’язані з нашою християнською вірою. Також моя Марійка пише вірші, тому хочу завершити розмову одним із творів моєї дружини. Найбільше, що я хочу, — це спастися,
Щоб Господь спас мене й дітей,
Батьків і мого чоловіка,
Родину та близьких мені людей.
Я знаю, щоб спасіння осягнути,
Ти дав нам заповіді, дві з них — головні:
Любити Господа і ближнього любити
Всім серцем, думкою і прагненням душі.
Я знаю й те, що знати мало Найперше — їх виконувати слід.
Я прагну, алей прагнення замало Тому прошу, щоб Ти мені поміг.
Бо я, мій Боже, лиш людина,
Людина грішна і слабка. Тільки у Тобі моя сила,
У Тобі моя висота. Розмовляла Надія Доля
7
7
№ СЛОВО ВЧИТЕЛЮ

Морально-етичні аспекти
Морально-етичні аспекти ХРИСТИЯНСЬКОЇ СІМ’Ї ХРИСТИЯНСЬКОЇ СІМ’Ї в духовній спадщині митрополита в духовній спадщині митрополита
Андрея Шептицького
Андрея Шептицького
Х
ристиянська сім’я — це спільнота любові, це найбільший скарб нашого народу. Якнайменша клітина людського роду вона складається з осіб. В українській мові слово «сім’я» дослівно означає сім Я, тобто батько, матір і п’ятеро дітей. В англійській мові слово “family” має цікаве тлумачення “father and mother I love you” — батько і мамо, я люблю вас».
Оскільки людина — це істота не лише розумна й сво- бідна, ай суспільна та релігійна, то від самого початку свого існування вона вкладається всім ю. Здавалося б, що нового можемо сказати про сім’ю; до певної міри кожен із нас відчуває себе, як нефахівцем, то, принаймні, не дилетантом, адже всі ми маємо єдині витоки — сім’ю, або навіть живемо в ній. І кожен із нас, безумовно, відчуває всю гостроту ситуації особливо сьогодні разюча видозміна подружніх стереотипів, орієнтацій, зростання кількості розлучень, спад рівня шлюбності та народжуваності збільшення кількості так званих неповних сімей та багато інших розмаїтих негативів, і все це провокує думку, чому ракові метастази на тілі родини так швидко розповсюджуються Чи ці руйнівні процеси незворотні Чому ці засоби, котрі є, неспроможні змінити ситуацію Чи існує такий собі ключ розуміння всіх тих проблем До кого ж звертатися по допомогу Хто нам скаже правду?
Людина стає людиною тільки всім ї. Мусить бачити біля себе людські обличчя маму, тата. Усе набуває сенсу, коли є здорова сім’я. Тоді всі наші ділянки суспільного життя нормалізуються. Хто хоч трохи цікавиться історією, той знає, що доля цілих народів, їх розквіті занепад залежать відстану й значення сім’ї в суспільстві. У цілому світі нині йде особливий наступ злих сил на родину. Немає такого наступу навіть на Церкву. Вороги діють на сім’ї, щоб поділити їх. Тому нам необхідно охороняти нашу родину в нашій рідній Українській державі. Наш обов’язок звернутись до Бога, бо подружжя, сім’я своїм корінням є у святій волі Творця, це Він сказав Своє перше слово, а Його слово вічне. Акцентуємо увагу на ролі чоловіка у світлі Божого закону, на необхідності відродження гідного та відповідального батьківства та особливого покликання жінки, підтримки й поваги до неї всім ї, суспільстві та Церкві.
Сім’я (родина) є перша церква. З родин повстають наступні церкви парафія, єпархія, національна Церква і вселенська Церква. Церква розглядає сім’ю як надприродний і первинний інститут суспільства, який базується на добровільно укладеному благословенному Богом союзі чоловіка та жінки. Сім’я відіграє виняткову роль у справі виховання людини й становлення здорового й повноцінного суспільства.
Прикметами християнського подружжя є святість, єдність, нерозривність і гідність. Символічною формулою християнського подружжя є 1+1=1. Шлюб — фундамент сім’ї й родини. Шлюб — це урочисте приречення на спільне співжиття чоловіка з жінкою, у самій природі яких закладене покликання до подружжя, яке не є чисто людською установою. Сам Бог є його Творцем. Оскільки людина є розумна істота, то чоловік і жінка нерозривну єдність свого співжиття мають робити свідомо, зізнанням і, водночас, маючи свобідну волю, повинні одружуватися добровільно. Первісна мета подружнього союзу чоловіка й жінки згідно з Божим задумом це потомство. Друга мета подружжя — це взаємна допомога чоловіка й жінки в тілесному та духовному вимірах, а узаконене через таїнство подружжя статеве єднання оберігає їх від розпусти. У своїх повчаннях славетний митрополит Андрей Шептицький) наголошував на святості подружжя, говорячи, що воно має бути таке, як ціле християнське життя. Таїнство подружжя, яке єднає серця двох людей, він називав криницею, з якої кожен християнин черпає Божу благодать.



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   12


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка