Сучасний погляд на читання




Pdf просмотр
Сторінка1/6
Дата конвертації17.02.2017
Розмір0.79 Mb.
  1   2   3   4   5   6


1
СУЧАСНИЙ ПОГЛЯД НА ЧИТАННЯ

На сучасному етапі батьки та педагоги мають можливість обирати різні методики раннього розвитку. У відкритому доступі є безліч цікавих методик і програм раннього розвитку та неймовірна кількість матеріалів щодо виховання та навчання діточок. Вагомий внесок у цьому напрямі залишили нам такі діячі Марія Монтессорі, Нікітіни, М.Зайцев. Сесіль Лупан, Рудольф Стейнер, Масару
Ібука, Б.Спок, Януш Корчак, Л.Данілова, В.Воскобович та інші автори. Потрібно лише пам’ятати, що в будь-якої методики є свої особливості, а також те, що кожна дитина унікальна. Адже, ранній розвиток – це не перетворення дитинина енциклопедичний довідника створення сприятливого середовища для повноцінного емоційного й інтелектуального розвитку малечі. Ми обрали метод американського вченого нейрофізіолога Глена Домана, автора таких популярних книг як Як зробити дитину фізично досконалим, Як дати дитині енциклопедичні знання, Як навчити дитину математики та багатьох інших.
Історія питання

Отримавши в 1940 р. наукову ступінь з фізичної терапії в Пенсильванському університеті, Доман присвятив себе лікуванню та реабілітації дітей з різними ушкодженнями головного мозку. Протягом п'ятнадцяти років, займаючись безнадійно хворими, він домігся приголомшливих результатів і зробив ряд дивовижних відкриттів. У випадках, коли процес розвитку і росту мозку зупинено (як при глибокому ураженні мозку) або уповільнений (як при середній тяжкості ураження, його можна змусити працювати. Тільки для цього потрібно впливати на нього через один з доступних нам каналів проникнення інформації - зір, слух, дотик. І виявилося, що, процес росту та розвитку мозку можна посилити і прискорити Доман пропонував стимулювати центральну нервову систему і мозок за допомогою зорового сприйняття (візуально, слуху
(аудіально) та шляхом дотику (тактильно). Дітям з відсталим розумовим та фізичним розвитком з певною періодичністю показували картинки, написані на картках слова, одночасно озвучуючи їх, навчали повзати, висіти на брусах, у той час як вони взагалі не могли рухатися. Заняття Домана дозволяли частково або повністю відновити рухову активність маленьких пацієнтів, допомагали дітям з порушенням розумової здатності здобути освіту, а іноді навіть перевершити своїх здорових однолітків. Уроці нейрофізіолог Глен Доман разом з групою вчених засновує Інститут розвитку людського потенціалу в Філадельфії. До початку х результати досліджень цього наукового центру стають широковідомі, асам Доман називає їх "м'якою революцією" в науці. Розробляючи систему реабілітації дітей з важкими ураженнями центральної нервової системи, він прийшов до висновку, що найбільш ефективно можна впливати на розвиток мозку в період його активного росту - до 6-7 років. Причому, вже після трьох років цей процес сповільнюється, а після семи практично припиняється. Отже,


2
чим молодша дитина, тим простіше його навчати. "Ще простіше долучити до знань дитини у віці до одного року" - вважає Доман. Так виникла ідея використовувати досвід стимуляції розумових процесів для роботи з нормальними дітьми. Ось уже кілька десятиліть Глен Доман і його однодумці навчають дітей і їх батьків, використовуючи унікальну методику, спрямовану на стимуляцію мозкової активності. Результати таких занять буквально приголомшують маленькі учні до чотирьох років читають і розуміють тексти на декількох іноземних мовах, грають нарізних музичних інструментах, демонструють блискучі математичні здібності, виконують гімнастичні вправи, пірнають і плавають. Але, мабуть, найдивніше втому, що автор методики пропонує оволодіти нею всім батькам, які бажають дати своїм дітям енциклопедичні знання. Знаменитий нейрофізіолог вважає, що кожна мати чи батько здатні виховати геніальних дітей.
Методика і цілі навчання

Протягом багатьох років, працюючи з хворими та здоровими дітьми більш ніж ста національностей, Глен Доман отримує в своє розпорядження унікальні дані про можливості стимулювання мозкової активності в певний період життя дітей від 0 до семи років. На їх основі вчений робить висновок про дивовижний інтелектуальному потенціалі, яким нагороджується будь-яка дитина від народження. Завдання дорослого полягає втому, щоб допомогти цей потенціал реалізувати. Тобто "не зробити дитину генієм, а дати необмежені можливості вжитті. Яким чином Доман переконаний, що в основі будь-якого знання, будь- якого вміння, будь-якої професії лежать факти. "Вони складають базу, на якій буде побудовано знання. Без фактів немає знання. Є усереднений набір фактів - є середнім за рівнем знання. Якщо набір фактів великий, то база знань вище середнього. Факти - основа знань, знання - базис інтелекту. Цікава особливість у своїх книгах він дуже детально зупиняється на пізнавальних функціях мозку на здатності запам'ятовувати факти і нічого не говорить про розвиток таких необхідних будь-якій людині здібностей, як образне і логічне мислення, уява. Відверто порівнюючи мозок людини з комп'ютером, нейрофізіолог тим не менш, визнає перевагу людини. Він вважає, що засвоєння дитиною корисних фактів, які в його системі координат називаються бітами інформації, - це прямий шлях до розвитку інтелекту. Досаду Домана викликає той факт, що "комп'ютер ми акуратно і точно начиняємо даними, а мозок дитини засмічуємо неточною, плутаною інформацією" Звичайно, можна скільки завгодно сперечатися проте, що вважати корисною інформацією, а що - ні. У кожного з батьків з цього питання буде своє, особливу думку. Безперечно лише те, що діти вбирають все нове легко із величезною швидкістю. Власне на цьому і побудовані заняття з методики Глена Домана. Отже, мета занять - познайомити дітей з тисячами ясних, точних, цікавих фактів. І факти ці, подібно комп'ютерній програмі, повинні бути систематизовані по розділам знань, категоріям і бітам. Наприклад, розділ "Біологія, категорія "комахи, біти "фотографії комах, або - розділ


3
"Література", категорія "Дитячі письменники, біти "портрети письменників. Зображення будь-яких бітів інформації повинні бути наклеєні на картонні картки певного розміру. (28 на 28 см) На зворотному боці надписується найменування біта, наприклад, "це комаха - сонечко. Доман підкреслює, що дитині повинен повідомлятися чіткий, точний факт, а не думка. Тобто, твердження "яке гарне комаха - сонечко" вжене буде правильною назвою біта інформації.
КОЖНА ДИТИНА ІНДИВІДУАЛЬНА
Кожна дитина розвивається своїм темпом, поступово, крок за кроком. Кожен малюк формується на свій лад. І це не треба комусь доводити. Але, безумовно, існують і загальні норми до певного віку дитина має сидіти, стояти, ходити, бігати, малювати, читати, писати. Ці межі встановлено для того, щоб показати педагогам і батькам, коли має розвинутись ця або інша функція. Якщо у дитини щось не сформовано до певного віку, це свідчить про затримку в розвитку. Так може статися, коли дитина хвора або з нею ніхто не займається. Але слід приділити дитині бодай трохи уваги, пограти з нею, щось розповіс- ти,показати малюнки, почитати книжки, як вона почне розумнішати і дорослішати прямо на очах. Такій дитині все цікаво, вона просить позайматися з нею ще й ще. А що, як непросто погратися і почитати, а почати вчити дитину за допомогою відомої методики раннього розвитку (звісно, через гру, а не посадивши за парту. Вона розвиватиметься ще швидше, інтенсивніше, вразить батьків і вихователів своїм розумом, пам’яттю, винахідливістю, творчими здібностями. Кожна дитина унікальна і має свої вікові та індивідуальні особливості зростання, свій метод пізнання, родинні стосунки. Поєднання дорослих, навчальної програми і дитячого колективу має враховувати індивідуальні відмінності дітей. Процес навчання малюків постає як результат взаємодії мислення дитини та її контакту з навчальними засобами, іншими людьми. Таке навчання має відповідати розвитку дитини та зважати на її захоплення і вміння. Отже, друга сторона концепції відповідності розвитку, що полягає в індивідуальній відповідності, вимагає уважного спостереження вихователів за здібностями, потребами, інтересами, темпераментом, методом пізнання кожної дитини. У малюків, рівень розвитку яких відповідає вимогам, сформується висока самооцінка та здатність сприймати нові ідеї, види діяльності. Якщо вимоги вищі або нижчі за рівень розвитку, дитина може втратити зацікавленість, почне нудьгувати, стане неспокійною чи байдужою. Що таке розвиток, — знають усі. Що таке ранній, теж пояснювати не треба. А от що означає ранній розвиток Що це Навіщо і чому він ранній А чи варто позбавляти малюка дитинства Виникає вельми багато запитань і суперечливих думок. Спробуємо розібратися, що ж таке ранній розвиток і навіщо він потрібен.
Ранній розвиток
— це розвиток здібностей дитини в ранньому віці, а ще необмежена фізична активність, а саме створене спеціальне середовище, яке


4
дає дитині змогу краще і раніше навчитися керувати своїм тілом, почуватися впевненіше цілий різновид іграшок, які розвивають тактильні, зорові, слухові, нюхові відчуття спеціально створене життєве середовище, наповнене цікавими і незвичайни- мипредметами, які дитина може розглядати і вивчати картки з написаними словами, з якими дитина просто грає разом з дорослими картки і книжки, які написані великими буквами з великими малюнками ігри для дитини, які враховують її інтереси та вікові можливості постійні прогулянки, екскурсії, бесіди, читання книжок тощо активна позиція матері-вихователя стосовно дитини в перші роки її життя неперервний процес, кропітка праця, яка вимагає від вихователя постійного втручання в дитяче життя, постійної творчої напруги бажання наповнити повсякденність радістю пізнання і творчістю розуміння унікальності періоду дошкільного дитинства і вельми важливо, шоб дитина прожила його повною мірою.
СТВОРЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА
Ретельно сплановане оточення спонукає дітей досліджувати, виявляти ініціативу, творити. Колектив вихователів має володіти потрібними знаннями про розвиток дитини і забезпечувати належні умови для навчання. До того ж роль цього колективу полягає у постановці відповідних завдань як для окремих дітей, такі для групи загалом, у реагуванні на їхні потреби, повазі до індивідуальних особливостей та інтересів, у підтримці природної допитливості малят, сприянні навчанню на засадах праці. Наша навчальна програма грунтується на тому, що вихователь розуміє розвиток дитини спостерігає за грою та роботою дітей ретельно планує групові та індивідуальні завдання, що відповідають потребам та інтересам дітей забезпечує зміни та гнучкість оточення дітей виявляє повагу до дітей та цінує їхні думки сприяє розв'язанню проблем та формуванню поваги у стосунках між дітьми ставить навідні запитання, які допомагають дітям відповідати. Приміщення має бути привабливим та легко трансформуватися. Групову кімнату ми розглядаємо як простір, що постійно видозмінюється вихователями та дітьми, щоб залишатися сучасним і відповідати потребам їхнього розвитку. Приміщення можна порівняти з акваріумом, що містить ідеї, оцінки, стосунки та культуру людей, які в ньому мешкають. Облаштування кімнати має сприяти розвитку природної цікавості дітей до пізнання світу, тому готуємо приміщення до занять, забезпечуємо його потрібними матеріалами та привчаємо дітей користуватися цими матеріалами й


5
обладнанням. Обстановку та матеріали змінюємотак часто, як того потребує втілення нових ідей. Діти беруть участь у прийнятті рішень про зміни у приміщенні, і якщо це можливо, їхню думку ми враховуємо. Діти користуються матеріалами творчо і тривалий час. щоб залучитися до роботи. Роботам, створеним дітьми,дається оцінка та знаходиться місце. Вони стають елементами оформлення приміщення. Матеріали та обладнання в груповій кімнаті розміщуюємо так, щоб найкраще відповідати вимогам і потребам дітей у грій навчанні. Отже, створюємо своєрідні осередки, центри діяльності.
В центрі навчання грамоти
ми розмістили книжки та матеріали для прослуховування і письма. Це те місце, де діти можуть сісти та погортати книжки, почитати одне одному, або ж їм будуть читати вихователі. Література використовується протягом усього дня. Водночас діти мають можливість створювати власні книжки, читати іншим, вигадувати історії, обігрувати їх, слухати безліч оповідок. Вихователі ретельно добирають предмети та розміщують їх так, щоб вони були максимально доступними для малюків. Ми намагалися створити умови для самостійної роботи кожної дитини чи невеликої групи дітей. Діти самі вибирають те, що їм потрібно, з великої кількості матеріалу, зібраного в центрі. Відповідно до вимог програми функціонування центру навчання грамоти
грунтуєтьсяна концепції навчання дітей у процесі гри. Діти також навчаються нового разом. Робота в центрі невеликими групами сприяє невимушеній природній взаємодії малят, їхньому спілкуванню. Це допомагає успішно долати проблеми, учитися приймати рішення, виражати себе, вивчати відмінності між різними предметами, набувати навичок самостійності, наслідувати більш розвинених однолітків. Більшість фахівців дотримується думки, що гра — це основна робота, яку виконують діти. Для малят навчання — гра і, навпаки, гра — навчання. Це нероздільні процеси. Залучення дітей до гри сприяє розвитку вмінь і знань. Отже, програма дошкільного виховання розглядає гру як основу навчального процесу, під час якого використовуються матеріали у центрі навчання грамоти за тактовної участі виховательського колективу.
Організація й обладнання центру навчання грамоти
у групі ми проводилася відповідно до умов та площі кімнати. Місце, де діти навчаються грамотивідносно невелике. Воно обладнане килимами, м’якими стільцями, столами для письма та малювання. Книжки розміщені на поличках так, щоб діти могли вибрати одну з них і спокійно погортати, розглянути. У центрі розміщуємо достатньо матеріалу для кількох дітей, які граються одночасно. Діти можуть самостійно вибрати гру, за потреби їм надається допомога. Діти переміщаються по центру, коли закінчать одну роботу і зацікавляться іншою. Час, витрачений на заняття певним видом діяльності, є різним для різних дітей. Якщо малюки граються активно, творчо використовують матеріали, вони


6
затримуються з одним видом діяльності довше. Вихователі змінюють умовив центрі, пропонуючи нові матеріали. Намагаємося переобладнувати та доповнювати центр відповідно до індивідуальних нахилів дітей. Якщо дитина цікавиться якимись тваринами, знаходимо та розміщуємо на поличках про них книжки.
Щоб досягти успіху в читанні та розумінні прочитаного, слід збагачувати
словниковий запас дитини, розвивати її мислення. Основний засіб спілкування в процесі гри — мовлення. У рольовій грі діти використовують мовлення для спілкування та обміну думками, підвищують рівень володіння ним, розширюють запас слів і понять. Саме тому, ми створили умови для рольових ігор, розмістили матеріали та обладнання в певному порядку, групування й відокремлення предметів на основі подібностей або відмінностей
— все це допомагає дітям розвивати спостережливість. Процес з’ясування відмінностей та подібностей вельми важливий і в навчанні читати слова. Діти впорядковують свої думки, коли дотримуються під час гри певної теми. На посуд (контейнери, каструлі) і меблі ми наклеїли відповідні етикетки, щоб діти, прочитавши їх, зрозуміли призначення цих речей. Малюки, намагаючись пізнати світ дорослих, виявляють невгамовну цікавість, безпосередність, оригінальність мислення. Діти навчаються під час діяльності. Тому, намагаємося облаштувати групову кімнату так, щоб відображалися та моделювалися реальні життєві ситуації. Матеріализнайомі та звичайні і, що не менш важливо, привабливі.
Центр навчання грамоти вимагає організації кількох куточків
для карток з написаними словами, картинок з назвою зображеного предмета чи явища, письма, виготовлення книжок, прослуховувань, бібліотечки, відпочинку.


7
Щодня наші вихованці мають змогу тут обирати різноманітні види діяльності. Для навчання письма малюки забезпечені ручками, олівцями, фломастерами, крейдою, папером (простим та в лінійку) тощо. Приладдя регулярно поновлюється в міру використання.
Куточок виготовлення книжок.
Тут діти відчувають себе справжніми творцями і майстрами. Для книжок використовуємо заготовки (наприклад, книжки з неповними сторінками розміром х або 8 x 1 1 см, де діти записуватимуть свої враження, придумані історії, вірші, зображатимуть різних героїв. Доречними були б комп’ютер і принтер. Діяльність у цьому куточку допоможе дітям учитися незалежного мислення, оцінювати свої можливості, знання, удосконалювати мовленнєві навички. Книжки, виготовлені дітьми, розміщуємо у бібліотечці. Влаштовуємо перед цим презентації таких книжок з обговоренням, відповідями на запитання, коментарями, де автор висловлює власну думку, обстоює свої пропозиції, спілкується з аудиторією.
Кімната казок.
Облаштована спеціальна кімната, де живуть герої казок, є міні-сцена, телевізор та програвач, різноманітні види театрів, зручний м’який диван. В цій кімнаті діти відчувають себе справжніми казкарями придумують свої казки та історії, перетворюються на героїв казок, переглядають відеоролики за методикою Глена Домана.
Куточок прослуховувань
. Тут діти слухають аудіозаписи оповідань і казок за допомогою магнітофонів і плеєрів з навушниками. Діти вибірають: послухати казку чи прочитати її самостійно. Маємо широкий вибір записів, включили до фонотеки легенди і казки, пісні народів світу. Діти самостійно обирають записи, керуючись власними інтересами або завданнями вихователів відповідно до


8
теми.
Українська світлиця.
В затишному інтер’єрі української хати з великою піччю, безліччю української народної утварі (посуд, меблі, одяг, образи, народні музичні інструменти, прялки тощо) діти читають український фольклор, читають нові незнайомі слова і знайомляться з предметами, що їх позначають.
Бібліотечка.
Подбавши про привабливе оформлення куточка, де на полицях розміщуються книжки, створили зручне і по-домашньому затишне місце. Книжки відповідають рівню розвитку дітей, задовольняють потреби тих малят, які ще не вміють читати, і так само добре підготовлених. У бібліотечцідібрана різноманітна дитяча література книжки з красивими малюнками, оповіданнями, віршами, казками, дитячі енциклопедії, підручники, словники. Рівень їх складності, доступності залежить відвіку та інтересів дітей.


9
СТАН ДОСЛІДЖЕННОСТІ ПРОБЛЕМИ НАВЧАННЯДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ
ЗА СУЧАСНИМИ ТЕХНОЛОГІЯМИ

Дослідження результатів, щодо впровадження технологій раннього навчання в навчально-організаційний процес в групах раннього віку проводилось 2010 —
2011 навчального року. Ми розробили перспективний план, відповідні методи, прийоми та засоби для досягнення поставленої мети. Анкети для батьків дітей раннього віку.
1. Складання оптимальної та ефективної сітки занять з дітьминавчально- виховної роботи поза заняттями, з елементами впровадження сучасних технологій.
2. Результати власних спостережень за дітьми під часорганізованої навчальної діяльності в повсякденному житті. На першому етапі ми провели анкетування батьків раннього віку, щоб виявити розуміння батьками сутності освітньо-виховної роботи з їхніми дітьми та отримати пропозиції щодо удосконалення нашої роботи. Питання анкет об’єднали за певними блоками а теоретичний б теоретико-методологічний; в практичний. Одержані дані на першу групу запитань : Чи ознайомлені, Виз елементами впровадження сучасних технологій в навчально-вихований процесу групі раннього віку - 65% ознайомлені з елементами впровадження сучасних технологій, 25% батьків не ознайомлені з елементами впровадження сучасних технологій, 10% не відповіли на запитання. На другу групу запитань Чи ознайомлені, Виз технологіями раннього навчання Якщо так, назвіть якими самими - 70% ознайомлені з сучасними технологіями раннього навчання з них 20% змогли перелічити ; 20% незнайомі з технологіями раннього навчання. Аналіз на третю групу запитань Чи помітили, Ви, змінив інтелектуальному розвитку вашої дитини після відвідування дитячого садка - 97% батьків помітили доброякісні зміни у інтелектуальному розвитку їхніх дітей під час відвідування дитячого садка, навіть змогли назвати в якій саме сфері відбулося покращення. Найбільше було названо,що покращення відбулося у розвитку мовлення їхньої дитини, а також у сенсорному розвитку, 3% батьків написали проте, що їхні діти вміють розрізняти деякі букви та цифри. Аналіз анкетування батьків визначив достатній рівень обізнаності з особливостями освітньо-виховного процесу в групах раннього віку згідно впровадження елементів новітніх технологій. Щоб з’ясувати рівень знань дітей, а також вмінь і навичок, ми провели діагностування дітей згідно показників, які визначені в чинній програмі та відповідають віку дітей. Рівень впровадження знань за елементами впровадження технології Г.Домана проводили за такими показниками


10

вміння складати з частин ціле знання основних кольорів чи вміє читати подані слова. За результати дослідженнями з’ясували, що 30% мають високий рівень сформованості, 44% - достатній рівень, 26%) - низький. За допомогою наших запитань-малюнків ми змогли побачити рівень сформованості знань, вмінь дітей 1 молодшої групи. Так до групи з високим рівнем сформованості знань, ми віднесли дітей, у яких достатньо сформовані знання з різних розділів програми. Діти з інтересом і неприхованою завзятістю залучались до пропонованих їм завдань, виражали свої емоції за допомогою слів, жестів, міміки. До групи з достатнім рівнем сформованості знань ми віднесли дітей, які Ыз задоволенням залучались до нашого діагностування, але вони не завжди виявляли ініціативу, не хотіли давати відповіді на запитання. Хоч було видно, що діти мають певний багаж знань, але не можуть висловити це, тому почувають себе невпевнено. До групи з низьким рівнем сформованості знань ввійшли діти, які не виявляли зацікавленості до запропонованих завдань. Зазвичай це діти, які тільки почали відвідувати дитячий садок або рідко його відвідують. Отже, ми можемо зробити висновок, що діти які регулярно відвідують заклад мають такий рівень сформованості знань, який відповідає вимогам чинної програми. Діти, які не відвідують дошкільний заклад, майже не мають тих знань і вмінь, які б відповідали критеріям і показникам засвоєння змісту навчання на означеному віковому етапі. Також ми проводили анкетування вихователів, щоб виявити рівень обізнаності з особливостями навчально-виховного процесу в групах раннього віку згідно змін реформування дошкільної освіти та впровадження новітніх технологій. Для досягнення поставленої мети ми вирішили проводити роботу в різних напрямах, а саме
1. Ознайомлювати вихователів з новою педагогічною інновацією організація педагогічних читань проведення практикумів.
2. Організація спільної роботи ДНЗ і сім’ї, щодо виховання і навчання дітей раннього віку у дошкільному навчальному закладі проведення анкетування батьків проведення круглих столів надання індивідуальних консультацій. Вищеописані напрямки роботи дали можливість проводити роботу по впровадженню технології в певній послідовності, що на нашу думку має забезпечити очікуваний результат.


11
ПЕРШИЙ ЕТАП НАВЧАННЯ ЧИТАННЯ.
РАННІЙ ТА МОЛОДШИЙ ВІК.

Мета: стимулювати інтерес дітей до читання, навчити читати цілі слова та словосполучення з цих слів нарощувати темп показу слів та поступово збільшувати кількість пропонованих категорій знань.
Організація занять на І етапі навчання читанню.
Перший тиждень занять – це адаптаційний період, під час якого поступово нарощується інтенсивність занять, формується певний режим та стимулюється інтерес малюків до занять. Розпочинали перші заняття в той час, коли діти були енергійні, в гарному настроїв затишній спокійній обстановці. Всі матеріали, які ми використовуємо в навчанні дітей читати, дуже прості. Вони засновані на багаторічній роботі і експериментах дуже великої групи вчених і дослідників, які вивчали, яким чином людський мозок росте і функціонує; розроблені на підставі факту проте, що читання - це функція мозку матеріали оцінюють можливості та обмеженість маленького дитячого візуального апарату і вони продумані для того, щоб уникнути складностей, пов’язаних з цим. Всі матеріали виконані на досить щільному білому картоні для того, щоб не рвалися при першому ж використанні і доторку до них дитини. Ми використовуємо великі ватманські шматки, які потім ріжуться до потрібного розміру. Необхідні слова написані яскравими фломастерами, які не стираються. Текст пишемо акуратно, чітко і розбірливо простими друкованими літерами. На першому етапі відбувається первісна та найважливіша зорова стимуляція, тому ми використовуємо великі літери червоного кольору. На кожному новому етапі поступово зменшуємо висоту букв, дотримуючись правила, яке забороняє одночасно зменшувати розмір шрифту і збільшувати кількість слів. Поступово переходимо на чорний колір написання літер. Протягом 5-6 днів дітям показуємо комплекти слів (по 5 у кожному, починаючи з одного комплекту і поступово збільшуючи їх кількість до п’яти. Кожний із них показуємо дітям тричі на день протягом 5 днів, кожне слово – до
1 секунди. Просто піднімаємо картку зі словом МАМА на відстані витягнутої руки від дітей і чітко промовляємо Тут написано « МАМА. Не даємо дітям більше ніяких вказівок, не перепрацьовуємо. Дозволяємо їм подивитися на картку не більше 1 секунди. Потім піднімаємо наступну картку зі словом ТАТОі говоримо:«Тут написано ТАТО. Показуємо ще три інших слова в такій же манері, які перші два. Важливо не просити дітей повторювати слова у міру нашого просування вперед.
Після п'ятого слова обов’язково показуємо своїм вихованцям, що ми ними дуже задоволені. Похвала завжди емоційна, яскрава, але короткочасна.


12
Протягом першого дня повторюємо покази 3 рази в такій же манері, як описано вище. Ті ж самі 5 слів ретельно перемішуємо, щоб порядок їх демонстрації був зовсім іншим. В перші дні занять, показуючи дітям карточку та озвучуючи її, ми до кожного слова додаємо вказівку це або тут написано. Наприклад, показуючи карточку зі словом живіт, ми говоримо Це живіт. Так ми робимо до того часу, поки діти не зроблять перше та найважливіше відкриття, а саме ці червоні позначки на карточці позначають цілком конкретний предмет. На першому тижні більшість дітей вже здійснюють це відкриття. Як тільки це відбувається, ми вжене додаємо до кожного слова вказівку. Заняття проводимо, як мінімум, з півгодинною перервою. Так перший день закінчується і це перший крок, щоб навчити дітей читати. Це займає у нас не більше 3 хвилин за весь день. На другий день повторюємо цю серію точно також
3 рази. Додаємо другий комплект карток з п'яти нових слів. Тепер цей новий комплект теж демонструється тричі протягом дня. Отже, у нас є два комплекти і проводиться 6 занять. В кінці кожного заняття говоримо кожній дитині, що він молодець, що він у нас дуже розумний, що ми ним пишаємося, що ми його любимо, і намагаємося якось фізично показати, що ми ним дуже задоволені. Діти навчаються з блискавичною швидкістю, але якщо доводити їм слова з набором карток більше, ніж 3 рази на день, то їм це набридає. Якщо показувати дитині кожну картку більше однієї секунди, теж втрачається її увага. Мине перевіряємо дітей, це ще рано робити. Діти, які дорослі, люблять вчитися, але ненавидять жодних перевірок. Справа втому, що перевірка і тест – це абсолютно протилежно навчанню, це важкий стресі повно неприємностей.
Будь-яка перевірка вводить якесь тертя в ситуацію між вихователем і дитиною. На жаль, діти можуть асоціювати цей тиск і стрес з процесом навчання. Тому ми раз на тиждень даємо кожній дитині можливість продемонструвати нам добровільно, що вона знає і тільки утому випадку, якщо вона дійсно хоче цього. Навчати дитину - це давати їй приємний подарунок, а перевіряти - це вимагати ніби нагороду і гроші взамін. Чим більше вибудете перевіряти дитину, тим повільніше вона буде навчатися і тим менше вона буде хотіти вчитися. Знання - це найбільш цінний подарунок, який ми можемо дати своїм дітям. Тому даємо нашим малюкам знання великодушно та чекаємо, коли вони самі захочуть добровільно продемонструвати нам те, що вивчили. А це, як правило, відбувається дуже швидко. На третій день додаємо третій комплект карток з ще п'ятьма новими словами. Тепер ми навчаємо дітей трьом комплектам послів і кожен комплект показуємо 3 рази на день. Отже, у нас 9 занять з читання, розкиданих протягом дня і вони займають всього декілька хвилин в цілому. До цього мине перевіряли дітей, як правило вже на цьому етапі навчання діти добровільно виявляють бажання продемонструвати свої здібності читати. Це може статися спонтанно, в будь-якому випадку, довіряємося дитині і її здібностям. На другому тижні занять ми даємо дітям можливість показати, наскільки добре вони навчаються.


13
Вибираємо одне з найулюбленіших слів (індивідуально для кожної дитини, піднімаємо картку перед нею і кажемо дуже повільно і чітко "Що це. Рахуємо до 10 про себе. Якщо дитина назвала слово, ми показуємо бурхливий захват. Говоримо дитині, що вона молодець, що вона дуже талановита, розумна, що ми нею пишаємося. Якщо ж раптом дитина не відповідає або відповідає неправильно, просто говоримо їй теж з ентузіазмом Це слово є – » - і продовжуємо своє заняття. Такий варіант перевірки дуже м'який, він дозволяє дитині або продемонструвати свої успіхи і поділитися з нами великими досягненнями, або ж просто ще не настав час. У будь-якому випадку, навіть у випадку успіху, намагаємося не перевтомити дитину. Одно-два слова, не більше. Якщо дитині це не подобається, такої перевірки не робимо. У будь-якому випадку такі перевірки - це, загалом, для нас. Річ утому, що дитина зацікавлена у вивченні нових слів, а відступ назад і перегляд старих слів, які діти вже знають, це їм вжене цікаво. Перші 15 слів, яким ми навчаємо дітей, найбільш знайомі і найбільш приємні слова, з її оточення. Ці слова включають імена і назви членів сім'ї, що безпосередньо оточують дитину, родичів, якихось тварин, якщо вони є всім ї, може бути назва улюбленої їжі дитини або якихось предметів у будинку, або улюбленого заняття дитини. Єдина застережна рада в усьому цьому процесі навчання, полягає втому, що не можна надокучати дітям. Завжди задовольняємося тим, чого ми досягли. Наші малюки, взагалі, вчать мову, а це найбільш високий з будь-яких їх досягнень. Дотого ж вони зараз працюють над найскладнішим процесом, від якого залежатиме усе їх життя. Вже до цього моменту з нашою допомогою вони зробилидвіекстраординарні речі
1. Вони натренували свій візуальний апараті, що ще більш важливо, свій мозок для того, щоб відрізняти один письмовий символ від іншого.
2. Вони освоїли одну з найбільш незрозумілих абстракцій, з якими їм коли- небудьдоведеться зіткнутися вжитті, вони навчилися читати слова. Їм доведеться зіткнутися зще тільки однією незрозумілою абстракцією - це вже з індивідуальними буквамиалфавіту. Але це пізніше. Декілька слів про алфавіт. Багато хто може запитати, чому "мине починаємо навчання читанню з алфавіту. Відповідь на це питання дуже важлива. Річ утому, що в основі будь-якого навчання лежить постулат проте, що воно повиннерозпочинатися з чогось відомого і конкретного, а потімпрогресувати до чогось нового,незвіданого, а вже після всього - до чогось зовсім абстрактного. Але нічого не може бути абстрактнішим для мізків двохрічної дитини, чим буква А. Тільки якісь геніальні діти можуть вивчити це і зрозуміти. Абсолютно очевидно, що якби х річний малюк був здатний до розумних науковихаргументів, він би не забарився просити дорослих прояснити йому ситуацію.Наприклад, утому випадку, коли ми показуємо букву А, дитина має право запитати нас, чому ця штука називається "А Яку ми повинні дати відповідь.


14
Але, на щастя, намне доводиться давати пояснення дітям, тому що доки вони історично не можуть зрозуміти чому А це А, вони, напевно, розуміють, що ми дійсно доросліші і розумніші їх ідо речі, ця причина може їх задовольнити.
Отже, наші малюки вже впоралися з першим кроком, з ВІЗУАЛЬHИM РОЗРІЗНЕННЯМ і це дуже важливий крок. Взагалі читати букви це завжди дуже складно, тому що ніхто ніколи не з'їв
«А»,чи не поперхнувся А, або не носив А, або не відкривав А. Звичайно, людинаможе з'їсти банан, упіймати м'яч, носити сорочку або відкрити книгу. Але в той час якбукви складові, наприклад, слово «М'ЯЧ», абстрактне саме по собі, м'яч - реальний,його можна упіймати, кинути, грати з ним і набагато легше вивчити слово «М'ЯЧ», ніж вивчити просто букву « М».А потім слово « М'ЯЧ», воно значно відрізняється від слова НІС або від слова МАМА. Ця різниця набагато значніша, ніж відмінність букви А від букви Б Ці два факти роблять слова набагато легшими для читання, ніж букви. Річ утому, що букви алфавіту не є складовими частинами читання або письма.Слова є основними частинами мови. Букви тількитехнічна конструкція, матеріал, який склеює слова. Це як дерево або як камінь для конструкції якоїсь будівлі. Це як цегла, дошки або камені, з якихбудується і зводиться сама конструкція. Трохи пізніше, коли дитина почне добре читати, вонавивчить алфавіт. До тогочасу вона може сама вже знати алфавіті до того часу вона зрозуміє, навіщоалфавіт потрібний і навіщо потрібні нам букви.
Словник про себе.
Ми починаємо навчати маленьку дитину читати, використовуючи слова про себе, тому щоперше, що дізнається дитина про себе, це її тіло. Її світпочинається зсередини іпоступово розгортається назовні на сприйняття зовнішнього світу. Це факт, відомийпедагогам з давніх часів.Кілька років тому один талановитий педагог виразив за допомогою декількохмагічних букв те, що набагато поліпшило процес навчання. Ці букви були В, З, Т - візуальне, звукове, тактильне. Було показано, що діти краще навчаються черезкомбінацію візуального (В, звукового (Зі тактильного (Т. Ми розпочинаємо зі слів про себе. Ці слова вже меншого розміру, але все одно вони щедосить великі, прості і написані червоним.Як і попередні слова, цю групу представляємо поодному слову, в той же час, не відкриваючи інші.Знову таки, діти у хорошому настрої, апредмети, що їх оточують, не відволікаютьїхньої уваги.Словник про себе складається з наступних ти слів, кожне з яких написане накартці заввишки приблизно 12 см червоним простим шрифтом, приблизно 10 см заввишки. Це наступні слова
РУКА ОКО ЗУБИ ЯЗИК
КОЛІНО СТУПНЯ ЖИВІТ ГУБИ
НОГА ВУХО РОТ ПАЛЬЦІ
ГОЛОВА ДОЛОНЯ ЛІКОТЬ ПАЛЕЦЬ
НІС ПЛЕЧЕ ВЕЛИКИЙ ВОЛОССЯ


15
Ми опишемо систему, яку необхідно використати при додаваннінових слів і вилученні вже старих.У кожному комплекті слів забираємо одно якесь старе слово, яке вже вивчалося, якмінімум, 5 днів і заміняємо його новим. Наприклад, наші перші 3 комплекти діти бачили вже упродовж тижня, тому сміло виймаємо звідти по одному слову ізамінюємо їх на нове. З нових комплектів через 5 днівтеж починаємо міняти по одномуслову вдень. Робимо це щодня. В результаті, ми навчаємо дитину ти словам щодня, розбитим на 5 разів по 5- сліву кожному. Щодня діти бачать 5 нових слів, по одному в кожному комплекті, а 5 старих слів вилучаються. Намагаємося не показувати водному комплекті слова, що розпочинаються з однієї і тієї ж букви, наприклад, РОТ, РУКА розпочинаються з однієї букви Р, тому не показуємо їх підряд. Швидше за все, дитинасхилиться до висновку проте, що рот - це рука, тому що обидва слова починаються з одного і того ж знаку, взагалі схожі за написанням. Знову-таки, ми завжди пам'ятаємо найголовніше правило ніколи не надокучати дитині.Річ утому, що якщо дітям нудно, напевно причина втому, що навчання іде занадтоповільно. Дитина повинна навчатися дуже швидко для того, щоб їй хотілося знову ізнову грати в гру. Якщо йти в нормальному темпі, то приблизно щодня діти вивчатимуть по нових слів. Вони можуть навіть вивчати по 10 нових слів щодня. Коли наші діти вивчили слова про себе, ми вже готові перейти до наступному кроку в процесі навчання читанню. Вони вже залишили два найбільш важких кроку позаду себе. Якщо діти до цього моменту займалися успішно, то виникає складність втому, щоб відволікати їх від читань. Їм хочеться читати все довше і більше. Третій крок - це, в основному, навчання дітей домашнім словам, але насправді це просто продовження попереднього процесу з додаванням нових слів, що описують предмети побуту,які оточують дитину. Домашні слова за шрифтом значно менші слів про себе, але вони все ще червоні, все ще написані простим шрифтом, але вони десь вполовину розміру слів про себе. Тобто, це слова десь заввишки 5 см на картках близько 7-8 см. Домашні слова полягають в основному з назв предметів, що оточують дитину, таких як СТІЛ, СТІЛЕЦЬ. Ті назви, які розпочинаються з великої букви, ми і на картках пишемо з великої букви. Але не загострюємо на цьому уваги дітей. Вони не ставляють питання з приводу заголовних букв до тих пір, покине вивчать алфавіт.
До цього часу діти вже мають у своєму словниковому запасі близько ти слів і вже немає необхідності кожного разу переглядати і повторювати їх. Це буде дуже нудно. Поступово переходимо до особистих речей дитини, потім до продуктів харчування, назв тварин. Всі ці комплекти ми змінюємо на власний вибір відповідно до пристрастей дітей, їх зацікавленості та відповідно нашому тематичному плануванню за Базовою програмою Я у Світі. Різні комплекти слів повинні відповідати віку


16
дитини, а їй може бути від 1 року до 5 років. Всі ці словами вчимо точно так само, як вчили попередні. Крім того, цей список може змінюватись від 10 до 5 слів - по вашому розсуду. Цей список (який до цього моменту може досягати 50 слів) складений тільки з іменників. Наступна група слів складається з дієслів.
Дії :
ПИТИ ГУЛЯТИ СМІЯТИСЯ КИДАТИ
ЇСТИ СПАТИ ЧИТАТИ ПЛАВАТИ
СИДІТИ ХОДИТИ ПОВЗАТИ СТРИБАТИ
Щоб пожвавити процес навчаннями супроводжуємо кожне нове слово демонстрацією тієї дії, яку воно означає. До речі, саме вони найбільше подобаються дітям, оскільки супроводжуються спільними діями. Коли діти засвоїли "домашній словник, вони готові рухатися далі. До цього часу вони вже можуть читати понад ти слів. Але перш ніж перейти до наступного етапу (який вже є початком процесу навчання читання, нам потрібно переконатися втому, що ми зуміли досягти двох абсолютно необхідних речей. Ми повинні вселити дітям, що читання - це нс обов'язок, а суцільне задоволення (а саме такі повинно бутив ідеальному випадку. І ми разом буквально насолоджуєтеся щоденними заняттями. Крім того, ми маємо бути впевнені втому, що у дітей збереглася невгамовна цікавість до слів, будь то слова вимовлені чи написані. Коли діти, з будь-якої причини, проявляють інтерес до якогось словами пишемо його друкованими літерами і поповнюємо цим словом їхній словниковий запас. Вони швидко і легко вивчать будь-яке слово,яким зацікавилися. Таким чином, якщо дитина запитає А хто такий гіпопотам або Що означає Крутитися, то найкращою відповіддю на такі питання буде негайно, але ретельно написане друкованими буквами слово, яке успішно поповнить словниковий запас дітей. Діти відчувають особливу гордість і додаткове задоволення від вивчення слова, яке з'явилося в наших заняттях завдяки їм. Наступний крок
- словосполучення.
Тепер, після того як діти вже засвоїли основний словниковий запас, вони готові поєднувати слова разом, щоб отримувати з них різні комбінації. Це - важливий проміжний крок між читанням окремих слів і цілих речень. Словосполучення наводять мости між основними будівельними блоками читання - окремими словами – і наступною складовою частиною цього процесу реченнями. Зрозуміло, що після цього має виникнути здатність читати цілі групи взаємопов'язаних слів, званих реченнями. Проміжний етапу вигляді словосполучень полегшує дітям розвиток цієї здатності. Отже, ми переглядаємо словниковий запас дітей і продумуємо комбінації, які можна скласти з тих слів, що вже вивчили. Так, звичайно, деякі з них доводиться видозмінювати, щоб вийшли осмислені поєднання. Найпростіша і корисна група слів, яка легко засвоюється дітьми, це назви основних кольорів.Ці слова можна


17
написати на зворотному боці карток відповідного кольору. Ми навчаємо дитину читати течи інше слово, а потім перевертаємо картку і показуємо той колір, який воно означає. Діти вчаться розрізняти і називати кольори швидко і легко, отримуючи велике задоволення при впізнаванні. Після того як основні кольори засвоєні, перед дітьми відкривається величезний світ всіляких квітів і відтінків (індиго, блакитний, золотий, мідний, оливковий, срібний і т.д.). Переконавшись, що дитина засвоїла основні кольори, пропонуємо увазі дітей наступні словосполучення

ПОМАРАНЧЕВИЙ СІК ЧЕРВОНА МАШИНАСІРА СОБАКА
ЗЕЛЕНЕЯБЛУКО ЧОРНІ ЧЕРЕВИКИ ЖОВТИЙ БАНАН
БІЛА СТІНА РОЖЕВІ ПАЛЬЦІ БЛАКИТНІ ОЧІ
Кожне з цих поєднань має велике значення, оскільки тепер діти знають два слова як одне. Потім починаємо вчити дітей антонімів
ВЕЛИКИЙ МАЛЕНЬКИЙ ДОВГИЙ КОРОТКИЙ
ТОВСТИЙ ТОНКИЙ ПРАВИЙ ЛІВИЙ
М’ЯКИЙ ЖОРСТКИЙ ПОРОЖНІЙ ПОВНИЙ
Щоденне навантаження при вводі словосполучень не змінюємо ми займаємося в колишньому режимі (5 комплектів карточок = 3 комплекти карточок зі словами + 2 комплекти карточок зі словосполученнями. Один комплект показуємо тричі на день, кожного разу перемішуємо карточки, щоб порядок показу завжди був непередбачуваним. Для того, щоб у дітей розвивалася здібність одночасно сприймати великий об’єм панорамної інформації, ми періодично міняємо розташування слів в словосполученнях 3-5 днів - горизонтальне розташування, потім 3-5 днів - вертикальне.
Вивчення словосполучень містять два основні моменти, які доставляють дитині задоволення. По-перше, вона задоволена тим, що дізналася знайоме слово, а по-друге, вона починає розуміти, що з комбінації двох старих слів виникає нове поняття. Це відкриває двері в чарівний світ друкованих сторінок.
У кінці першого етапу діти


діти виявляють стійкий інтерес до читання вміють читати окремі цілі слова та словосполучення з цих слів охоче вступають в розмову з приводу зробленого виявляють бажання продемонструвати дорослому та одноліткам своє вміння читати.
РІЧНЕ ПЛАНУВАННЯ


18
ПЕРШИЙ ЕТАП НАВЧАННЯ ЧИТАННЯ.
РАННІЙ ТА МОЛОДШИЙ ВІК.
Місяць


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал