Сюжетних картин




Скачати 358.58 Kb.
Pdf просмотр
Сторінка1/4
Дата конвертації05.01.2017
Розмір358.58 Kb.
  1   2   3   4

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ
МОВЛЕННЄВОЇ РОБОТИ ЗА ЗМІСТОМ
СЮЖЕТНИХ КАРТИН
У методичних рекомендаціях ми свідомо намагалися уник­
нути готових конспектів занять, щоб надати можливість ви­
хователям із запропонованого арсеналу методичних прийомів
і матеріалів самостійно сконструювати план заняття за карти­
ною з урахуванням особливостей конкретної групи і загаль­
ного навчального контексту. Отже, у кожній частині заняття
до розроблених картин ми пропонуємо низку можливих варі­
антів, які, на наш погляд, можуть бути доречними в цій си­
туації. До кожної картини подано літературні тексти (вірші,
загадки, прислів’я тощо), що можуть бути включені в зміст
заняття.
1. На екскурсії в осінньому парку
1. Вступна частина
- Звернення до досвіду дітей - прохання пригадати про­
гулянку до осіннього парку /лісу (що робили, бачили, від­
чували).
- Лексико-граматична вправа «Осінні слова». Назвати
«осінні» слова з опорою / без опори на картину.
14

- Мовленнєві завдання: Чи відповідає зміст вірша*1 сюже­
ту картини? Які звуки осені ви почули у вірші? Які інші зву­
ки осені ви знаєте? Як курличуть журавлі в небі? Як шумить
осінній дощик у листі? Як виє вітер у полі? Як стукає у вікно
осінній дощ?
2. Організація сприймання дітьми картини
- Запитання. Які ознаки вказують, що на картині зобра­
жено середину осені, а не початок? Які з ознак осені, що є
на картині, ви бачили вочевидь на прогулянці в парку? Чому
можна вважати, що напередодні йшов дощ? Чому настрій
картини не можна назвати веселим, радісним? Що, на вашу
думку, розповідає вихователь про осінь у парку? До чого в
парку можна доторкнутися, щоб відчути холод? А тепло? Які
запахи можна відчути в осінньому парку?
- Мовленнєві завдання. Розкажи про дерева на картині, як
вони змінилися порівняно з літом. Розкажи про життя птахів
і тварин, як вони готуються до зими. Придумай речення про
машину, яка привезла урожай до міста; про їжачка і білоч­
ку, які готуються до зими; про сварку горобчиків. Назви на
картині те, що викликає усмішку. Назви на картині те, що
викликає сумний настрій.
- Вправи. «Продовжречення». Восени птахи...; Восени лис­
тя стає...; В осінньому парку ми побачили...
«Вгадай за описом». Сірі, важкі, дощові, навислі (що?)...;
зелена, пишна, колюча, висока...; уважна, розумна, струнка,
доросла...; сірі, маленькі, схожі на комочки, стрибунці...; чер­
воні, дрібненькі, круглі, рясні, високо від землі...
«Скажи одним словом». Вересень, жовтень, листопад - це ...
Дощ, блискавка, грім - це...
«Поміркуй». Чому так кажуть: «золота осінь»?
“ Творчі завдання. Уяви, що хлопчик міг сказати дівчинці,
побачивши їжачка. Уяви, що ти вихователь: що ти розповіда­
тимеш дітям про осінь? Уяви, що ти водій вантажівки: розкажи,
який вантаж і для чого ти везеш у місто. Уяви, якби горобчики
могли говорити, про що б вони сперечалися? Якби в тебе були
чарівні навушники, які звуки можна було б почути в парку?
3. Організація розповідання за картиною
Для організації розповідання за картиною можна використа­
ти розповіді за планом, запропонованим вихователем; розповіді
командами; прийом спільного мовлення для підтримки дітей,
які не володіють уміннями складати розповідь. У кінці заняття
*Тут і далі * позначено тексти, що подаються в підрозділі «Тек­
сти до картини».
15

можна запропонувати дітям прочитати вірші про осінь. Логіч­
ним продовженням може бути малювання з теми: як могли б
діти передати свої враження від прогулянки в осінній парк.
Тексти до карт ини
Вірш
ОСІНЬ
Знову осінь: «Синь-синь-синь»,
А синиця: «Дзинь-дзинь-дзинь».
Вітер з лісу: «Шу-шу-шу,
Всіх до сну заколишу».
М. Заєць
Загадки
Голі поля, мокне земля,
Дощ полива.
Коли це бува?
( Восени )
Огляда суворо скоса
Степ, ліси, села й міста:
Розпустила жовті коси,
А їх вітер запліта.
( Осінь )
2. Ой, весела в нас зима!

1. Вступна частина
- Звернення до досвіду дітей: «Назвіть ваші улюблені зи­
мові розваги. Який зимовий одяг ви носите? Які речі потрібні
людині взимку?».
- Лексико-граматична вправа «Хто більше назве зимових
слів? ».
- Загадування загадок*.
- Пояснення значення прислів’їв і приказок*
2. Організація сприймання дітьми картини
*- Запитання. Що свідчить про те, що напередодні був силь­
ний снігопад? Як переживають зимові холоди птахи? Які зо­
браження на картині є свідченням того, що на вулиці морозна
погода? На вашу думку, що зображено, вихідний чи будній
день? Поясніть свою думку. Чим годуються зимуючі птахи?
Про що на картині можна сказати білий? Пухнаста? Теплі?
Блискучий?
- Мовленнєві завдання. Розкажіть про того, кому сумно в
цей веселий день. Розкажіть, як діти і дорослі роблять снігову
гірку. Розкажіть про зимові розваги дітей і дорослих.
- Вправи. «Продовж речення». Багато снігу нападало на...
Взимку дітям подобається кататися на... Морозець щипає за...
Весело взимку... Складно в зимову пору тому, хто... Нагодує­
мо голодних пташок...
«Добери слово». Пухнастий...; слизький...; високий...; дов­
гі...; білі...
«Швидко слово називай».
- Завірюха (що робить?)... мете, холодить, несе сніг, б’є в
обличчя.
- Снігопад (що робить?)... заносить, вкриває, укутує, за­
сипає.
- Кучугури (що роблять?)... укривають, лежать, висяться.
«Добери риму». Із зимової хмаринки до землі летять...
«Промов чистомовку».
Ги-ги-ги - ой, як біло навкруги!
Узі-узі-узі - птахи - наші гарні друзі.
Ді-ді-ді - допоможем їм в біді.
Ди-ди-ди - в осінні й зимні холоди.
«Вивчи скоромовну».
Засніжило снігом сніжно,
стало навіть сміху смішно*
Ніс еміхунчик сміху міх,
Сміх розсипався на сніг.
17

- Творчі завдання. Придумай, якими б словами ти запро­
шував товариша грати надвір. Уяви, як звучить сніг під но­
гами в морозний день. Уяви, як звучать ковзани по льоду.
Уяви, що твої далекі родичі живуть там, де ніколи не буває
зими: як ти розповів би їм про зиму по телефону?
3. Організація розповідання за картиною
Для організації розповідання за картиною можна викорис­
тати розповіді за планом, складеним вихователем разом із
дітьми; розповіді командами; прийом спільного мовлення для
підтримки дітей, які не володіють уміннями складати розпо­
відь. У кінці заняття можна запропонувати дітям вправу на
складання римовок про зиму: «Подивись, як все біло, всюди...
Взимку люблю грати, є в мене......
Логічним продовженням може бути проведення гри «Живі
картини» 9 в якій одна група дітей за допомогою рухових об­
разів зображувала фрагменти картини, зимові ігри та забави,
щоб інша відгадувала, про що йдеться. Можна також запро­
понувати комусь з дітей виступити режисером, який би роз­
ставив дорослих і дітей так, як вони зображені на картині.
Інші діти можуть виступити глядачами, які оцінять точність
постанови.
Текст и до карт ини
Загадки
Ніжна зірка, сніжно-біла,
На рукав згори злетіла.
Поки ніс її сюди,
Стала краплею води.
Лід на річках,
Сніг на полях,
Віхола гуляє -
Коли це буває?
( Сніжинка )
(Узимку)
Дві дощечки - дві сестри,
Несуть мене з гори.
(Лижі)
Груди в нього, мов калина,
Любить їсти горобину.
( Снігур )
П рислів'я
Синиця пищить - зиму віщить.
Лиха тому зима, в кого кожуха нема,
чоботи - ледащо і їсти нема що.
18

3. Вітаємо весну
1. Вступна частина.
- Психологічні етюди «Квітка розкривається», «Нас цілує
сонечко », « Бджілка прокидається ».
- Гра із сонячним зайчиком.
- Лексична вправа «Весняні слова».
- Хорове промовляння весняних закличок.
- Відгадування загадок*.
2. Організація сприймання дітьми картини.
- Запитання. Які ознаки весни зображено на картині?
Чому таку весняну картину складно побачити в місті? Який
із весняних місяців зображено на картині - березень, квітень
чи травень? Поясніть свою думку. Які весняні речі одягнули
діти і вихователька? Напередодні якого великого свята діти
прийшли на луки? Як ви про це здогадалися? Чому радіють
діти, які прикрашають вербу писанками? З чого можна дійти
висновку, що діти люблять і бережуть природу?
- Мовленнєві завдання. Назвіть птахів, які повернулися в
рідні краї. Назвіть квіти, які розцвіли першими. Розкажіть
про весняні турботи птахів. Розкажіть, як зустрічають весну
свійські тварини і птахи.
- Вправи. «Поміркуй». Чому так говорять: «Природа про­
кидається»? Що шукає бузько у траві?
19

«Знайди зайве слово». Конвалія, пролісок, хризантема;
шпак, ластівка, сорока.
«Продовж речення». Весною люди на деревах чіпляють
шпаківні, щоб... Люди радісно зустрічають птахів із вирію,
тому що... Свійські тварини також радіють весні, тому що...
«Вгадай за описом». Жовті, пухнасті круглі (що?)...; висо­
кий, чорно-білий, зайнятий...; білі, низенькі, ніжні, яскра­
ві...; зелена, молода, м’яка, запашна...; блакитне, чисте, ясне,
високе...
- Гра «Вірю - не вірю». (Я кщ о вірите, плесніть у долоні).
Весною сніг розтає і течуть струмочки. Тонкі гілочки дерев
набрякають рясними бруньками. На полйх, в лісах і на буль­
варах пробивається синя травичка. З дерев опадає листя.
- Творчі завдання. Уяви, що ти вихователь: що ти розпові­
си дітям про Великдень? Якби ти був на місці хлопчика біля
мурашника, що б ти сказав дітям? Скажи так, щоб вони тебе
послухали.
3. Організація розповідання за картиною
Для організації розповідання за картиною можна викорис­
тати розповіді від імені одного з персонажів картини; розпо­
віді командами; запропонувати дітям розіграти діалоги, які
могли б вести діти і вихователька. Доречною наприкінці за­
няття буде пропозиція спільно виконати колаж «Весняний
луг», яким його побачили діти - герої картини.
Можна запропонувати вивчити скоромовку: «Сів шпак на
шпаківню, заспівав шпак півню: “Ти не вмієш так, як я, -
так, як ти, не вмію я”».
Тексти до карт ини
Вірші
ЧАРІВНА ПОРА
Чуєш? Жебонять струмки!
Це прекрасна й чарівна
Чуєш? Цвірінчать пташки!
В гості йде до нас весна!
Глянь! Бруньки он на гіллі...
В синім небі —
журавлі...
Скоро прилетять в гаї
Голосисті солов’ї,
Перші проліски цвітуть,
Будуть радо щебетать,
Перші д жме лики гудуть.
Будуть весноньку вітать.
Т. Корольова
Загадки
З кінцем зими прийде вона,
Улюблениця всіх, ... ( весна).
20

Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку.
( Пролісок )
Із зеленої сорочки,
Що зіткав весною гай,
Білі дивляться дзвіночки,
Як зовуть їх - угадай.
Фрагмент вірша
М. Познанської «Конвалії»
4. Влітку біля річки
Зміст картини
1. Вступна частина.
- Полілог «Що сталося б, якби в природі не було літа?».
- Гра із сонячним зайчиком.
- Лексична вправа «Літні слова».
- Хорове промовляння «літнього» вірша*.
- Відгадування загадок*.
2. Організація сприймання дітьми картини.
- Запитання. Чому ми можемо стверджувати, що на карти­
ні зображено спекотний літній день? Що потрібно людям для
відпочинку біля води? Що полюбляють робити дітлахи біля
води? Для чого потрібні рятувальні засоби на березі? Чому не
можна знаходитися під палючим сонцем? Чому люди влітку
їдять більше морозива, ніж взимку?
21

— Завдання. Розкажіть, як відпочивають люди на пляжі.
Назвіть предмети літнього одягу. Назвіть види водного транс­
порту.
«Поміркуй». Чому влітку треба вкривати голову?
- Вправи. «Вгадай за описом». Жовтий, розсипчастий, га­
рячий, сухий; прохолодна, прозора, тече, хлюпає; біле, холод­
не, солодке, смачне; надутий, легкий, рятувальний; кольоро­
вий, резиновий, круглий.
«Скажи: один - багато». Човен - човни; річка - ...; ракет­
ка — ...; сом - ...; м’яч - ...; лящ - ...; кущ - ...
«Скажи, чому т ак сталося?». Прийшли діти покупатися
до річки. Шукають місце, щоб розкласти речі. А навкруги
банки, пляшки, обгортки з-під цукерок.
«Продовж речення».
Дітям не можна запливати ... .
Плавання дуже корисне для організму, тому що ... .
" Творче завдання. Послухайте уважно вірш про літній
відпочинок і знайдіть на картині те, про що йдеться у тексті.
Він фортецю збудував.
3. Організація розповідання за картиною
Для організації розповідання за картиною можна викорис­
тати розповіді від імені одного з персонажів картини; розпо­
віді командами; запропонувати дітям розіграти діалоги, які
могли б вести діти і дорослі. Доречною наприкінці заняття
буде пропозиція намалювати свої враження від літнього від­
починку на березі річки.
ВЕСЕЛЕ ЛІТО
Сонце, море і пісок -
Все для ігор, для діток.
Зайчик сонячний стрибає,
Він з малятами пограє:
Можна в жмурки, доганялки.
Раді Саші і Наталки,
А Сергій в пісочку грав,
На мурашник схожа дуже.
Влітку весело нам, друже!
Море хвилями хлюпоче,
Дітлахів воно лоскоче.
Всі стрибають і радіють,
Про веселе літо мріють.
С. Швець
Тексти до карт ини
Вірш
ЯКБИ
Літо - квіти, літо - вітер,
Літо - річка, сонце, ліс!
От якби-то красне літо
Рік для нас не раз приніс!
Н . Замрія
22

Загадки
Як пора ця зветься,
Коли все сміється
І відпочиває?
Коли ж це буває?
(Літо)
Голуба вода тече,
В’ється, наче стрічка.
Здогадалися, що це?
Це глибока ...
(річка).
5. У магазині іграшок. Подарунок на день народження
1. Вступна частина
- Полілог: «Що таке подарунок? Подарунком може стати
будь-який предмет? Де можна придбати подарунок? Чи мож­
на самому зробити подарунок?».
- Звернення до досвіду дітей: які подарунки діти одержу­
ють на день народження. Чи роблять подарунки самі й кому?
Як святкують день народження?
- Відгадування загадок про іграшки*.
2. Організація сприймання дітьми картини
“ Запитання. Що продають у магазині іграшок? Мені зда­
ється, що діти, які прийшли до магазину, не домовились про
подарунок. Ви зрозуміли, чому я так подумала? Які іграш­
ки продають у цьому магазині? Зверніть увагу на хлопчика,
якому батьки щось подарували у великій коробці. Як ви вва­
жаєте, що в ній? Як ви зрозуміли, що хлопчик задоволений?
Який подарунок обере дівчинка?
23

- Мовленнєві завдання. Назвіть іграшки, про які можна
сказати іграшковий транспорт; спортивні іграшки; іграшки
для дівчаток. Розкажіть, як дівчинка з бабусею обирає собі
подарунок. Уявіть, що ви серед дітей, які прийшли до магази­
ну. Що б ви порадили купити другу в подарунок?
- Вправи. «Назви одним словом». Лялька, мотрійка - це...;
трактор, поліцейська машина, «швидка допомога» - це...
«Н азви зайве слово». Велосипед, скейт, лялька; машина,
сопілка, бубон, барабан.
«Продовж речення». Дівчаткам подобається, коли їм да­
рують... Хлопчики радіють, коли отримують у подарунок...
У магазині іграшок продають... Дівчатка грають у... Мати
купила сину в спортивному магазині... У магазині іграшок...
Більш за все мені подобається грати з дідусем... З друзями
весело грати у...
«Вгадай іграшку за описом». Нею граються дівчатка; вона
схожа на людину; її можна колисати, вдягати. У неї є колеса,
кабіна й кузов; нею можна перевозити різні вантажі. Дощеч­
ка на колесах, допомагає швидко пересуватися.
«Як сказат и краще». Брязкалка дзвонить чи бряжчить?
Велосипед летить чи їде? Пірамідку складаю чи будую?
- Творчі завдання. Розкажи від імені хлопчика, якому
батьки купили подарунок у великій коробці, про що він мрі­
яв, як обирав подарунок.
3. Організація розповідання за картиною
Для організації розповідання за картиною можна викорис­
тати розповіді від імені одного з персонажів картини; розпо­
віді командами; запропонувати дітям розіграти діалоги, які
могли б вести діти і дорослі, зображені на картині. Доречною
кінцівкою заняття буде пропозиція пограти у гру «Магазин
іграшок» або «Святкування дня народження».
Тексти до картини
Загадки
Хто ж ту іграшку не знає?
Мабуть, кращої нема.
В неї все, як у людини:
Ручки, ніжки, голова,
Два великих синіх ока...
Тільки жаль, що не жива.
(Лялька )
Б’ють - не плаче, вгору скаче.
(М 'яч)
24

Плига, плига цілий день,
Через лаву, через пень,
Через кущ і через квіти.
Що за іграшка це, діти?
(М ’яч)
6. Приємний вечір
1. Вступна частина
- Полілог: «Кого називають сім’єю? Чи може бути сім’я з
однієї людини? З двох? Що в сім’ї найголовніше?».
- Звернення до досвіду дітей: які традиції є в родині? Як
зазвичай проводять вільний час разом? Чим займаються, які
обов’язки у кожного члена сім’ї? Що дітям подобається роби­
ти разом із сім’єю?
- Відгадування загадок про сім’ю*.
- Коментоване розглядання фотографій членів сім’ї, які
діти принесли з дому.
- Розповідь вихователя про свою родину та її традиції.
2. Організація сприймання дітьми картини
- Запитання. Чому ми впевнені, що на картині зображе­
но сім’ю? Хто найстарші в родині? Що свідчить про те, що
на картині зображено вечір? Як можна зрозуміти, що в цій
сім’ї люблять працювати? Кого можна назвати помічником?
Чим люблять займатися члени родини? Хто з дітей школяр?
25

Як ви здогадалися? Автор назвав картину «Приємний вечір».
Як по-іншому можна її назвати?
- Мовленнєві завдання. Розкажіть, чим займається матуся
із сином. Уявіть, про що розмовляють бабуся з онукою. Що
говорить бабуся? Що їй відповідає онука.
- Вправи. «Назви слова». Що потрібно для сімейної вече­
рі? Якими предметами користуються всі члени родини, а яки­
ми - тільки діти? Тільки дорослі? Які електричні прилади
є в кімнаті? Назви предмети посуду, меблів. Хто кого може
водити в дитячий садок?
«В о н а -він -во н о ». Назви, про що і про кого можна сказати
вона, він, воно.
«Назви одним словом». Мати та батько - це...; мати, бать­
ко, діти - це...; диван, стіл - це...; лялька, м’яч - це...
«Поміркуй». Кого на картині можуть звати Іван Степано­
вич? Антоніна Миколаївна? Леонід? Марійка? Хто кому гово­
рить: «Ти моє сонечко!»; «Зараз будемо вечеряти»; «Складай,
будь ласка, іграшки».
«Продовж речення». Мати навчає... Батько тримає в ру­
ках... Дівчинка любить гратися... Щоб відремонтувати пило­
сос, потрібні... Мати приготувала на вечерю...
- Творчі завдання. Розіграти сценки за сюжетом картини,
дійовими особами яких будуть: бабуся і онука, син і бать­
ко, матуся і син. Розповісти про домашні справи від імені
мами: «Увечері я маю зробити...»; від імені дідуся: «Увечері я
буду...». Придумати римівки: «Матусі я допомагаю...», «Тата
я люблю, з ним разом...», «Що ти ввечері робив?..»
3. Організація розповідання за картиною
Для організації розповідання за картиною можна викорис­
тати розповіді від імені одного з персонажів картини; роз­
повіді про окремі фрагменти картини; запропонувати дітям
розіграти діалоги, які могли б вести діти і дорослі, зображені
на картині. Доречною кінцівкою заняття буде пропозиція по­
грати у гру «Сім’я» або «Чаювання».
Тексти до картини
Загадки
Білий голуб в хату прилетів,
Паперовими крилами шелестів,
Із усього світу всі новини
Розказати зумів за півгодини.
(Газета)
Хто усіх нас захищає,
Матінці допомагає?
26

З ним нічого не боюсь,
Здогадались? Це... ( татусь).
Найрідніша, наймиліша,
Всіх вона нас пестить, тішить,
Завжди скрізь буває з нами.
Відгадайте, хто це?.. (мама).
7. Екскурсія на будівництво
1. Вступна частина
- Розглядання фотографій із видами міста / села; розмова
про значення різних видів споруд і будинків для окремих гро­


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал