Та особливості розвитку



Скачати 66.87 Kb.
Сторінка1/5
Дата конвертації23.10.2019
Розмір66.87 Kb.
  1   2   3   4   5
ТЕМА 1. КОНЦЕПТУАЛЬНА СУТЬ КОНТРОЛІНГУ,

ПРИЧИНИ ЙОГО ВИНИКНЕННЯ

ТА ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ
План лекційних питань


  1. Науково-теоретична концепція контролінгу.

  2. Проблеми термінології (неоднозначність формулювань).

  3. Порівняльний аналіз найбільш поширених трактувань контролінгу.

  4. Передумови формування і розвитку контролінгу як інформаційної системи.

  5. Причини появи контролінгу на сучасних підприємствах.

  6. Оперативний і стратегічний контролінг.


1.1. Науково-теоретична концепція контролінгу
Сучасні умови ринкового господарювання як у вітчизняній, так і у між-народній практиці передбачають постійне ускладнення параметрів функціону-вання підприємств, що об‘єктивно призводить не лише до формального зрос-тання значення управління, але й вимагає якісних змін у всій структурі і мето-дах системи управління. В жорстких умовах ринкової конкуренції перед керів-никами підприємств реально постає проблема недопущення банкрутства і уник-нення кризових ситуацій. В даному аспекті цілісною концепцією економічного управління підприємством, направленою на виявлення всіх шансів і ризиків, пов‘язаних з отриманням максимального прибутку, виступає контролінг.

Сфера базових параметрів контролінгу передбачає: 1) формування страте-гічної мети та встановлення поточних цілей діяльності підприємства; 2) акуму-лювання і адекватну обробку інформації з метою прийняття економічно обгрун-тованих рішень; 3) здійснення процедур контрольно-аналітичного характеру.



Ефективне функціонування системи контролінгу забезпечується шляхом послідовної чітко визначеної реалізації основних елементів її науково-теоретич-ної концепції: 1) визначення поточних і стратегічних цілей діяльності компанії; 2) розробка механізму координації і контролю за процесом досягнення кінцевих результатів діяльності підприємства; 3) встановлення причин відхилень фактич-них підконтрольних показників; 4) здійснення аналізу виявлених причин відхи-лень, встановлення конкретних винуватців; 5) формування варіантів управлін-ських рішень щодо коригування цілей розвитку підприємства (рис.1.1).

Визначення поточних і стратегічних цілей діяльності компанії



Розробка механізму координації процесу досягнення цілей







Встановлення причин відхилень підконтрольних показників






Здійснення аналізу причин відхилень, встановлення винуватців








Формування варіантів управлінських рішень щодо змін цілей



Рис. 1.1. Модель науково-теоретичної концепції контролінгу
На основі представленої моделі концепції контролінгу (інформації та уп-равління) можна стверджувати про її орієнтацію на різноманітні функції управ-ління, яка здійснюється шляхом інтеграції традиційних методів обліку, аналізу, планування, контролю і т.д. в єдину систему акумулювання, консолідації та об-робки інформації для прийняття управлінських рішень.

Таким чином, система контролінгу є синтезом елементів обліку, аналізу, контролю і планування, практична реалізація яких забезпечує формування аль-тернативних підходів при здійсненні оперативного і стратегічного управління процесом досягнення кінцевих цілей і результатів діяльності підприємства.




    1. Проблеми термінології (неоднозначність формулювань)


Інтерес до контролінгу як одного із нових напрямів інформаційно-еконо-мічного розвитку підприємства обумовлюється в зв’язку з появою численої пе-рекладної літератури з питань фінансів і обліку. При цьому виникає значна неоднозначність тлумачень, які характеризують внутрішній зміст цього понят-тя, наприклад: управлінський облік, контролінг, внутрішньогосподарський об-лік. Одні автори і перекладачі вважають наведені поняття однозначними за змістом, інші – навпаки. Очевидним є те, що не варто відривати поняття і термі-ни від національного грунту. Не дивлячись на походження терміну контролінг від англійського “to control” – контролювати, управляти, в англомовних країнах використовується термін “управлінський облік”, хоча працівників, обов’язком яких є формування інформації для потреб управління, називають контролерами. В теорії і практиці управління німецькими підприємствами відсутнє поняття “управлінський облік”. Бухгалтерія чітко поділяється на фінансову і виробничу. Німці використовують термін “контролінг” в якості принципово нового явища в управлінні підприємством.

1.3. Порівняльний аналіз найбільш поширених трактувань контролінгу


Результати вивчення напрямків еволюції обліково-економічної науки свідчать про відсутність єдиних чітких уявлень про систему контролінгу. Спе-ціалісти з обліку та управління формулюють, у певній мірі, досить суб’єктивні погляди на суть, зміст і функції контролінгу.

Анташов В.А. „ … контролінг розглядається як певна концепція керів-ництва підприємством, орієнтована на його довготермінове і ефективне функ-ціонування у мінливих господарських умовах ”.

Градова А.П. „ ... контролінг – новітня концепція ефективного управ-ління фірмою для забезпечення її довготермінового існування на ринку”.

Майєр Е. „ … контролінг являє собою в широкому розумінні систему забезпечення виживання підприємства в двох аспектах: короткотерміновому – оптимізація прибутку; довгостроковому – збереження і підтримання гармоній-них співвідношень і взаємозв’язків даного підприємства з оточуючими його сферами: соціальною, господарською тощо”.

Майєр Е „ … під контролінгом слід розуміти керівну концепцію ефек-тивного управління фірмою і забезпечення її довготермінового існування”.

Манн Р. ”… контролінг слід розуміти як систему управління процесом досягнення кінцевих цілей і результатів діяльності фірми”.

Пушкар М.С. „ ... контролінг є системою інформації, яка сприяє забез-печенню тривалого існування підприємства, він націлений на майбутнє”.


    1. Передумови формування і розвитку контролінгу

як інформаційної системи
Історичні відомості та докази виникнення й розвитку контролінгу свід-чать про його зародження у королівських дворах Англії і Франції. З часом деякі функції управління відокремились, що призвело до утворення окремих систем, зокрема: планування, внутрішнього контролю і т.д. Робота цих систем в біль-шості розвинутих європейських країн задовільняє інтереси менеджерів в управ-лінні підприємством, відповідно контролінг як наука не володіє там першочер-говим значенням. Однак, в США і Німеччині значимість його все збільшується, що пов’язано з історичними особливостями розвитку облікових систем цих дер-жав і проблемами в механізмі оподаткування.

Передумови формування і розвитку контролінгу як інформаційної сис-теми створились історично. Тривалий час бухгалтерський облік був лише засо-бом реєстрації господарських операцій методом подвійного запису і складання фінансової звітності. Однак, вже на початку ХХ століття стало зрозумілим, що традиційний облік не повною мірою задовільняє потреби управління в умовах загострення конкуренції, ускладнення технології і організації виробництва. Більшість вчених стверджували, що бухгалтерський облік не може одночасно з інформаційною функцією володіти ще й якостями аналітичного і контрольного характеру. Таким чином, в доповнення до системи бухгалтерського обліку ство-рюється механізм контролінгу.

Значною мірою на розвиток контролінгу вплинула світова економічна криза. Роки депресії призвели до усвідомлення того, що успішне керівництво діяльністю фірми пов‘язане, передусім, з посиленням уваги до внутрішньо-господарського планування і обліку. Це, в свою чергу, зумовило кардинальну еволюцію поглядів на контролінг. Якщо спочатку переважало історично-бух-галтерське бачення контролінгу, тобто контролер здійснював облік і ревізію господарських подій, які вже відбулися, то з часом ці функції були трансфор-мовані, зокрема, в частині орієнтації на майбутні планові події. У подальшому (в 60-х роках) у зв‘язку із швидкими змінами ринкового середовища відбу-вається посилення орієнтації контролінгу на стратегічне планування, участь його у формуванні цілей діяльності і політики підприємства.


1.5. Причини появи контролінгу на сучасних підприємствах


  1. Нестабільність як зовнішніх (інтернаціоналізація економіки, загострення конкуренції на внутрішніх і світових ринках тощо), так і внутрішніх (обсяги ви-робництва, заборгованість по заробітній платі, пошук надійних партнерів і т.д.) факторів висувають додаткові вимоги до системи управління підприємством.

  2. Необхідність пошуку новітніх більш ефективних систем управління, які покликані забезпечувати гнучкість і надійність функціонування фірми.

  3. Суттєві зміни в організації і методології системи інформаційного забезпе-чення адміністративного апарату підприємства.

  4. Відсутність коментарів різноманітних варіантів управлінських рішень.

1.6. Оперативний і стратегічний контролінг
Сучасний менеджмент розмежовує цілі підприємства на дві групи: опера-тивні (короткотермінові) і стратегічні (довготермінові, перспективні). Відповід-но контролінг як система передбачає два основних елементи (підсистеми): опе-ративний і стратегічний.

Суть оперативного контролінгу полягає в формуванні засобів і методів ефективного управління поточними цілями підприємства, які можуть бути виз-начені як прибутковість і ліквідність.

Суть стратегічного контролінгу полягає в забезпеченні виживання під-приємства, його орієнтації на потенціал успіху, який може бути охарактеризо-ваний як шанси і ризики.

На практиці існує тісний взаємозв’язок між оперативним і стратегічним контролінгом. При стратегічній постановці питання домінує завжди аспект оперативного здійснення і навпаки – оперативні проблеми дохідності можуть бути не враховані при нехтуванні стратегічною постановкою питання. Цей взає-мозв’язок носить фундаментальний характер. Порівняльну характеристику опе-ративного і стратегічного контролінгу наведено в табл.1.1.

Таблиця 1.1.

Порівняльна характеристика оперативного і стратегічного контролінгу


Особливості

Оперативний контролінг

Стратегічний контролінг



Основні планові величини (цілі)

Одержання прибутку і забезпечення ліквідності

Забезпечення довгостро-кового функціонування




Переважаюча

орієнтація



В основному внутрішнє середовище підприємств

В основному зовнішнє середовище підприємств




Часовий горизонт

Короткостроковий та середньостроковий

Довгостроковий, зазда-легідь не обмежений




Інформація, яка береться до уваги

Витрати і доходи, показники виробництва

Ринкові позиції, конкурентні переваги




Ступінь свободи

Постійність основних цілей і можливостей

Мінливість усіх планових і контрольних параметрів




Ступінь структуризації і формалізації

Структуризований і фор-малізований спосіб дій

Обмеження заданої величини моделі дій




Ступінь автономності контролера

Автономні сфери завдань контролінгу

Тісне співробітництва з іншими відділами

ТЕМА 2. НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ

КОНТРОЛІНГУ
План лекційних питань



  1. Принципи і сфера застосування контролінгу.

  2. Мета і завдання контролінгу.

  3. Предмет, методи та об`єкти контролінгу.

  4. Функції контролінгу.

  5. Специфічна (коментуюча) функція контролінгу.


2.1. Принципи і сфера застосування контролінгу



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка