Тези учасників 21-22 березня 2016 р м. Київ




Pdf просмотр
Сторінка1/17
Дата конвертації02.01.2017
Розмір2.82 Kb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17

Міністерство освіти і науки України
Державне агентство лісових ресурсів України
Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді
Товариство лісівників України

Всеукраїнська науково-практична конференція
«Відтворимо ліси разом»









Тези учасників
21-22 березня 2016 р. м.Київ


УДК 374.7 (477)(06) «2016»
ББК 74.200.587

Рекомендовано до друку засіданням кафедри методики позакласної та позашкільної роботи Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді
(Протокол № 2 від 10 березня 2016 року)


Всеукраїнська науково-практична конференція «Відтворимо ліси разом», 21 - 22 березня: [збірник тез / за заг. ред. д.п.н., професора В.В.
Вербицького]. – Київ, «НЕНЦ», 2016. –164 с.
Укладач:
Оленєв О.М., методист НЕНЦ



У збірнику представлені тези учасників Всеукраїнської науково-практичної конференції «Відтворимо ліси разом».
Мета заходу – привернення уваги державних та громадських організацій до проблеми збереження біологічного різноманіття лісових екосистем, відтворення та розширення площі високопродуктивних стійких насаджень; підвищення фахового рівня керівників учнівських лісництв.

Матеріали збірника відтворено з авторських оригіналів, поданих до оргкомітету. Відповідальність за грамотність, автентичність цитат, достовірність фактів та посилань несуть автори методичних розробок.


УДК 374.7 (477)(06) «2016»
ББК 74.200.587
© НЕНЦ, 2016

ЗМІСТ
Сучасні шляхи підвищення ефективності роботи учнівських лісництв
України ............................................................................................................... 7
Вербицький Володимир Валентинович
Бойко Євгенія Олексіївна
Духовно-моральні виміри конкурсної діяльності з лісівництва ............ 12
Драган Ольга Анатоліївна
Ліси України та глобальні зміни клімату .................................................. 17
Лакида Петро Іванович
Василишин Роман Дмитрович
Лісова сертифікація як ринковий інструмент сталого ведення лісового господарства .................................................................................................... 22
Кравець Павло Васильович
Формування готовності до розв'язування творчих задач в процесі допрофесійної підготовки учнів з лісівництва .......................................... 26
Третяк Тетяна Миколаївна
Роль шкільних лісництв у формуванні екологічногомислення і свідомості у позашкільній роботі ................................................................. 30
Ковальчук Валентина Миколаївна
Юні господарі лісу .......................................................................................... 36
Гнітецька Зоя Костянтинівна
Ліси, 30 років після Чорнобильської катастрофи .................................... 44
Тарасевич Олександр Васильович
Роль шкільного лісництва як засобу формування навичок лісівничої справи, виховання бережливого ставлення до природи та профорієнтаційної роботи ............................................................................. 48
Оберняк Лариса Анатоліївна
Алєксєєнко Ірина Сергіївна
До лісу з любов’ю і знаннями ....................................................................... 51
Стукал Ніна Іванівна
Досвід Пилиповицького учнівського лісництва Бородянського району
Київської області ............................................................................................ 54
Підлісна Надія Анатоліївна

Всеукраїнська науково-практична конференція «Відтворимо ліси разом»
4
Шкільні лісництва – школа трудового виховання, екологічної освіти та допрофесійної підготовки молоді ................................................................. 57
Кротенко Олена Михайлівна
Роль Малої лісової академії в екологічному вихованні учнівської молоді
............................................................................................................................ 65
Осадчук Леонід Семенович
Рябчук Василь Петрович
Ліс – культура поколінь................................................................................. 69
Полюга Людмила Василівна
Зіньківське шкільне лісництво – надійна опора в збереженні та відтворенні лісів Зіньківщини ...................................................................... 74
Загорулько О.С.
Коваленко В.В.
Ковальов С.М.
Юні охоронці лісу ............................................................................................ 80
Ярова Руслана Олександрівна
Гришко Юлія Олександрівна
Шануймо природу, примножуймо її багатства ......................................... 85
Чорнобривець Тетяна Олексіївна
Вартові наших лісів ........................................................................................ 88
Ганько Наталія Володимирівна
Формування трудових цінностей та екологічної свідомості особистості у шкільних лісництвах ...................................................................................... 90
Мороз Євдокія Павлівна
Інтродуковані види сосен в умовах Радивилівського району Рівненської області ............................................................................................................... 93
Шуст Віталій Вікторович
Оженинське шкільне лісництво «Вікова діброва» ................................... 97
Сорочук Світлана Іванівна
Формування екологічної свідомості вихованців в умовах навчання в учнівському лісництві «Паросток» ........................................................... 100
Ніколенко Світлана Вікторівна

21-22 березня 2016 р. Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді
5
Формування екологічної свідомості особистості як засіб розвитку творчої компетентності та формування трудових навичок і вмінь членів учнівського лісництва «Совенятко» ......................................................... 107
Зеленська Вікторія Володимирівна
Учнівські лісництва як форма екологічного виховання школярів
Тернопільщини ............................................................................................. 117
Каменярська Лілія Ростиславівна
Дулеба Уляна Василівна
Екологічна освіта і виховання неповнолітніх в шкільному учнівському лісництві ЗОШ І-ІІ ступенів ....................................................................... 120
Григоров Ігор Миколайович
Плекаймо ліс і дбаймо про майбутнє ........................................................ 126
Романчук Наталія Володимирівна
Ростимо зміну висококваліфікованих фахівців лісового господарства .................................................................................................. 129
Зведенюк Микола Андрійович
Буртинське учнівське лісництво: збережемо велич рідних лісів ........ 141
Проценко Галина Дмитрівна
Як зростити екологічно компетентну і духовно багату особистість ... 147
Мінченко Тетяна Олександрівна
Учнівські лісництва –майбутнє лісової галузі ........................................ 149
Лека Алла Корнилівна
Полянське учнівське лісництво – школа дбайливих господарів лісу 152
Мельник Дмитро Сергійович
Роль учнівських лісництв у формуванні професійних інтересів учнівської молоді .......................................................................................... 155
Кузьмінська Валентина Василівна
Відтворимо ліси разом ................................................................................. 160
Корень Тетяна Іванівна


21-22 березня 2016 р. Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді
7
СУЧАСНІ ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ РОБОТИ
УЧНІВСЬКИХ ЛІСНИЦТВ УКРАЇНИ
Вербицький Володимир Валентинович директор Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді МОН України, доктор педагогічних наук, професор
Бойко Євгенія Олексіївна завідувач лабораторії дендрології Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді МОН України
Найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає природа. Вона завжди чарувала і хвилювала людину. Шепіт голубої води, зелених дібров, спів дзвінкоголосих пташок, аромат і розмаїття квітів — усе це дорога серцю, ні з чим незрівнянна природа рідного краю.
Ліси називають «легенями планети»: вони поглинають вуглекислий газ і виділяють кисень. Ліс — середовище проживання приблизно 3/4 всіх видів рослин, тварин і грибів, що існують на нашій планеті. Ліс — частина культурно-історичного середовища, під впливом якої формуються культура
і звичаї цілих народів, ліс - джерело роботи матеріального благополуччя значної частини населення. Ліс служить джерелом деревини і продуктів її переробки, харчових і лікарських ресурсів та інших матеріальних цінностей.
Цінність лісів зводиться не тільки до економічних вигод: лісові ландшафти забезпечують важливі соціальні та культурні ресурси, на них
ґрунтується традиційний устрій життя багатьох корінних народів.
Ліси відіграють виключно важливу роль у збереженні біологічного різноманіття та пом'якшення впливу змін клімату.
Проголошення 2011 року Міжнародним роком лісів надає унікальну можливість для залучення уваги громадськості до проблем збереження лісів.
Ліси відіграють важливу роль у світовій економіці, забезпечуючи доходи 1,6 мільярда жителів нашої планети. Враховуючи помітне народногосподарське значення лісу на допомогу працівникам лісового господарства України прийшли шкільні лісництва в 60-х роках минулого століття.
Шкільні лісництва, на сьогодні — учнівські лісництва, стали однією з важливих форм організації трудового навчання і виховання, активізації екологічного руху в Україні залучені до науково-дослідницької діяльності та суспільно-корисної праці.
У процесі навчання учні отримують базові теоретичні та практичні знання в галузі лісівництва та дендрології, поглиблюють знання з біології, екології, формують практичні навички та вміння з вирощування посадкового матеріалу лісових та декоративних культур, займаються навчальним дослідництвом.

Всеукраїнська науково-практична конференція «Відтворимо ліси разом»
8
Школярі саджають, вирощують, доглядають дерева, збирають лікарську сировину, допомагають лісу, проводять різноманітні досліди, посезонну роботу в учнівських лісництвах. Це надзвичайно велика праця.
Учнівські лісництва порівняно з іншими формами позакласної роботи відрізняються більш удосконаленою організацією, структурою і методами роботи. В них реалізується принцип поєднання навчання з виробничою практикою. Учнівські лісництва стали однією з важливих форм організації трудового навчання і виховання, активізації екологічного руху в Україні, залучення до науково-дослідницької діяльності та суспільно корисної праці.
Великий вплив на формування свідомого та обґрунтованого ставлення до вибору професії має дослідницька та практична робота у лісі.
На сьогодні в Україні працюють понад 550 учнівських лісництв, які об'єднують майже 8 тисяч учнів на площі понад 45 тисяч гектарів землі.
Найбільше їх організовано в Хмельницькій, Вінницькій, Івано-Франківській,
Волинській, Закарпатській, Чернівецькій, Львівській, Сумській, Рівненській,
Житомирській,
Кіровоградській,
Одеській,
Дніпропетровській,
Тернопільській, Чернігівській областях.
З метою організації навчально-виховного процесу в усіх учнівських лісництвах запроваджено навчальні програми з основ лісового господарства з грифом МОНУ, створено й обладнано кабінети та куточки охорони природи та лісової справи для проведення теоретичних та практичних занять. Зміцнення матеріально-технічної бази діяльності учнівських лісництв сприяють управління лісового господарства. На розвиток мережі учнівських лісництв значно вплинуло проведення паспортизації учнівських лісництв, конференцій, конкурсів, трудових акцій, зльотів. Профорієнтація, яка здійснюється в учнівських лісництвах допомагає старшокласникам дізнатися більше про професію лісівника. Так, кращим учням “Лісової школи» на Івано-Франківщині видаються направлення для вступу в професійні та вищі навчальні заклади. Кращі учнівські лісництва
Чернівецької області є початковою ланкою підготовки кадрів для лісового господарства. За понад 40 років функціонування Полянського учнівського лісництва Хотинського району Чернівецької області понад 1000 учнів здобули тут трудове загартування, 138 — закінчили вищі спеціальні навчальні заклади лісового господарства, 14 випускників навчаються в лісотехнічних закладах, 307 працюють у цій галузі в різних куточках
України. З метою поширення досвіду роботи, задоволення сільської молоді у допрофесійній та професійній підготовці, творчій самореалізації, створено в Хотинському районі еколого-лісовий комплекс, який є початковою ланкою підготовки кадрів для лісового.
Наявність дендропарку «Юннатський» НЕНЦ створює чудові умови для проведення практичної природоохоронної роботи учнів, яка, відповідно до місії НЕНЦ як провідної установи у галузі позашкільної еколого- натуралістичної освіти та екологічного виховання учнівської молоді, набула особливого значення.

21-22 березня 2016 р. Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді
9
На території дендропарку представлені добре збережені фрагменти типових природних рослинних угруповань та штучні насадження
інтродукованих і аборигенних видів рослин.
Тут юні дослідники України мають можливість продовжити свою дослідно-експериментальну роботу в галузі лісового господарства та познайомитися з екзотичними та реліктовими породами дерев і кущів.
Вихованці учнівських лісництв стають не тільки учасниками
Всеукраїнського конкурсу юних дослідників МАН, а й переможцями цього поважного конкурсу.
Одним з основних факторів, які впливають на успішну роботу учнівських лісництв є наявність матеріальної бази. В більшості шкіл створюються обладнані кабінети. Створені кабінети лісового господарства і профорієнтаційні зали, де зібрані інформаційні матеріали про лісові ресурси області, лісорозведення, роздатковий матеріал, колекції, гербарії тощо.
З 2007 року Національним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді запроваджено проведення Всеукраїнського зльоту команд учнівських лісництв.
Перший зліт проходив у Києві на базі НЕНЦ, ІІ зліт — в м. Суми, ІІІ зліт — в м. Рівне, ІV зліт — у м. Чернівці, V зліт — у м. Кіровоград, VІ зліт
— у м. Івано-Франківськ, VІІ зліт — у м. Біла Церква Київської області, VІІІ зліт — у м. Луцьк Волинської області, ІХ - зліт учнівських лісництв проведено у Хмельницькій області, в 2016 році Всеукраїнський зліт учнівських лісництв буде проведено у Черкаській області. Переможці цих конкурсів (учні, що посідають призові місця) мають перевагу під час вступу до навчальних закладів.
Запровадження навчальних програм з основ лісового господарства, створення й обладнання кабінетів та куточків охорони природи (за підтримки управління лісового господарства, лісгоспів) сприяли організації навчально-виховного процесу в усіх учнівських лісництвах.
Профорієнтація, яку здійснюють учнівські лісництва, допомагає старшокласникам у виборі майбутньої професії лісівника. Кращим учням лісових шкіл видають направлення для вступу до середніх спеціальних та вищих навчальних закладів.
З метою підвищення ефективності роботи учнівських лісництв і збереження цього напрямку виховання учнів необхідно:
 проводити Всеукраїнський зліт учнівських лісництв спільно з працівниками Державного агентства лісових ресурсів
України;
 систематично проводити семінари для керівників учнівських лісництв, гуртків юних лісівників, ланок лісівників з проблем удосконалення економічної освіти юних лісівників, посилення практичної природоохоронної роботи;

Всеукраїнська науково-практична конференція «Відтворимо ліси разом»
10
 проводити обмін досвідом роботи з усіх напрямків роботи учнівських лісництв, активізувати висвітлення діяльності учнівських лісництв у пресі, на радіо, по телебаченню;
 налагодити ефективну взаємодію обласних та районних департаментів освіти, державних лісогосподарських об’єднань, обласних рад по охороні природи у справі збереження мережі учнівських лісництв, зміцнення їх матеріально-технічної бази;
 створювати гуртки юних лісівників, лісової ентомології, дендрології;
 активізувати проведення спільних трудових акцій з лісовими господарствами;
 зберігати та відновлювати дитячі дендропарки, дендропарки місцевого значення;
 активізувати залучення учнів до участі у щорічній
Всеукраїнській акції «Ліси для нащадків», «Майбутнє лісу у твоїх руках», «Юннатський зеленбуд», конкурсі «Парки – легені міст і сіл».
Спільна багаторічна співпраця
Національного еколого- натуралістичного центру Міністерства освіти і науки та Державного агентства лісових ресурсів України є пріоритетним напрямом еколого- натуралістичної роботи учнівських лісництв в Україні.
Слід зазначити, що у стимулі і змісті роботи учнівських лісництв відіграє важливу роль проведення профільних всеукраїнських заходів, зокрема:
Всеукраїнського зльоту учнівських лісництв, трудових всеукраїнських акцій та трудових акцій місцевого значення, тощо.
Проведення науково-дослідницьких експериментів на базах учнівських лісництв; підтримка ініціативи створення і заповідання дендропарків місцевого значення.
Натуралістичний профіль позашкільної освіти в Україні поставлений на високий науково-методичний рівень. Різноманітні трудові об'єднання, науково-експериментальні дослідження, наукові конференції, конгреси, конкурси, зльоти, збори надають можливість в правильному виборі професії
і визначенні у житті. Отже, у сучасній системі позашкільної освіти національне виховання особистості є невід'ємною складовою освітньо- розвивальних концепцій позашкільних навчальних закладів.
Кожен громадянин повинен усвідомлювати, що ліси — основний фактор, який підтримує екологічну рівновагу на території нашої держави, це
«зелені легені Землі», без яких неможливо уявити існування усього живого на Планеті. Ми повинні ставитись до лісу, як до національного надбання, охороняти і захищати його, тільки від нас залежить якими будуть зелені шати України.

21-22 березня 2016 р. Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді
11
Література
1. Положення про дендрологічний парк місцевого значення «Юннатський».
Затверджено 15.08.2006 р. Міністерством освіти і науки та Мінприроди
України. – К.: 2006. – 9 с.
2. Лісове господарство України (інформація Державного комітету лісового господарства України). – К .: «Видавничий дім «ЕКО-інформ», 2006. – 53 с.
3. Ландшафтная архитектура в ботанических садах и дендропарках:
Материалы ІІІ международной конференции, 8-11 июня 2011 года. –
Киев, 2011. – 420 с.
4. Болгов В.В. Енциклопедія дитячої творчості. Юні таланти України. - К.:
Укр.конф.журналістів, 2012. - 176 с. - С. 27-31.

Всеукраїнська науково-практична конференція «Відтворимо ліси разом»
12
ДУХОВНО-МОРАЛЬНІ ВИМІРИ КОНКУРСНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З
ЛІСІВНИЦТВА
Драган Ольга Анатоліївна методист в/к, завідувач відділу методичної роботи Національного еколого- натуралістичного центру учнівської молоді МОН України
Підготовка майбутньої еліти в галузі лісового господарства нерозривно пов’язана зі створенням не тільки інтелектуальної, але і духовної основи українського суспільства, спираючись на яку, громадяни незалежно від релігійних поглядів і політичних переконань, могли б об’єднатися і плідно використовувати всі позитивні національні традиції. У якості національної ідеї, на думку філософа Сергія Грабовського, може виступати екологічна ідея. Така єдність українського народу вимагає від системи освіти не просто формування у майбутніх фахівців кластера творчих компетентностей, але і виховання у них готовності застосовувати свої творчі здібності не тільки для вирішення особистісних проблем, а й на користь суспільства, для підтримки і розвитку економіки держави, регіону чи окремо взятого соціуму. Виробити духовно-моральні цінності і принципи, зрозуміти сенс власного існування і своєї соціальної значущості як майбутнього фахівця юні лісівники мають можливість тільки тоді, коли вони на етапах допрофільної підготовки і профільного навчання будуть занурені в творче навчально-професійне середовище.
На наш погляд, однією з перспективних форм виховання духовно- моральної творчої особистості є конкурси з лісівництва, які поєднують в собі навчальну діяльність, спрямовану як на розкриття творчого потенціалу, так
і на виховання, стимулююче самовдосконалення, перетворення навколишньої дійсності для загального благополуччя, формування культури
індивідуальної та колективної роботи.
Зльоти юних лісівників мають більш, ніж п’ятдесятилітню історію проведення. На інтенсифікацію творчої підготовки талановитої молоді засобами конкурсної діяльності в останні роки спрямовані офіційно зафіксовані заходи. При цьому головною проблемою залишається те, що частина керівників учнівських лісництв вважають смисловою домінантою проведення заходів змагальність, а не забезпечення системної, пролонгованої творчої підготовки.
Конкурсна діяльність і організація разових окремих конкурсів, має далеко не рівні форми підготовки. Основний недолік полягає в тому, що висока інтелектуальна активність учнів проявляється тільки під час безпосереднього проведення змагань
і конкурсів.
До того ж короткотерміновий ажіотаж призводить до того, що прагнення досягнути призове місце починає переважати над пізнавальною мотивацією. Цей недолік не дозволяє розглядати окремі, розрізнені конкурси як ефективний засіб становлення духовної творчості.

21-22 березня 2016 р. Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді
13
Щоб конкурси дійсно стали інструментом, за допомогою якого розкриваються духовно-інтелектуальні якості учасників учнівських лісництв, до того ж не епізодично, а протягом усього навчання за профілем
«Лісівництво», зазначені заходи мають бути структурованими й надавати конкурсній діяльності нового імпульсу.
Такий рух має включати ряд взаємопов’язаних компонентів, які послідовно формують творчі компетентності майбутніх фахівців у галузі лісівництва:
 конкурси, що ініціюють творчий розвиток;
 заняття в конкурсній мікрогрупі, що дозволяють набути навичок колективної творчої діяльності, зняти стрес від змагання і звести до мінімуму соціально-пасивні настрої значної частини учнів;
 саморозвиток в єдиному інформаційному конкурсному середовищі, надання можливості отримати необхідні відомості і знання про творчий процес, забезпечення контактів з членами учнівських лісництв інших регіонів, що дозволяє вибудовувати учням індивідуальну освітню траєкторію;
 конкурси з допрофесійної підготовки, які формують уміння діяти в ситуаціях невизначеності і в умовах конкурентної боротьби;
 творча взаємодія з іншими учасниками учнівського лісництва, які не взаємодіють в конкурентній боротьбі;
 перехід до науково-дослідницької діяльності;
 можливість зміни статусу учасника конкурсу на статус укладачів конкурсних завдань.
Галузевий практичний і науковий контекст конкурсних завдань дозволяє учням більш глибоко вникнути в зміст лісознавчих і лісівничих дисциплін, зрозуміти роль кожної з них в забезпеченні конкурентоздатності випускника в професійній спільноті і на ринку праці.
Участь у конкурсах допомагає сформуватися необхідним допрофесійним компетентностям на діяльнісному (надпредметному) і рефлексивному рівнях. При постановці професійних нестандартних задач, виборі рішень і їх реалізації юні лісівники вчаться:


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал