Урок №1 Слово в житті людини. Краса світу і людської душі в художньому слові




Скачати 39.84 Kb.

Дата конвертації26.12.2016
Розмір39.84 Kb.
ТипУрок

4
Прізвище вчителя __________________________
Дата ___/____/____ Клас _________
Урок № 1
Слово в житті людини. Краса світу і людської душі в художньому слові.
Образне слово — першоелемент літератури. Початок словесного
мистецтва: фольклор і літописи. Художня література як мистецтво
слова. Види мистецтва
Мета: допомогти учням усвідомити роль художнього слова в житті людини, зрозуміти специфіку ху- дожнього образу; навчити відрізняти художню творчість від інших видів діяльності людини, ви- значати види мистецтва; розвивати естетичний смак
Очікувані результати: учні знають визначення терміна «образне слово», розуміють роль художнього слова в житті людини, специфіку художнього образу, називають види мистецтва, уміють від- різняти художню творчість від інших видів діяльності людини.
Теорія літератури: образне слово, фольклор.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Основні види мистецтва»
Тип уроку: комбінований.
І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення

„
теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.
Життя кожної людини розпочинається з дитинства. Є дитин- ство й у художньої літератури. Це — усна народна творчість, або фольклор, який з’явився тоді, коли люди ще не вміли ні писати, ні читати. Кажуть, що слово й створило homo sapiens — людину розумну. Про роль художнього слова, різні види мистецтва ми й будемо говорити сьогодні на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

„
Творче завдання.
— Пофантазуйте, як людина склала першу казку, прислів’я, за- гадку, пісню.
Висловіть свою думку про те, якими ще способами, крім сло- ва, можна відобразити подію, явища, описати предмет.
IІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

„
1. Робота з підручником.
Опрацювання понять «образне слово», «літописи», «фольклор», запис до словничка літературознавчих термінів.
2. Колективне складання таблиці «Основні види мистецтва».
(Учні добирають приклади з власного досвіду.)
3. Завдання учням.
1) Розкрийте зміст одного з прислів’їв.
Удар забувається, а слово пам’ятається. Від теплого слова і лід розмерзає. Шабля ранить голову, а слово — душу.
www.e-ranok.com.ua

5
2) Поясніть вислів Івана Франка.
Книги — морська глибина:
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,
Дивнії перли виносить.
4. Коментар учителя.
Ось перед вами зразки образного слова. Книги містять велику мудрість, відображають віковий досвід народу, тому письменник
і називає їх образно морською глибиною, дивними перлами — коштовним камінням.
5. Творча робота.
Спробуйте розповісти образними словами про маму чи бабусю, школу, товариша.
(Мама — як ясне сонечко; мудра бабуся; школа — вулик із бджо- лами, що збирають мед знання; слово товариша тверде, мов ка- мінь.)
6. Літературна гра.
— Хто назве найбільше українських письменників, їхніх тво- рів?
— Хто останній назве українську народну казку?
— Хто найцікавіше розповість про свого улюбленого літератур- ного героя?
ІV. Закріплення знань, умінь та навичок

„
Тестові завдання.
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

„
Опрацювати вступну статтю підручника, створити за допомо- гою образних слів висловлювання «Моя улюблена книжка» або
«Вересневий деньочок».
VІ. Підсумок уроку

„
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Сьогодні на уроці для мене було новим…
www.e-ranok.com.ua

6
Прізвище вчителя __________________________
Дата ___/____/____ Клас _________
І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення

„
теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.
Якщо людина не знала відповіді на якісь питання, наприклад, звідки взялися зорі, місяць, сонце, що таке грім, блискавка, то вона фантазувала, малюючи ці явища у вигляді істот, подібних до себе, тільки набагато сильніших та могутніших. Так виникли міфи й легенди, причому в кожного народу — свої.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

„
Перевірка домашнього завдання.
Заслуховування складених учнями висловлювань із використан- ням образних слів.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

„
1. Робота з підручником.
Опрацювання вступної статті.
2. Виразне читання міфу «Про зоряний Віз».
3. Словникова робота.
Хорувати — хворіти.
Одволала — порятувала.
4. Евристична бесіда.
— Що за нещастя трапилося з людьми в невідомому краї?
— Які риси характеру мала дівчина?
— Як, за міфом, утворилося сузір’я зоряний Віз?
5. Тестове завдання.
Зоряний Віз — це справді небесне сузір’я
А Великої Ведмедиці
Міфи та легенди українців. «Про зоряний Віз», «Чому пес живе коло
людини?»
Мета: дати учням уявлення про виникнення міфів, легенд та переказів українців; ознайомити з найпо- пулярнішими з них; допомогти усвідомити їх зміст та особливості форми, значення; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення
Очікувані результати: учні розуміють, що таке міф, легенда та переказ, знають і тлумачать зміст цих понять; уміють переказувати, висловлювати власну думку з приводу прочитаного.
Теорія літератури: фольклор, міф, легенда, переказ.
Обладнання: підручник, тексти міфу «Про зоряний Віз», легенда «Чому пес живе коло людини?»
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Урок № 2
www.e-ranok.com.ua

7
Б Малої Ведмедиці
В Чумацького Шляху
Г Великого Пса
Відповідь: А.
6. Виразне читання легенди «Чому пес живе коло людини?»
7. Словникова робота.
Затягнімося в корч — сховаймося під кущем.
8. Тестове завдання.
Пес живе коло людини тому, що
А вважає її рівною із собою, «однієї крові»
Б вважає найсильнішою
В бо людина смачно його годує
Г бо всі інші звірі прогнали його
Відповідь: Б.
ІV. Закріплення знань, умінь та навичок

„
Проблемні питання.
— Головна думка якої легенди відповідає прислів’ю «Хто людям добра бажає, той і собі має»?
— На який вид фольклору схожі легенди і які між ними відмін- ності? Відповідь оформіть у вигляді таблиці.
Орієнтовна відповідь
Легенди, міфи
Казки
Спільне
Зображуються фантастичні події, магічні речі, оживлюється природа
Відмінне
Зображувані події претенду- ють на певну достовірність; персонажами є конкретні люди
Невизначеність місця і часу дії, типові пер- сонажі, сприймається як вигадка, фантас- тика, розказується з метою повчання і щоб розважити
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

„
Навчитися виразно читати, переказувати міфи та легенди, ко- ментувати зміст творів.
VІ. Підсумок уроку

„
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Із міфів та легенд давні українці постають перед нами як…
www.e-ranok.com.ua

8
Прізвище вчителя __________________________
Дата ___/____/____ Клас _________
І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення

„
теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.
Україна — красива й багата держава. Через те на неї часто на- падали вороги. Людям доводилося боронити її, тому в народі зав жди поважали мужніх захисників Вітчизни, патріотів. Про це складено багато міфів та легенд. Із деякими з них ми й познайо- мимося на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

„
1. Перевірка домашнього завдання.
Переказ вивчених міфів та легенд, визначення основних думок цих творів.
2. Тестові завдання.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

„
1. Робота з підручником.
Опрацювання статті про легенду «Берегиня».
2. Виразне читання легенди «Берегиня».
3. Словникова робота.
Сварог — верховний бог східних слов’ян, небесний вогонь.
Жорна — плескатий круглий камінь, призначений для лущення й розмелювання зерна та інших твердих предметів.
Кутини — житло.
Бурдеї — землянки.
Скніти — мучитися.
Кіш — заст. літнє житло.
Доскіпувалися — допитувалися.
Куделя — волокно льону.
Сукати — скручувати, звивати кілька пасом разом.
Чорнобогбог темряви, ночі, зими, холоду, але водночас таєм- ничості, ворожіння, марення, сну.
Міфи та легенди українців. «Берегиня»
Мета: ознайомити учнів із віруваннями давніх українців; розвивати допитливість, вдумливе став- лення до уявлень наших предків, навички виразного читання міфів та легенд, пояснення їхнього змісту
Очікувані результати: учні знають зміст українських міфів та легенд, уміють виразно їх читати, пе- реказувати, тлумачити, висловлювати власну думку щодо порушених у цих творах проблем.
Теорія літератури: міф, легенда, реальне та фантастичне.
Обладнання: підручник, текст легенди «Берегиня»
Тип уроку: комбінований.
Урок № 3
www.e-ranok.com.ua




База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал