Урок 11. Побудова тексту-опису, тексту-розповіді



Скачати 26.76 Kb.
Pdf просмотр
Дата конвертації22.11.2016
Розмір26.76 Kb.
ТипУрок

Дата _______________________
Клас _______________________
Урок 11.
ПОБУДОВА ТЕКСТУ-ОПИСУ, ТЕКСТУ-РОЗПОВІДІ
Мета: продовжити ознайомлення учнів із типами текстів за їх метою; звернути увагу на характерні ознаки текстів-описів; збагачувати словниковий запас школярів; вихову- вати бережливе ставлення до природи.
Хід уроку
I.
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.
Перевірка домашнього завдання (вправа 37, с. 21)
— Який текст ви склали вдома?
— Чи можна його назвати текстом-міркуванням?
— Доведіть, що птахи — окраса нашої землі.
2.
Каліграфічна хвилинка
Вв Щщ Тт вз що ем ур зку
Готуй сани влітку, а воза взимку.
3.
Словникова робота
Гра «Знайди пару»
Взимку температурний тижневий зимовий щотижня температурити узимку тиждень температура щотижня зимувати тижневик
4.
Вибіркове списування
— Прочитайте текст та визначте його тип.
Випишіть речення, у якому висловлюється твердження.
Світ прекрасний навколо тебе —
сонце ясне і синє небо,
птахи і звірі, гори і ріки —
нехай він буде таким навіки!
Нехай людина добро приносить,
бо світ навколо любові просить.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Малювати можна не лише фарбами. Сьогодні ми спробуємо малювати за допомогою слів.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.
Складання тексту-опису за поданим планом (вправа 38, с. 21)
y Відгадування загадки.
y Виконання звуко-буквеного аналізу слова тюльпан.
y Складання опису за планом, поданим на с. 21 підручника.
Зразок опису
Тюльпан — чудова весняна квітка.
У нього довге та міцне, але гнучке стебельце. Листки тюльпана широкі, ви- довжені, розташовуються попарно.
Квітка тюльпана має п’ять довгих ніжних пелюсток. Вони бувають у різних рослин різного кольору: від білого до синьо-чорного.

Коли сонце сходить, пелюстки відкривають теплу і світу своє чорне денце із пахучими тичинками. А як темнішає або збирається дощ, то квіточка закрива-
ється, ніби захищається від негоди та темряви.
Тюльпан не лише красива рослинка, але й пахуча. Її аромат приваблює своєю свіжістю та приємністю. Тому ця квітка ціниться людьми у цілому світі.
2.
Виконання вправи 39 (с. 22).
— Прочитайте текст вправи.
— Чим цікавий цей текст? (У ньому не тільки розповідається про тюль-
пани, але й надається інструкція щодо вирощування цієї квітки.)
— Як за інструкцією ви будете вирощувати цю дивовижну квітку?
Самостійна робота
— Спробуйте переробити речення інструкції, використовуючи подані у під- ручнику слова.
— Прочитайте, що у вас вийшло.
3.
Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1.
Розвиток мовлення. Складання розповіді на задану тему (вправа 40, с. 22)
y Розглядання малюнків на с. 22.
— Які серед цих квітів розцвітають навесні? (Конвалія, дзвоники, проліски)
— Які — восени? (Чорнобривці, жоржини, айстри)
— Прочитайте тему розповіді, над якою ви будете працювати.
— Чим ви зможете прикрасити свою розповідь? (Описом квітів)
y Самостійна робота учнів.
y Перевірка виконаної роботи.
Зразок розповіді
Квіти — це диво природи. Ними можна милуватися і захоплюватися.
В кожній рослині зберігається частка сонечка. А багато квітів дуже схожі на його діток, наприклад, мімоза.
Мімоза — це гілочки із жовтими, пухнастими, малесенькими «кульками», схожими на сотні маленьких сонечок на зеленому полі. Їх так багато, що зда-
ється, ми бачимо великий оксамитовий сонячний килим. А квітки на гілочках, немов крихітні курчата, із цікавістю визирають з трави. Молоді пагони мімози оливково-зеленого кольору. Гідною прикрасою рослини служать листя. Вони зеленувато-сріблясті. А який у мімози чудовий аромат, не схожий на жодний
інший!
Коли я дарую мамі букет з мімози, квіточки качають своїми круглими кри- хітними голівками і самі просяться до рук.
Моя люба матуся дуже любить мімозу! У ці холодні дні зелена гілочка з ма- лесенькими золотими «курчатками» — прекрасна вісточка весни, яка вступає у свої права.
2.
Цікаво знати!
Айстри задумані, квіти останнії,
осені пізньої сльози багрянії.
Сумно шепочеться вітер над вами,
і обмиває вас небо дощами.
Ви — як любов, що весни не зазнала
і, як вечірня зоря, одсіяла.
Айстри задумані, квіти останнії,
осені пізньої сльози багрянії...
В. Сосюра
— Про яку квітку йдеться у вірші В. Сосюри?

Айстри — від давньогрецького asterоs — зірка.
За легендою, потрапила айстра-зірка на Землю в одну із літніх ночей. Що- вечора на небі з’являвся місяць, і на небесному полі на прогулянку збиралися дорослі зорі та маленькі зірочки. Вони відразу заводили нічний танок. Коли зорі посміхалися, земляни бачили їх легке мерехтіння, а коли ж малі зірочки розпочинали свій небесний танок, землянам ввижалися дивовижні зорепади.
Та одного разу зовсім маленька зірочка, спіткнувшись, покотилася до небо- краю й упала на землю. Вона опинилася на м’якій перині різнотрав’я. Високо над нею горіли яскраві вогники — це були її зорі-сестриці. Зірочка почала пла- кати і кликати сестер і матір, але чула лише земний шепіт трав. Знесилена, вона заснула. Прокинувшись від співу пташок, зірочка побачила зовсім інший світ — світ без зірок. Лише яскраве сонечко заливало своїм теплом землю.
Один із промінців зігрів її личко — і воно засяяло. Але відірватися від землі зі- рочка не змогла, адже її промінці застигли і перетворилися на корінці, стебла, листки та тоненькі променисті пелюстки. Уночі вона дивилася на свою рідню, яка на небосхилі сяяла різнокольоровим сяйвом, а вдень віддавала це сяйво розкритими до неба квітами. Мандрівники вночі орієнтуються за зірками не- бесними. А на Землі їх помічницею є айстра, бо ж яскравим своїм виглядом ця квіточка серед пожухлих трав у зоряну ніч указує місця відпочинку.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Вправа «Незакінчене речення»
y На уроці я дізнався...
y Мені було цікаво виконувати...
y На жаль, мені ще складно...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 41 (с. 22).


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка