Урок 25. Будова слова. Спільнокореневі слова. Форми слова




Скачати 20.56 Kb.
Pdf просмотр
Дата конвертації09.11.2016
Розмір20.56 Kb.
ТипУрок

Дата _______________________
Клас _______________________
Урок 25.
БУДОВА СЛОВА. СПІЛЬНОКОРЕНЕВІ СЛОВА.
ФОРМИ СЛОВА
Мета: узагальнити знання учнів про морфемну будову слова; розвивати вміння знахо- дити основу та закінчення у слові, поданому в кількох граматичних формах, корінь у ряду поданих спільнокореневих слів; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
I.
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал
до уроку на с. 3)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми продовжимо подорож країною Слова, але навідаємося до міста під назвою Будова слова. Повторимо, з яких частин може складатися слово, як називаються ці частини, будемо знаходити і визначати їх у словах; навчимося розрізняти спільнокореневі слова і форми одного й того самого слова.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.
Колективне виконання вправи 88 (с. 44)
y Ознайомлення із текстом скоромовки.
y Списування тексту з граматичним завданням.
y Знаходження спільнокореневих слів.
Перепеленят а , перепело м , Перепільськ ім , перепілк а , перинк у , пір’їнк и .
2.
Робота за вправою 89 (с. 44)
y Читання і переказ казки учнями.
y Розвиток мовлення.
Складання кінцівки за поданими прислів’ями.
y Списування виділених слів із завданням.
Спільнокореневі слова: кістку, кісточку.
Форми слова: кістку, кістки.
3.
Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 44)
4.
Зупинка для допитливих
— Чи всі колонки слів можна назвати спільнокореневими? Чому? Доведіть свою думку.
Сад
Вода
Літак садок водичка літака садівник водяний літаком насадка підводний у літаку
(
У першій колонці не всі слова об’єднані за основним лексичним значенням:
«зайве» слово «насадка»;
у другій колонці всі слова є спільнокореневими;
у третій колонці ми спостерігаємо тільки зміну форми одного й того са-
мого слова; ці слова не є спільнокореневими.)
5.
Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1.
Коментоване виконання вправи 90 (с. 45)
y Читання слів «ланцюжком».
y Розподіл слів за групами, поданим у другому завданні вправи.
y Розбір за будовою спільнокореневих слів.
— Яка частина є обов’язковою в основі?
— Доведіть, що за допомогою префіксів і суфіксів творяться нові слова.
ПАМ’ЯТКА «РОЗБІР СЛОВА ЗА БУДОВОЮ»
1. Прочитайте слово. До якої частини мови воно належить, що означає?
2. Змініть слово за відмінками і визначте у ньому закінчення.
3. Визначте основу слова (
це частина слова без закінчення).
4. Доберіть до слова 2–3 споріднених слова і визначте корінь.
5. Назвіть префікс, суфікс, якщо вони є.
2.
Робота за вправою 91 (с. 45)
y Мовчазне читання тексту учнями.
y Списування із завданням.
— Поясніть правопис слів з пропущеними буквами.
— Як ви розумієте значення слова
пуд?
y Складання графічних схем підкреслених речень.
Трудяться вони тут і мед носять пудами.
Ходить дядько серед вуликів і щось намовляє бджолярам.
— Назвіть однорідні члени в цих реченнях.
— Якою частиною мови вони виражені? Чим з’єднані в реченні?
y Виписування споріднених слів, позначення в дужках форм цих слів.
Бджолята (
бджолятам), бджіл (бджоли), бджолину (бджолиної), бджо- ляній.
3.
Гра «Хто швидше?»
— Запишіть по два слова, які відповідають поданим схемам.
,
,
,
4.
Перевірка виконаної роботи
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
— З яких частин складається слово?
— Як визначити в слові закінчення й основу?
— Що називається коренем? Як його знайти?
— За допомогою чого утворюються нові слова?
— Чи будуть спільнокореневими слова
дуб, дубом, на дубі?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 92 (
с. 46).

ДОДАТОК ДО УРОКУ
1.
Перевірка домашнього завдання (вправа 86, с. 43)
— Прочитайте виписані словосполучення.
— Які слова вжиті у переносному значенні?
— Які антоніми ви дібрали до виділених слів?
2.
Словникова робота
Гра «Склади слова — назви тварин»
ербвлюд, міджьл, оаджбл, кйорнжвоао
(
Верблюд, джміль, бджола, жайворонок)
3.
Каліграфічна хвилинка
Вп ере ед вперед
— Доберіть до слова антонім.
Складіть та запишіть речення, визначте його граматичну основу.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал