Урок 5 Тема. Як орієнтуватися на місцевості Мета: дати учням поняття горизонт, лінія горизонту



Дата конвертації18.10.2019
Розмір31.5 Kb.
ТипУрок
Урок 5

Тема. Як орієнтуватися на місцевості

Мета: дати учням поняття горизонт, лінія горизонту, відкрита та за­крита місцевість, основні та проміжні сторони горизонту; ознайомити з компасом; навчити визначати сторони горизонту за Сонцем та місце­вими ознаками; розвивати спостережливість; виховувати дбайливе став­лення до природи.

Обладнання: картки, ілюстрації, компаси.

ХІД УРОКУ

I. Хвилинка спостережень

Як змінилась висота Сонця з настанням осені?

Як зміна висоти Сонця вплинула на тривалість дня і температу­ру повітря?Чому відбулися зміни в житті тварин та праці людей?

Яким сьогодні є стан неба?

Чи є вітер, опади? Якою є температура повітря?

II. Перевірка домашнього завдання

Фронтальне опитування.

Дати характеристику жаркого, помірного і холодного теплових поясів.Які умови необхідні для життя рослин і тварин у кожному поясі?

Як змінюється кількість сонячного тепла, що отримує поверхня Землі від екватора до полюсів?

Чому виникають теплові пояси, і чим вони різняться між собою?

III. Актуалізація опорних знань учнів

Яку форму має планета Земля?

Що ви спостерігали навколо себе, коли були у полі, на луках, в лісі чи у парку?

VI. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

1. Бесіда.

Уявіть, що ми знаходимось у полі або на луках. Що ви бачите пе­ред собою?

Ця рівна ділянка землі, що є вільною від дерев і будинків, називається відкритою. Ми знаходимось на відкритій місцевості, і здається, що стоїмо в центрі великого круга землі, по краю якого вона ніби з'єднується з небом.

Простір землі, який ми можемо охопити оком, називається горизон­том. Уявна лінія, де небо нібито сходиться з поверхнею Землі, називаєть­ся лінією горизонту.

Лінію горизонту добре видно тільки на рівній, відкритій місцевості. На рівному місці доросла людина може охопити зором навколишню міс­цевість в радіусі 5 км. Чим вище підніматися вгору, тим більше розши­рюється горизонт.

Але ми з вами частіше знаходимось на місцевості, де лінію горизонту закривають будівлі, дерева, горби. Таку місцевість називають закритою.

Розгляд ілюстрацій.

Де зображена відкрита місцевість?

2. Проблемна ситуація.

Ми вже знаємо, що все, що бачимо перед собою (школа, ліс, річ­ка), знаходиться в горизонті. Але чи вмієте ви правильно пояснити, в якому напрямі від нас вони знаходяться?

Розрізняють чотири сторони світу: північ, південь, захід, схід. Це є ос­новні сторони світу. А ще є проміжні сторони світу: північний захід, пів­денний захід, північний схід, південний схід.

1) Показ скороченого позначення сторін горизонту: Північ — Пн.

Південь — Пд. Захід — Зх. Схід — Сх.

Північний захід — Пн. Зх. Південний захід — Пд. Зх. Північний схід — Пн. Сх. Південний схід — Пд. Сх.

2) Зображення на аркуші паперу схеми сторін горизонту. Запам'ятайте, на аркуші паперу північ позначають угорі, південь —

унизу, захід — ліворуч, схід — праворуч.

V. Фізкультхвилинка (виконання фізичних вправ)

VI. Визначення сторін горизонту

1. Практична робота на подвір'ї школи.

Є кілька способів знаходження сторін горизонту. Одна з них — за Сонцем. Здавна люди помітили, що опівдні сонце завжди перебуває в одній і тій самій стороні. Щоб визначити сторони горизонту, потрібно опівдні стати спиною до Сонця, тобто обличчям до своєї тіні, і розвести руки в сторони. Попереду буде північ, за спиною — південь, права рука покаже на схід, ліва — на захід.

В якій же стороні горизонту від нас ліс? Річка?

2. Орієнтування за місцевими ознаками.

А як же нам визначити сторони горизонту, коли сонця не видно?

Можна орієнтуватися за місцевими ознаками. На скелях, каменях, стовбурах дерев із північної сторони росте більше моху, лишайнику.

Із південної сторони гілля і листя на поодиноких деревах є значно густішими.

Мурашники здебільшого бувають із південної сторони дерев або пень­ків, бо там тепліше. Пологий схил мурашника обернений на південь, а крутий — на північ.

Але для того, щоб правильно визначити сторони горизонту, потрібно користуватись кількома ознаками одночасно.

3. Практичне ознайомлення з компасом.

Найточніше сторони горизонту можна визначити за допомогою компасу.

Компас — прилад для визначення сторін горизонту. (Діти отримують компаси.)

Головною частиною компаса є рухлива намагнічена стрілка. На циферблаті позначені основні сторони горизонту. Синій кінець стрілки вказує на північ, червоний — на південь. Компас має пружину, що зупи­няє рух стрілки, коли компас не працює.

Щоб правильно визначити сторони горизонту, компас потрібно три­мати горизонтально і повертати його так, щоб синій кінець стрілки за­крив літери Пн., тоді літери Пд. будуть звернені на південь, там буде роз­ташований червоний кінець стрілки, літери Сх. будуть звернені на схід, а Зх. — на захід.

4. Виконання практичної роботи за підручником (С. 88).

VII. Робота з підручником

1. Опрацювання статті «Як орієнтуватися на місцевості».

2. Бесіда за змістом запитань до тексту.

VIII. Узагальнення та систематизація знань учнів

Що сьогодні корисного для себе ви дізналися на уроці?

Чим збагатили свої знання?

Чому, на вашу думку, не можна дійти до лінії горизонту?

Чому важливо вміти орієнтуватися на місцевості?



ІХ. Домашнє завдання

Навчитись визначати сторони горизонту. Опрацювати статтю «Як орієнтуватися на місцевості». Знати відповіді на запитання.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка