Урок біології у 9 класі Тема: Гуморальна регуляція. Принципи роботи ендокринної системи Мета




Скачати 129.96 Kb.

Дата конвертації11.03.2017
Розмір129.96 Kb.
ТипУрок

Урок біології у 9 класі
Тема: Гуморальна регуляція. Принципи роботи ендокринної системи
Мета
навчальна: розглянути особливості будови та функцій ендокринної системи, познайомити учнів з такими основними термінами і поняттями як гормони, нейрогормони, залози зовнішньої, внутрішньої, змішаної секреції, ендокринна система, гуморальна регуляція, сформувати поняття про ендокринну (гуморальну) регуляцію фізіологічних функцій організму людини, розкрити принципи роботи та значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму;
розвиваюча: розвивати вміння працювати з інформаційними джерелами та складати опорні конспекти, уміння порівнювати, робити узагальнюючі висновки, розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, комунікативні здібності;
виховна: виховувати ціннісне ставлення до власного здоров’я.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи: словесні, наочні, частково-пошукові, проблемно-розвиваючі, робота в групах.
Обладнання й матеріали: презентація до уроку, відеоматеріали, флеш-анімації,
роздаткові картки для кластеру «Класифікація залоз», для прийому «Класифікатор».
Базові поняття й терміни: гуморальна регуляція, гормони, залози внутрішньої секреції, залози змішаної секреції
, ендокринологія, ендокринні захворювання, гіперфункція, гіпофункція.
Концепція уроку: ознайомити учнів з поняттями «ендокринна регуляція» й «гормони» та основними принципами роботи ендокринної системи; розповісти про залози внутрішньої, змішаної та зовнішньої секреції; порівняти нервову й гуморальну регуляцію.

Хід уроку
I. Організаційний етап.
Привітання. Оцінка готовності учнів до уроку. Облік відвідування.
Перевіряємо поставу, налаштовуємось на роботу. Створюємо позитивний настрій
- Всі готові до уроку. Отож, починаємо нашу роботу. Вже півроку ми вивчаємо з вами організм людини. І ви вже знаєте, що…

Наш організм – складна система. Про це говорим в кожній темі.
Безліч в нього є завдань: точно в нормі, без вагань,
водний втримати баланс, під контролем повсякчас
кількість кальцію тримати, щоб кістам міцними стати.
І процеси всі психічні не були щоб кретинічні,
Ріст і розвиток дитини контролює щогодини.
А реакція на стрес? Тиск підскочить до небес!
Чому ж так відбувається? Кожен хай дізнається.
Важлива мотивація – знать принцип регуляції,
тої, що зветься гуморальна. За що ж вона відповідальна?
Які сполуки гормонами звуться, ну і де вони беруться…
Це розкриє нам тема «Ендокринна система»

- Тож наступна тема, яку ми сьогодні розпочинаємо вивчати, - це тема 9 «Ендокринна регуляція функцій організму людини». Відкрийте підручники на ст. 136.
- Про що йтиме мова в цій темі? Зачитайте абзац, що підводить нас до вивчення теми.
(Організм людини – саморегульована біологічна система. Які механізми забезпечують цю
саморегуляцію? Яке це має значення для життєдіяльності організму?)

ІІ. Актуалізація опорних знань.
Питання для бесіди:
1.
Яке, на вашу думку, значення має саморегуляція фізіологічних процесів в організмі? (відповіді
учнів)

- Світ навколо нас постійно змінюється… Не можна не дивуватися тому, в яких різних умовах довкілля може жити людина:
- при температурі повітря від +50 °С до -70 °С (120° різниці!); проте поблизу екватора чи північного полюса, влітку чи взимку, восени чи навесні температура нашого тіла постійна – 36,6
⁰С;
- наш організм може витримувати тривале голодування або брати участь у конкурсі ненажер, проте як би ми не харчувалися, вміст цукру у крові теж постійний - у дітей від 14 років та дорослих підтримується в межах 3,3 – 5,5 ммоль/літр;
- при перепадах температури навколишнього середовища або тіла, при зміні раціону харчування чи дієті, при зміні фізичної активності зберігається водно-сольовий баланс організму;
- людина може жити високо в горах чи нижче від рівня моря, за допомогою певних засобів захисту може перебувати під водою або навіть в космосі.
- Все це було б неможливим, якби в організмі не існували механізми, що забезпечують відносну динамічну сталість його внутрішнього середовища.
- Організм людини – саморегулююча система. Завданням саморегуляції є підтримка всіх хімічних, фізичних і біологічних показників роботи організму в певних межах.

2.
Як називається здатність організму підтримувати сталість внутрішнього середовища? (гомеостаз)
Пригадайте, які фізіологічні показники організму підтримуються на відносно сталому рівні?
(відповіді учнів)
- Умови зовнішнього середовища, що постійно змінюються, впливають на обмін речовин.
Здоровий організм має властивість при цьому швидко відновлювати рівновагу процесів обміну, зберігаючи сталість внутрішнього середовища.
- Уявіть собі, наскільки це складно: в понад трьох трильйонах клітин нашого організму одночасно відбуваються безліч різноманітних біохімічних реакцій, а концентрація різноманітних речовин зберігається постійною. Порушення ж цього механізму саморегуляції є причиною різних захворювань.
- Ще в середині XIX сторіччя французький фізіолог Клод Бернар (1813–1878) під час своїх досліджень першим помітив, що всі вищі живі організми активно і постійно протидіють тому, щоб фактори зовнішнього середовища порушили ті умови, які необхідні для підтримки життєдіяльності організму.
Підсумовуючи свої дослідження в цій галузі, Клод Бернард висловив важливе твердження:
«Постійність внутрішнього середовища є умовою вільного незалежного життя», яке залишається актуальним і в наш час. Пропоную взяти ці слова епіграфом до нашого уроку.
- Саме цей вчений розробив концепцію про значення сталості внутрішнього середовища організму
(вчення про гомеостаз), заклавши тим самим початок дослідження процесів внутрішньої секреції.
- Стан організму, під час якого всі параметри його функціонування залишаються відносно сталими, називається гомеостазом. На підтримку гомеостазу спрямована робота регуляторних
системи організму
.


3. Які системи органів відповідають за регуляцію фізіологічних процесів в організмі?
- Регуляторними системами в організмі людини є нервова система, що здійснює нервову регуляцію, ендокринна система, яка здійснює ендокринну регуляцію, та імунна система, яка забезпечує імунну регуляцію та захист організму від генетично чужорідних агентів.
- Сьогодні ми зосередимо свою увагу на будові та принципах роботи ендокринної системи.

IIІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку
- Записуємо дату та тему уроку: «Гуморальна регуляція. Принцип роботи ендокринної
системи»
- Отож, налаштовуємося на серйозну роботу, бо й тема у нас сьогодні не проста. Перед нами стоїть багато завдань.
Мета нашого уроку: ознайомитися з гуморальною (або ендокринною) регуляцією функцій, розглянути будову ендокринної системи та принципи її роботи, охарактеризувати залози нашого організму та розглянути їх класифікацію, охарактеризувати гормони як біологічно активні
речовини, що здійснюють гуморальну регуляцію; розвивати вміння порівнювати, робити узагальнюючі висновки; виховувати ціннісне ставлення до власного здоров’я.
По закінченні уроку ви повинні
знати: визначення ендокринної регуляції, нейрогуморальної регуляції; визначення термінів гормони, залози зовнішньої секреції, залози внутрішньої секреції, залози змішаної секреції;
вміти: знаходити місце розташування ендокринних залоз секреції в організмі людини;
називати:
залози внутрішньої та змішаної секреції,
характеризувати:
гормони, принцип їх дії; вплав гормонів на процеси обміну в організмі; роль ендокринної регуляції процесів життєдіяльності людини;

ІV. Мотивація навчальної діяльності.
1. Розповідь вчителя:
- Протягом багатьох століть вчені, досліджуючи організм людини, намагалися виявити
«верховного головнокомандувача» організмом - орган чи систему, що управляє всіма життєво важливими функціями і узгоджує роботу окремих клітин, органів і систем з єдиним «виробничим графіком», в якому кожному дійовій особі відведено своє місце і чітко окреслено коло обов'язків -
і в повсякденних умовах, і надзвичайних ситуаціях. Зрештою, титул правителя організму відійшов до ЦНС - головному і спинному мозку. Але при кожному правителі, як правило, існує таємний радник, влада якого дуже велика. Цим сірим кардиналом, що тримається в тіні, в нашому організмі є ендокринна система.
- Маса усіх разом органів ендокринної системи становить не більше 100 г, а кількість гормонів, що
їх виробляють деякі залози, обчислюється мільярдними частками грама. Однак їхній вплив на організм величезний.
- Людина може жити без апендикса, без жовчного міхура, з однією легенею, з однією ниркою, з частиною печінки, але вона помре, якщо видалити маленьку ендокринну залозу - гіпофіз, маса якої всього 0,5 г .

- Спробуємо розібратися, чому ж вони такі важливі, і дати відповідь на проблемне питання уроку:
«Чому залози внутрішньої секреції називають маленькими органами великого значення»?
2. Частково-пошукове завдання з опорою на використання попереднього досвіду і знань учнів
- Давайте почнемо з того, про що ми вже згадували. Вивчаючи попередні теми, ми вже неодноразово говорили про механізми гуморальної регуляції того чи іншого органа. Я пропоную вам декілька ілюстрацій. Розгляньте їх.
- Спробуйте пояснити, як зміст цих малюнків пов'язаний з темою нашого уроку?
1 ситуація - гуморальна регуляція роботи органів дихання
- На малюнках зображено процес надання першої допомоги людині при зупинці дихання шляхом здійснення штучного дихання або штучної вентиляції легень.
- Процес дихання регулюється нервовою системою і гуморальною. Гуморальний чинник – це кількість вуглекислого газу в крові, від якого залежить частота дихальних рухів і збудження центру дихання в ЦНС. Проведення таких реанімаційних заходів дозволяє підвищити в крові потерпілого концентрацію СО
2 та відновити дихальних рефлекс.
2 ситуація - гуморальна регуляція роботи органів серцево-судинної системи
- В стані сильного переляку в кров надходить гормон адреналін – найважливіший гормон, який реалізує реакцію організму за типом «бий або біжи». Його секреція різко підвищується при стресових ситуаціях, відчутті небезпеки, в стані тривоги, страху, при травмах, опіках і шокових станах. Під впливом адреналіну дрібні судини шкіри, органів травлення, нирок і легенів звужуються, а артеріоли головного мозку, серця, скелетних і м’язів розширюються, серцебиття прискорюється. Основне завдання адреналіну – адаптувати організм до стресової ситуації, мобілізувати всі ресурси організму на її подолання.
3 ситуація – порушення роботи ендокринної системи, що проявляється у вигляді захворювання на
цукровий діабет.

- При такому захворюванні як цукровий діабет 1 типу хворі повинні постійно вводити собі препарат інсуліну, так як у їхньому організмі цей гормон не виробляється. А без нього в організмі не можливе засвоєння вуглеводів.
- Детальніше про функції згаданих гормонів ми поговоримо на наступних уроках теми. Проте вже з цих прикладів зрозуміло, наскільки важливим для організму є нормальна робота ендокринної системи і забезпечення нею гуморальної регуляції.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Гуморальна (ендокринна) регуляція, її еволюція у тваринному організмі. Чинники
гуморальної регуляції (гормони, нейрогормони, гормоноподібні речовини, метаболіти).
(побудова опорної схеми у зошитах або ознайомлення залежно від наявності часу)
- Що ж таке гуморальна регуляція?
Словник: (визначення записати в зошити)
Гуморальна (ендокринна) регуляція (від лат. гумор рідина, регуляр – упорядковувати) – один з механізмів регуляції фізіологічних функцій організму, що здійснюється за допомогою гуморальних чинників через рідини внутрішнього середовища організму (кров, лімфу, тканинну рідину).
- Гуморальна регуляція – це еволюційно найбільш давня форма регуляції функцій організму.
Удосконалювалась будова організму тварин, а разом з тим удосконалювалася й система гуморальної регуляції.
Спочатку вона здійснювалася через рідини організму за допомогою біологічно активних речовин –
метаболітів, що виділяються клітинами і тканинами організму в процесі метаболізму. Згодом з появою спеціалізованої нервової системи окремі нервові клітини – нейросекреторні клітини, - почали здійснювати секрецію нейрогормонів. Поступово у ході еволюції у тварин виникли органи, які спеціалізувалися на виділенні гормонівендокринні залози, які й утворили ендокринну систему.
- Отже, чинниками гуморальної регуляції виступають такі речовини як:
(записати схему зі слайду в
зошити)
1) біологічно активні речовини – гормони;
2) гормоноподібні речовини та нейрогормони;
3) метаболіти – продукти обміну речовин. (продукти розпаду білків, вуглекислий газ, молочна кислота тощо).
- Гуморальні чинники, які потрапляють у кров або лімфу, дифундують у міжклітинну рідину, і тому дія їх може поширюватися на близько розташовані клітини-органи, тобто їх вплив має
місцевий характер. Вони також можуть мати дистантний вплив, що поширюється на клітини- мішені на відстані.
- Основні сполуки, що забезпечують гуморальну регуляцію, це гормони - біологічно активні речовини, які виробляються основними залозами ендокринної системи (н-д, інсулін, адреналін,
норадреналін, тироксин) та дрібними залозами так званої дифузної ендокринної системи, що містяться у стінках шлунку, дванадцятипалої кишки, тонкого кишечника (н-д, гістамін,
серотонін). Регуляція функцій за участі лише гормонів ще носить назву гормональна регуляція.
Гормоноподібні речовини утворюються неспеціалізованими клітинами різного виду, виконують роль сигналів міжклітинної комунікації між близько розташованими клітинами, тканинами, органами, (гастрит, секретин, соматостатин).
Нейрогормони (нейросекретини) — фізіологічно активні речовини, що виробляються особливими нейронами – нейросекреторними клітинами (н-д, гормони що викидаються в кров
через задню долю гіпофізу - вазопресин, окситоцин).
Метаболіти – продукти розпаду, що утворюються у клітинах тканин під час обміну речовин
(н-д, похідні білків, вуглекислий газ, молочна кислота, аденозин тощо).
2. Порівняльна характеристика нервової та гуморальної регуляції. Нейрогуморальна
регуляція. (Прийом «Класифікатор». Складання таблиці з оформленням у робочому зошиті)
- Отже, в нашому організмі постійно паралельно здійснюється нервова і гуморальна регуляція всіх процесів життєдіяльності.

Проблемне питання
.
- Як ви вважаєте, чи існують відмінності між нервовою і гуморальною регуляцією? Щоб це з’ясувати, застосуємо прийом «Класифікатор». На цих табличках вказані ознаки, що стосуються або нервової, або гуморальної регуляції. Допоможіть мені ці ознаки розподілити між двома способами регуляції.
(Учні по одному виходять, зачитують ознаку і відносять її до особливостей або нервової, або
гуморальної регуляції) Перевірка та обговорення результату.
Узагальнення результату у вигляді таблиці:
Порівняльна характеристика нервової і гуморальної регуляції
Ознаки
Нервова
регуляція
Гуморальна регуляція
Механізм впливу електрофізіологічний гуморальний
Швидкість передачі сигналів дуже висока, від 0, 5 до 120 м/с повільна, 0,5 м/с, на шляху частково руйнуються
Чинники передачі сигналів нервові імпульси біологічно активні хімічні речовини (гормони)
Адресація сигналів
органам-мішеням, до яких спрямовано нервовий імпульс клітинам-мішеням, за принципом «усім, хто може відгукнутися»
Шлях передачі сигналів нервові волокна і нерви рідини внутрішнього середовища
Спосіб поширення
по рефлекторній дузі по кровоносним судинам
Характер впливу миттєвий, короткочасний і конкретний тривалий і загальний
Еволюційний вік
еволюційно відносно молодий механізм еволюційно більш давній механізм
- Окрім того, будуть по різному проявлятися і порушення діяльності цих систем органів в організмі. Відхилення від норми в результаті порушень функцій нервової системи буде проявлятися, наприклад, в порушенні координації рухів, зміні поведінки людини. Порушення механізмів гуморальної регуляції відбивається на протіканні процесів життєдіяльності: це перш за все обмін речовин, ріст, розвиток.
Нейрогуморальна регуляція
- Проте не можна сказати, що якийсь один із способів регуляції важливіший, оскільки вони доповнюють один одного і тісно взаємопов'язані.
Гуморальна регуляція підпорядковується нервовій і складає з нею єдину систему
нейрогуморальної регуляції функцій.
Вищі центри нейрогуморальної регуляції знаходяться в гіпоталамусі.
-
А зараз пропоную перевірити швидкість вашої реакції. Спробуйте правильно і швидко повторювати рухи.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
- Який спосіб регуляції допоміг вам точно і швидко виконувати всі рухи?
3. Поняття про залози. Класифікація залоз, механізм роботи залоз. (Робота учнів у парах,
складання схеми з використанням кластеру «Класифікація залоз»)
- Ще з курсу біології тварин вам відоме таке поняття як залози.

- Що таке залоза? Як вирозумієте цей термін? (орган, який виділяє певні речовини)
- Речовини, які виділяються залозами, називаються секрети, а процес їх виділення – секреція.
- Які ж залози є в нашому тілі? Хтось може навести приклади? (відповіді дітей)
- Всі залози нашого організму за характером їх секреторної діяльності поділяють на три групи.
- А які ці групи, та які особливості властиві залозам різних груп, ми встановимо за допомогою побудови кластеру «Класифікація залоз». Зараз ви, працюючи в парах, за допомогою цього набору фішок з написами повинні організувати інформацію і побудувати структурно-логічну схему класифікації залоз у нашому організмі.
- Якщо ж у вас виникнуть труднощі з виконанням завдання, ви можете звернутися за допомогою до тексту підручника на ст.. 136-137 (§ 50). Перші 2 пари, які виконають завдання вірно,
отримають оцінки.
Робота в парах з опорою на підручник. Виконання завдання учнями.
- Перевірка виконання завдання. Аналіз отриманої схеми, узагальнення інформації. Оцінювання.
- Для залоз зовнішньої секреції характерне помірне кровопостачання, тоді як для залоз внутрішньої та змішаної секреції притаманне рясне постачання кров'ю, вони обплетені густою сіткою кровоносних капілярів. Чи можете ви пояснити, чому?
- Саме залози внутрішньої та змішаної секреції об’єднуються у ендокринну систему органів.
- В чому полягає особливість залоз змішаної секреції? (поєднують зовнішньо секреторну і
внутрішньо секреторну функції)
- Особливістю залоз змішаної секреції є й те, що вони належать одночасно до двох різних систем органів: підшлункова – травна та ендокринна; статеві – статева та ендокринна системи.

- Погляньмо на механізм роботи залоз різного типу.
(демонстрація флеш-анімації «Работа желез внешней и внутренней секреции»)
4. Ендокринна система. Залози, що її утворюють, їх розміщення в тілі. Центральні і
периферичні ендокринні залози. Роль гіпофіза та гіпоталамуса. Дифузна ендокринна
система. Гіпофункція і гіперфункція. Ендокринологія.
- Ендокринна система – це система залоз внутрішньої та змішаної секреції, які виробляють гормони і виділяють їх безпосередньо у кров. Саме за це їх і назвали ендокринними – від грец.
ендон – всередині, кринен – виділяти, тоді як залози зовнішньої секреції носять назву екзокринні.
- Залози ендокринної системи анатомічно не зв’язані, розташовані у різних частинах організму, вони утворюють функціональне об’єднання органів. Гормони ендокринних залоз розносяться
кров’ю по всьому організму, здійснюючи гуморальну регуляцію всіх функцій: вони збуджують чи пригнічують діяльність органів, впливають на ріст і розвиток організму, змінюють інтенсивність обміну речовин.
- До ендокринної системи належать такі залози внутрішньої секреції: гіпофіз, зв’язаний з гіпофізом відділ проміжного мозку - гіпоталамус, епіфіз, щитоподібна залоза, прищитоподібні залози, тимус (вилочкова залоза), надниркові залози.
- Гіпофіз, гіпоталамус та епіфіз називають центральними ендокринними залозами. Всі інші відносять до периферичних.
- Також до складу ендокринної системи входять залози змішаної секреції – підшлункова залоза і статеві залози (сім’яники у чоловіків, яєчники у жінок).

- В організмі є й одиночні клітини, здатні продукувати гормоноподібні речовини. Вони розкидані в стінках у стінках шлунку, дванадцятипалої кишки, тонкого і товстого кишечника, в плаценті під час вагітності. Ці залозисті клітини утворюють так звану дифузну ендокринну систему.

- Усі органи ендокринної системи взаємозалежні і взаємопов’язані. Гормони, які виробляються одними залозами, здатні впливати на діяльність інших ендокринних залоз, що забезпечує єдину систему координації між ними. Головна роль у цій системі належить гіпофізу, гормони якого стимулюють діяльність інших залоз внутрішньої секреції. Гіпофіз, в свою чергу, підпорядковується гіпоталамусу – відділу головного мозку, який забезпечує контроль та координацію роботи ендокринної системи з боку нервової системи.
ВІДЕО «Гипоталамус и гипофиз»
- З різних причин робота залоз ендокринної системи може порушуватися. Залози можуть виділяти гормони в надлишку (понад норму), що супроводжується їх гіперфункцією. В інших випадках, коли залози виробляють мало гормонів (менше норми), тоді виявляється недостатність
їх в організмі —
гіпофункція
- Гіперфункція і гіпофункція призводять до порушення життєдіяльності організму, розвитку різних захворювань, пов’язаних з порушенням обміну речових, росту, розумового розвитку.
- Такі захворювання отримали назву ендокринні хвороби.
- Наука, що вивчає будову, функції і захворювання ендокринних залоз, різноманітність гормонів та їх вплив на організм , називається ендокринологія. (Визначення записати в зошити)
Ендокринологія – наука про будову, функції і порушення роботи ендокринних залоз.

-
Ендокринна система — одна з найбільш складних і загадкових систем організму.
- Складних тому, що вона складається з безлічі залоз, кожна з яких може виробляти від одного до десятків різних гормонів, і регулює роботу величезного числа органів, серед них і самих ендокринних залоз. Усередині системи існує особлива ієрархія, що дозволяє точно контролювати
її роботу.
- Загадковість ендокринної системи пов’язана зі складністю механізмів регуляції і складу гормонів. Роль багатьох гормонів досі нез’ясована. А про існування деяких вчені тільки здогадуються — визначити їхній склад поки неможливо.
- Саме тому ендокринологію — науку, що вивчає гормони та органи, які їх виробляють, вважають однією з найскладніших серед медичних спеціальностей та водночас найперспективнішою.
Зрозумівши точне призначення і механізми роботи тих чи інших речовин, ми зможемо впливати на процеси, що протікають в нашому організмі. Адже завдяки гормонам ми з’являємося на світ, саме вони змінюють наше життя, впливаючи на настрій і характер. Сьогодні ми знаємо, що процеси старіння теж перебувають у віданні ендокринної системи.
5. Гормони, їх різновиди та властивості. Гормоноподібні речовини. Принцип дії гормонів на клітини (фрагмент відеофільму «Таинственный мир гормонов»)
Гормони (від грец. гормао – збуджую, стимулюю)високо специфічні біологічно активні
речовини, які, виділяючись у невеликих кількостях, здійснюють значний вплив на організм далеко
від місця свого синтезу.

- Термін «гормон» був запропонований у 1905 році англійськими фізіологами Ернестом
Старлінгом та Уїльямом Бейлісом.
- Гормони – біологічно активні речовини, які регулюють усі життєво важливі процеси, що протікають в організмі. Наприклад, самі лише статеві гормони мають вплив на понад 120 функцій організму.
- На сьогоднішній час в ендокринології відомо близько 50 гормонів.
Гормони характеризуються рядом особливостей:
1)
це високоактивні речовини, що утворюються в організмі в дуже малих кількостях, але значною мірою впливають на різні фізіологічні процеси;
2)
дія гормонів специфічна: вони, як правило, регулюють один якийсь процес, не торкаючись
інших, але впливають на цей процес майже у всіх клітинах і тканинах організму;
3)
гормони, надходячи в кров, розносяться кровотоком і виконують свою роль далеко від місця синтезу, регулюючи переважно процеси обміну речовин;
4)
в швидкості виникнення ефекту гормони поступаються нервовій системі;
центральна нервова система контролює дію гормонів і регулює їх вплив на організм;
5)
гормони виробляються лише органами ендокринної системи (залозами внутрішньої і змішаної секреції).
- Крім гормонів, в організмі людини утворюється і діє група речовин, що за своїми властивостями схожі на гормони. Це так звані гормоноподобні речовини - біологічно активні речовини, що утворюються в клітинах тканин деяких органів. До них належать ацетилхолін, секретин, гастрин, серотонін та інші.
- Хімічна природа гормонів різна. Переважна більшість гормонів належить до білків і похідних амінокислот, а частина – до стероїдів (похідних холестерину).
- До білкових гормонів належіть інсулін, глюкагон підшлункової залози; гормони передньої долі гіпофізу, кальцитонін щитовидної залози.
- Похідними амінокислот є йодовмісний гормон щитоподібної залози тироксин, що являє собою йодовану амінокислоту, гормони надниркових залоз – адреналін, норадреналін.
- Стероїдні гормони – це складні жироподібні речовини. До них належать гормони статевих залоз
(андрогени, естрогени), наприклад тестостерон, гормони кіркового шару надниркових залоз – кортикостероїди.
- Гормони впливають не на всі клітини організму, а на конкретні клітини й органи, які називають мішенями. Це обумовлено наявністю на клітинах-мішенях специфічних рецепторів, що розпізнають гормон і взаємодіють з ним. Завдяки таким рецепторам гормон одержує можливість впливати на певні клітини.
ВІДЕО «Принцип работы гормонов» (для тих, хто бажає подивитися увесь фільм, його
розміщено у папці для дистанційного навчання)


VІ. Узагальнення та систематизація навчального матеріалу.
1. Основні принципи роботи ендокринної системи організму (самостійна робота з
підручником, мал.. 108., обговорення. Ще один приклад - флеш-анімація «Гуморальна регуляція
роботи серця» - за наявності часу)
- Сьогодні ми детально розглянули особливості будови ендокринної системи, механізми її діяльності щодо забезпечення гуморальної регуляції функцій нашого організму.
- Сподіваюся, що вам тепер більш зрозумілий загальний принцип роботи ендокринної системи, який полягає в гуморальній регуляції фізіологічних процесів і забезпеченні сталості внутрішнього середовища організму. Він ґрунтується на зворотному зв’язку дії гормонів.
Підсумуємо вивчене:
1. Отож, питання першеЩо являє собою загальний принцип роботи ендокринної системи?
- І в чому полягає ж принцип зворотного зв’язку в дії гормонів? Звернемося до підручника.
- Деякі гормони здійснюють взаємопротилежний. вплив на роботу певних органів. Одні гормони здатні підсилювати функцію, а інші – послаблювати.
- Розгляньте мал.. 108 на ст.. 137 підручника.

- Спробуйте самостійно з опорою на отримані сьогодні знання за даним малюнком пояснити механізм підтримання сталого рівня глюкози в крові гормонами підшлункової залози.
(Самостійна робота з підручником)
2. Питання друге: - Хто може пояснити цю схему? (відповіді учнів)
- Вплив різних гормонів на органи може бути як антагоністичним (протилежної спрямованості), так і синергічним (однакової спрямованості). Антагоністична дія — коли гормони діють протилежно (ось як інсулін та глюкагон), а синергічна дія — коли два або більше гормонів виявляють однакову дію (наприклад, тироксин і адреналін разом стимулюють роботу серця).
3. Питання третє: Де ще в організмі проявляється подібний принцип антагоністичної дії
гормонів? (приклад – регуляція роботи нирок: вазопресин (гормон гіпофізу) пригнічує сечовиділення, тироксин (гормон щитовидної залози) – стимулює утворення сечі;
аналогічно - регуляція роботи серця) (демонстрація флеш-анімації «Гуморальная регуляция
работы сердца»)
2. Завдання на встановлення відповідності
- Наскільки добре ви зрозуміли роль гормонів у нашому організмі, нам допоможе перевірити таке завдання: спробуйте знайти логічно-змістові зв’язки та встановити відповідність між об’єктами, зображеними на цьому слайді.
4. Питання четверте: Як можна встановити відповідність між цими об’єктами?
Виконання завдання. Відповіді учнів.

3. Узагальнююча бесіда
- Отож, які функції виконує ендокринна система в організмі людини?
- Чим відрізняється механізм гуморальної регуляції від механізму нервової регуляції?
- Чи згодні ви з висловом Клода Бернара «Постійність внутрішнього середовища є умовою
вільного незалежного життя», який ми брали за епіграф до уроку.
- Чому ж залози внутрішньої секреції називають маленькими органами великого значення?
VIІ. Підсумок уроку
1.

Аналіз роботу класу. Чи досягнули мети уроку?
2.
Рефлексія:
-
Що нового дізналися?
-
З якими новими термінами і поняттями ознайомилися?
-
Які питання хотіли б з’ясувати для себе?

VIІI. Домашнє завдання.
1. Вивчити § 50 підручника, відповісти на питання до § 50 на сторінці 138 2. Вивчити термінологію уроку, опорний конспект.
За бажанням:
3. Підготувати повідомлення «Як впливає кількість йоду на фізіологічні процеси в організмі?»
4. Переглянути фільм «Таинственный мир гормонов»

ДЯКУЮ ЗА РОБОТУ НА УРОЦІ!




База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал