Уроки трудового навчання 1 клас Посібник для вчителя




Pdf просмотр
Сторінка1/8
Дата конвертації09.11.2016
Розмір2.89 Kb.
ТипУрок
  1   2   3   4   5   6   7   8

1
О. М. Попрожук



Уроки трудового
навчання
1 клас


Посібник для вчителя






Нетішин
2013


2
Рецензент:
Годунова Г. В. заступник директора з навчально-виховної роботи Нетішинської ЗОШ І-ІІІ ст. № 4, вчитель вищої категорії, вчитель-методист.


Нетішинська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів № 4.
Уроки трудового навчання. 1 клас.

Посібник для вчителя.
Попрожук О. М. 2013 р. – 147 с.



У посібнику вміщено розробки уроків з трудового навчання у
1 класі відповідно до Державного стандарту початкової освіти, нової програми, підручника «Трудове навчання. 1 клас» ( автори
Сидоренко В.К.,. Котелянець Н.В).
У книзі подані: повний інструктаж і малюнки, що ілюструють етапи виконання трудових операцій; пізнавальні матеріали; цікаві легенди, вірші, загадки. Посібник призначений для вчителів початкових класів.




3
КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
№ уроку
Тема уроку
№ стор

1.
Вступ. Місце праці та професії в житті людини. Правила організації робочого місця на уроці. Практична робота: практичне ознайомлення з інструментами, прийомами безпечної роботи, правилами поведінки з ними .
6 2.
Папір. Види паперу. Загальне уявлення про виробництво паперу. Практична робота. Виготовлення аплікації із рваних частин паперу «Гроно калини» .
10 3.
Властивості паперу. Практична робота: виготовлення аплікації із рваних частин паперу «Диво-дерево» .
14 4.
Різання паперу. Практична робота: різання паперу і картону по згину, вирізання найпростіших форм, розмічених за допомогою шаблону; виконання аплікації
«Веселі ніжки».
18 5.
Різання паперу ножицями.
Поняття
«шаблон».
Практична робота: створення аплікацій із вирізаних форм
«Смачні фрукти» .
22 6.
Симетричні форми. Симетрія у природі. Практична робота: вирізання деталей виробів симетричної форми; створення аплікацій із вирізаних простих симетричних форм «Грибочок».
26 7.
Згинання і складання паперу. Послідовність дій під час згинання паперу.
Практична робота: створення найпростіших виробів у техніці оригамі «Песик».
29 8.
Техніка оригамі.
Практична робота: створення найпростіших виробів у техніці оригамі «Тюльпани».
33 9.
Робота із природними матеріалами. Практична робота: виготовлення аплікації із природних матеріалів «Їжачок».
36 10.
Послідовність дій під час виготовлення виробів із природних матеріалів. Практична робота: виготовлення аплікації «Метелик».
40 11
Робота із природними матеріалами. Практична робота: виготовлення композицій за мотивами казок - аплікація
«Півник».
46

4 12.
Аплікація з паперу. Послідовність дій під час створення аплікацій. Практична робота: виготовлення аплікації
«Натюрморт» .
49 13.
Аплікація з паперу. Види аплікацій. Ескіз виробу.
Практична робота: виготовлення аплікації «Пейзаж» .
53 14.
Прикраси із паперу. Оздоблення виробів із паперу.
Практична робота: виготовлення прикрас із паперу
(новорічна гірлянда)
56 15.
Послідовність дій під час виготовлення прикрас із паперу. Способи з'єднання окремих частин виробів.
Практична робота: виготовлення простих ялинкових
іграшок із паперу.
59 16.
Прикраси із паперу. Практична робота: виготовлення новорічної листівки .
62 17.
Аплікація з паперу. Ескіз виробу. Послідовність дій під час створення аплікацій.
Практична робота: виготовлення сюжетної казкової композиції «Золота рибка».
66 18.
Аплікація з паперу. Практична робота: виготовлення комбінованої аплікації «Весела гусінь» .
69 19.
Прикраси із паперу. Оздоблення виробів із паперу.
Способи з'єднання окремих частин виробів. Практична робота: виготовлення валентинок.
73 20.
Робота із пластиліном. Пластилін як матеріал для ліплення. Властивості пластиліну. Інструменти та пристосування для обробки пластиліну. Практична робота: виготовлення із пластиліну картини «Котик»
76 21.
Робота із пластиліном. Послідовність дій під час виготовлення виробів із пластиліну на площині за зразком. Практична робота: виготовлення пластилінової картини «Квіти і метелики на лузі» .
81 22.
Робота із пластиліном. Практична робота: виготовлення пластилінової картини «Равлик» .
85 23.
Комбіновані роботи. Практична робота: виготовлення вітальної листівки до 8 Березня.
91 24
Робота із пластиліном. Практична робота: виготовлення пластилінової картини «Вишеньки» .
96

5 25
Екскурсія до шкільної їдальні. Практична робота: виготовлення із пластиліну солодощів.
100 26.
Комбіновані роботи. Конструювання найпростіших виробів, іграшок за допомогою засвоєних раніше технологій аплікації. Практична робота: колективне виготовлення писанок .
104 27.
Комбіновані роботи. Практична робота: виготовлення аплікації «Великодній кошик».
109 28.
Самообслуговування. Одяг і взуття. Призначення одягу і взуття. Правила догляду за одягом і взуттям. Практична робота: відпрацювання прийомів зав'язування шнурків на одязі та взутті .
114 29.
Екскурсія до шкільної бібліотеки. Практична робота:
виготовлення закладки для книжки.
121 30.
Комбіновані роботи. Конструювання найпростіших виробів, іграшок за допомогою засвоєних раніше технологій аплікації. Практична робота: виготовлення аплікації із різних матеріалів «Веселі вівці».
125 31.
Комбіновані роботи. Конструювання найпростіших виробів, іграшок за допомогою засвоєних раніше технологій аплікації. Практична робота: виготовлення листівки «Квіти для мами» .
128 32.
Комбіновані роботи. Конструювання найпростіших виробів, іграшок за допомогою засвоєних раніше технологій аплікації. Практична робота: колективне виготовлення аплікації «Весняні пташки» .
132 33.
Комбіновані роботи. Конструювання найпростіших виробів, іграшок за допомогою засвоєних раніше технологій аплікації. Практична робота: виготовлення аплікації із різних матеріалів «Вербові котики».
136 34.
Комбіновані роботи. Конструювання найпростіших виробів, іграшок за допомогою засвоєних раніше технологій. Практична робота: виготовлення іграшки
«Горіховий човник».
139 35.
Комбіновані роботи. Конструювання найпростіших виробів, іграшок за допомогою засвоєних раніше технологій аплікації. Практична робота: виготовлення аплікації «Дельфін».
143

6
Урок 1
Тема. Вступ. Місце праці та професії в житті людини.
Правила організації робочого місця на уроці. Матеріали,
інструменти та пристосування, необхідні для роботи. Загальні правила безпеки життя на уроках. Практична робота:
практичне ознайомлення з інструментами, прийомами безпечної роботи, правилами поведінки з ними (с. 3-6).
Мета. Дати дітям загальні уявлення про види праці (розумову, художню, фізичну). Познайомити з правилами організації робочого місця на уроці, учнівською робочою папкою. Вчити дітей працювати з інструментами, познайомити з прийомами безпечної роботи, правилами поведінки з ними. Виховувати свідоме ставлення до праці.
Обладнання. Олівець, кольоровий папір, ножиці, гумка, лінійка, клей, пезлик, малюнки із зображенням людей різних професій у робочому одязі.
Хід уроку

І. Підготовка робочих місць.
Вчитель з’ясовує підготовленість учнів до заняття, забезпечує необхідним тих учнів, у яких відсутній окремий матеріал чи
інструмент.
ІI. Організаційна частина.
Лунає дзвіночок, до праці мерщій.
Ти всі перешкоди здолати зумій!
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилинка не втратилась марно!
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Прислів’я про працю.

На дерево дивись, як родить, а на людину – як робить.

Землю сонце прикрашає, а людину – праця.

Маленька бджілка, а й та працює.

7
- Чи шанують українці працю?
- А що ви вмієте робити? Для чого людям працювати?
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
– Сьогодні на уроці ми будемо говорити про працю та професії в житті людини.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя
- Без праці люди не змогли б жити. А ким працюють ваші батьки, рідні? (Діти відповідають).
- А чи хочете ви бути самостійними, щоб друзі та дорослі вас поважали? Тоді вам просто необхідно познайомитися з майстрами та майстринями, що живуть у вашому підручнику трудового навчання. ( ст.3)
Тож сміливіше вирушаймо разом до країни Майстрів.
2. Гра “Хто що вміє робити”
- Поки я йшла до вас вітерець-пустунець порозкидав слова.
Допоможіть мені закінчити речення.
Рівно цеглу викладає,
Дах старанно покриває...
Каменяр і покрівельник
Носять назву... (будівельник)
Із пожежами воює, від вогню усе рятує.
(Пожежник)
Для Марічки і Оленки
Я пошию платтячка.
А професія моя,
Звісно, діти, …(швачка).
Робить зачіски й перуки,
Підстриже і пофарбує,
Гарний настрій подарує. (Перукар)

8
- Щоб виконати будь-яку роботу людям потрібні інструменти та матеріали.
- Які інструменти у куховарки?
- А в швачки, двірника? (Діти відповідають.)
- У кожного з вас також є інструменти, за допомогою яких ви будете вчитися працювати на уроках трудового навчання.
3. Практична робота. Ознайомлення з учнівською робочою
папкою. Організація робочого місця.

- Розгляньте, які інструменти та матеріали знаходяться у вашій папці.
(Діти, розглядають, розповідають, вчитель доповнює та уточнює розповіді дітей.)
- А для того, щоб інструменти не “губилися” і не “втікали” від нас, ми навчимося правильно організовувати робоче місце.
Інструменти та матеріали розкладають на парті так, щоб їх зручно було брати. (Вчитель показує.) Ті інструменти, які використовують частіше – кладуть ближче до себе з правого боку (якщо берете правою рукою). З лівого боку розкладають ті предмети, які можна взяти лівою рукою. Нічого зайвого на парті не повинно бути.

Гра «Прибери зайві предмети»

- Під час роботи потрібно сидіти рівно, не нагинатися, не крутитися.
Фізкультхвилинка
“Раз” – підняти руку вгору,
“Два” – нагнутися додолу.
Не згинайте, діти ноги, як торкаєтесь підлоги.
Будем знову починати.
Будем гарно працювати.

9
4. Ознайомлення із правилами безпечної праці та культурою
поведінки на уроках трудового навчання
-
Діти, Папірчик, Глинчик, Шишечка та Голочка хочуть розповісти вам правила безпеки та культури праці.
• Застосовуй інструмент тільки за своїм призначення, не працюй несправним інструментом.
• Не розміщуй пальці рук проти ріжучої частини інструмента.
• Передавай інструмент з гострими кінцями ручкою від себе.
• Не клади інструмент з гострими кінцями на край столу.
• Не змітай рукою, не здувай обрізки, стружки з робочого місця, користуйся для цього спеціальною щіткою.
• Працюй у фартушку або халаті.
Під час роботи з клеєм, пластиліном користуйся картонною підкладкою, для витирання рук використовуй серветку.
• Після закінчення роботи прибери своє робоче місце.
VI. Закріплення вивченого.

Гра “Кожній речі – своє місце”
Діти під керівництвом вчителя кладуть інструменти на свої місця в папку, пенал і тощо.
Гра “Піжмурки”
Діти граються у парах. Спочатку один учень розкладає на парті
інструменти, інший дивиться і запам’ятовує. Коли другий учень заплющує очі, – перший щось змінює (міняє інструменти місцями, замінює іншими тощо). Другий учень, розплющивши очі, відповідає, що змінилося.
VII. Аналіз і підсумок уроку.

VІІI. Прибирання робочого місця.





10
Урок 2

Тема. Папір. Види паперу. Загальне уявлення про виробництво паперу. Послідовність дій під час виготовлення виробів із паперу. Практична робота. Виготовлення аплікації із рваних частин паперу «Гроно калини» (с. 7-11).
Мета. Познайомити учнів з видами паперу. Дати загальне уявлення про виробництво паперу. Поглиблювати знання й уміння учнів під час виготовлення аплікацій. Розвивати дитячу творчість. Виховувати естетичний смак, економне ставлення до матеріалу.
Обладнання. Майстер Папірчик, зразок готового виробу, колекція «Види паперу», картон, гофрований папір, клей, пензлик.
Хід уроку

I. Організаційна частина.
Пролунав дзвінок —
Починаємо урок.
Працювати старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім дружнім класі
Діти — просто мо-ло-дці!
- Подивіться, хто завітав до нас на урок. Та це ж Папірчик – майстер з міста Паперу. Він запрошує нас відвідати його рідне місто. Вирушаємо? В дорогу!
IІ. Повідомлення теми і мети уроку.
– Сьогодні на уроці ми отримаємо відповіді на такі запитання: яким буває папір, як його виготовляють, та відвідаємо майстерню Папірчика.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Повідомлення вчителя

11
- Перший папір до нас завезли дуже давно. Його в Китаї приблизно в 105 році винайшов такий собі Цай Лунь. Цей чоловік придумав спосіб робити папір із кори шовковиці.
Китайці товкли цю кору у воді, потім виливали суміш на підноси, на дні яких знаходилися довгі вузькі смужки бамбука.
Коли ж вода стікала, м’якенькі аркуші клали сушитися на рівну поверхню. Зазвичай для цього використовували бамбук і старі ганчірки. Ось так із кори отримували папір.
Оскільки китайські торговці подорожували в далекі країни, вони й передали свій секрет в Іспанію, а вже звідти мистецтво робити папір розійшлося по всьому світі.
Щоб людина навчилася робити папір, на якому ми зараз пишемо та на якому друкують сучасні книги і газети, знадобилося багато часу. І, виявляється, папір можна робити з дерева, ганчірок і навіть… зі старого паперу – макулатури. Тож цю таку потрібну нам річ можна використовувати двічі!
Та вам, напевно, цікаво, як же роблять папір сьогодні? Зараз ми обов’язково про це дізнаємось.
Ви вже, мабуть, здогадались, що папір виготовляють на паперових фабриках. І сьогодні основною сировиною для його виробництва є деревна целюлоза. Що це за целюлоза така, запитаєте ви? Щоб її отримати, використовують лісові породи дерев: найчастіше ялину, сосну та березу, але можна також евкаліпт, тополю, каштан та інші дерева.
На фабриці машини здирають із дерев кору та подрібнюють їх на друзки. Щоб зробити звичайний папір, наприклад, для газет, деревину подрібнюють до крихти і змішують цю масу з водою.
От ця суміш і зветься целюлозою. Такий папір є досить міцним,

12 але щоб він був ще міцнішим і підходив для книг, брошур і модних журналів, целюлозу виготовляють хімічним способом.
Для цього тріски сортують за розміром на спеціальних ситах і відправляють варитися. Варять дерево у спеціальних машинах, куди додають кислоту. Потім розварену деревину очищують.
До паперової маси можуть додавати макулатуру, але лише після видалення з неї чорнила. Також сюди можуть додавати деякі додаткові речовини. Наприклад, клей, завдяки якому папір відштовхує вологу. Або смоли – тоді написане на папері не розтікається і легко читається.
Отже, паперова маса з усіма домішками, перетворена в таку собі кашку, потрапляє в спеціальну машину. Спочатку кашку виливають на сітку цієї машини, яка постійно переносить паперову кашку вперед. Там з волокнистого матеріалу видаляється вода і вже формується паперовий лист. От така паперова стрічка проходить через багато валиків. Одні віджимають воду, інші висушують папір, треті – полірують, щоб він був гладеньким і вам було приємно на ньому писати. Потім ще декілька етапів обробки, і ось, нарешті рівна біла стрічка виходить з машини і намотується на величезний рулон.
Так, це вже готовий папір, який лишається тільки відвезти до друкарні та порізати на листи потрібного розміру. Ось таким чином, переходячи з машини в машину, дерево перетворюється на білий і чистий папір.
І наостанок ще кілька цікавеньких фактів.
Для виготовлення 1 тонни паперу потрібно приблизно 17 дерев.
А з 1 тонни паперу можна зробити близько 30 тисяч звичайних учнівських зошитів!
2. Дослідження структури паперу
- Візьміть клаптик звичайного білого паперу і розірвіть його спочатку вздовж, а потім упоперек. Що ви побачили на місці розриву (тонесенькі, як волосина, волокна)? Це говорить про те, що папір складається з найдрібніших частинок целюлози
— складової рослин.
- Роздивіться зразки різних видів паперу. Для чого вони служать? Де використовуються?

13
3. Аналіз зразка

- У народі кажуть: «Там бере початок
Україна, де росте біля хати калина».
Подивіться, ось так калина цвіте, а потім з білих квіточок утворюються червоні ягідки.
Калина оспівана в піснях, поети написали багато віршів про неї. Народні умільці вишивають рушники, сорочки з орнаментом
із калини. А ми на уроці виконаємо ось таку аплікацію. Для виконання виробу нам будуть потрібні: картон, гофрований папір, клей, пензлик.
4. Алгоритм виконання практичної роботи
o
Для гілочок скатай джгутики з гофрованого паперу і наклей їх на основу з картону. o
Для листочків відірви невеликі клаптики гофрованого паперу. Наклей листячко над гілочками. o
Розірви гофрований папір червоного кольору на невеликі клаптики. Скатай із них маленькі клаптики- кульки. o
Приклей червоні кульки під гілочками рядками, притискаючи кожну ягідку долонькою.
Фізкультхвилинка

Сірі зайчики маленькі.
Вушка є у них довгенькі.
В лісі грались, веселились, — працювати вже стомились.
А щоб добре працювати, треба трішки пострибати.
Відпочити, розім'ятись й до роботи знову взятись.

ІV. Практична робота.

V. Аналіз і підсумок уроку
. Виставка робіт.
- Що дізналися нового на уроці?

VI. Прибирання робочого місця.

14
Урок 3
Тема. Властивості паперу. З'єднання відірваних частин паперу за допомогою склеювання. Аплікація. Послідовність дій під час виготовлення аплікації із рваних частин паперу.

Практична робота:
виготовлення аплікації із рваних частин паперу «Диво-дерево»
(с. 12-15).
Мета. Створити умови для формування вміння працювати з папером. Познайомити учнів з властивостями паперу.
Розвивати творчі здібності, логічне мислення і дрібну моторику рук. Виховувати у дітей акуратність.
Обладнання. Кольоровий папір, зразок готового виробу, клей, літачок із запискою, склянка, вода, смужка паперу, таблички з назвами властивостей паперу.
Хід уроку
I. Організаційна частина.
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо .
Роботу швидше починаймо.
II. Повідомлення теми і мети уроку.
Тема сьогоднішнього уроку - «Властивості паперу».
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Сьогодні на уроці ми повинні дізнатися які властивості є у паперу.
- А ще маємо навчитися користуватися цими властивостями.
- Де ми зможемо застосувати знання?
( На уроці, вдома, коли працюємо з папером.)

15
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь вчителя про властивості паперу
- Діти, дивіться, до нас прилетів літачок. З чого він зроблений?
(з паперу) Як його робили? (папір згинали ).
- Ось перша властивість паперу.
(Вішаю табличку «Згинається».)
- Діти, а на літачкові послання:
« Мене зачарувала зла чарівниця Порожнеча. Допоможіть! Фея
Фантазія. »
- Діти, ми допоможемо феї Фантазії?
- Потрібно перемогти Порожнечу. Нам допоможе ось ця склянка. Вона зараз порожня. Що потрібно зробити, що б вона стала повною? ( Налити щось )
- Давайте наллємо води в склянку.
- Щоб перемогти Порожнечу, її потрібно чимось заповнити.
Спершу потрібно потрапити у чарівну країну, де живе фея
Фантазія. І нам в цьому допоможе місток. Ми покладемо смужку паперу на склянку зверху і вимовимо чарівні слова:
«Крібле - Крабла - бумс».
- Наш місток провалився, але ми встигли потрапити в чарівну країну. А що сталося з папером? ( Він намок.)
- Ось ще одна властивість. Папір «намокає».
- Дослідимо решту властивостей. Потягніть аркуш в різні сторони. Папір порвався.
- Отже, ще одна властивість паперу: він «рветься».
- Нарвіть шматочки паперу і скачайте їх в пальчиках. Що вийшло?
- А що ви робили з папером? (м'яли папір)
- Ось ще одна властивість паперу - він «мнеться».
- Дивіться, для нас конверт. Аркуш паперу.
- Все порожнє! Красиво? (Ні)

16
- Фея Фантазія прислала нам підказки, що потрібно робити.
2. Аналіз зразка
- Ось перша підказка: розгляньте аплікацію.

3. Алгоритм виконання практичної роботи
- Друга підказка: вибираємо колір для свого дерева. Відриваємо вздовж аркуша смужку завширшки у два пальчики – це стовбур дерева.
- Третя підказка: розміщуємо стовбур по центру кольорової основи, беремо клей, приклеюємо його.
- До нас у клас заглянув сонячний зайчик і запрошує трішки розім’ятися.
Фізкультхвилинка
Проти сонця на горбочку
Випинаються дубочки.
Свіжий вітер повіва:
Так щоранку всі дубочки
Роблять вправи на горбочку —
І тому вони гінки,
І тому вони стрункі.
- Четверта підказка: нарвемо з паперу невеликі клаптики – це листя. Наклеїмо їх навколо стовбура. Відірвемо невелику смужку і наклеїмо її внизу. Це – травичка.
- Феї Фантазії дуже подобаються яблуні восени. А якого кольору бувають яблука?
- Ось і п’ята підказка: робимо маленькі яблучка.
- Охайно наклейте яблучка на дерево. Доповніть свій виріб хмаринкою, сонечком.
4. Відпрацювання умінь і навичок

17
Шоста підказка: потрібно зробити рамочку до нашої аплікації.
Працювати будемо в парах. Ви повинні домовитися, як ви будете робити рамочку. (Виконують роботу самостійно.)
V. Практична робота.
Допомагаю індивідуально. Використовую поточний інструктаж.
VI. Виставка робіт. Підсумок уроку.

- Ми виконали завдання феї Фантазії. Але зла чарівниця ще тримає її у себе. Якщо ми правильно дамо відповіді на всі запитання, то тим самим звільнимо фею.
- Які властивості є у паперу.
(Згинається, намокає, рветься, мнеться.)
- Чого навчилися?

(Навчилися користуватися цими властивостями
.)

- Де застосували наші знання?

(Зробили аплікацію.)
- Фея Фантазія звільнилася і прислала вам своє послання.
Вона нам дякує за порятунок, а сама полетіла виправляти витівки Порожнечі і допомагати іншим діткам з нею справлятися. Фея Фантазія посвячує вас у свої лицарі. І коли вам буде нудно, порожньо на душі, ви згадайте Фантазію, і вона вам обов'язково допоможе.
VIІI. Прибирання робочого місця.








18
Урок 4



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал