Уроків розвитку мовлення 2 клас Харків «Гімназія» 2014 3 Шановні колеги!



Скачати 363.56 Kb.
Pdf просмотр
Сторінка1/4
Дата конвертації12.11.2016
Розмір363.56 Kb.
ТипУрок
  1   2   3   4

О. В. Ісаєнко, І. Ю. Павлюк
Плани-конспекти
уроків розвитку
мовлення
2 клас
Харків
«Гімназія»
2014

3
Шановні колеги!
Головне завдання посібника — допомогти вчителеві по- чаткових класів проводити планомірну роботу з розвитку мовленнєвої діяльності учнів.
Під час навчання у 2 класі учні знайомляться та працю- ють з реченням як одиницею мовлення. Тому в посібнику запропоновано вправи на складання речень за вказаним типом, за змістом малюнків, на поширення речень та реда- гування тексту.
Діти отримують уявлення про текст, заголовок. Ряд за- вдань спрямовано на роботу з деформованим текстом: на встановлення меж речень, знаходження зайвих слів і ре- чень; установлення послідовності частин тексту; добирання заголовка. Приділено увагу вдосконаленню тексту з часто повторюваними словами.
У посібнику є також завдання на формування навичок складання текстів за запитаннями та зразком; на формуван- ня чіткої уяви про типи текстів: текст-розповідь, текст-опис, текст-міркування; на вміння складати й записувати зв’язні висловлювання (два-три речення) на вказану тему.
У посібнику використано тексти з художньої літератури, загадки, вірші, ілюстрації. Це дозволить учителеві виклика- ти в учнів зацікавленість до вивчення предмета.

4
Урок 1
«Осінь спати захотіла,
землю листом застелила...»
Складання підписів під серією малюнків.
Побудова речень різних типів
Мета. Формувати в учнів уміння розрізняти речен- ня за їхніми типами, перебудовувати речення од- ного типу в речення іншого, доповнювати речення за питаннями, створювати порівняння, складати за малюнком речення різних типів; розвивати творчу уяву, мислення, мовлення, увагу; виховувати по- чуття прекрасного, любов до природи.
Матеріали та обладнання. Запис твору А. Вівальді
«Пори року. Осінь»; пейзажі осіннього лісу; зошит з розвитку мовлення.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми
уроку
1. Слухання й читання віршів про осінь
Учитель пропонує учням заплющити очі та спробувати уявити те, про що він прочитає.
Звучить музика Антоніо Вівальді «Пори року. Осінь».
Учитель читає вірш Іванни Савицької «Осінь».
Летять листки, пожовклі і зів’ялі,
Летять до ніг і сумно шелестять.
Затих гайок, і верби кучеряві
Пташиним співом вже не гомонять.
А ниточки ясні срібноволосі
Шепочуть: осінь, осінь, осінь...
Летять листки, і скрізь так непривітно...
Заснув ставок, і нивка вже не та.
Колишеться вітрець одноманітно,
І між стернею блудить самота.
А ниточки ясні срібноволосі
Шепочуть: осінь, осінь, осінь...

5
Летять листки, замовкли птахів хори,
А сонце вже біжить кудись, біжить.
Ах літечко! Вернися до дітвори
Хоч на якусь годинку, хочь на мить.
А ниточки ясні срібноволосі
Шепочуть: осінь, осінь, осінь...
2. Бесіда
— Про яку пору року йдеться у вірші?
— Який настрій передає вірш?
— Що ви уявляли, коли слухали музику і вірш?
3. Мотивація навчальної діяльності
Осінь — чудова пора. Вона багата на різні кольори. Є рання, золота і пізня осінь. Хочеться сказати про осінь власними красивими словами. Сьогодні на уроці, пригаду- ючи осінні картини, ми будемо складати речення про осінь
і повторювати будову різних за типами речень.
ІІІ. Основна частина уроку
1. Робота над складанням підписів до малюнків
Учитель вивішує на дошці картини осіннього лісу (по- чаток осені, золота осінь, відліт птахів у вирій, листопад, пізня осінь, дощова осінь). Діти складають речення-підпи- си до поданих картин.
2. Робота в зошиті
Завдання 1. Пригадайте, які бувають речення.
Завдання 2. Розставте розділові знаки в кінці речень.
З’єднайте лініями речення та їхні типи.
Беріть, діти, кошики і гайда до лісу!
спонукальне розповідне
Куди відлітають птахи восени?
питальне окличне
Рідна земля — найкраща!
неокличне
(Діти пояснюють свою думку.)
Завдання 3. Розфарбуйте. Складіть за малюнком речен-
ня різних типів.
За малюнком у зошиті діти складають різні за типами речення.

6
Завдання 4. Перебудуйте розповідне речення в питальне.
Осінь розфарбувала всі дерева і кущі.
Що зробила осінь з деревами і кущами? Хто розфарбував
усі дерева і кущі? Що розфарбувала осінь?
Перебудуйте розповідне речення в спонукальне.
Осінь золотом нам дорогу встелить.
Осене, встели нам дорогу золотом.
Завдання 5. Доповніть речення. Запишіть.
Стояла золота осінь. Осіннє повітря було холодним. Сухе листя дощем сипалося з дерев і шелестіло під ногами.
Перевірка завдання 5. Редагування речень, їхній аналіз.
Фізкультхвилинка
Вересень писати вчився,
Але швидко щось втомився.
Жовтень втому проганяє,
Йому руку простягає.
В кулачок, на замок,
А тепер зроби місток.
Листопад — їм рідний брат,
По місточку пройти рад
В бік один і в бік другий —
Стисніть кулачки мерщій!
Розігнуться пальчики —
Ось веселі зайчики...
Досить забавлятися,
За ручку треба братися —
Писати старатися.
Завдання 6. Підкресліть у вірші М. Сингаївського слова,
що говорять про осінь як про живу істоту.
Осінь спати захотіла,
Землю листом застелила.
Тільки вітер налетів,
Гратись з листям захотів.
Осінь золото лічила,
Під березами спочила...

7
3. Самостійна робота учнів
Завдання 7. З чим можна порівняти осінь? Запишіть.
Осінь наче чаклунка. Осінь як спляча царівна. Осінь як золота чарівниця. Осінь як художниця.
Завдання 8. Складіть два розповідні речення про осінь.
Використайте порівняння. Запишіть.
Перевірка завдання 8. Учні читають складені речення, аналізують їх; називають порівняння, які їм найбільше сподобалися.
IV. Підсумок уроку
— Чи сподобалась вам подорож до осіннього лісу?
— Які осінні картини ви уявляли під час складання ре- чень? Послухайте ще раз музику А. Вівальді «Пори року.
Осінь» і вдома намалюйте до цього музичного твору малюнок.
V. Домашнє завдання
Напишіть про горобину три речення різних типів.
Урок 2
Чарівний світ дитинства
Робота з деформованими реченнями
Мета. Закріплювати знання учнів про речення; формувати вміння складати речення зі слів; поши- рювати речення за питаннями; змінювати подані слова так, щоб відновити зв’язок слів у реченні; розвивати мовлення, увагу, мислення; виховувати прагнення брати участь у різних дитячих справах.
Матеріали та обладнання. Малюнки дітей, які роб- лять різні справи; зошит з розвитку мовлення.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми
уроку
Учитель пропонує учням прочитати тему уроку, розгля- нути малюнки й розказати про те, що цікавить і захоплює

8
дітей. (На дошці висять малюнки, на яких зображено ді- тей, що займаються спортом, гуляють у лісі, відвідують театр, цирк, музей, технічний гурток, музичну студію тощо.)
Учитель повідомляє, що на уроці діти працюватимуть з деформованими реченнями.
ІІІ. Основна частина уроку
1. Робота в зошиті
Завдання 1. Пригадайте, що виражає речення.
Речення виражає закінчену думку.
Завдання 2. Позначте речення ( ).
Оленка прийшла з прогулянки.
У Наталки волосся як.
Улітку діти збирали.
Що поставила Марійка у вазу?
Уранці Сашко до школи.
Займайся плаванням, Дем’янку!
Поясніть свій вибір.
Закінчіть незавершені речення.
Завдання 3. Складіть речення з поданих слів. Доведіть,
що це розповідні речення.
Михайлик грався на березі річки.
На подвір’ї дев’ятеро хлоп’ят грали у футбол.
Льоня і Юра люблять кататися на лижах.
Діти повернулися додому з кошиками, повними грибів.
Василько мріє стати лісником.
Фізкультхвилинка
І-і-і! І-і-і!
Посміхнуся я тобі.
Я до тебе повернуся
І тобі теж посміхнуся.
Ми пограємо з тобою
І присядемо обоє.
Вгору руки підніматимемо
І тихенько опускатимемо.
Відпочили ручки-ніжки?
Знов сідаємо за книжки.

9
Завдання 4. Поширте речення. Запишіть.
Мама читала доньці книжку про космос.
Олег допоміг сестричці одягтися.
Годівницю діти повісили на дерево.
На канікулах Оленка жила в селі.
Діти швидко наповнили кошики ягодами.
Завдання 5. Змініть слова в дужках так, щоб вийшли
зв’язні тексти.
Збирали діти в лісі ягоди. Раптом між деревами майнув лисячий хвіст. Усі побігли за лисицею. Але вона швидко зникла.
Олег увійшов до класу. Хлопчик сів за парту. Дістав
із портфеля книги і поклав на парту. Олег сидить поряд
із Світланою.
Запишіть один з текстів на вибір.
Завдання 6. Перевірте складені тексти.
Учні читають тексти, аналізують.
IV. Підсумок уроку
— Чого ви навчилися на уроці?
— Які цікаві справи ви робите або мрієте зробити?
— Розкажіть про це один одному в парах.
— Розкажіть, що мріє зробити ваш сусід по парті.
V. Домашнє завдання
Запишіть три речення про свою улюблену гру.
Урок 3
Хто як до зими готується
Побудова та записування речень, що передають зміст малюнка
Мета. Учити складати й записувати два-три зв’язані між собою речення за змістом малюнка; розвивати

10
мовлення учнів; збагачувати їхній лексичний слов- ник; розвивати спостережливість; виховувати лю- бов до природи.
Матеріали та обладнання. Зошит з розвитку мов- лення; малюнки про те, як рослини і тварини готу- ються до зими.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів
1. Слухання й читання віршів про осінь
Прийшла осінь. А з нею настали зміни в житті рослин і тварин. Які саме? Дізнаваймося про це з віршів.
2. Робота в зошитах
Завдання 1. Попрацюйте в парах. Прочитайте вірші.
Підготуйте один для виразного читання.
Осінь
Ніби притомилось сонечко привітне,
У траві пожовклій молочай не квітне.
Облетіло літо листячком із клена,
Лиш ялинка в лісі сонячно зелена.
Журавлі курличуть: — Летимо у вирій! —
Пропливає осінь на хмарині сірій...

(Б. Чалий)
Осінь
Ось я за сосною,
Ось і листя в’яне...
Осінь я... За мною
Йдуть густі тумани.
Осінь я. Осоння
Листям засипаю.
Осінь... Трави сонні
Долу нагинаю.
Ранками імлиста,
Вдень — як позолота.
Обриваю листя —
Це моя робота.
(А. М’ястківський)

11
3. Перевірка роботи в парах
4. Прослуховування віршів, які підготували учні
Двоє учнів розповідають вірші.
Жовтень
Тихо осінь ходить гаєм.
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає,
Дуб нахмурений стоїть.
І берізка над потоком
Стала, наче молода.
Вітер, мовби ненароком,
Їй косиці розпліта...



(Н.
Приходько)
Осінь
Висне небо синє,
Синє, та не те:
Світить, та не гріє
Сонце золоте.
Оголилось поле
Од серпа й коси,
Ніде приліпитись
Крапельці роси.
Темная діброва
Стихла і мовчить;
Листя пожовтіле
З дерева летить.
(Я. Щоголів)
5. Бесіда
— Яку пору року описано у віршах?
— Як дерева готуються до зими? Прочитайте, як про це сказано у віршах.
— Куди відлітають журавлі?
— Як називаються птахи, які відлітають у вирій?
— Яких перелітних птахів ви знаєте?
— А як готуються до зими птахи, що залишилися зиму- вати?
— Послухайте про це уривок з оповідання Г. Скребиць- кого, В. Чапліної. (Учитель читає уривок.)
Хто як зимує
Завітай зимового ранку на подвір’я. По снігу стрибають горобчики, від холоду настовбурчилися, розпушилися, на м’ячики стали схожі. Стрибають, крихти підбирають. Тут же перевальцем гуляють ворони, між ними метушаться галки — так і дивляться, чим би їм поживитися.

12
Винесуть собаці миску з їжею, тільки поставлять, а гал- ки, ворони вже тут: навколо собаки стрибають, намагають- ся з-під самого носа шматочок вихопити. Не витримає пес, кинеться за пташкою, а інші вже в миску лізуть. Схопить хто хліб, хто кісточку — і геть полетять.
У селі взимку біля оселі не тільки цих пташок побачити можна. Сюди і синиці, і вівсянки, і навіть обережні сороки прилітають. Голодно взимку їм у лісі, ось вони й летять ближче до людської оселі, щоб підгодуватися.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Отже, восени частина птахів відлітає у вирій. А як тва- рини готуються до зими? Про це ви розкажете за малюн- ками. Сьогодні ми будемо вчитися складати за малюнками речення, пов’язані між собою за змістом, та записувати їх.
А щоб дізнатися, про яких саме тварин ми будемо говори- ти, відгадайте загадки.
ІV. Основна частина уроку
1. Відгадування загадок
1) Хвіст трубою, спритні ніжки —
Плиг із гілки на сучок.
Носить все вона горішки
В золотий свій сундучок.

(Білка)
2) Влітку носить сіру шубу,
Взимку — білого кожуха.
Має з тріщиною губу,
Косі очі й довгі вуха.
(Заєць)
3) Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
Йде шукать собі харчі.
Весь з тоненьких голочок.
Як він зветься?
(Їжачок)

13 4) Колючий клубочок прибіг у садочок,
Спинивсь, постояв — і мишку спіймав.
Як зветься клубочок, що ходить в садочок?
Не кіт, не тхір — скажіть, що за звір?
(Їжак)
2. Складання речень за малюнками, що на дошці
3. Бесіда за малюнками
— Розгляньте малюнки. Яка це пора року?
— Кого ви бачите на малюнках?
— Що робить їжак, білка, кріт, мишка, ведмідь тощо?
4. Робота в зошиті
Завдання 2. Попрацюйте в парах. Розгляньте малюнок.
Складіть два-три речення, зв’язані за змістом.
Настала осінь. У лісі достигли грушки та кислички.
Їжак готує собі запаси на зиму. Він наколов яблучко та грушку й поспішає до своєї нірки. Він готується до зими.
Фізкультхвилинка
Біг в садочку їжачок,
В нього шубка з голочок.
Ніс багато грушечок,
Аж болів йому бочок.
Раз! Два! Три! Чотири! П’ять!
Зупинився спочивать.
Піклувався їжачок
Про маленьких діточок —
Чарівних, непосидючих,
Дуже милих і колючих.
Десять! Дев’ять! Вісім! Сім!
Грушечки ці ніс він їм.
5. Самостійна робота учнів
Завдання 3. Складіть і запишіть до кожного малюнка по
два-три речення, пов’язані за змістом.

14
Учням, у яких виникають труднощі під час складання й написання речень, вчитель може запропонувати картки з опорними словами.
Картки з опорними словами
Як готується до зими мишка?
Опорні слова
Польова, мишка, зерно, збирає, ко- лоски, тягає, нірка, глибока, збирає, теплий, пух, стелить, перина, м’яка.
Як готується до зими зайчик?
Опорні слова
У, зайчик, нема, нірка, дупло, зи- мує, на поверхні, літня, сіра, шубка, міняє, взимку, біла, шубка, серед, снігу, не помітять.
Як готується до зими білка?
Опорні слова
Господарочка, білочка, гніздо, всере- дині, м’яка, суха, підстилка, горіхи, жолуді, в, комірка, сушить, гриби, запаси, на, всю, зиму, вистачить.
6.
Зачитування учнями складених речень (двоє-троє учнів).
Обговорення (учні називають, що їм сподобалося в роботах однокласників, дають поради щодо їх доопрацю- вання й удосконалення)
V. Підсумок уроку
Учитель підбиває підсумок роботи щодо аналізу прослу- ханих текстів, ще раз зачитує одну-дві учнівські роботи, підкреслює позитивні сторони робіт і пропонує послухати вірш Г. Демченко «Білочка».

15
Білочка
— Де ти, білочко, живеш?
Що ти, білочко, гризеш?
— У зеленому ліску,
У дуплі, у сосняку.
Я гризу горішки,
І гриби, і шишки.
— А в морози люті, злі
Ти не мерзнеш у дуплі?
— Мене добре зігріва
Моя шубка хутрова,
І тому зимові дні
Мені зовсім не страшні.
— Що спільного ви можете знайти у своїх реченнях
і в цьому вірші?
— Розкажіть, що вам сьогодні на уроці було робити лег- ко, а що спричиняло труднощі? Як ви їх подолали?
VІ. Домашнє завдання
Складіть два-три речення про ведмедя. Як готується до зими ведмідь?
Урок 4
Світ за вікном
Побудова та записування речень, що передають, описують вид із вікна
Мета. Учити складати речення, які пов’язані між собою за змістом; розвивати спостережливість, уміння описувати побачений предмет або явище природи; виховувати любов до природи.
Матеріали та обладнання. Зошит з розвитку мов- лення.

16
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Визначення теми і завдань уроку
Бесіда
Подивіться у вікно. Розкажіть, що ви бачите. Що це за предмети? Які почуття вони викликають? (Учні розповіда- ють.)
Учитель узагальнює відповіді учнів: вони побачили ба- гато різних предметів, звернули увагу й на дерева, і на небо, і на дорогу. Але іноді можна розказати про те, чого не бачиш.
От послухайте розмову мами та дитини, які дивлять- ся у вікно, з вірша Лесі Українки «Мамо, іде вже зима»
(уривок).
— Мамо, іде вже зима,
Снігом травицю вкриває,
В гаю пташок вже нема...
Мамо, чи кожна пташина
В вирій на зиму літає? —
В неньки спитала дитина.
— Ні, не кожна, — одказує мати, —
Онде, бачиш, пташина сивенька
Скаче швидко отам біля хати?
Ще зосталась пташина маленька!
— Чому ж вона не втіка?
Нащо морозу чека?
— Не боїться морозу вона,
Не покине країни рідної,
Не боїться зими навісної,
Жде, що знову прилине весна.
— Що дитина говорить про прихід зими?
— На кого звернула увагу дитини мама?
— Як дитина може допомогти цій пташці взимку?
Послухайте вірш А. Качана «Гості зими». Кого побачив хлопчик з вікна?

17
Гості зими
Сиджу я біля підвіконня,
Коли дивлюся — у садку
На груші — яблука червоні
Аж на самісінькім вершку.
Та ось підкрався кіт-гульвіса,
На грушу плигнув, як сова, —
Червоні яблука знялися
І — полетіли! Ну й дива!
Взяв олівець я із пенала
І записав в календарі:
«Сьогодні вперше прилетіли
До нас у гості снігурі».
(А. Качан)
— Що було видно хлопчику у вікно?
— Що він помітив на вершку груші?
— Хто це був?
— Чому кота названо гульвісою?
— Чи вдалося коту спіймати снігурів?
— Чи можна сказати, що хлопчик був спостережливим?
Доведіть свою думку.
ІІІ. Учитель повідомляє завдання уроку
Сьогодні ми будемо навчатись описувати побачене за вік ном. Придумайте тему нашого уроку відповідно до його завдання, мети.
Учні називають свої варіанти, учитель формулює тему уроку.
ІV. Основна частина уроку
1. Робота в зошиті
Складання й записування де- формованих речень.
Завдання 1. Розгляньте малю-
нок у зошиті.
— Що зображено за вікном на малюнку?
— З чим можна порівняти ластівок?
— Чому так багато ластівок, як ви гадаєте?
Завдання 2. Придумайте назву до малюнка.
Завдання 3. Складіть з поданих слів речення до малюн-
ка. Запишіть.

18
Скільки ластівок сидить восени вздовж дороги на теле- графних дротах!
Посідають щільно-щільно одна до одної, ніби чорні на- мистиночки, нанизані на разочок.
Це вони у дальню путь зібралися.
— Прочитайте записані речення.
— З чим порівняно ластівок?
— Прочитайте окличне речення. Який розділовий знак ставиться в кінці окличного речення?
— Які ще розділові знаки ставлять у кінці речень?
Фізкультхвилинка
Ми берізки і кленці.
В нас тоненькі стовбурці. (Встати.)
Стаємо в стрункі рядки,
Випрямляємо гілки. (Руки перед собою.)
Ледь зіп’явшись з корінців,
Дістаємо промінці. (Руки вгору.)
Їх стискаємо вогонь
В зелені своїх долонь. (Стискання кулаків.)
Хилять свіжі вітерці
Вліво-вправо стовбурці. (Н˜ахили тулуба.)
Ще й верхівки кожен ряд
Нахили вперед — назад. (Вправи для шиї.)
2. Уточнення завдань уроку
Сформулюйте ще раз завдання нашого уроку.
Сьогодні ми будемо розповідати про те, що бачимо за вікном.
3. Самостійна робота учнів
Завдання 4. Подивіться у вікно. Складіть і запишіть три
речення про побачене.
Ви маєте вибрати один із предметів, які бачите за ві- кном, і скласти про нього три речення, пов’язані між со- бою за змістом. Речення можуть бути розповідними, пи- тальними, спонукальними. Постарайтеся використати порівняння.
(Учитель може підібрати вірші, загадки про дерева, які видно з вікна класу, звернути увагу на дорогу, що біжить до горизонту, зів’ялу квітку на клумбі, малопомітні для

19
дітей речі й відповідно підготувати бесіду та додатковий матеріал для учнів, що потребують допомоги.)
4. Перевірка написаного
Двоє-троє учнів читають свої речення, інші аналізують: говорять, що їм сподобалось; відмічають, чи використали однокласники порівняння; висловлюють думку про те, що треба змінити чи вдосконалити.
Учитель пропонує прочитати власні речення учням, які склали питальні (окличні) речення.
V. Підсумок уроку
— Чи сподобалась вам сьогодні робота на уроці?
— Чого ви навчилися на уроці?
— Про що б хотіли ще розповісти?
— Погляньте ще раз у вікно й складіть окличні речення
(питальні).
— Чиє речення вам сподобалося найбільше?
VІ. Домашнє завдання
Запишіть на аркуші речення, яке вам найбільше спо- добалося. Удома складіть ще два-три речення, зв’язані за змістом із записаними.
Урок 5
На уроці образотворчого мистецтва
Побудова та записування речень, що передають дії, виконувані на уроці образотворчого мистецтва.
Поширення речень
Мета. Учити складати речення, що передають дії, виконувані на уроці образотворчого мистецтва; роз- вивати мовлення, збагачувати лексичний словник; формувати прагнення пізнавати шкільне життя.
Матеріали та обладнання. Фотографії із життя класу; зошит з розвитку мовлення.

20
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів
1. Робота в зошиті
Завдання 1. Відгадайте загадку, подану в зошиті. Ска-
жіть, про що ми сьогодні будемо говорити.
Дає здоров’я спорт.
Вагу — солодкий торт.
Мед — працьовиті бджоли.
Знання глибокі — школа.
— Назвіть дії, які виконують у школі діти.
— Чи можна всі ці дії виконати на одному уроці?



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка