Уроку. Елементи методичної системи «Читання та письмо для розвитку критичного мислення у початковій школі»




Скачати 47.61 Kb.
Pdf просмотр
Дата конвертації24.02.2017
Розмір47.61 Kb.
ТипУрок


Майстер-клас

Місце проведення:
заклад «Навчально-виховний комплекс загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
– гуманітарно-естетичний колегіум № 29 ВМР»
Дата проведення:
17 жовтня 2012 р.
Тема.
«Інноваційний підхід до сучасного уроку. Елементи методичної системи «Читання та письмо для розвитку критичного мислення у початковій школі».
Учасники:
молоді вчителі навчальних закладів міста.
На основі впровадження елементів випереджаючої освіти, докорінного оновлення змісту, форм і методів виховання, передбачається створення якісно нової системи формування творчої особистості.
Перед сучасним учителем стоїть завдання допомогти вихованцям засвоїти духовні цінності і норми, створити умови для реалізації їх потреб та інтересів, гармонійного розвитку особистості, самореалізації творчих та інтелектуальних здібностей школярів.
Робоча програма

Теоретична частина
1.
Вступне слово директора закладу Троценко Т. Д.
2.
Виступ методиста з навчальних дисциплін ММК Антонішиної Ю.М.
Практична частина
1.
Майстер-клас «Інноваційний підхід до сучасного уроку. Елементи методичної системи
«Читання та письмо для розвитку критичного мислення у початковій школі» (Вчитель початкових класів Єрмілова Т.Г.)
Результати
Підведення підсумків семінару.



Теоретична частина
Директор закладу
Троценко Т. Д.
привітала учасників майстер-класу та коротко ознайомила з історією, традиціями, надбанням та матеріально-технічною базою гуманітарно-естетичного колегіуму, а також презентувала кафедру вчителів початкових класів.
Методист початкового навчання ММК Антонішина Ю.М. розповіла, що з 1998 року в Україні за підтримки Інституту Відкритого товариства (США) та
Міжнародного фонду «Відродження», заснованих Дж. Соросом, почав впроваджуватися проект «Читання та письмо для розвитку критичного мислення»
(ЧПКМ) . Методики ЧПКМ практично зорієнтовані на те, щоб використати процес навчання читання та письма з метою формування навиків критичного осмислення, щоб дитина вчилася формувати власну думку з любого приводу. Цього потребує наше сучасне життя, цього потребує майбутнє. Таким чином учитель має можливість вирішити комплекс проблем, які досить часто постають перед ним:

усі учні класу включаються в роботу;

опрацьовується, узагальнюється й повторюється велика кількість навчального матеріалу;

кожен має можливість висловити своє судження;

школярі навчаються грамотно аргументувати свою думку і знаходити альтернативні рішення;

формуються доброзичливі стосунки в учнівському колективі.
Усі вони певним чином поєднані між собою і можуть використовуватись окремо або комплексно. Педагог сам обирає доцільність їх, застосування: від окремого елементу уроку до технології навчання.
Методики ЧПКМ виховують в учнів уміння слухати інших, навички культурної поведінки. Критичне відношення до світу, до ідей, явищ – надійний захист проти конформізму, бездумного засвоєння ідей, проти психології юрби.

Практична частина
Вчитель початкових класів Єрмілова Т.Г. продемонструвала метод «Джигсоу
ІІ» та ознайомила колег з короткими вправами, які вимагають руху в класній кімнаті.

Частина І. Духовно-естетичний стан
1. Розминка " Пошук скарбів "
- Запишіть, будь ласка, три свої захоплення, не пов'язані з педагогічною діяльністю. А потім спробуйте знайти в аудиторії у крайньому разі дві особи зі схожими пристрастями.
2. Стадія виклику
- Напишіть есе на тему " Критичне мислення - це…" (все, що спадає вам на думку)
- Форма роботи: індивідуальна.
(Читання есе з "авторського крісла ")
- " Словникове павутиння"
- Написати в запропонованих схемах асоціації про МК. Озвучення корзин
ідей. Обмін ідеями.
Частина ІІ. Настаново - мотиваційний стан
Автор
Стратегії
Досвід
Успіх
Майстер- клас
Результат
Творчість

Притча «В крамниці у Бога»
Одного разу жінці приснився сон, що за прилавком магазину стояв Господь
Бог.
- Господи! Це Ти? - вигукнула вона з радістю.
- Так, це Я, - відповів Бог.
- А що у Тебе можна купити? - запитала жінка.
- У мене можна купити все, - прозвучала відповідь.
- У такому разі дай мені, будь ласка, здоров'я, щастя, любові, успіху і
багато грошей.
Бог доброзичливо посміхнувся і пішов в підсобне приміщення за замовленим
товаром. Через деякий час він повернувся з маленькою паперовою коробочкою.
- І це усе?! - вигукнула здивована і розчарована жінка.
- Так, це усе, - відповів Бог. - Хіба ти не знала, що в моєму магазині
продається тільки насіння?
Висновок: ( свої думки висловлюють учасники МК)
Частина ІІІ. Змістовно-пошуковий етап
1. Представлення автора МК " Інноваційний підхід до сучасного уроку.
Елементи методичної системи " Читання та письмо для розвитку критичного мислення " у початковій школі."
2.Коротка інформація про ЧПКМ .
Критичне мислення має 5 характеристик (Д.Клестер) :
- По-перше - це мислення самостійне;
- По-друге - це мислення узагальнене;
- По-третє - це мислення проблемне і оцінне;
- По четверте - це мислення аргументоване;
- По п'яте- це мислення соціальне.
Критичного мислення складається з 6 компонентів.
Критичний мислитель:
- Формує власну думку;
- Здійснює обдуманий вибір між різними думками;

- Вирішує проблеми;
- Аргументовано сперечається;
- Цінує спільну роботу, в якій виникає загальна думка;
- Уміє цінувати чужу точку зору і усвідомлює, що сприйняття людини і
його відношення до будь-якого питання формується під впливом багатьох
чинників.
БАЗОВИЙ МЕТОД "ДЖИГСОУ"
Крок 1. Організувати клас та роздати матеріал
У кожній групі учні отримують різний матеріал для вивчення та презентації один одному ( наприклад, одному члену групи дають сторінку 1, другому - сторінку 2. третьому - сторінку 3 )
Крок 2. Експертні групи вивчають матеріал та готують презентацію
Експертні групи формуються з осіб. що мали для вивчення однаковий матеріал. Експерти вивчають матеріал та планують разом засоби його навчання
іншим.
Крок 3. Повернення до первинних груп для викладання та контролю
Учні повертаються до первинних груп та презентують матеріал один одному.
Крок 4. Індивідуальна та групова звітність
Групи відповідають за вивчення всього матеріалу всіма членами групи.
Кожен може дати відповідь на поставлене запитання в усній, письмовій формі, надати презентацію того матеріалу, експертом якого є
інші діти.
Демонстрація методу " Джигсоу ІІ "
- Ви маєте вивчити повний текст про кукурудзу , але кожен стане експертом тільки однієї частини тексту; він має ознайомити з вивченим матеріалом інших.
1. Аудиторія слухачів ділиться на групи.( по 4- 5 учасників )
2. Всі учасники отримують копії статті " Кукурудза чи маїс ? " із запитаннями, що скеровують читання тексту. Для читання статті відводиться 20 хв. Кожен має
прочитати весь текст, звертаючи особливу увагу на той матеріал, де містяться відповіді на запитання його експертної форми. Якщо хтось закінчить роботу раніше від інших, він повинен занотувати ті частини тексту, що дають відповіді на запитання.
3. Декілька хвилин для визначення правил гри. Призначення спікера. У роботі приймають участь всі. Для обговорення відповідей надається 20 хв. Попередньо всі експерти повинні знайти в тексті відповіді на запитання і занотувати їх.
4.Навчання тексту в експертних групах.
5. Експертні групи повертаються до своїх основних "домашніх" груп. Кожному відводиться 5хв. на те, щоб передати набуті знання в експертній групі. Це не просто розповідь, бо експерти ставлять запитання, відповідають на запитання,впевнюються, що всі члени групи засвоїли їхню частину тексту.
Хвилинка відпочинку. Розминка " Перекус "
Візьміть, будь ласка, з тарілки печиво та цукерку. Вивчіть їхню фактуру, форму, смак. Складіть список з 8-10 прикметників, які описують запропонований перекус.
Виберіть зі списку слово, як найбільше описує вас самих.
Короткі групові стратегії
І. Робота у парах: передбачення
ІІ. Ручки - на середину
ІІІ. Усі разом!/ Замріть!/ У пари !
ІY. Круговий огляд
Y. Порушена послідовність

Частина ІY. Контрольно-рефлексивний етап
(емоції,враження, думки )
Лінійки ( самостійність, активність, розуміння) кинути в " Скриньку емоцій "
Результати
Підсумовуючи результати побаченого, вчителі дійшли висновку, що які б
інноваційні технології вони не впроваджували в практику, досягти успіху можна лише зацікавивши учня на уроці, коли розвиваючи свої здібності він задовольняє пізнавальні потреби. І тут стануть у пригоді стратегії технології розвитку критичного мислення, оскільки молодші школярі постійно відчувають потребу в
ігровому спілкуванні. А групова робота для них — це перша можливість виявити себе як особистість, самовиразитись і самоствердитись.
Щирі слова подяки Єрміловій Т.Г. учасники майстер-класу висловили у письмовій формі.
Міський методичний кабінет висловлює організаторам щиру
подяку за проведення майстер-класу!


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал