Уроку Тема уроку Відповідна сторінка підручника Дата проведення уроку І семесТр 1




Скачати 185.01 Kb.
Pdf просмотр
Дата конвертації12.11.2016
Розмір185.01 Kb.
ТипУрок

2
Календарний план УКраїнсьКа мова за підрУчниКом н. в. Гавриш, Т. с. марКоТенКо)
70 годинна рік (2 години на тиждень)
Номер

уроку
Тема уроку
Відповідна сторінка підручника
Дата
проведення
уроку
І семесТр
1
Українська мова — державна мова України. Споріднені слова
4–5
Повторення вивченого в попередніх класах
2
Усне й писемне мовлення. Діалог. Правила усного мовлення Повторення вивченого про речення. Оформлення діалогу на письмі 4
Звертання
10–12
Звуки і букви
5
Звуки мовлення і позначення їх на письмі буквами Правила української літературної вимови Алфавіт Велика та мала літера Голосні звуки, позначення їх буквами. Склад Наголос Приголосні звуки, позначення їх буквами Тверді там які приголосні звуки Уживання знакам якшення після букви ц
31–33 Позначенням якості приголосних перед о
34–35 15
Буквосполучення йо. Перенос слів із букво­
сполученням йо
36–37

3
Продовження таблиці
Номер

уроку
Тема уроку
Відповідна сторінка підручника
Дата
проведення
уроку
16
Подовження м’яких приголосних звуків і позначення їх на письмі Повторення вивченого. Розвиток мовлення. Складання плану і розповіді за малюнком 18
Пом’якшення приголосних переді 19
Уживання и і після г, к, х та ж, ч, ш, щ
45–46 Відсутність знакам якшення після букв, що позначають тверді приголосні звуки Відсутність знакам якшення після р у кінці слова Апостроф. Перенос слів з апострофом Повторення вивченого. Аудіювання
53–55 Розвиток мовлення. Робота з текстом. Мудра кицька
56
слово
25
Лексичне значення слова Спостереження за лексичним значенням слова Слова, близькі зазначенням (синоніми Слова, протилежні зазначенням (антоніми Багатозначність слів. Пряме та переносне значення слів Контрольне списування
31
Повторення вивченого Розвиток мовлення. Складання розповіді за малюнком
70

4
Продовження таблиці
Номер

уроку
Тема уроку
Відповідна сторінка підручника
Дата
проведення
уроку
ІІ семесТр
Будова слова
33
Основа слова. Закінчення Корінь слова. Споріднені слова Чергування голосних звуків у корені слова Чергування голосних звуків у корені слова Ненаголошені голосні в корені слова Дзвінкі і глухі приголосні в корені слова Дзвінкі і глухі приголосні в корені слова Дзвінкі і глухі приголосні в корені слова. Письмо з пам’яті
83–84 Суфікс Суфікс Вимова і правопис суфіксів Префікс Правопис префіксів. Префікси роз-, без­
92–93 Префікси з- (с-)
94–95 Апостроф після префіксів Префікси і прийменники Написання слів типу сонце, серце, чесний
100–101 Відсутність подвоєння в словах типу клас,
група, колектив
102–103
речення і текст
51
Речення. Види речень за метою висловлювання Розділові знаки в кінці речень
107–109

5
Номер

уроку
Тема уроку
Відповідна сторінка підручника
Дата
проведення
уроку
53
Звертання. Розділові знаки при звертанні Головні та другорядні члени речення.
Зв’язок слів у реченні Розвиток мовлення. Складання розповіді за малюнком 56
Зв’язок слів у реченні Складне речення Складне речення Повторення вивченого Текст. Структура тексту Тема тексту Розвиток мовлення. Складання розповіді за малюнком на тему Бібліотека Типи текстів Типи текстів 65
Зв’язок між реченнями. Абзац План тексту Переказ тексту
68
Контрольний диктант
69
Повторення вивченого Підсумковий урок за рік
Закінчення таблиці

6
маТеріал длЯ розвиТКУ мовленнЯ
ВОСЕНИ
Прийшла осінь. Вечір надворі.
Сиві каламутні хмари заслали олов’яним килимом усе небо. Ніде жодної щілинки не знайти, щоб крізь неї пробилася блакить.
Ніч… Буйний дощ горохом торохтить по шибках.
Північний, хижий, сердитий вітер лютує, виє, неначе голодний вовк. Сумі тугу наганяє надушу Надворі темно, мокро, холодно, сумно…

(За О. Кониським)
Аналіз тексту запитаннями Яка пора року настала?
Яку пору доби описує автор?
Що сказано в тексті про хмари?
Що робить буйний дощ?
Із чим автор порівнює вітер?
Як надворі під час дощу?
Визначте тип тексту опис, розповідь чи міркування.
Орієнтовний план переказу
1. Вечірня пора восени. Сиві хмари заслали небо. Буйний дощ уночі. Сердитий вітер.
ОСІННІ ДАРУНКИ
Люди називають осінь щедрою. За добру працю навесні і влітку вона віддячує трудівникам врожаями на полях, городах і в садках.
Прозорим запашним соком налилися яблука та груші. Такі просяться в кошик.

7
Невпинно мчать машини по дорогах із ящиками свіжих огірків і помідорів. Виблискують у кузовах чисті зеленаві головки капусти.
З’явилися зелені сходи озимини. Це народжується новий урожай.

(За «Читаночкою»)
Аналіз тексту запитаннями Чим і як віддячує осінь трудівникам?
Які зміни відбулися з яблуками та грушами?
Що везуть машини з полів?
Як народжується новий урожай?
Орієнтовний план переказу
1. Подяка трудівникам. Соковиті яблука і груші. Машини з урожаєм. Поява озимини.
ЇЖАК
Борі і Дмитрику подарували їжака. Діти дуже любили його.
Настала осінь. Їжак раптом зник.
Хлоп’ята шукали їжака, але все даремно.
Садівник повів дітей усадок і показав їм горбик землі між кущами. Він розповів хлопчикам, що їжак вирив собі ямку, натягав до неї трави і влізу нірку.
Тепер він спить. Прокинеться аж весною. Якщо їжака розбудити, він захворіє.
Діти послухали садівника і терпляче чекали весни.

(За М. Биковою)
Аналіз тексту запитаннями Кого подарували Борі і Дмитрикові?
Чи любили хлопці їжака?
Яка пора року настала Що трапилося восени?
Хто допоміг знайти їжака?

8
Де влаштувався їжак на зиму?
Чи можна будити їжака Чому?
Чи послухали діти поради садівника?
Чого терпляче чекали діти?
Орієнтовний план переказу
1. Подарунок. Їжак зник. Даремні пошуки. Їжак влаштувався на зиму. Порада садівника. Терпляче чекання весни.
АЙСТРА
Айстра схожа на яскраву зірочку. Зацвітає вона в серпні.
Існує легенда, що айстра — це зірка. Вона задивилася з неба на красуню­землю і полетіла до людей.
Ці квіти різнокольорові білі, сині, червоні, фіолетові, жовті… Як зірки на небі.
Ці осінні квіти люблять усі. Невипадково на святі першого дзвоника найбільше букетів з айстр.

(Н. Кир’ян)
Аналіз тексту запитаннями Нащо схожа айстра?
Коли вона зацвітає?
Яка існує легенда про айстру?
Якого кольору бувають квіти?
Чому на святі першого дзвоника найбільше букетів з айстр?
Які ще осінні квіти визнаєте Орієнтовний план переказу

1. Айстра — яскрава зірка. Легенда про айстру. Різнокольорові квіти. Айстри на святі першого дзвоника.

9
ДНІПРО
Ось Дніпро спокійний і тихий. У його водах, яку чистому кришталевому дзеркалі, відбивається ясне, синьо­голубе й безхмарне небо.
Та цей спокій оманливий. Мине кілька годин. Дніпро почорніє і швидко захвилюється. Вода в ньому закипить білою перловою піною.
Найстрашнішим буває у таких випадках Дніпро в нічну пору!

(За Д. Яворницьким)
Аналіз тексту запитаннями Опишіть тихий і спокійний Дніпро.
Із чим його порівнює автор Що відбивається у водах Дніпра?
Чи довго він таким буває?
Що може статися через декілька годин?
Що робить вітер з поверхнею води?
Коли буває Дніпро найстрашнішим Чому?
Орієнтовний план переказу
1. Тихий і спокійний Дніпро. Оманливий спокій. Дніпро в нічну пору.
ЯСТРУБ
Сильний і сміливий хижий птах яструб.
А що вже літати вміє, то рівного йому немає. Швидко несеться поміж деревами. А проте встигає всі обминати.
У степ навідується під час своїх осінніх мандрівок.
З’явиться хтозна­звідки, вхопить необережну пташку або й качку на ставку — і зникне невідомо куди. Тільки його й бачили.

(В. Терен)
Аналіз тексту запитаннями Як автор описує яструба?
Як літає цей птах?
Для чого яструб навідується в степ?
На кого він нападає?

10
Куди зникає після полювання?
Визначте тип тексту опис, розповідь, міркування. Доведіть свою думку.
Чи доводилося вам бачити яструба?
Опишіть його зовнішній вигляд.
Орієнтовний план переказу
1. Хижий птах. Політ серед дерев. Степовий гість. Здобич.
ЗИМА
Сонце низько стоїть над землею. Небо часто вкривають темні хмари. Дмуть пронизливі холодні вітри. На землю падає сніг.
Річки, озера, ставки покрилися кригою. Лютує мороз. Усе навколо в білому вбранні.
Узимку одягайся тепло і зручно. Не знімай на вулиці шапки. Не їж сніг. Не смокчи бурульки. Не сідай на сніг — можна застудитися!
Будь уважний на льоду. Якщо лід тонкий, не ковзайся по ньому.
(Із «Журавлика»)
Аналіз тексту запитаннями Де стоїть сонце над землею взимку?
Які дмуть вітри?
Чим покрились річки, озера, ставки Яке все навколо?
Як треба одягатися взимку?
Чого не слід робити, щоб не застудитися?
Як треба поводитися на льоду Чому?
Орієнтовний план переказу
1. Ознаки зими. Мороз та крига на водоймах. Як треба одягатися взимку. Обережність на льоду.

11
СНІГ
Сніжок! Сніжок Падає, літає, як пушок.
Ось на рукав спускаються легесенькі кучеряві сніжиночки!
Звідкіля вони летять Здалека та звисока, з­під неба самого, з хмари зимової, сивої. А де ж вони там узялися Туди вони із землі прилинули.
Були вони колись крапельками водив річці, на землі. Сонечко пригріло. Вода почала парувати. А та пара полинула високо й стала хмаркою.

(За О. Пчілкою)
Аналіз тексту запитаннями Яку пору року описує письменниця?
Які сніжинки падають на землю?
Звідкіля вони летять?
Як вони потрапили на небо?
Звідки вони прилинули?
Пригадайте з уроків природознавства, як відбувається кругообіг водив природі.
Орієнтовний план переказу
1. Сніжок, як пушок. Кучеряві сніжинки. Звідкіля летять сніжинки. Сніжинки — крапельки води.
ВЗИМКУ
З холодних країв прилітають до нас червоногруді снігурі, чубаті омелюхи.
Ворони, сороки, галки і синиці переселяються з лісів і полів ближче до людських осель. Тут вони знаходять більше корму.
Довгу зиму в затишних місцях сплять бурі ведмеді, борсуки, їжаки, кажани.
У поліна лісових галявинах у пошуках корму нишпорять лисиці, зайці. У лісі бродять олені, лосі. Вони об’їдають тоненькі гілочки дерев та кущів.
(Із «Журавлика»)

12
Аналіз тексту запитаннями Які птахи прилітають до нас із холодних країв?
А які переселяються ближче до людських осель?
Які звірі взимку сплять?
Які нишпорять у пошуках корму?
Де бродять лосі та олені і що вони їдять?
Що треба робити, щоб допомогти їм перезимувати?
Орієнтовний план переказу
1. Приліт снігурів і омелюхів. Переселення зимуючих птахів. Зимова сплячка лісових звірів. Пошуки корму.
ЯК ЗИМУЮТЬ РОСЛИНИ
Восени в більшості трав’янистих рослин стебла відмирають. Але їх кореневища і цибулини зимують під снігом. А в деяких трав’янистих рослин стебла і листя зберігаються на всю зиму.
Снігова шуба потрібна для захисту посівів від холоду. Під снігом рослинам тепло. Між сніжинками є повітря. Воно й захищає рослини від холоду.
На землі під снігом майже не буває більш як два градуси морозу.
Взимку рослини не ростуть.
(Із «Журавлика»)
Аналіз тексту запитаннями Чи у всіх трав’янистих рослин стебла і листя відмирають?
А що відбувається з кореневищами, цибулинами?
Для чого потрібна снігова шуба?
Що захищає рослини від холоду?
Яка температура буває на землі під снігом?
Чи ростуть рослини взимку?
Орієнтовний план переказу
1. Зміна рослинності восени. Користь снігової шуби. Температура під снігом. Рослини не ростуть зимою.

13
ПОДБАЙ ПРО ПРИРОДУ!
Взимку сутужно і лісовій звірині, і птахам, і рибі уставках. Тож не лінуйся сипнути крихт горобчикам та синичкам. Вони пообідають і звеселять пісеньками весь зимовий сад.
Нагорни довкола яблунь і груш снігу. Так їхні стовбури не змерзнуть. А восени вони щедро обдарують усіх соковитими плодами.
Допоможи таткові чи дідусеві прорубати для риби ополонки на ставку. Коропцям, карасикам, пліточкам та верховодкам надходитиме повітря.
(За О. Купріним)
Аналіз тексту запитаннями Як живеться взимку лісовим мешканцям, рибі уставках Чим ти можеш допомогти пташкам?
Як треба допомагати взимку деревам?
Для чого треба нагортати сніг?
Як дерева віддячать восени?
Як можна допомогти рибам?
Навіщо треба робити ополонки?
Орієнтовний план переказу
1. Крихти для птахів. Сніг навколо дерев. Ополонки на ставку.
ШИШКАР
Шишкар — пташка з незвичайним дзьобом. Дзьобу шишкаря не прикраса. Це засіб для добування їжі. Краї дзьобика перехрещені, щоб легше було ялинові та соснові шишки вилущувати.
Повисне шишкар на краю гілки — та й за роботу Сніданок заробляє.
Поласує насінням і летить у гніздо. А воно в гущавині, недалеко від стовбура, де холодний вітер не так задуває.
А в гніздечку його пташенята чекають. Висиджує шишкар своїх пташенят узимку.
(За В. Тереном)

14
Аналіз тексту запитаннями Чим є дзьоб для шишкаря?
Яка форма дзьобика у шишкаря Чому?
Як пташка вилущує шишку?
Куди летить шишкар після сніданку?
Де будує він гніздечко Чому?
Хто чекає його там?
Коли шишкар висиджує пташенят?
Орієнтовний план переказу
1. Будова дзьоба у шишкаря. Сніданок на краю гілки. Гніздечко в гущавині. Зимові пташенята.
КОНІ
Багато користі має людина від коней. Раніше на селі без коней було, як без рук. Як поле виорати, хліб з поля звезти, поїхати куди без доброго помічника?
Кінь не тільки добрий помічник людини в роботі, алей щирий приятель.
Буває виїде хто зимою в якусь дорогу і не сподівається лиха. Аж ось підніметься вітер. Небо вкриється хмарами. Закрутить метелиця. Занесе всі шляхи. Тоді треба самого коня пускати. Нехай іде, куди сам знає.
І кінь справді знайде дорогу й приведе хазяїна до людського житла. Не один раз коні рятували своїх хазяїв у лиху годину.


(За І. Горбуновим-Посадовим)
Аналіз тексту запитаннями Яку користь приносять людині коні Які роботи кінь допомагав виконувати?
Ким ще є кінь для людини?
Яке лихо може скоїтись у дорозі Що тоді треба зробити?
Як кінь може врятувати свого хазяїна?

15
Орієнтовний план переказу
1. Користь людині від коней. Кінь — щирий приятель. Лихо в дорозі. Кінь­рятівник.
ВЕСНА ЙДЕ
Весна йде та йде. Ось уже і небо голубе і чисте. І вода голуба просвітчаста.
Сонечко блищить і горить. Гаї розвиваються. Садки зацвітають.
Увечері тьохнув соловейко на листатому клені. Кує зозуля на високій березі.
Гуде бджола. Мигтять білі метелики понад молоденькою травичкою. Хрущі літають гучливі.
Якийсь гомін, гук якийсь, чи з­під землі, чи з неба!..

(Марко Вовчок)
Аналіз тексту запитаннями Як вирозумієте вислів весна йде»?
У прямому чи переносному значенні вжиті дієслова йде,
горить, розвивається.
Що автор говорить про сонечко А що про гаї, садки?
Коли тьохнув соловейко?
А як описує письменниця бджіл, метеликів, хрущів?
Про який гомін, гук ідеться у тексті Звідки ж він?
Визначте тип цього тексту розповідь, опис чи міркування. Доведіть свою думку.
Орієнтовний план переказу
1. Прихід весни. Під променями сонечка розвиваються гаї, садки. Спів птахів навесні. Просинаються комахи. Весняний гомін.

16
РОСЛИНИ НАВЕСНІ
З кожним весняним днем стає тепліше. Рослини пробуджуються від зимового сну. Крізь торішнє листя пробиваються проліски, ряст, анемони.
До появи листя зацвітають верба і ліщина. Це кущі. Аз дерев — вільха. Після вільхи зацвітають осика, тополя.
Інші дерева і кущі вкриваються ніжним зеленим листям, а потім зацвітають.
Щовесни гине багато беріз від ножів і сокир. Їх невміло підрубують, щоб зібрати сік. Він витікає на землю. А дерево гине. Нероби цього!

(Із «Журавлика»)
Аналіз тексту запитаннями Що відбувається з рослинами ранньої весни?
Які квіти з’являються першими?
Які рослини зацвітають до появи листя?
А як з іншими рослинами — що з’являється раніше?
Від чого гине весною багато беріз?
До чого закликає нас автор цього твору?
Орієнтовний план переказу
1. Пробудження рослин. Перший цвіт дерев. Поява ніжного зеленого листя. Берізка весною.
ПТАХИ НАВЕСНІ
З приходом весни, з появою рослині комаху сади і ліси переселилися зимуючі птахи.
З теплих країв повернулися перелітні птахи. У них багато турбот. Вони будують гнізда, відкладають у них яйця і виводять пташенят.
У цей період їх не можна турбувати. Налякані птахи можуть залишити своє гніздо. Тоді пташенята загинуть.
Не руйнуйте пташиних гнізд. Руйнівники гнізд — вороги природи. Охороняйте птахів.
(За «Журавликом»)

17
Аналіз тексту запитаннями Коли переселяються у сади і ліси зимуючі птахи?
Звідки повертаються перелітні птахи?
Чим вони починають займатися Чи можна їх турбувати у цей час Чому?
Як треба ставитися до живої природи?
Орієнтовний план переказу
1. Переселення зимуючих птахів. Повернення перелітних птахів. Спорудження гнізд. Птахів не можна лякати. Руйнівники гнізд — вороги природи.
ПРОЛІСОК
Немає на світі людей, які б не любили квітів. У кожного є свої улюблені. Але від весняних квітів дух перехоплює в усіх.
Ще сніг лежить, а тут тобі ніжна квіточка голівку свою показує. Та така горда, така стійка Ну зовсім їй ранній весняний холодне страшний.
Паростками молодої траві і голубими та білими пролісками вкриються лісові галявинки.

(З «Катрусі»)
Аналіз тексту запитаннями Чи єна світі люди, які не люблять квітів А ви любите квіти Які саме?
Які квіти найбільше люблять люди?
А від яких квітів аж дух перехоплює Чому?
Про яку квітку говориться в тексті?
Якими словами описує її автор Чому він дібрав саме ці прикметники?
Орієнтовний план переказу
1. Всі люди люблять квіти. Горда, стійка квітка. Лісові галявинки ранньою весною.

18
ШПАК ПРИЛЕТІВ
Був тихий весняний ранок. Ще не зійшло сонце. Небо на сході стало рожевим.
На голій гілочці клена голосно заспівав шпак. Він тільки прилетів з теплого краю. Птах знайшов свою шпаківню. Він сів біля неї й радісно заспівав.
Спів шпака почув горобець. Він спав під стріхою в теплому кубельці. Йому не хотілося рано вставати.
Він розбудив горобчиху, що спала в сусідньому кубельці Шпак прилетів. За ним не встигнеш роздобути їжу.
Горобчиха зітхнула й відповіла Спасибі шпакові, що будитиме нас.


(За В. Сухомлинським)
Аналіз тексту запитаннями Яким був весняний ранок?
Чи зійшло вже сонце Якого кольору було небо?
Хто заспівав на голій гілочці клена?
Звідки прилетів шпак Що він знайшов?
Хто почув спів шпака?
Чи любив горобчик рано вставати Чим ще він був незадоволений?
Чому йому доведеться тепер рано вставати?
Чому зраділа горобчиха?
Визначте жанр цього тексту. Доведіть свою думку.
Орієнтовний план переказу
1. Тихий весняний ранок. Спів шпака. Горобець прокинувся. Розчарування горобця. Подяка горобчихи.
ЛАСТІВКА
Усі знають ластівку. Впізнають її діти серед інших пташок.
Гніздечко вона в’є під стріхою або під дахом.
Коли ластівки низько літають — негоду відчувають.
Вересень. Ластівки в теплі краї збираються. Посідають рядочками на дротах, защебечуть перед дорогою…

19
Не хочеться їм Україну залишати, але треба. Зима наближається.

(За В. Тереном)
Аналіз тексту запитаннями Чи знаєте ви ластівку Опишіть її.
Де вона в’є гніздечко?
Яка народна прикмета, пов’язана з ластівкою, є в тексті?
Коли ластівки збираються у теплі краї?
Де вони сідають перед відльотом?
Чи хочуть пташки залишати Україну?
Чому ж залишають?
Орієнтовний план переказу
1. Усім знайома пташка. Гніздечко під стріхою. Ластівки відчувають негоду. Перед відльотом у вирій. Наближення зими.
КОМАХИ
Тіло тварини, які рослини, складається із частин. У різних тварин вони різні.
Мурашка, муха, колорадський жук, сонечко, бджола — це також тварини. Їх ще називають комахами.
Тіло комахи складається з голови, грудей, черевця. Кожна комаха має по шість ніг. А павук — вісім.
(За «Журавликом»)
Аналіз тексту запитаннями Із чого складається тіло тварини?
А комахи також тварини чині Доведіть.
Із чого складається тіло комахи?
По скільки ніг мають комахи А павук?
Визначте тип цього тексту.
Орієнтовний план переказу
1. Тіло тварини складається із частин. Комахи — теж тварини. Частини тіла комахи.

20
БДЖІЛКА
Виручив Василько з біди бджілку. Бджілка хотіла напитися і впала в бочку з водою. Василько кинув на воду листочок. Вилізла на нього бджілка. Обсушила крильця і полетіла.
Покликала мама Василька вечеряти. Поставила на стіл молоко, мед, хліба нарізала.
За вечерею мама сказала, що меду назбирала врятована Васильком бджілка. Хлопчик здивувався. Хіба одна бджілка могла назбирати стільки меду А вона всім бджілкам розповіла, от вони й постаралися пояснила мама. Добра звістка швидко по світу лине.
(За В. Дубом)
Аналіз тексту запитаннями Що трапилося з бджілкою?
Як вчинив Василько?
Чи врятував він бджілку Куди покликала Василька мама?
Що вона поставила на стіл?
Що мама сказала сину за вечерею?
Чому здивувався Василько?
Що відповіла мама на це здивування?
Яке прислів’я зустрілось у тексті Поясніть його зміст.
Орієнтовний план переказу
1. Василько допоміг бджілці. Вечеря. Розмова мами із сином. Добра звістка.
БДЖОЛИ
До весни готуються не тільки хлібороби, алей пасічники.
Бджола в Україні здавна вважалася святим створінням. Було великим гріхом убити бджолу. Навіть остерігалися казати, що комахи поздихали, а лише згинули чи
«вимерли».

21
Такою шаною бджоли користувалися через їхню працьовитість і велику користь.
Крім цінних їстівних та лікувальних продуктів — меду, воску, прополісу, маткового молочка, крилаті трудівниці ще й опилюють дерева та квіти.
Виносити вулики слід не пізніше релігійного свята Теплого Олексія. Воно припадає на 30 березня.
(Із журналу)
Аналіз тексту запитаннями Хто готується до весни?
Які комахи вважалися в Україні святим створінням
Чому?
Що було великим гріхом?
Чого остерігалися люди?
За що бджоли користувалися такою шаною?
Яку користь приносять крилаті трудівниці?
Коли слід виносити вулики зі сховищ?
Орієнтовний план переказу
1. Підготовка до весни. Бджола — святе створіння. Людська шана до бджіл. Користь людині від бджіл. Час виносити вулики.
ВСЕ В ЛІСІ СПІВАЄ
Весною ми пішли до лісу. Зійшло сонце. Дихнув легенький вітерець. Усі дерева в лісі заспівали пісні.
Береза співала ніжну пісню. Хотілося підійти до білокорої красуні й обняти її.
Дуб співав мужню пісню. Слухаючи її, хочеться бути сильним, відважним.
Верба співала задумливу пісню. Коли слухаєш її, думаєш, що прийде осінь і листячко з дерев осиплеться.
Горобина співала тривожну пісню. До нас прилинула думка про темну ніч і бурхливу грозу.
Ось які пісні почули мив лісі.
(За В. Сухомлинським)

22
Аналіз тексту запитаннями Колими прийшли до лісу Яким нам видався ліс?
Що відбувалося з деревами?
Яку пісню співала береза?
Якою була пісня дуба?
Про що співала верба?
Яку пісню співала горобина?
Орієнтовний план переказу
1. Навесні дерева співають. Ніжна пісня берези. Мужня пісня дуба. Задумлива пісня верби. Тривожна пісня горобини.
ВОВК І КІТ
За Вовком гналися мисливці. Ось уже наздоженуть.
Прибіг Вовку село і побачив знайомого Кота. Підскочив до нього і давай прохати, щоб той допоміг йому десь сховатися.
Кіт радий допомогти. Він посилав Вовка до багатьох селян.
Але хижак усім нашкодив у того вкрав барана, а в іншого ягнятко з’їв, десь телятко задавив, а там поласував поросятком. Тому селянине хотіли йому допомагати.
Дізнавшись про все це, Кіт Вовкові сказав Що, братику, посіяв, те й пожни!
(За Л. Глібовим)
Аналіз тексту запитаннями Хто гнався за Вовком?
Куди прибіг Вовк?
Кого він зустрів у селі?
Чи хотів Кіт допомогти Вовкові Як?
Чому йому це не вдалося?
Як Вовк нашкодив господарям?
Який вислів із цього тексту нагадує прислів’я?
Визначте жанр цього тексту.

23
Орієнтовний план переказу
1. Погоня. Зустріч із Котом. Допомога Кота. Хижак нашкодив усім. Що посієш, те й пожнеш.
ДРІЗД ТА ГОЛУБ
(казка)
Якось голуб став просити дрозда, щоб той навчив його гніздо мостити.
Погодився дрізд. Він поклав декілька гілочок. Голуб сів на них і вуркоче:
— Знаю, знаю…
Розгнівався дрізд та й каже Коли знаєш, то навіщо просиш?
І полетів собі геть.
А голуб зовсім не вмів гніздо мостити. Ото скільки дрізд йому допоміг, таке гніздо в нього й лишилося назавжди.
Аналіз тексту запитаннями Про що просив голуб дрозда Чи допоміг дрізд?
Чому розгнівався дрізд Що він відповів?
Яким назавжди лишилося в голуба гніздо?
Орієнтовний план переказу
1. Прохання голуба. Допомога дрозда. Гнів дрозда. Недобудоване гніздо голуба.
ЇЖАКОВА РАЙДУГА
Вийшов з лісу їжак лугом­полем побродити.
А тут раптом дощ припустив. Наче з відра линув. Справжня тобі злива.

24
Їжачкові нікуди дітись. Згорнувся клубочком і принишк. Треба якось перечекати.
Та раптовий дощ як з’явився — такі скінчився. Сонце в небі заграло. Ще яскравіше стало.
А на їжакових голках дощинки такі лишились. А в тих краплях райдуга спалахнула. Всіма кольорами грає, переливається. Іде їжак — райдугу несе.

(За М. Сингаївським)
Аналіз тексту запитаннями Звідки вийшов їжак побродити?
Що застало його в дорозі?
Як заховався їжачок?
Де залишилися краплинки дощу?
Що вони утворили на сонці?
Чи залишилась райдуга на їжачкових голках?
Як ще називають райдугу?
Чи можна справді спіймати веселку?
А де її можна побачити?
Скільки кольорів вона має?
Орієнтовний план переказу
1. Їжак на прогулянці. Злива. Їжачок заховався. Дощ скінчився. Райдуга на голках.
БІЛКА У ЧОВНІ
Рибалка ставив ятері на залитих повінню лугах. Він тихенько плив на човні поміж кущами.
На одному з кущів рибалка запримітив якийсь дивовижний рудий гриб.
Раптом цей гриб плигнув прямо в човен. Він побачив, що це мокра білочка.
Рибалка довіз її до берега. Білка зразу виплигнула із човна і пострибала в ліс.
(За В. Біанкі)

25
Аналіз тексту запитаннями Де рибалка ставив ятері?
Що він запримітив на кущі?
Що йому здалося?
Хто це був насправді?
Що зробила білка?
Куди рибалка довіз білку?
Куди пострибала білка?
Орієнтовний план переказу
1. Рибалка на човні. Дивовижний гриб. Білка в човні. Білка утекла в ліс.
ОЛЕНЬ
Олень підійшов до річки напитися. Побачив себе у воді і почав радіти зі своїх рогів. Які вони великі і красиві А на ноги поглянув і подумав, що ноги в нього погані і тонкі.
Раптом вискочив з лісу леві кинувся на оленя. Олень помчав по чистому полю.
Як прибіг він у ліс, заплутався рогами за гілля. Лев наздогнав оленя і схопив його.
Погані і тонкі ноги рятували оленя. А через красиві роги довелося загинути.
(За Л. Толстим)
Аналіз тексту запитаннями Куди підійшов олень Що він хотів зробити?
Чим красувався олень Що йому не подобалось?
Хто вискочив з лісу?
Куди помчав олень?
Що трапилось у лісі?
Через що довелось оленю загинути?

26
Орієнтовний план переказу
1. Олень біля річки. Лев кинувся на оленя. Загибель через красиві роги.
БІЛКА ТА ВОВК
Вовк лежав піддеревом і спав. Білка стрибала по дереву і впала на вовка. Вовк прокинувся і хотів її з’їсти.
Білка почала прохати відпустити її. Вовк сказав Добре, я відпущу тебе, тільки ти скажи мені, чого ви, білки, такі веселі Мені завжди нудьга. А ви там угорі граєтесь та стрибаєте.
Білка сказала Уперед пусти на дерево, тоді й скажу, ато я тебе боюся.
Вовк був неголодний і пустив Білка збігла на дерево й відтіля сказала Тобі тим нудьга, що ти злий. Тобі злість серце палить. А ми веселі тим, що нам ніколи не хочеться зла робити.

(За Л. Толстим)
Аналіз тексту запитаннями Де лежав вовк?
Де стрибала білка Що з нею сталося?
Як хотів вчинити вовк?
Про що попросила білка?
Що відповів на це вовк?
Що відповіла білка з дерева?
Чому ж білки завжди веселі, а вовки нудгують?
Визначте жанр цього тексту. Доведіть свою думку.
Орієнтовний план переказу
1. Білка в лапах вовка. Прохання білки. Рішення вовка. Відповідь білки.

27
маТеріал длЯ проведеннЯ аУдіюваннЯ
АЙСТРИ
Побачив Сергійко у дворі сестру Юлю — й одразу до неї Дивись, які насінинки! З них айстри будуть. Дядько Семен дав Дай мені, Сергійку, будь ласка Не дам, я сам посаджу Сергійку, якщо хочеш, бери за них мої кольорові олівці.
Повагався трохи Сергійко і згодився. Дав Юлі чотири насінинки, арешту залишив собі.
Посадила Юля свої насінинки в горщик. Щодня поливала, доглядала. Чудові в неї виросли айстри. А Сергійко свої такі залишив у коробці. Завітали якось домами гості й кажуть Гарні які у вас квіти Де ви їх дістали Це мої айстри сказав Сергійко.
— Як це твої, Сергію Пригадай, Юлю, що насінинки я тобі дав. Пам’ятаєш?
— Так тож насінинки, а не квіти Ну той що Отже, квіти мої. Так чи не так?
(За О. Буценем)
Запитання до тексту
1. Сергійко показав сестрі:
а) квіточку;
б) насінинки;
в) деревце. Юля запропонувала Сергієві за насінинки:
а) машинку:
б) кольорові олівців) ляльку. Що дівчинка зробила з насінинками?
а) посадила в горщик, поливала, доглядала;
б) викинула;
в) забула про них.

28
4. Як вчинив брат зі своїми насінинками?
а) посадив, поливав;
б) такі залишив у коробці;
в) викинув. Коли прийшли гості, Сергійко сказав а) Це мої айстри»;
б) Це не мої айстри»;
в) Юля виростила айстри».
КОНВАЛІЯ В САДУ
Петрик уранці прийшов у саді побачив конвалію. Зачарований дивною красою квітки, хлопчик довго стояв перед нею.
«Зірву квітку, поставлю у вазу на столі подумав
Петрик.— Красиво буде в кімнаті».
Він простяг руку, щоб зірвати квітку, та враз уявив собі що ж станеться із садом без конвалії Затулив долонями квітку, і в саду стало похмуро й незатишно. На зелені листки впала сіра тінь, замовкли пташки.
Петрик відтулив квітку, і на деревах знову заграли зелені листочки, знов почувся пташиний спів.
«Он яка ти, дивовижна квітко,— подумав Петрик.— Хіба ж можна тебе зривати й нести до кімнати?»
(В. Сухомлинський)
Запитання до тексту
1. Уранці Петрик прийшов:
а) до школи;
б) у сад;
в) додому. Хлопчик побачив у саду:
а) ромашку;
б) тюльпан;
в) конвалію. Петрик подумав:
а) Зірву квітку і поставлю у вазу на столі».
б) Негарна квітка».
в) Подарую квітку мамі».

29
4. Без конвалії в саду стане:
а) незатишно, похмуро;
б) тихо в) весело. Коли Петрик закрив руками конвалію:
а) у саду стало гарно;
б) дерева зазеленіли;
в) на зелені листки впала сіра тінь, замовкли пташки. Коли хлопчик прибрав руки:
а) стало темно;
б) на деревах заграли зелені листочки;
в) почувся пташиний спів.
СОН-ТРАВА
Багато чула Тамара про чарівну сон­траву. Але побачити її в природі не доводилось. Мріяла дівчинка зустріти цю квіточку. І читала про неї, і навіть бачила її на малюнку.
Одного разу, ранньої весни, удень свого народження,
Томочка поїхала з мамою у заміський сад. І. о диво Вона побачила під ногами чудову лілову квіточку. Пелюсточки були вкриті біленьким пушком Мамо — закричала дівчинка Ось вона — красуня сон­
трава!
Трава ще не зазеленіла, алілова квіточка ніби закликала Милуйтеся мною, це я — сон­трава.
Квіточку дівчинка не зірвала, а обгородила її гілочками, щоб ніхто не наступив. Тамара знала, що ця квітка занесена до Червоної книги, тобто зникає.
Запитання до тексту
1. Сон­траву Тамара а) зірвала б) мріяла зустріти в) не бачила на малюнку. Ранньої весни Томочка поїхала з мамою а) у село б) заміський сад в) ліс.

30
3. Вона побачила під ногами а) змію б) їжачка в) чудову лілову квіточку. Пелюсточки сон­трави були вкриті а) снігом б) біленьким пушком в) травою. Квіточку дівчинка а) зірвала б) вкрила травою в) обгородила гілочками. Тамара знала, що ця квітка а) занесена до Червоної книги б) не занесена до Червоної книги в) не зникає.
робоТа з Кольоровою вКладКою
1. Перекажи казку за малюнками. Дай відповідь на запитання за репродукцією картини
Ісаака Левітана Золота осінь Розгляньте репродукцію. Яка пора року зображена За якими ознаками ви визначили, що зображено осінь Назвіть ознаки осені Що зображено на передньому плані картини Опишіть річку, траву, дерева, небо, повітря Який настрій створює картина Яке враження справляє на вас картина. Склади текст­опис за репродукцією картини Ісаака
Левітана Золота осінь».
План
1. Прихід осені. Річка. Береги річки.

31
4. Дерева. Небо. Повітря. Враження від картини. Дай відповідь на запитання за репродукцією картини Івана Шишкіна Зима Розгляньте репродукцію. Яка пора року зображена За якими ознаками ви визначили, що зображена зима Назвіть ознаки зими Що зображено на передньому плані картини Опишіть дерева, небо, землю, сніг Який настрій створює картина Яке враження справляє на вас картина. Склади текст­опис за репродукцією картини Івана
Шишкіна «Зима».
План
1. Зима в лісі. Сніг. Дерева, ліс. Небо. Враження від картини. Дай відповідь на запитання за репродукцією картини Олексія Саврасова Весняний день Розгляньте репродукцію. Яка пора року зображена За якими ознаками ви визначили, що зображена весна Назвіть ознаки весни Які зміни принесла з собою весна Опишіть дерева, небо, землю Якого кольору небо Яке враження справляє на вас картина. Склади текст­опис за репродукцією картини Олексія
Саврасова Весняний день».
План
1. Прихід весни. Розмита дорога. Сніг. Небо. Дерева. Будиночки.

32
8. Дай відповідь на запитання за репродукцією картини
Ісаака Левітана Червневий день Розгляньте репродукцію. Яка пора року зображена За якими ознаками ви визначили, що зображено літо Назвіть ознаки літа Що вибачите на передньому плані картини Опишіть галявину, поле Які дерева зображені Опишіть берізку Якого кольору небо Яке враження справляє на вас картина. Склади текст­опис за репродукцією картини Ісаака
Левітана Червневий день».
План
1. Літня пора. Різнотрав’я.
3. Достигле колосся. Берізка. Неба синь. Спека. Враження від картини. Склади текст­опис за малюнками зовнішнього вигляду тварини за планом.
Прочитай класу свій опис. Чи вгадає решта учнів, про кого виговорите (Це завдання можна запропонувати як для самостійної роботи, такі для роботи в групах.)
План
1. Голова (очі, ніс, вуха, рот. Тулуб. Ноги. Хвіст. Склади діалог за малюнками та запиши усі репліки. Розіграй діалог з сусідом по парті.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал