Успішний початок шкільного життя методичний посібник




Скачати 271.78 Kb.

Дата конвертації17.12.2016
Розмір271.78 Kb.

Бульбах Т. В.







УСПІШНИЙ ПОЧАТОК
ШКІЛЬНОГО ЖИТТЯ

Методичний посібник









Нетішин
2012

2
Рецензент:
Юрчук Маріанна Михайлівна — методист методичного кабінету відділу освіти


Упорядник:
Бульбах Т.В – вчитель вищої категорії

Успіх у навчанні першокласників залежить від перших вражень шкільного життя, перших успіхів, першої підтримки друзів та однокласників та першої вчительки. Уданому посібнику йде мова про проведення спеціальних вступних занять з шестирічними дітьми. Участь у заняттях такого курсу дозволить учню заздалегідь освоїтися у шкільному просторі, познайомитися зі своїм вчителем та однокласниками, з нормами навчального співробітництва і правилами поведінки поза уроками. Тут подано тематику уроків, використання піктограм, знакової символіки, розвиваючих вправ. Для вчителів початкових класів


3
Зміст

Розділ I Адаптація — відповідальний етапу житті маленького школяра. …………………………… 4 Тематика занять ……………….......................7 Використання знаків піктограм Оцінювання Чарівні лінієчки
Розділ II. Практичне застосування Структура уроку Розробки уроків Графічні диктанти Ігри Психодіагностика першокласників Використана література


4 Розділ I
Успіх у навчанні — єдине джерело
внутрішніх сил дитини, що народжують
енергію для подолання труднощів,
бажання вчитися
Адаптація — відповідальний етапу житті маленького школяра, його вчителів і батьків, тому що саме в цей час шестирічний першокласник приймає й освоює шкільні норми, у нього формується інтерес дошкільного життя, зміцнюється віра у власні сили, виявляються нові уміння, які супроводжують процес дорослішання. Загальновідомо, що очікування дитини, яка йде в перший раз до школи, сповнені надій і тривог. З власного досвіду знаю, що в процесі адаптації часто спостерігаються негативні фізіологічні реакції дитячого організму нарізку зміну звичного способу життя швидка стомлюваність, порушення снуй апетиту, збудливість, дратівливість. Ось чому особливо актуальним стає завдання організації спеціальних вступних занять, що дозволять вчителю встановити позитивний емоційний контакт із дітьми та їхніми батьками, створити найбільш сприятливі

5 умови для психологічної і фізіологічної адаптації першокласників дошкільного життя.
Адаптація – це свого роду тренінг навчального спілкування. Участь у заняттях вступного курсу дозволить учню заздалегідь освоїтися у шкільному просторі, познайомитися зі своїм вчителем та однокласниками, з нормами навчального співробітництва і правилами поведінки поза уроками. На заняттях велику увагу приділяю знайомству дітей із засобами спілкування — тактильними, вербальними, знаковими якими вони цілеспрямовано вчаться користуватися. Адже розумію, що бажання та вміння вчитися формуються тільки у того школяра, який має навчальні мотиви. На появу навчальних мотивів впливає переживання дитиною власних змін за формулою Я змінююсь, залишаючись самим собою, і це мене радує. Заняття курсу саме й спрямовані нате, щоб показати дитині її власні зміни та зміни дитячого товариства майбутнього класного колективу, а також сформувати в неї почуття значущості таких перетворень.

6 Найбільш оптимальним періодом для занять курсує перші два тижні вересня - перехід від дошкільного дошкільного життя. Цей період допоможе першокласникам уже на перших уроках правильно зрозуміти вимоги вчителя і намагатися відповідати їм. На заняттях вступного курсу не пропонуються завдання, пов'язані з математикою та навчанням грамоти. Давно педагоги-психологи говорять проте, що не діти повинні бути готові до школи, а школа повинна вміти прийняти і навчити будь-яку дитину. Приймати дитину - це значить ставитися з безумовною (незалежно від умовних шкільних правил) повагою до його почуттів, бажань, переконань. Тому я вважаю за доцільне щодня творити свої правила в системах вчитель→учень, учитель→клас, учень→учень тут і зараз, разом зі своїми учнями. Заняття курсу проводжу протягом шести- семи днів (потри уроки тривалістю 35 хвилин) в залежносі від результату. Їх завдання згуртування класу шляхом роботи в змінних групах

7 формування у дітей уміння співпрацювати формування довільної регуляції поведінки, адаптація дошкільних правил формування внутрішньої позиції школяра усвідомлення критеріїв оцінювання своєї діяльності.
Особливе місце займають у курсі мотиваційні бесіди, що дозволяють виявити дітей з учбово- пізнавальною мотивацією. Він передбачає ігрові заняття, що припускають зведену форму спілкування. Тут можливі рухливі вправи, не настільки жорстко як на уроці, лімітований час. Учитель одержує інформацію про нових учнів. Тематика занять курсу Введення в шкільне життя. Дні занять
№ уроку Теми уроків Перший
1 2 Знайомство. Знак Я Знайомство. Знак Хор. Протиставлення знаку "Я. Орден уваги Килимок миру. Квітка настрою.
Другий
1 2 Робота зі знаками Я, Хор. Введення знаків «+», «-». Групова робота Введення оцінювання. Графічний диктант

8 Третій
1 2 Робота зі знаками Я, Хор,
«+», «-» Введення парної роботи. Обговорення суперечки, знаків Пастка , «Ми».
Робота в парах.
Самооцінка. Критерії оцінки. Четвертий
1 2 Знак Питання («?»). Ситуація невизначеність правила. Мета - навчити задавати питання з точним змістом. Доба Режим дня школяра. Навчальний час
П'ятий
1 2 Знак Питання
(«?»). Гра "Побудова фігури за кресленням".
Доба Режим дня школяра. Навчальний час Шостий
1 2 Робота в парах. Взаємоперевірка. Знаки Ми, Пастка Групова робота Графічний диктант. Складання пасток Сьомий
1 2 Складання інструкцій. Робота за інструкціями Робота зі знаками Я, Хор, « +
», «-», «?» Групова робота

9
Навчальне співробітництво з однолітками на заняттях курсу створює умови для розвитку в першокласників умінь виявляти різницю своїх способів дії і координувати їх, будуючи спільну дію. Розвиток цих здібностей відбувається роками, у процесі вирішення ними системи навчальних завдань. Вводячи нові навчальні способи взаємодії на дошкільному, неучбовому матеріалі, прагну побудувати у них правильний спосіб очікувань, дати їм можливість повірити в їх здійснення .
Піктограми
На уроках курсу Введення в шкільне життя першокласники потрапляють в ситуацію, коли їм необхідно виробити та використати спеціальні шкільні норми спілкування. Процес регуляції поведінки здійснюю за допомогою спеціальних знаків – піктограм :
ЯМИ ХОР








10

Показуючи знак Я учні усвідомлюють, що їм потрібно працювати індивідуально. Знак Ми (робота у парі) застосовуємо у ситуації, коли для виконання завдання необхідна допомога товариша, також використовуємо для взаємоперевірки та взаємооцінювання . Знак Хор закликає учнів давати віпповіді разом, хором промовляючи чистомовки, відгадки до римованих загадок. Такі форми роботи допомагають дітям навчитися швидко змінювати види навчальної діяльності:індивідуальної, групової, фронтальної роботи. Першокласникам досить складно тривалий час утримувати увагу на змісті завдань, відслідковувати роботу інших дітей і змістовно її оцінювати. Для цього і вводжу жестові знаки «+» я згодний) і «-» (я незгодний) Після введення цих знаків діти постійно їх використовують, демонструючи своє ставлення до відповідей однокласників та судження вчителя.




11
Згода
Незгода

Пастка «Питання» Піктограму «?» діти вчаться показувати з перших днів навчання вказівним пальцем. Введення даного знаку допомагають першокласникам вирішити дві проблеми вони вчаться правильно ставити запитання, і давати на них повні, аргументовані відповіді. Якщо піктограма «?» зустрічається в підручнику, то діти знають, що це завдання, над яким потрібно поміркувати, відгадати або дати відповідь.
?

12
Неправильну відповідь, помилку ми називаємо - Пастка. Пошук і складання пасток допомагають дитині критично мислити, відслідковувати чужій свої помилки в міркуваннях . Ми добре знаємо, наскільки складно 6- річному учневі всидіти на уроці. Показ пікторгам жестами сприяє створенню на уроці робочої атмосфери та активізації уваги кожної дитини.
З перших днів навчання першокласників потрібно навчити працювати не тільки індивідуально, алей в групах. Я переконана, що засвоєння шкільних норм, їхня регуляція і саморегуляція ефективна в саме невеликій групі, яка для першокласника є групою підтримки. Виконання багатьох завдань в групах допомагає дитині встановити зоровий і тактильний контакт з однокласниками.

13 Процес оволодіння молодшими школярами нормами групової роботи – тривалий і непростий. Важливо вдало проводити рефлексію роботи в групах, послідовно та цілеспрямовано за такими питаннями Як працювала ваша група Хто з дітей почав виконувати завдання Чи всі діти взяли участь у роботі Як ти почував себе в процесі роботи Як вирозуміли один одного Ти задоволений своєю роботою в групі Щоб наступного разу ти зробив по-іншому? Від чого залежить робота у команді
Одночасно обговорюємо лише 2-3 питання. Великим помічником в організації роботи з адаптації дітей до навчання є форми і методи роботи програми ВФ Крок за кроком. Одним із спеціальних засобів, що допомагають шестирічкам засвоювати шкільні норми поведінки (зокрема регулювати силу голосу, говорити спокійно і неголосно, є торбинка для кричалок.




14
«Кричалка»
«Помагайчик»
Створити позитивний емоційний фон на уроках сприяє життєрадісний хлопчик
Помагайчик, який живе у школі, оберігає її правила і дружить з усіма дітьми. Він є носієм шкільних норм поведінки, систематизує уявлення про шкільне життя.

Килимок миру.

Ніхто не заперечить, що перші дні життя в шкільному просторі – це період конфліктних

15 ситуацій, адже учні притираються, призвичаюються один до одного, тому застосування килима миру є одним із способів розв'язання конфліктів у класі за допомогою обговорення. Килим миру дає дітям внутрішню впевненість та спокій, а також допомагає їм сконцентрувати свої зусилля на пошук взаємовигідного вирішення проблем. Це прекрасний спосіб відмови від вербальної або фізичної агресії.

Квітка настрою Підведення підсумків кожного дня можна організувати за допомогою квітки настрою візитки. Така квітка допомагає дітям запам'ятати імена однокласників, усвідомити свій настрій у школі, виявити і відобразити його певним кольором.

16 Продовженням роботи з
«квіткою
настрою» є – « Календарик настрою» Учні фломастерами замальовують клітинки навпроти свого прізвища та імені відповідним кольором, позначаючи таким чином свій настрій.
№ з/п
Прізвище та ім'я дит
1




— святковий — радісний
— робочий — сумний. Для всіх учасників навчально-виховного процесу календарик та квітка настрою можуть стати своєрідним показником емоційного стану кожної дитини.

Важливо привчити дітей адекватної самооцінки та оцінювання шкільних досягнень однокласників.
Для цього використовую чарівні лінієчки.

17





Уже на першому етапі Введення у шкільне життя учні пишуть графічні диктанти і оцінюють свою роботу лінієчками - Око (уважно скопіювали ) . Вухо (уважно слухали. На другому етапі - лінієчки з записами - Правильно. Охайно. Дружно. Цікаво. Угорі ставиться позначка (хрестик, коли учень вважає, що робота виконана вірно, знизу – робота потребує доопрацювання. Після перевірки вчителем чи однокласником роботи позначка – хрестик обводиться кольоровою ручкою, якщо думки

18 співпадають, уразі розбіжностей думок малюється нова позначка. Не забуваю на заняттях курсу про розвиток емоційно-вольової саморегуляції. Широко використовую у своїй практиці ситуаційне ігрове моделювання. Для розвитку уваги – гру Будь уважним, для регуляції емоційного стану, партнерських навичок – вправи Три обличчя, Домалюй, Дзеркало, для формування взаємодії і співпраці – Один та разом, Дій за вказівкою, для розвитку почуття значущості – Що я люблю робити».
Пропонуючи ці, по суті розвиваючі завдання, я не прагну навчити їх виконувати всі досконало. Зусилля дітей повинні бути зосереджені умінні домовлятися, обмінюватися думками, розуміти й оцінювати один одного і себе так, як це роблять дійсні школярі.

19
Пізнання дитиною світу починається з пізнання людини, а людина відкривається перед дитиною в образі матері, батька і вчителя, - писав В.Сухомлинський. Перше тепло, ласкаву усмішку дитина приймає від матері, щиру турботу, підтримку - від батька. Летить час. Діти підростають, і ось настає хвилюючий день - 1 вересня. Зі щемливим трепетом серця батьки доручають своє чадо вчителю. Невтамовні хвилювання Чи буде дитині затишно у школі, чи отримає вона належну увагу, чи оволодіє складною шкільною програмою, чи буде для маляти навчання радістю. - все це залежить від перших вражень шкільного життя, перших успіхів, першої підтримки друзів та однокласників та першої вчительки. І тільки заглянувши новоспеченим школярам у вічі, розумію важливість введення в навчальний процес першого класу вступного курсу Введення в шкільне життя.

20 Розділ II

1. СТРУКТУРА УРОКУ
І.Організація класу.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ.Основна частина. Створення ситуації взаємодії.
І.Закріплення вивченого матеріалу.
І.Підсумок уроку.
РАНКОВА ЗУСТРІЧ
Вітання. Учитель пропонує учням утворити коло за допомогою гри Мій друг. Він промовляє Мій другі називає ім'я дитини. Потім учитель підходить до цієї дитини і бере її заруку. Дитина, яку вибрав учитель, так само обирає собі друга з числа інших дітей, називаючи його
ім'я, підходить до нього і береза руку. Таким чином формується ланцюжок друзів, які тримаються заруки. Коли всі учні будуть вибрані, утворюється коло і вчитель пропонує привітатися за допомогою компліментів, тобто привітатися і щиро сказати щось приємне про того, з ким вітаєшся.
Учитель. Доброго ранку, (їм 'я дитини Я рада тебе бачити в школі У тебе такі гарні блакитні очі

21 Дитина вітається з учителем і робить йому комплімент. Вітання триває в колі. Учні можуть робити компліменти щодо зовнішнього вигляду, настрою інших дітей. Головне, щоб висловлювання були щирими. Колона ранковій зустрічі може бути утворене різними способами за зростом дітей, за кольором їхніх очей чи волосся, за такою ознакою, як хто раніше прийшов до класу, за днями народження учнів запорами року. Можна також запропонувати стати вколо спочатку дівчаткам і залишити проміжки, а потім у ці проміжки запропонувати стати хлопчикам. Головне, щоб учитель щодня варіював способи утворення кола і сам виявляв творчість, пропонуючи дітям цікаві варіанти привітання.
Календарик настрою. Учні фломастерами замальовують клітинки навпроти свого прізвища та імені відповідним кольором, позначаючи таким чином свій настрій. Спочатку діти можуть записати у графі Прізвище, ім'я дитини своє ім'я самостійно або з допомогою учителя. Так їм легше буде знаходити свій рядочок у календарику.
Обмін інформацією. Крісло автора. Це особливе крісло, стілець сидячи на ньому, дитина

22 може розповісти проте, що її здивувало, схвилювало, вразило. Учень може презентувати тут свої малюнки, розповідати цікаві історії. У цей час всі інші діти уважно його слухають. Якщо комусь щось незрозуміло, він може поставити запитання щодо почутого. Звісно, першокласники не одразу ставлять запитання автору розповіді. Вчитель має пояснити дітям, які запитання можна ставити і як саме це робити. Головне — викликати у дітей бажання активно слухати іншого і ділитися власними враженнями від будь-яких подій.
Націй ранковій зустрічі діти презентують за бажанням) свої малюнки (домашнє завдання 1- го дня) або розповідають про цікаві події, що сталися з ними. Всі дитячі малюнки і розповіді, записані батьками, вчитель розміщує на стіні класу і дякує всім, хто виконав домашнє завдання.
Групове заняття. Гра «Пересідалки». Це рухлива весела гра. Назву дали самі діти. її мета
— закріпити засвоєні дітьми у дошкільні роки знання про колір форму ширину висоту величину пори року місяці час орієнтацію в просторі назви одягу, взуття про склад, його місце в слові, кількість складів звук, його місце в слові, кількість звуків у слові.

23 Гра розвиває увагу, мислення, монологічне мовлення (використовуються фрази типу На моє місце сідає, Я дружу з. Діти формують коло (сидять на стільчиках або стоять. Ведучий у грі — вчитель (пізніше це може бути будь-яка дитина. Він називає певну ознаку, яка стосується когось із дітей — учасників гри
(ім'я дитини називати не можна. Наприклад На моє місце сідає дівчинка з кучерявим волоссям варіанти хлопчику джинсах, дівчинка, ім'я якої починається звуком І тощо. Та дитина, якої це стосується, має помінятися місцями з ведучим (пересісти або перебігти на його місце, а ведучий сідає на місце дитини. Гра триває. Можна вживати фрази Я хочу дружити з дівчинкою, яка, Мені подобається хлопчик, який.
УРОК 1
Тема. Організація спільної роботи класу.
Введення знаку «Хор»

Мета: ввести знак Хор, що означає спільну роботу класу закріпити знак Я вчити використовувати ці знаки під час виконання різних завдань.
Матеріал: демонстраційний знак Хор, знак Я, тексти загадок.

24
ХІД УРОКУ
Організація класу.
Мотивація навчальної діяльності.
Завдання: розповісти про свою улюблену іграшку. Що ми вчились робити вчора Для чого нам потрібен знак Я Я пропоную вам зараз розповісти про свою улюблену іграшку. Як ви це будете робити
Учитель звертає увагу дітей нате, що вони повинні
висловлюватися по черзі, використовуючи знак Я.
Розповіді дітей (за бажанням.
Основна частина. Створення ситуації
взаємодії.
Завдання: гра Я почну, а ти продовжуй
—Чим відрізняються перша і друга вправи Навіщо ми це робили У школі є таке правило деякі справи ми робитимемо всі разом (учитель показує знак
«Хор») а деякі кожен з вас робитиме самостійно показує знак Я.
Фізкультхвилинка.
Закріплення вивченого матеріалу.

25 Учитель пропонує загадку чи запитання і показує дітям на знак Я або на знак Хор як форму відповіді.
Підсумок уроку. З яким новим знаком ми сьогодні ознайомились Колими використовуємо знак Я, а коли знак Хор Коли вам легше відповідати на запитання чи виконувати роботу спільно з усіма чи окремо

УРОК 2
Тема.
Введення групової роботи та знаку
«Ми»
Мета: організувати роботу в групах, вчити дітей утворювати групи за певними ознаками вчити взаємодіяти в групі, спілкуватися з однолітками, презентувати напрацювання групи вивести правила групової роботи ввести знак Ми формувати дії контролю та оцінювання.
Матеріал: кольорові квадратики для кожної дитини (для об'єднання в групи, конверти із набором геометричних фігурі картинкою звіра аркуш паперу формату А 4 і сухий клейна кожну групу (для групової роботи, тексти загадок.

26
ХІД УРОКУ
Організація класу.
Мотивація навчальної діяльності.
У кожної дитинина парті є знак Я, у
вчителя на дошці — знаки Я і Хор.
—Які знаки ми вже з вами знаємо
— Колими можемо користуватися знаком Я А знаком Хор Для чого нам потрібні ці знаки Перевіримо, чи всі вміють користуватися цими знаками. Учитель пропонує дітям відгадати загадку Я руда, Низького зросту, Хитра я і довгохвоста. На курей я вельми ласа — В них таке смачненьке м'ясо.
Вовку-брату я сестриця, А зовуть мене. (лисиця.
— Що це за звір?
Учитель показує на знак Я, коли діти
відгадують загадку.

27
— Ваше завдання — скласти лисичку з геометричних фігур (демонструє геометричні
фігури).
Фронтальна робота. У виконанні завдання беруть участь усі учні. Вони почергово пропонують, як розміщувати деталі. Учитель просить дітей користуватися знаком Я.
— Які це фігури Назвіть, будь ласка. З якої фігури почнемо Чи схожа наша лисичка на справжню Чим
Основна частина. Створення ситуації
групової взаємодії.
Візьміть, будь ласка, кольорові квадратики і знайдіть собі друзів з квадратиками такого самого кольору.
(На парті у кожної дитини ще на початку
уроку має бути квадратик певного кольору. Учні
встають з-за парт, переміщаються по класу,
групуються за кольором квадратиків і сідають
групкою, яка утворилася. Кожна група має
об'єднати чотирьох дітей, атому кількість
кольорів і, відповідно, кількість груп залежить від
кількості учнів у класі. Доки діти утворюють
групи, асистент учителя кладена кожний стіл,

28
де буде сидіти група, великі квадрати так, щоб
учні могли їх бачити. Це потрібно для того, щоб
позначити стіл, за який сядуть діти, коли
утворять групу.
— А тепер я запрошую кожну групу сісти за той стіл, на якому є квадрат такого самого кольору.
(Кожна група по черзі сідає за свій стіл. Коли
всі учні сядуть, учитель перевіряє, чи правильно
утворилися групи (кожна група по черзі сигналізує
піднятими вверх квадратиками.
Зараз ми працюватимемо в групах. Кожна група отримає конверт із геометричними фігурами і зображення якогось звіра. Про цього звіра мають знати лише ті, хто працює водній групі, і більше ніхто.
(Кожна група отримує у конверті однаковий
набір геометричних фігур (допомагає роздавати
конверти асистент.
Коли всі групи отримають конверти, учитель
просить групи уважно вислухати завдання.
—Завдання кожній групі скласти свого звіра з геометричних фігурі приклеїти детальки до паперу.

29 Усім зрозуміле завдання На цю роботу ви маєте 10 хвилин.
(Кожна група виконує одне і те саме завдання,
але складає фігурку того звіра, предметний
малюнок якого отримує в конверті разом із
набором геометричних фігур.
Діти працюють у групах, наклеюють деталі на
аркуш паперу. За звуковим сигналом (плескання у
долоні) учитель просить групи припинити
роботу.
—Чи всі групи завершили виконання завдання Як я можу це зрозуміти (Діти висловлюють свої думки) А як, на вашу думку, можна повідомити іншим про завершення роботи в групі без слів, жестами (Діти висловлюють свої думки) Домовимося наступним чином коли робота в групі завершена, всі члени групи піднімають разом руки.
Учитель вводить знак Ми і просить групи, що завершили роботу, повідомити про це відповідним жестом.
Презентація роботи груп. А тепер кожна група по черзі виходитиме до дошки і звітуватиме про свою роботу, тобто

30 показуватиме картинку звіра, складеного з геометричних фігур. А всім нам (звертається до класу) треба буде здогадатись, що це за звір. Я запрошую першу групу до дошки.
(Групи по черзі виходять до дошки і
демонструють свої роботи. Учитель прикріплює
до дошки аркуш із складеною дітьми фігуркою
звіра).
У мене є невеличка підказка-загадка про цього звіра. Учитель зачитує відповідну загадку. Учнів класі мають відгадати її (користуються знаком Я) і порівняти відгадку із фігуркою, яку склала група. Учитель звертається до класу. Чи схожий цей звір на того, про якого йшлося в загадці Ця група впоралась із завданням Учитель показує на знаки Я або Хор, коли просить дітей дати відповіді на запитання. Учитель звертається до групи.
— Покажіть, будь ласка, картинку-підказку, яка допомогла вам скласти фігурку звіра.

31 Група дітей, що презентує роботу, демонструє предметну картинку.
— Подякуймо цій групі за роботу.
( Презентація роботи кожної групи схвалюється
оплесками.
Якщо завдання починають повторюватись,
учитель може запитати дітей про подібність
або відмінність між цією фігуркою і тією, яку
вже презентували)
—Чи вже згадували такого звіра Ця картинка схожа чи відрізняється від тієї, яку вже презентували Чим

Загадки.
Дуже товсті ноги маю, Ледве їх переставляю. Сам високий я на зріст, Замість рота в мене хвіст. (Слон) Я вухатий ваш дружок, В мене сірий кожушок, Куций хвостик, довгі вуха,
Я усіх-усіх боюся. (Зайчик) Червонясту шубку має,

32 По гілках вона стрибає, Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст. Як намисто оченята. Хто це Спробуй відгадати. (Білка) В теплій шубці він лежить, Цілу зиму міцно спить.
А пробудиться від сну —
Зустрічатиме весну. (Ведмідь)
Після закінчення презентації робіт учні
виводять правила роботи в групі.

Формування дій контролю та оцінювання.
Учитель має допомогти дітям самим вивести
правила групової роботи, а не нав'язувати свої.
Він може перефразовувати дитячі думки, але не
перекручувати їх зміст. Згодом правила мають
бути красиво оформлені та вивішені на видноті,
щоб діти могли ними користуватися, коли
працюватимуть у групах.




33
Правила роботи в групі
1.Уважно вислухати завдання.
2.Працювати спокійно й тихо, щоб не заважати іншим. Дотримуватись відведеного часу. Показувати знаком Ми, що роботу завершено.
Домовитись, як презентувати роботу — всім разом чи одному з групи.
Підсумок уроку. Що ми вчились робити на уроці Як ми працювали З яким новим знаком ми сьогодні ознайомились Чи запам'ятали виправила роботи в групі Хто хотів би і завтра попрацювати в групі
Підсумок дня. Підсумок дня можна знову провести в колі. Що для вас було найцікавішим сьогодні Які знаки ви обирали сьогодні для відповіді Коли ви обирали знак Я, а коли знак Хор Чому З яким новим знаком ви сьогодні ознайомились

34 Про кого із своїх однокласників ви хотіли б розповісти сьогодні батькам Попросіть когось із дорослих записати вашу розповідь про друга або намалюйте портрет того, хто вам найбільше запам'ятався. Це і буде вашим домашнім завданням на сьогодні.
2.Графічні диктанти
Кінь
Стоїть в стайні,
Вівса просить
І на собі
Хлопців носить.
1. Продовж узор.
•1 клітинка навскіс праворуч вгору, •3- праворуч, навскіс праворуч вгору, • 5- вниз,
•6- праворуч, • 1- вниз,
•1- праворуч, • 1- вниз,
•1- праворуч, • 2- вниз,
•1- ліворуч, • 2- вгору,

35
• 1- ліворуч, • 6- вниз,
• 1- ліворуч, • 4- вгору,
•1- навскіс ліворуч вгору, • 5- ліворуч,
• 5- вниз, • 1- ліворуч,
•10 – вгору, • 2- ліворуч,
•1- навскіс ліворуч вгору.

2
Собака
Він стояв, хвостом махав
- Хто такий ? – питаю.
- Гав !
Із тих пір, усім скажу,
Я із Гавом тим дружу.
• 1 клітинка праворуч, •1- вниз,
•2- праворуч, •1- вгору,
•1- праворуч, •1- вниз,
•1- ліворуч, •2- вниз,
•4- праворуч, •1- вгору,
•1 – праворуч, •1- вниз,

36
•1 – ліворуч, •3- вниз,
•1- ліворуч, •1- вгору,
•2- ліворуч, •1- вниз,
•1- ліворуч, •3- вгору,
•2- ліворуч, •2- вгору,
•1- ліворуч, •1- вгору.
3. Заєць
Пара довгих вушок,
Сіренький кожушок.
Сірий побігайчик,
А зоветься... клітинок праворуч, •1- вниз,
•3- ліворуч, •1- вниз,
•4- праворуч, •1- вниз,
•1- праворуч, •1- вниз,
•1 – ліворуч, •2- вниз,
•3- ліворуч, •1- вгору,
•2- праворуч, •1- вгору,

37
•3- ліворуч, •2- вниз,
•3- ліворуч, •1- вгору,
•2- праворуч, •3- вгору,
•1 – ліворуч, •2- вгору.
4
Автомобіль
Залізний кінь,
Фарбований
І гумою підкований.
•4 клітинки вниз, •1- праворуч,
•4- вгору, •1- ліворуч,
•2- вгору, •5- ліворуч,
•3- вниз, •3- ліворуч,
•6- вниз, •8- праворуч,
•3- вгору, •1- праворуч,
•3- вниз, •11- праворуч,
•11- вгору, •11- ліворуч,
•4- вниз.



38
5.
Пінгвін
Морячок наш чорно – білий Ловить рибу дуже вміло. Схожий трішечки на діжку, Має крильця, має ніжки. Між крижин відважно плава, Обганяє пароплави. Тож визнаєте, що він Називається.


•1 клітинка вниз, •1- ліворуч •1- навскіс праворуч вгору, •1 – вгору,
•1 – навскіс праворуч вгору, •2 праворуч – навскіс праворуч вниз, •6 – вниз,
•1 – праворуч, •1 – навскіс ліворуч вниз – ліворуч, •5 – вгору.


39
6.
Слон
Дуже товсті ноги маю,
Ледве їх переставляю.
Сам високий я на зріст,
Замість рота в мене ─ хвіст.
•2 – клітинки вгору, •1 – праворуч – праворуч, •6 – вниз – ліворуч, •2 – вгору – ліворуч, •2 – вниз – ліворуч, •3 – вгору •1 – ліворуч, •2 – вниз,
•1 – ліворуч, •1 – вниз,
•1 – ліворуч.


40
7.
Паровоз
Залізна дорога,
Коник паровий.
Відгадайте, діти,
Хто це такий?



•1 – клітинка ліворуч, •1 – вгору,
•1 – праворуч, •3 – вгору •4 – праворуч, •2 – вниз,
•2 – праворуч, •1 – вгору •1 – праворуч, •1 – вниз •3 – праворуч, •1 – вниз •1 – праворуч, •1 – вниз •1 – ліворуч, •1 – вниз,
•10 – ліворуч, •1 – вгору.




41
3.Ігри
Будь уважним . Першокласник складає свій портфель»

Починається гра словами Першокласник укладає до свого портфеля. Далі необхідно назвати будь-який з предметів, що першокласник збирається покласти у портфель Другий учасник повторює вступну частину додаючи від себе назву ще одного предмету.Третій учасник, перелічивши вже впаковані предмет, додає наступній і так без кінця. Першим із гри вибуває той, хто не зможе повторити предмети в потрібному порядку або розгубить частину шкільних речей. Завдання спрощується, якщо гравці вибирають незвичайні речі, які у портфель не покладеш (тому їх легше запам’ятати).

«Дзеркало» Ціль розвиток навички роботи в парах Хід Діти розбиваються по парах. Устають віч-на-віч, дивляться один на одного і повторюють руху.





42
ТРИ ОБЛИЧЧЯ
Я покажу вам три вирази обличчя. А ви повторюйте. Спочатку ви дивіться на сумне обличчя. Покажіть його. А тепер — станьте серйозними. Третє обличчя — веселе.
— Ви зрозуміли, що за вирази на обличчях Зіграємо ще раз.
— Розділіться на пари. Станьте спиною один до одного. Ще раз покажіть якийсь виразна своєму обличчі. Оберніться один до одного.
— Яка пара вибрала однакові вирази обличчя?
ДОМАЛЮЙ
Матеріали: аркуш паперу, шматок воскової крейди (для кожної пари. Музика для супроводу роботи.
Покладіть перед собою аркуш паперу. Зараз вам треба разом намалювати картину, але не можна домовлятися, що вибудете малювати. Ви повинні разом тримати шматок крейди, не випускаючи його ні на хвилину. Спробуйте зрозуміти один одного без слів. Якщо хочете, можете час від часу дивитися на свого друга, щоб

43 зрозуміти, що він хоче намалювати. Малювати вибудете хвилини під музику.

ДІЙ ЗА ВКАЗІВКОЮ
Піднесіть палець до кінчика носа. Пострибайте на носочках. Візьміть портфель. Повісьте його знову. Сядьте за парти. Я говорила, що треба зробити — давала інструкції.
Зараз вибудете давати інструкції один одному. Один із вас на деякий час стане вчителем, а другий залишиться учнем.

ОДИН ТА РАЗОМ
Матеріали: аркуш паперу, фломастери (для кожної пари).
Подумайте, з ким з класу ви вже працювали разом. А тепер подумайте, з ким з класу ви досі нічого не робили разом. Зараз вам треба у парі зробити малюнок. Вирішіть, з ким ви хочете попрацювати, виберіть пару.
— Сядьте поруч та покладіть аркуш посередині. Поділить його лініями натри однакові частини.

44 Спочатку намалюйте на своїй частині аркуша те, що хочете. На це у вас 4 хвилини. Тепер з'ясуйте у парах, що ви намалюєте разом усередині аркуша. У вас є 2 хвилини, щоб спланувати свою роботу. Малюйте разом 7 хвилин. Можете тихенько розмовляти.
Після гри доцільно провести її обговорення за
такими питаннями

Чи легко вам було малювати вдвох

Ви задоволені результатом спільної роботи

Що тобі більше сподобалося працювати вдвох чи самостійно А що було складнішим Чи вдалося тобі співробітництво з іншою дитиною Чому ти так вважаєш
ЩО Я ЛЮБЛЮ РОБИТИ
Ви будете грати у групах. Кожен пригадає, що йому найбільше подобається робити, а потім покаже це без слів. Після цього глядачі розкажуть, як вони вас зрозуміли. Показує кожен по черзі.

45 Після гри доцільно провести її обговорення за такими питаннями Хто з дітей найбільш вдало показав, що він полюбляє робити Хто з дітей полюбляє робити теж саме, що йти Чиї заняття тебе здивували Чи важко було щось пояснювати іншим без слів Тобі було легко відгадувати Після гри доцільно провести її обговорення за такими питаними Що ти намалював у парі Складно чи легко було малювати вдвох мовчки Чи вдалося вам домовитися Чи важко вам було від того, що зображення постійно змінювався

НОВІ ШКІЛЬНІ ПРАВИЛА
Матеріали: олівці, папір для кожної групи. Учитель ставить питання можна в школі на уроці перевернути парти і сісти на них А

46 кататися вчителю на роликах по коридору Чому У школі є особливі правила. Навіщо їх придумали Які жартівливі правила можна придумати для учня А серйозні У групах придумайте одне жартівливе йодне серйозне правила. Намалюйте їх.
ГУЧНІ І ТИХІ ГОЛОСИ
Матеріал: торбинка. Яким голосом ви розмовляєте на перерві А який голос потрібний класі Чому У цю торбинку ми зберемо всі наші гучні голоси, що вони намне заважали на уроці. Хто в класі вміє говорити дуже гучним голосом А гучним, але спокійним голосом






47
4.Психодіагностика
першокласників
наприкінці навчального року
М а л ю є мові з еру н к и
1.Від першої робочої крапки починайте візерунок. Дві клітинки вниз – одна праворуч, одна клітинка вниз – дві праворуч , одна клітинка вгору – одна праворуч, дві клітинки вгору – одна праворуч, дві клітинки вниз – одна вправо, одна клітинка вниз – одна праворуч, одна клітинка вниз – одна праворуч, дві клітинки вгору – одна праворуч, дві клітинки вгору – одна праворуч. Далі малюйте за зразком.
2. Від другої робочої крапки відступіть чотири клітинки вниз та починайте новий візерунок. Дві клітинки вгору – одна праворуч, дві клітинки вгору – одна праворуч, одна клітинка вгору – одна праворуч, дві клітинка вниз - одна ліворуч, дві клітинки вниз - одна праворуч, одна клітинка вгору - дві праворуч, три клітинки вгору - одна праворуч,

48 дві клітинки вниз - одна праворуч, одна клітинка вниз - дві праворуч, одна клітинка вниз - три ліворуч, одна клітинки вниз – чотири клітинки праворуч.
3. Від першої робочої крапки відступіть чотири клітинки вниз та починайте новий візерунок Три клітинки вгору – дві праворуч, одна клітинка вниз – одна ліворуч, дві клітинка вниз – одна ліворуч, дві клітинки вгору – три праворуч, одна клітинка вниз – одна ліворуч, дві клітинка вниз – дві праворуч. Оцінювання За безпомилкове виконання завдання - 4 бали, дві
– три помилки – з бали, якщо помилок більше – 2 бали. Загальна кількість балів – 12. Проективна методика Моя вчителька для дослідження особистісної сфери дитини, рівня вторинної адаптації. Мета виявлення емоційного ставлення дитини до вчителя

навчальної мотивації.

49 На аркуші паперу намалюйте себе і свою вчительку. Оцінювання Результати проективної методики оцінюються
3 балами по 1 балу замалювання себе і вчительки, 1 бал за додаткові деталі – клас, дошка, парти, будівля школи тощо.
Тестові норми ре тестування після закінчення
1 класу
Сума балів Рівень
4-6 Дуже низький
7 - 9 Нижче середнього
10 - 14 Середній
15 Вище середнього
Розроблена система діагностики процесу адаптації першокласників дає змогу здійснювати індивідуальний підхід до кожної дитини та своєчасно надавати професійну допомогу.

50 ЛІТЕРАТУРА
1.
Цукерман ГА. Як молодші школярі вчаться вчитися – Москва 2000.
2.
Назаренко А.А. Ми прийшли до школи – Харків.
3.
Мухіна В.С. Шестирічна дитина в школі Книга для вчителів початкових класів. – М
Просвещение 1986. Журавлики Казки, вірші,оповідання, народні пісеньки, загадки. – Харків, 2001. Бібліотека вчителя початкових класів. Ранкові зустрічі. Нетішин, 2009. Збірник навчальних завдань для класу. Програма Ельконіна ДБ. – Давидова ВВ.




База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал