Видавнича група




Pdf просмотр
Сторінка1/10
Дата конвертації29.12.2016
Розмір4.11 Kb.
ТипКнига
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10
Харків Видавнича група Основа Випуск 3 (Бібліотека журналу Історія та правознавство Заснована 2004 року
Книга скачана с сайта http://e� kniga.in.ua
Издательская группа Основа —
«Электронные книги»

2
ISBN 978-617-00-0831-2
УДК 37.016
ББК 74.266.7
У Клясен Н. Л, упорядкування, 2011
© ТОВ Видавнича група Основа, 2011

Учитель року. Сценарії позакласних заходів. Правознавство / Упор. Н. Л. Клясен. — Х. : Вид. група Основа,
2011. — 125 [3] c. — (Б‑ка журн. Історія та правознавство.
Вип. 03 (87)).
ISBN Посібник містить розробки позакласних заходів з правознавства учасників І етапу Всеукраїнського конкурсу Учитель року‑2010».
Видання розраховане на вчителів, методистів, студентів педагогічних вищих навчальних закладів.
УДК 37.016
ББК 74.266.7
У92

3
Зміст
Переднє слово ............................................................................. Захід 1. Рольова правова гра Юридичний футбол ........................ Захід 2. Рольова гра Судові справи з помічником прокурора ........ Захід 3. Інтелектуальний марафон ............................................... Захід 4. Роль сім’ї в розвитку особистості ..................................... Захід 5. Адвокат для малят ......................................................... Захід 6. Турнір правознавців ....................................................... Захід 7. Конституційні обов’язки громадян України ...................... Захід 8. Міні‑проект Молодь за чесні вибори .............................. Захід 9. Міні‑проект Вчимося обирати ...................................... Захід 10. Конфлікту житті працівника. Засідання клубу юридичної консультації Консалтинг юр» ........................................................... Захід 11. Правовий Олімп ............................................................ Захід 12. Світ юридичних професій ............................................... Захід 13. Ділова гра Детективи .................................................. Захід 14. Ділова гра Президентський марафон ............................. Захід 15. Юридичний ерудит ........................................................ Захід 16. Правовий квест .......................................................... Захід 17. Правовий всеобуч для батьків Коли і як виникають права та обов’язки батьків та дітей ............................................................ Захід 18. Права дитини ................................................................ Захід 19. Брейн‑ринг Права людини ........................................... Захід 20. Сценарій для проведення засідання шкільного парламенту з теми Умій захистити свої права ............................................ Захід 21. Турнір знавців Сімейного кодексу. 123

4
Переднє слово
Укладач щиро вдячний вчителям, які надали матеріали для підготовки цього видання.
Андрєєнкова В. Л.

(Фабричненська ЗОШ, Лутугинський р‑н, Луганська обл.) — захід 1;
Гаврилюк Л. Д.

(Шепетівська ЗОШ № 4 ім. Валі Котика, Хмельницька обл.) — захід 2;
Гасаненко Т. В.

(Нововасилівська ЗОШ, Іванівський р‑н,
Херсонська обл.) — захід 3;
Гращенкова І. О.

(юридичний ліцей, м. Миколаїв) — захід 4;
Гушуляк С. В.

(Веселівська різнопрофільна гімназія, Запорізька обл.) — захід 5;
Кірюха К. І.

(спецшколам. Кривий Ріг) — захід 6;
Кльофа І. В.

(Королівська ЗОШ, Виноградівський р‑н, Закарпатська обл.) — захід 7;
Ковбасюк Я. Я.

(Зборівська державна українська гімназія
ім. Романа Завадовича, Тернопільська обл.) — заходи 8, 9;
Кошелева А. В.

(Харцизька ЗОШ № 2, Донецька обл.) — захід 10;
Кракова Є. А.

(Гребениківська ЗОШ, Тростянецький р‑н, Сумська обл.) — захід 11;
Маркіна Т. Л.

(ЗОШ № 4, м. Сімферополь) захід 12;
Пересунько ЛІ (НВК Середня загальноосвітня школа‑ін‑
тернат—гімназія» м. Гайсин, Вінницька обл.) — захід 13;
Прокопів Д. В.

(гімназіям. Чернівці) — захід 14;
Салій ПІ (спеціалізована школам. Київ) — захід 15;
Сливинська ОМ (Дрогобицька гімназія, Львівська обл.) — захід 16;
Сусло О. І.

(ЗОШ № 2, м. Рівне,Чернігівська обл.) — заходи 17, 18, 19.
Червоненко K. М.

(Новоукраїнська ЗОШ, Кіровоградська обл.) — захід 20;
Щербакова Т. М.

(ЗОШ № 50, м. Севастополь) — захід Матеріали для цього посібника надані Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України.

5
Захід 1
рольова правова гра Юридичний футбол»
Мета: популяризація і підвищення рівня засвоєння правових знань, вдосконалення правової освіти учнів подолання розриву між засвоєнням нових знань і застосуванням їх на практиці розвиток логічного мислення, уваги, пам’яті.
Учасники гри: команда складається із 7 осіб. Ролі розподіляються таким чином «нападаючий» — 1, захисники — 5, воротар — 1 (він же капітан команди).
Порядок проведення гри
1. Команда має право один раз протягом гри звернутися по допомогу до всіх гравців, щоби знайти відповідь на питання. За неправильну відповідь захисник отримує жовту картку. Якщо один і той же захисник не знає відповіді на два поставлених йому «нападаючим» питання, він одержує червону картку і йде з поля до кінця гри, а команда грає в меншому складі. Організатори гри залишають за собою право включати питання на загальну ерудицію з теми Правознавство. Під час гри підрахунок ведеться за такою системою за правильну відповідь, надану першим захисником, — 3 бали, другим захисником — 2 бали, воротарем — 1 бал. Організатори гри залишають за собою право збільшити кількість запитань у кожному таймі до п’яти.
Суддівство. Суддівство здійснюють не менше трьох чоловік. Членами журі можуть бути працівники управління юстиції, органів внутрішніх справ, відділу освіти. Члени журі стежать заходом гри і коригують спірні ситуації, утому числі і щодо формулювання питань і запропонованих відповідей.
Нагородження. Команд‑переможниць і призерів нагороджують грамотами. На розсуд журі грамотами можна нагородити кращих гравців.
Гра і
Гру проводять за темами Конвенція про права дитини, Декларація прав людини, Кримінальна відповідальність неповнолітніх (триває п’ять таймів).

6
Учитель року. Сценарії позакласних заходів. Правознавство
І тайм
«Кримінальна відповідальність неповнолітніх. Питання про‑
поновано у вигляді тестових завдань, складених за ст. 22, ст. 97–
105. Кримінального Кодексу України. У кожному таймі команди ставлять одна одній потри питання. У першому, третьому таймах питання підготовлені організаторами гри, у другому таймі команди пропонують одна одній свої питання.
«Нападаючий» команди ставить питання будь‑якому захисникові команди супротивника, називаючи номері передаючи йому питання‑м’яч (у кожного захисника повинен бути номер. Якщо цей захисник не знає відповіді, він передає пас тому захисникові, що знає відповідь, для чого піднімає руку. На роздуми і пошук правильної відповіді захисникам надається 30 секунд. Якщо захисники не знають відповіді, вони пасують питання‑
м’яч воротареві, який повинен відповідати негайно. Якщо воротар не знає правильної відповіді, команді зараховується голам яч передається «нападаючому» команди супротивника для завдання нового удару.
2-й тайм. Далі. Далі. Далі»
На запитання протягом хвилини відповідають капітан команди та один з учасників команди (за вибором суддів) (див. до-
даток 1).
3-й тайм. Винам, ми — вам…»
Команди ставлять запитання одна одній.
4-й тайм. Кримінальна відповідальність неповнолітніх»
Питання формулюють у вигляді юридичних задач, складених за ст. 22, ст. 97–105. Кримінального Кодексу України. (Див. дода-
ток 2)
5-й тайм. Пісня про права…»
Кожній з команд пропонується прослухати п’ять дитячих пісень. Гравці повинні визначити, які права людини озвучені.
Гра іі
Гру проводять за темами Конвенція про права дитини, Права і свободи громадян України, Кримінальна відповідальність неповнолітніх Запобігання торгівлі людьми та експлуатації дітей Відповідальність неповнолітніх за адміністративні правопо‑
рушення».

7
Захід 1. Рольова правова гра Юридичний футбол»
Питання до І тайму Юридичного футболу»
І ВАрІАнТ
І блок
1. Мачуха зранку до ночі примушує Попелюшку виконувати хатню роботу. Нещасній дівчинці заборонено брати участь в іграх і забавах її сестер. Яка стаття Конвенції про права дитини була б порушена, якби подібне відбувалося в наші дні (Статті 31, 19, 32)
2. Найвищий законодавчий орган України. (Верховна Рада)
3. Ст. 6 Конвенції про права дитини Право на життя (ст. 3
Декларації прав людини, ст. 27 Конституції України)
II блок
1. За часів Марка Твена дружба між Томом Сойєром і Гекльбер‑
рі Фінном була порушенням суспільної моралі. А що стосовно цього питання передбачає Конвенція про права дитини (Зараз
Конвенцією визнано право дитинина свободу асоціацій і свобо-
ду мирних зборів. Ст. 15.)
2. Назвіть державні символи України. Ст. 7 Конвенції про права дитини Право на громадянство (ст. 15
Декларації прав людини, ст. 4, 25 Конституції України).
III блок
1. Мауглі не уміє говорити людською мовою. Він може лише виголошувати незрозумілі, з погляду людей, звуки. Чи мають право люди, що піймали його в лісі, поводитися з ним як із твариною
(Мауглі, що не знає людської мови і людських норм поведінки,
може бути визнаний неповноцінним. Ст. 23. Неповноцінна
в розумовому або фізичному відношенні дитина має право на
повноцінне і достойне життя в умовах, які забезпечують її
гідність, сприяють почуттю впевненості в собі і полегшують
її активну долю ужитті суспільства ст. 2, ст. 7.)
2. Основний Закон України (Конституція).
3. Ст. 14 Конвенції про права дитини Право на свободу думки, совісті і релігії (ст. 18 Декларації прав людини, ст. 34, 35
Конституції України).
IV блок
1. Опікун всесвітньо відомого Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, адресовані хлопчикові. Яку статтю Конвенції про права дитини він порушує (Статтю 16)
2. Дата ухвалення Акту про незалежність України. (24.08.1991 р.)
3. Ст. 15 Конвенції про права дитини Право на свободу асоціації (ст. 20 Декларація прав людини, ст. 36 Конституції
України).

8
Учитель року. Сценарії позакласних заходів. Правознавство
V блок
1. Які права були порушені в описаній ситуації Із бідного, скромного будиночка бабусі Сніжна королева відвезла Кая до свого величезного крижаного палацу. Вона обіцяла подарувати йому весь світі пару ковзанів на додачу. Хто знає, можливо, вона хотіла хлопчику добра (Стаття 9, 11 Конвенції про пра-
ва дитини)
2. Три гілки державної влади. Ст. 26 Конвенції про права дитини Право на соціальне забезпечення (ст. 22 Декларації прав людини, ст. 46 Конституції
України).
VI блок
1. Астрід Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха».
«У саду стоїть почорнілий від часу ветхий будинок. Саме тут і живе Пеппі Довгапанчоха. Їй виповнилося 9 років, але, уявіть собі, живе вона там зовсім одна. У неї немає ні тата, ні мами.
(Ст. 20, 21 Конвенції про права дитини)
2. Дата прийняття Загальної декларації прав людини. (10.12.1948 р.)
3. Ст. 16 Конвенції про права дитини Право на особисте життя.
(Ст. 12 Декларації прав людини, ст. 32 Конституції України)
II ВАрІАнТ
I блок
1. Чиє Мауглі, що живе в лісі разом з дикими звірами, дитиною, що має рівні з іншими права (Згідно з Конвенцією про пра-
ва дитини, дитиною є кожна людська істота до досягнення
18-річного віку. ст. 1; ст. 2)
2. Повноважний представник народу. (Депутат)
3. Ст. 13, 17 Конвенції про права дитини Право на отримання і передачу інформації. (Ст. 19 Декларація прав людини, ст.
34, 40 Конституції України)
II блок
1. Василина була перша на все село красуня мачуха і сестри заздрили її красі, мучили її всілякими роботами, щоб вона від праці схудла, — зовсім життя не стало (Ст. 19, 32, 8, 31 Конвенції
про права дитини)
2. Дата прийняття Конвенції про права дитини (20.11.1989 р.)
3. Ст. 28 Конвенції про права дитини Право на освіту. (Ст. 26
Декларації прав людини, ст. 53 Конституції України)

9
Захід 1. Рольова правова гра Юридичний футбол»
III блок
1. С. Михалков Троє поросят»
«Зараз же відімкни двері, — прогарчав Вовк, — інакше я її виламаю (Ст. 16 Конвенції про права дитини)
2. Прийняття рішень із найважливіших питань життя держави або окремої території шляхом голосування громадян. (Рефе-
рендум)
3. Ст. 37 Конвенції про права дитини Право на захист від жорстокого поводження і тортур. (Ст. 5 Декларації прав людини,
ст. 29 Конституції України)
IV блок
1. Г.‑Х. Андерсен Бридке каченя»
«Його били, щипали, гнали звідусіль. А він був не як всі.
(Ст. 23 Конвенції про права дитини)
2. Дата прийняття Конституції України. (28.06.1996)
3. Ст. 31 Конвенції про права дитини Право на відпочинок ідо звілля (Ст. 24 Декларації прав людини, ст. 45 Конституції
України)
V блок
1. Які права порушені вданому випадку?
О. С. Пушкін Казка про мертву царівну та про сім богатирів»
Позвала к себе Чернавку И наказывает ей,
Сенной девушке своей,
Весть царевну в глушь лесную. И, связав е, живую
Под сосной оставить там На съедение волкам.
(Ст. 6, 9. 11, 16 Конвенції про права дитини)
2. Назвіть найвищий орган виконавчої влади в Україні. (Кабінет
Міністрів)
3. Ст. 32 Конвенції про права дитини Право на працю. (Ст. 23
Декларації прав людини, ст. 46 Конституції України)
VI блок
1. Баба‑яга сіла обідати вона їсть, а Василиса стоїть мовчки Чого стоїш як німа Питай, тільки не будь‑яке запитання до добра веде багато знатимеш — швидко постарієш (Ст. 13, 17
Конвенції)
2. Органи місцевого і регіонального самоврядування.

10
Учитель року. Сценарії позакласних заходів. Правознавство
3. Ст. 2 Конвенції про права дитини Запобігання дискримінації. (Ст. 7 Декларації прав людини, ст. 21, 28 Конституції
України)
Тестові завдання до ІІ тайму Юридичного футболу»
I варіант
1. Відповідно до кримінального законодавства, які особи вважаються неповнолітніми?
а) Від 14 до 16 років;
б) від 14 до 18 років;
в) від 15 до 18 років. Максимальний термін позбавлення волі для неповнолітніх.
а) 15 років;
б) 10 років;
в) 7 років. Арешт передбачає утримання неповнолітнього в умовах ізоляції:
а) від 15 до 45 доби;
б) від 15 до 30 добив) від 30 до 50 доби. З якого віку настає кримінальна відповідальність за здійснення злочинів, визначених ст. 22 п. 2 Кримінального кодексу?
а) Із 18 років;
б) з 16 років;
в) з 14 років. Видами покарання для неповнолітніх від 16 до 18 років є:
а) суспільні роботи;
б) штраф;
в) арешт. Кримінальна відповідальність з 14 років настає за:
а) хуліганство;
б) диверсію;
в) невідвідування школи.
ІI варіант
1. Кримінальна відповідальність з 14 років настає за:
а) терористичний акт;
б) хуліганство;
в) захоплення заручників. На який термін призначаються виправні роботи неповнолітнім від 16 до 18 років?
а) Від 2 міс. до 1 року;
б) від 1 до 6 міс.;
в) від 3 до 10 міс.

11
Захід 1. Рольова правова гра Юридичний футбол»
3. Покарання у вигляді позбавлення волі призначають неповнолітньому за злочин середньої тяжкості на терміна) не більше 3 років;
б) не більше 5 років;
в) не більше 4 років. Арешт полягає в утриманні неповнолітнього в умовах ізоляції на терміна) від 15 до 45 доби;
б) від 10 до 50 добив) від 5 до 30 доби. Кримінальна відповідальність для осіб, які досягли 11 років:
а) не настає;
б) настає, якщо потрапляє під дію, передбачену Основною частиною КК України. З якого віку настає повна кримінальна відповідальність?
а) З 18 років;
б) з 14 років;
в) з 16 років.
Правові задачі до IІІ тайму
1. Двоє підлітків 13 і 15 років, ховаючись на тротуарів кущах, кинули каміння в тролейбус, що зупинився на червоний сигнал світлофора, розбили скло і пошкодили кузов тролейбуса. Підлітки були затримані співробітниками правоохоронних ор‑
ганів.
Який злочин вчинено Якому покаранню буде піддано підлітка. Ватажок організованого бандитського угрупування, підбиваючи групу літніх підлітків до здійснення розбою, переконував, що вони не несуть серйозної кримінальної відповідальності унаслідок неповноліття. Чи так це. річний громадянин Д. за здійснення хуліганських дій був заарештований працівниками правоохоронних органів. Наскільки правомірні дії працівників правоохоронних органів. річний громадянин був арештований і пробув в умовах ізоляції протягом 46 діб. Наскільки правомірні дії працівників правоохоронних органів. Двоє підлітків 15 років вирішили пожартувати над одним своїм знайомим. Вони запросили його до підвалу будинку, зачинили двері на замок і забули про свій жарт. Пригадали лише через три доби. Який злочин вчинено Яка відповідальність передбачена за цей злочин?

12
Учитель року. Сценарії позакласних заходів. Правознавство
6. річний підліток розбив ліхтар у міському парку. Представникам правоохоронних органів він пояснив цей факт як випадковість, яка сталася з ним уперше, і пообіцяв, що надалі ніколи того не робитиме. Яким чином буде покарано цього підлітка 7. річний підліток викрав автомобіль, поїздив, а потім кинув його. Чиє тут злочин Яке покарання загрожує підліткові 8. річного Петрова звинувачують втому, що він підкладав різні предмети на залізничний шлях. При цьому Петров заявив, що не розумів, що такими діями він скоює злочин.
Як це вплине на рішення суду Які заходи покарання можуть бути застосовані щодо Петрова 9. Два однокласники 13 і 14 років вирішили зірвати заняття в школі. Вони зателефонували до міліції і повідомили, що в приміщенні школи закладена бомба. Яким же було їх здивування, коли через дві хвилини після дзвінка вони були затримані працівниками міліції. Яке покарання буде застосовано щодо них. річний Катеринчук регулярно відбирає кишенькові гроші у молодших школярів. Як слід кваліфікувати цей злочин?
Захід 2
рольова гра судові справи з помічником прокурора»
Методика підготовки та проведення гри
Рольова гра розрахована на учнів 10–11 класів. Оптимальний час проведення гри — жовтень і квітень, під час декади або місячника правової культури. У грі беруть участь учні як х, такі х класів, а також дирекція школи, вчителі.
Мета гри: сприяти розумінню учнями, що стосунки у суспільстві регульовано певними правилами, нормами і законами розглянути питання щодо реалізації прав школяра та його обов’язків як учня і громадянина виховувати правову культуру старшокласників, розвивати навички критичного мислення, вміння виходити з конфліктних ситуацій, зберігаючи почуття власної гідності, честі й справедливості.
Перший етап у підготовці Судових справ з помічником прокурора — це анкетування старшокласників.
Аналізуючи його результати, формулюємо список основних конфліктних ситуацій, які варто було б розглянути. Із цього списку вибираємо 3–5 ситуацій, які відображають відносини учень — ди‑

13
Захід 2. Рольова гра Судові справи з помічником прокурора»
ректор», учень — вчитель, учні — батьки та учень — учень і формулюються як окремі історії для розгляду під час гри.
Після цього вчитель, авторі ведучий рольової гри узгоджує всі ситуації з помічником прокурора та начальником служби у справах неповнолітніх, а також з’ясовує остаточну дату проведення гри.
Другий етап — розподіл ролей. Кожен учасник бере участь лише водній ситуації. Для виконання ролей запрошуються учні, які вільно висловлюють свої думки, яким притаманне критичне мислення. Це не завжди кращі учні. Також розподіляють ролі серед педагогів. Оскільки ця робота проводиться за 3–4 тижні до проведення гри, то учасники мають змогу увійти в роль, підготувати додаткові докази (медичні довідки, квитки тощо).
Команди готуються, корегуючи кожна свою роль.
Вчитель (ведучий гри) у цей час збирає матеріали для її проведення, разом зі старшокласниками готує комп’ютерну презентацію, добирає вислови відомих людей тощо.
Гра триває в середньому 50–60 хв. Підготовка до неї триває щонайменше один місяць. Якщо є можливість використати під час проведення гри відеозйомку, то це значно полегшить підбиття підсумків та аналіз гри, а також підготовку до наступної гри.
Гра відбувається у формі судового засідання, у якому беруть участь 3–4 групи залежно від числа ситуацій, винесених на роз‑
гляд.
Кількість учасників кожної групи залежить від змісту конкретної ситуації, тому вона становить від 3 до 6. До того ж, під час розгляду кожного конфлікту обов’язковою є участь помічника прокурора та начальника служби у справах неповнолітніх. Ще один учасник рольової гри — учень, який готує комп’ютерну презентацію. Він готується заздалегідь, чітко знає послідовність дій під час гри.
До складу кожної групи, окрім учнів, входять дорослі дирекція школи, вчителі або батьки. Ролі директора, його заступників і вчителів грають учні. Доцільно, щоб ролі батьків виконували педагоги. Батьки можуть бути глядачами, брати участь в аналізі гри.
Розглядом ситуацій розпочинається та частина Рольової гри, яка, власне, є судовим засіданням».
Розгляд кожної ситуації — це в мініатюрі окреме судове засідання. Веде його помічник прокурора. Він зачитує позовну заяву, викликає позивача, відповідача, свідків, ставить запитання, роз’яснює відповідні статті законів України, мотивуючи рішення
«суду».

14
Учитель року. Сценарії позакласних заходів. Правознавство
Начальник служби у справах неповнолітніх також бере участь у розгляді справ.
Після винесення рішення суду позивач та відповідач лаконічно висловлюються з цього приводу.
Учитель — організаторі ведучий заходу — промовляє заключні слова. Як правило, це вислови відомих людей.
Після цього оголошують слухання нової «справи».
На початку і в кінці розгляду ситуації паралельно відбувається її презентація на екрані.
Досвід свідчить, що залежно від змісту ситуацій, які розглядають, їх тривалість у середньому становить 10–17 хв. Тому оптимальна їх кількість 3–4 протягом однієї рольової гри.
Слід зазначити, що хоч Судові справи з помічником прокурора тривають близько однієї астрономічної години, час збігає швидко. Адже постійним тут є момент зацікавлення та новизни. Жоден з учасників не знає напевне, які питання поставлять помічник прокурора, начальник служби у справах неповнолітніх. Хоч їм задовго до заходу відома його тема та ситуації, що дає можливість глибоко і всебічно обґрунтовувати рішення суду, власне запитання до сторін вони формулюють уході гри і не за сценарієм. Це дозволяє максимально наблизити ситуації до реального життя.
Результати гри аналізують як одразу після її закінчення, такі наступного дня після заходу.
Після закінчення гри вчитель звертається до аудиторії із запитаннями. Що нового ви дізналися з рольової гри. Чи можете ви скористатися цими знаннями вжитті. Щоб ви хотіли змінити під час проведення такої гри. Що варто враховувати під час підготовки до наступної рольової гри?
Під час аналізу слово надається як учням, такі вчителям. Учасники аналізують рівень підготовки кожної групи, наголошують насильних і слабких сторонах.


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10


База даних захищена авторським правом ©chito.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал